Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدنور سرودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هدف از برگزاری این دوره آموزشی کسب مهارت های بهداشت روانی در بلایا و حوادث، ارتقا دانسته های فردی در زمینه حمایت روانی و اجتماعی در حوادث و سوانح احتمالی، تقویت روحیه در امدادگران و کمک به سانحه دیدگان در مواقع انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی و تخصصی که با حمایت علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم در سالن این پردیس زمین شناسی منطقه ای برگزار شد ۳۰ نفر از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان قشم با شرح وظایف روانی، شرح وظایف اجتماعی، ضرورت ها، علایم و نشانه های آسیب روانی و گروه های مختلف، پیامدهای روانی اجتماعی و واکنش های روانی افراد به سوانح، سلامت روانی آسیب دیدگان، سلامت روانی امدادگران و مدیران، سلامت روانی زنان، کودکان، سالمندان، بیماران مزمن و معلولان(گروه های آسیب پذیری) آشنا شدند.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم توضیح داد: حمایت روانی کودکان، کمک های اولیه روانشناختی، مدیریت استرس، واکنش روانی و اختلالات روانی، مدیریت استرس و حمایت های روانی از امدادگران و مدیران عملیاتی از دیگر بخش های آموزشی این دوره تخصصی بود که امدادگران و نجاتگران هلال احمر این شهرستان آنها را فرا گرفتند.

سرودی اضافه کرد: در پایان این دوره آزمونی برای شرکت کنندگان برگزار شد که به قبول شدگان گواهی نامه دوره آموزش تخصصی پایه حمایت های روانی و اجتماعی اعطا شد.

به گزارش ایرنا، ایران در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جعیت جهان را دارد و بر اساس مطالعات جهانی، خطر خسارات و زیان های اقتصادی ناشی از حوادث و بلایا در ایران سالانه به طور متوسط پنج میلیارد دلار است و با توجه به امکان وقوع ۵۳ مخاطره جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و چهارمین در آسیا است.

٥٣ مخاطره یا حادثه طبق سند راهبرد ملی مدیریت بحران ایران شناسایی شده اند که ۱۴ مخاطره اولویت‌دار از آنها، آتش سوزی (جنگل ها و مراتع - صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، بیابان‌زایی، بیماری‌های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل ونقل جاده ای، خشکسالی، زلزله، سیل، فرونشست زمین، گردوغبار و طوفان گردوخاک و موج سرما هدف‌گذاری شده اند که بسته به نیاز و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به‌روزرسانی دارد.

در این میان، تجربه و مطالعات علمی نشان داده که پس از فروکش کردن مرحله حاد حادثه، مشکلات روانی و اجتماعی در میان زنان و کودکان به صورت جدی‌تر بروز می‌کند و تا مدت طولانی نیز باقی می‌ماند و این امر بار افراد گرفتار به ویژه دو گروه حساس یادشده حادثه را دو چندان می‌کند.  این امر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با چنین پیامدهایی را نشان می‌دهد. مداخلاتی که تقویت‌کننده پیوندهای اجتماعی میان افراد است، نقشی بسزا در پیشگیری از مشکلات روانشناختی برخاسته از سوانح دارد.

پس از سانحه، زنان و کودکان نیازهای متنوع روانی - ‌اجتماعی دارند که باید به شکل مناسب به آن پاسخ داده شود. سازمان‌های مسوول لازم است در مسیر حمایت و تقویت تاب‌آوری آنان، شناسایی آسیب‌های روانی حادث شده و پاسخ مناسب به آن با هدف پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی شدیدتر، به شکلی منعطف و متناسب با نیاز افراد و شرایط اجتماعی آنها عمل کنند.

اثراث سو روانی و اجتماعی پس از اتفاقات ناگوار مانند حوادث ترافیکی، سیل و زلزله یا هر بلای طبیعی دیگر، می تواند مشکلات جدی برای افراد ایجاد کند که این موضوع معمولا مورد غفلت قرار می گیرد.

پس از حادثه ترافیکی یا بلای طبیعی، نیروهای امدادی به کمک مصدمان جسمی می شتابند و درصدد ارایه خدمات درمانی و بهداشتی لازم به این افراد بر می آیند، اما مراقبه صدمات روانی و روحی که بر اثر این گونه حوادث رخ می دهد، معمولا در دستور کار آنان نیست.

کودکان، سالمندان و زنان باردار از جمله گروه های آسیب پذیر در حوادث هستند که اگر لطمات روانی با رفتار درست و منطقی مدیریت نشوند اثرات نامطلوب و درازمدت روی افراد می گذارد.

 همچنین اگر صدمات روحی، روانی و اجتماعی به درستی شناسایی نشوند یا مراقبت های لازم صورت نگیرد، حادثه دیدگان دچار عوارض جدی خواهند شد.

 منزوی شدن فرد، محدود شدن ارتباطات اجتماعی، اختلال در تغذیه و بروز مشکلات گوارشی جدی از جمله عوارض آسیب روانی پس از حوادث و سوانح است و حتی در حالت های شدید، فرد ممکن است اقدام به خودکشی کند.

اگر کنترل کافی برای رفع صدمات روحی و روانی صورت نگیرد، تاثیرات حوادث و بلایایی طبیعی می تواند به شکل جنون بروز کند.

برچسب‌ها حوادث طبیعی قشم خلیج فارس تنگه هرمز جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوادث طبیعی قشم خلیج فارس حوادث طبیعی قشم خلیج فارس تنگه هرمز جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روانی و اجتماعی هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ نیروی هلال احمر در جست و جوی «یسنا»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه چند روز پس از گمشدن «یسنا دیدار»، هنوز هیچ نشانه‌ای از این کودک چهار ساله کلاله‌ای پیدا نشده است گفت: جستجوی‌های تخصصی برای پیدا کردن این کودک ادامه دارد.

قاسم غریب آبادی  اظهار کرد: از عصر یکشنبه نهم اردیبهشت با اطلاع از گم شدن کودک چهار ساله اهل روستای «یلی‌بدراق» شهرستان کلاله، نیروهای هلال احمر در کنار مردم محلی جست و جوی خود را برای یافتن یسنا آغاز کردند.

وی افزود: جمعیت هلال احمر با تمام ظرفیت پای کار آمد و به دلیل مطالبه مردمی یک فروند بالگرد هم برای گشت زنی در منطقه حاضر شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان ادامه داد: چندین دستگاه پاراموتور و هلی شات در کنار سگ‌های زنده یاب به همراه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از نیروی هلال احمر و مردمی به صورت هوایی و زمینی در منطقه حضور و کار گشت زنی را انجام دادند.

غریب آبادی گفت: نیروهای هلال احمر در سه روز نخست به صورت خطی متر به متر تا شعاع پنج تا ۶ کیلومتری را گشت زنی کردند.

وی افزود: دیروز صبح فرماندار کلاله نشست شورای مدیریت بحران را در همان روستا برگزار کرد و تصمیم گرفته شد تا امروز (پنجشنبه) گشت‌زنی به صورت تخصصی با هلی‌شات و پاراموتورها و دسته‌های امنیتی و دوربین‌های دید در شب انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان بیان کرد: تاکنون اثری که نشانه دهنده زنده و یا مرگ این کودک باشد در منطقه پیدا نشده است.

وی افزود: چهار تیم هلال احمر همچنان در منطقه مستقر هستند و نیروهای تخصصی هم اقدامات لازم جست و جوی را انجام می‌دهند.

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • هلال احمر زنجان به حالت آماده‌باش درآمد
  • ۵۰ چادر برای اسکان حادثه دیدگان آتش‌سوزی روستای امام‌زاده ابراهیم برپا می‌شود
  • آماده‌باش هلال‌ احمر زنجان در پی صدور هشدار هواشناسی نارنجی
  • هلال احمر زنجان به حالت آماده باش درآمد
  • ادامه جستجو‌های تخصصی برای یافتن یسنا
  • ۳۰۰ نیروی هلال احمر در جست و جوی «یسنا»
  • نجات ۳ مرد گرفتار در کوه سیاه لنده توسط امدادگران هلال احمر
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل