Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:11:01 GMT

صدور «مجوز استحکام» برای ۳۰۰ محیط بان

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۵۴۷۷

صدور «مجوز استحکام» برای ۳۰۰ محیط بان

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس گفت: سال گذشته برای ۳۵۰ نفر مجوز استحکام صادر شد که از بین آن‌ها ۳۰۰ نفر ، محیط‌بانان و ۵۰ نفر هم کارشناسان هستند.

به گزارش ایسنا، رضا انجم شعاع در نشست معاونت توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس و مدیران معاونت که امروز در اداره محیط زیست استان تهران برگزار شد، افزود: دریک  سال اخیر اقدامات بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، فسادستیزی، سلامت اداری و مباحث مربوط به دیپلماسی و انجام ۳۱ سفر استانی که کار بسیار ارزشمندی انجام شده است و صدها مصوبه برای رفع مشکلات مردم و دستاوردهای فراوان دیگری که سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این سفرهای استانی و مصوبات بی نصیب نبود، محقق شد.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ده‌ها مصوبه در سفرهای دولت مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل‌های محیط زیست در استان‌های مختلف انجام شد که می‌تواند به تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی کمک کند و مردم بتوانند سریع‌تر از این مصوبات بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سازمانی است که ماموریت‌ها و رسالت‌های بسیار سنگین و گسترده‌ای برعهده دارد که تصویب قوانین متعدد در ارتباط با حفاظت از محیط زیست و در راس آن‌ها اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی، ازجمله این ماموریت‌ها است.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این سازمان همچنین مجری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست است که بسیار اثرگذار است و سازمان به‌طور جدی پیگیری می‌کند تا این سیاست‌ها هم در برنامه سالانه و هم در برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه بتواند به‌طور کامل عملیاتی و اجرایی و از آن در پیشبرد اهداف سازمانی استفاده شود.

وی ادامه داد: علاوه براین اسناد دیگری وجود دارد که بسیار مهم است. سند تحول دولت مردمی یکی از اسناد مهم بالادست سازمان حفاظت محیط زیست است که باید از آن استفاده کند.

به گفته انجم شعاع این سازمان کوچک اما چابک، ماموریت‌های بزرگ و گسترده خود را با کمک ۱۳ هزار و ۶۰۰ ردیف پستی که از این بین،  ۷۱۳ ردیف پستی مربوط به ستاد سازمان  و بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ ردیف پستی مربوط به ادارت کل محیط زیست در سراسر کشور است به سرانجام می‌رسد.

وی ادامه داد: ادارات محیط زیست در ۳۱۱ شهرستان مستقر هستند و ۱۰۶ نماینده در سراسر کشور و دو ایستگاه تحقیقاتی نیز عملیات محیط‌ زیستی انجام می‌دهند.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از وظایف بسیار مهم سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از مناطق چهارگانه است. حفاظت از ذخایر ژنتیکی ، مناطق طبیعی، ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری انجام می‌شود که در نوع خود کم نظیر هستند.

وی ادامه داد: تنوع زیستی و آب وهوایی کشور بسیار مهم است. بیش از ۱۰ هزار گونه گیاهی و بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ گونه جانوری و مهره‌دار در ایران وجود دارد و حفاظت و توسعه آن‌ها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است. در کنار مناطق حفاظت شده‌، حدود ۲۸۹ پارک ملی، حدود ۱۳۳ منطقه حفاظت شده و ۳۷ منطقه شکارممنوع و پنج اثر طبیعی در کشور وجود دارد که باید حفاظت و حراست شوند و در برنامه‌های کاری سازمان نیز قرار گیرند.

انجم شعاع افزود: بالغ بر ۷۰۰۰ پرسنل در سازمان حضور دارند که حدود ۷۰۰ نفر در ستاد سازمان است و باقی افراد در ادارات کل محیط زیست سراسر کشور انجام وظیفه می‌کنند. بخش عمده‌ای از این افراد در جهت حفاظت از محیط زیست هستند و محیط‌ بانان حدود ۳۳۰۰ نفر از این جمعیت هستند که با عشق و علاقه در سراسر کشور ارائه خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه منابع انسانی و سرمایه طی یک سال گذشته با اعتقاد براین که سرمایه انسانی که در سازمان حضور دارند، ارزشمندترین سرمایه سازمان هستند، در گام اول حفاظت از آنان و توسعه سرمایه انسانی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس با تاکید بر اهمیت بالای سرمایه انسانی گفت: یکی از موضوعات اصلی که درباره سرمایه انسانی در سازمان دنبال می‌کنیم، جذب، استحکام  و نگهداشت منابع انسانی است.

وی ادامه داد: طی چهارسال گذشته حدود۱۵۰۰ مجوز استحکام در سازمان اخذ شده تا نیروهای جوان، شاداب و متعهد و باسواد وارد سازمان شوند که برخی از این افراد جذب شده‌اند.

به گفته انجم شعاع، سال گذشته برای ۳۵۰ نفر مجوز استحکام صادر شد که از بین آن‌ها ۳۰۰ نفر ، محیط‌بانان و ۵۰ نفر هم کارشناسان هستند. این کار در مرحله تامین اعتبار و آگهی و جذب است و بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۱۰ سال آینده ۱۵۰۰ نفر از همکاران محیط زیستی بازنشسته و از سازمان خارج می‌شوند و باید از الان برای جایگزینی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا نیروهای شایسته را شناسایی کنیم و سپس مجوز استحکام بگیریم وجذب کنیم تا سازمان از نیروی متخصص خالی نشود علاوه بر آن لازم است از همه سرمایه‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از این فعالیت‌ها در حوزه منابع انسانی، هم در جهت نگهداشت منابع انسانی و سرمایه‌های موجود و هم جایگزینی ‌آنان به‌ وسیله استخدام‌های جدید است که باید انجام شود و با جذب این ۳۵۰ نفر بخشی از نیازهای منابع انسانی سازمان مرتفع می‌شود اما کافی نیست و باید اقدامات لازم برای دریافت مجوزهای جدید و یا شناسایی نیروهای خوب در دستگاه‌های دیگر و انتقال آنان به سازمان انجام شود.

معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در زمینه دریافت مجوزهای جدید در حوزه جذب نیرو گفت: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در کنار این مجوزهای استخدام دنبال شد این بود که حدود  ۳۰۰ نفر از نیروهای باسابقه در سازمان مشغول به کار هستند و تغییر وضعیت و تثبیت و استحکام آن‌ها جزو دستورکارهای اساسی ما است که این نیروهای باتجربه را متناسب با پست‌هایی که داریم بتوانیم مجوزی برای تثبیت آن‌ها در سازمان دریافت کنیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات مهم طی یک سال گذشته تغییر وضعیت نیروهای ایثارگر سازمان بود. بالغ بر ۶۰۰ نفراز همکاران شامل بند «د» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می‌شدند و بر اساس قانون تمام دستگاه‌ها مکلف شدند تا نیروهای ایثارگر دارای شرایط لازم که تا اسفند ۱۳۹۹ مشغول کار بودند و سازمان برای آن‌ها بیمه و حقوق پرداخت کرده است، تبدیل وضع شوند.

به گفته انجم شعاع، تاکنون تمام مقررات قانونی و احکام لازم برای حدود ۵۰ درصد از این افراد اعمال شده و امور مربوط به بالغ بر ۲۰۰ نفر باقی مانده که کارهای نهایی آنان انجام شده و به‌زودی احکام آن‌ها نیز صادر خواهد شد. بند «د» تبصره ۱۹ قانون بودجه دوباره در بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکرار شد و دستگاه‌ها را مکلف کرد که کلیه ایثارگران را تبدیل وضعیت کنند و این کار در سازمان هم در حال انجام است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع انسانی و سرمایه انسانی موضوع نگهداشت و مسائل رفاهی آن‌ها، معیشت همکاران، سلامت ، درمان، بیمه تکمیلی و تربیت بدنی و امورفرهنگی آن‌ها در دستور کار حوزه معاونت است و امیدوارم با توجه به محدودیت‌های منابع مالی بتوانیم برای همه این مسائل برنامه‌ریزی داشته باشیم و پیگیری کنیم تا منابع موجود به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: درباره ارتقای رفاه کارکنان تمام مراحل قانونی را طی می‌کنیم تا تمام موارد مورد نیاز در موافقت‌نامه‌ها قید شود و منابع مورد نیز تامین کنیم که هم در شهریورماه و هم درشش ماه دوم سال به مرور زمان عملیاتی و اجرایی می‌شود و همکاران می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: یک اقدام اساسی که سازمان به آن نیاز داشت تمرکز بر مدیران سازمان و توانمند سازی آن‌ها بود و از جمله اقداماتی که در حال انجام است و امیدواریم  به‌زودی آثار آن را در سازمان مشاهده کنیم ارتقای شایستگی مدیران و ارزیابی شایستگی‌های آنان است که آن‌ را در دستور کار قرار دادیم و در حال جمع‌آوری اطلاعات و آمار هستیم و از مشاور بسیار خوبی خواهش کردیم تا به مسئله ورود کند و بتوانیم برای مدیران موجود برنامه‌های ارتقای شایستگی داشته باشیم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قانون اساسي محيط بان سازمان محیط زیست ایران معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست مجلس سازمان حفاظت محیط زیست سرمایه انسانی محیط زیست مجوز استحکام منابع انسانی محیط زیست سراسر کشور بسیار مهم سال گذشته انجام شده انجم شعاع انجام شد ۳۰۰ نفر ۵۰ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله