Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس داده‌های مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله پزشکی بریتانیایی «لَنسِت» منتشر شد این عفونت نام خود را از «فوران تاول‌های قرمز و دردناک در سراسر بدن گرفته که به تدریج به اندازه یک گوجه فرنگی بزرگ می‌شوند». این تاول‌ها شبیه تاول‌هایی است که در بیماران جوان مبتلا به آبله میمون دیده می‌شود.

 

به گزارش ایران اکونومیست ، وزارت بهداشت هند هفته جاری اعلام کرد که یک عفونت ویروسی جدید و بسیار مسری که "آنفولانزای گوجه فرنگی" نامیده می‌شود در حال شیوع بین کودکان در هندوستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به نقل از واشنگتن پست، دست کم ۸۲ کودک زیر ۵ سال تا اواخر ژوئیه در ایالت جنوبی کرالا در هند پس از شناسایی اولین بیمار مبتلا در ماه مه به این بیماری مبتلا شده بودند. یک قایق ماهیگیری در ایالت کرالا جایی بود که اولین مورد آنفولانزای گوجه فرنگی در ماه مه در آن شناسایی شد.

تایمز هندوستان روز پنجشنبه گزارش داد که اکنون عفونت در سه ایالت دیگر از جمله ابتلای ۲۶ کودک در فاصله سنی ۱ تا ۹ سال در اودیشا ثبت شده است.

براساس داده‌های مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله پزشکی بریتانیایی "لَنسِت" منتشر شد این عفونت نام خود را از "فوران تاول‌های قرمز و دردناک در سراسر بدن گرفته که به تدریج به اندازه یک گوجه فرنگی بزرگ می‌شوند". این تاول‌ها شبیه تاول‌هایی است که در بیماران جوان مبتلا به آبله میمون دیده می‌شود.

براساس داده‌های این مقاله آنفولانزای گوجه فرنگی که به نظر می‌رسد از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد و تهدید کننده زندگی محسوب نمی‌شود می‌تواند عارضه بعدی چیکونگونیا (بیماری عفونی ناشی از ویروس که از طریق پشه به افراد انتقال می‌یابد و علائم آن شامل تب و درد مفاصل است) یا تب دنگی باشد تا یک عفونت ویروسی.

در مقاله منتش شده در نشریه "لنست" آمده است: "آنفولانزای گوجه فرنگی هم چنین می‌تواند سویه جدیدی از بیماری دست، پا و دهان باشد که در بین کودکان زیر ۵ سال رایج است. عفونت جدید یک بیماری خود محدود شونده است بیماری‌ای که به طور خود به خود بدون درمان برطرف می‌شود و هیچ داروی خاصی برای آن در دسترس نیست".

به نظر می‌رسد کودکان خردسال به دلیل استفاده از پوشک، تمایل به لمس سطوح احتمالا آلوده و تمایل به قرار دادن اشیاء در دهان شان بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزای گوجه فرنگی قرار دارند.

در بخش دیگری از مقاله منتشر شده در نشریه "لنست" آمده است:" با توجه به شباهت‌های بیماری دست، پا و دهان اگر شیوع آنفولانزای گوجه فرنگی در کودکان کنترل و پیشگیری نشود انتقال آن ممکن است با انتشار در بزرگسالان منجر به پیامد‌های جدی شود".

علائم اولیه ابتلا به آنفولانزای گوجه فرنگی مواردی، چون تب بالا، ضایعات پوستی، درد مفاصل شدید هستند که مشابه علائم چیکونگونیا می‌باشند. علائم دیگر آن عبارتند از خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و علائم رایج آنفولانزا که شباهت زیادی به علائم عفونت دنگی دارند.

در مقاله منتشر شده در نشریه لنست اشاره شده اگرچه آنفولانزای گوجه فرنگی و کووید-۱۹ علائم مشابهی دارند، اما ویروسی که باعث بیماری جدید می‌شود با ویروس کرونا مرتبط نیست.

آنفولانزای گوجه فرنگی پس از انجام آزمایش‌هایی که ابتلای بیمار به دنگی، چیکونگونیا، زیکا، آبله مرغان و هرپس تناسلی را رد کنند تشخیص داده می‌شود.

 

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرم ناخن زرد چیست؟

سندرم ناخن زرد (Yellow Nail Syndrome) یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست‌ و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که باعث می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک - اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان - این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی - سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تروئید -  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک - سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

درمان سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید