Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماده تار کننده دید ساخته شده از یک ماده حائل می‌تواند مانند دود، نیروهای آمریکایی را از دید دشمنان پنهان کند و جایگزین فسفر سفید بحث برانگیزی شود که گوشت بدن را می‌سوزاند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از دیلی میل، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) در حال کار بر روی یک "شنل نامرئی" ساخته شده از یک ماده کاهش دهنده دید است که مانند دود، سربازان آمریکایی را از دید دشمنان پنهان می‌کند و می‌تواند جایگزین فسفر سفید شود که استفاده از آن به دلیل اینکه گوشت بدن انسان را می‌سوزاند، همواره بحث برانگیز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابزار جنگی جدید که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، احتمالا از اسپری هواپخش مایع یا مواد مهندسی شده تشکیل شده باشد. دارپا می‌گوید این ابزار پنهان‌کننده به روش‌های خاصی مستقر خواهد شد تا دید یک‌طرفه از میان ستون سربازان را امکان‌پذیر کند.

ارتش ایالات متحده از فسفر سفید برای ایجاد دود و پنهان ماندن نیروهای خود از دید دشمن استفاده می‌کند، اما این ماده سمی در اثر تماس با پوست باعث سوختگی شدید می‌شود که می‌تواند تا هشت ساعت طول بکشد. همین عارضه، آن را برای غیرنظامیان و حتی خود سربازان آمریکایی که در طرف مقابل گرفتار شده‌اند و فاقد ماسک مخصوص هستند، خطرناک می‌کند.

این در حالی است که پنهان کننده جدید دارپا نه تنها در صورت تماس با بدن، بلکه برای استنشاق نیز بی‌خطر است و نیازی به پوشیدن ماسک تنفسی در میدان جنگ برای مقابله با عوارض آن نیست.

این برنامه با نام "کدگذاری دید"(CV) در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز شده و قرار است تا ۵۴ ماه آینده عملیاتی شود.

دارپا چندین دانشگاه ایالات متحده را برای تحقیق، توسعه و آزمایش این مواد انتخاب کرده است که شامل توسعه مواد جدید تار ‌کننده دید متشکل از ذرات متعدد با ویژگی‌های مناسب، ذرات قابل تنظیم و نشان دادن قابلیت‌های دید نامتقارن در آزمایش‌های آزمایشگاهی و میدانی است.

تیم‌های تحقیقاتی در هر دو حوزه فنی، ابزارهای مدل‌سازی و شبیه‌سازی جدیدی را برای مهندسی مواد و ارزیابی عملکرد در برابر حسگرها توسعه خواهند داد.

"روهیت چاندراسکار" مدیر برنامه CV در دفتر علوم دفاعی دارپا در بیانیه‌ای گفت: هدف تیم‌هایی که ما انتخاب کردیم، توسعه انواع جدیدی از ذرات تار کننده غیرخطرناک است که می‌توانند برای ایجاد عدم تقارن طراحی شوند. با آن شما می‌توانید ستون دشمن را در یک جهت ببینید، در حالی که دشمن قادر به دیدن ستون نیروهای شما در جهت مخالف نیست.

یک رویکرد موثر احتمالاً مستلزم چندین مواد تار کننده دید است که به روش‌های خاصی به کار گرفته می‌شوند تا دید یک طرفه را ایجاد کنند.

ما همچنین در حال بررسی یک چالش اساسی‌تر برای نشان دادن عدم تقارن فعال هستیم که فقط به یک ماده تار کننده نیاز دارد، اما می‌توان آن را در لحظه تنظیم کرد تا به طور بالقوه کنترل دینامیکی ویژگی‌های آن پس از استقرار و در همکاری با حسگرها فعال شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شنل نامرئی ، فسفر سفید ، دارپا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شنل نامرئی فسفر سفید دارپا دید دشمن تار کننده فسفر سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: دره نیزار همانطور که از نامش پیداست، نیزار به معنای واقعی بوده که در برابر سیلاب های گاه و بی گاه شمال غرب تهران نقش سدی را ایفا کرده که البته مقاومت آن‌چنانی و به معنای امروزی نداشته است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محمدصادق لطفعلی‌خان درباره حدود این دره تاریخی می گوید: «دره نیزار از پایین‌دست امامزاده عینعلی‌زینعلی (ع) شروع می شد و تا نهر طرشت ادامه داشت. این دره تا ۵۰ سال قبل دست‌نخورده باقی مانده بود تا اینکه در طرح گسترش پایتخت از بین رفت و بوستان نهج‌البلاغه را روی بقایای آن ساختند. دره نیزار برای اهالی طرشت اهمیت فراوانی داشت، چون مسیر عبور آبی بود که چرخ های آسیاب کهک را به حرکت درمی‌آورد و در ادامه باغ های روستای طرشت را آبیاری می کرد.»

اواسط دهه ۳۰ که نیروهای بیگانه در خیابان ها و حتی در آسمان تهران جولان می دادند خبر سقوط هواپیمای آمریکایی در دره نیزار پایتخت‌نشین ها را غافلگیر کرد. لطفعلی‌خانی درباره این حادثه تاریخی می گوید: «در دهه ۳۰ که تقریبا شروع حکومت پهلوی دوم بود، آمریکایی‌ها در پوشش کارمندان «اداره اصل چهار» در تهران فعالیت می کردند. در همان روزها هواپیمای حامل کارکنان اداره اصل چهار که مدام از آسمان محدوده طرشت عبور می کردند در دره نیزار سقوط کرد و صدای انفجار آن اهالی را به این مکان کشاند. چند روز بعد معلوم شد که دو آمریکایی در این حادثه کشته شده‌اند و جسد آنها در آتش سوخته است. بعد از این ماجرا دره نیزار هم به عنوان مکانی که هواپیمای آمریکایی در آن سقوط کرده به شهرت رسید.»

جوان های طرشتی روی سنگ یادبود قربانیان آمریکایی نشسته اند.

اواخر دهه ۳۰ و مدتی بعد از سقوط هواپیمای آمریکایی، بنای یادبود آنها در دره نیزار نصب می شود، اما سنگ‌نوشته ای که نام سرنشینان هواپیمای آمریکایی و تاریخ دقیق حادثه روی آن حک شده بود در طرح ساخت بوستان نهج‌البلاغه از بین رفت و دیگر هیچ رد و نشانه‌ای از هویت کشته‌شده‌های تاریخی‌ترین حادثه دره نیزار به جا نماند.

کد خبر 846571 برچسب‌ها تهران قدیم همشهری محله تهران

دیگر خبرها

  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • خطا روی کریستیانو رونالدو توسط بازیکن نامرئی! / فیلم
  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • جزئیات طرح آمریکایی - اسرائیلی برای مدیریت محاصره نوار غزه
  • ادعای تحلیلگر آمریکایی درباره دانشجویان معترض: نیروهای نیابتی ایرانند! | فیلم
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟
  • ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن