Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طی مراسمی که صبح امروز همزمان با هفته دولت و با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی برگزار شد، از کیت پیشرفته تشخیص آلودگی های نیترات و نیتریت محصولات کشاورزی و کیت تشخیص بصری، سریع و ارزان آمونیاک حوضچه‌های پرورش ماهی رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر فروغ قاسمی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات نانوتکنولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مخترع این کیت‌های پیشرفته تشخیص آلودگی های نیترات و نیتریت محصولات کشاورزی گفت: نیتریت که در واکنش با اسیدهای آمینه به ترکیبات سمی و سرطان‌زای نیتروزآمین تبدیل می‌شود، علی‌رغم مفید بودن در سطوح کم در غلظت های بالا، اثرات بسیار نامطلوبی بر محیط زیست، سلامت انسان و دیگر موجودات زنده دارد.

وی ادامه داد: نیتریت به عنوان عامل بیماری متهموگلوبینمیا در اطفال شناخته شده و دریافت غلظت بالای نیتریت و نیترات در دوران بارداری احتمال بروز نقص عضو در نوزادان را افزایش می‌دهد. غلظت بالای نیتریت و نیترات در دام‌ها باعث سقط جنین، کاهش تولید شیر و مرگ دام و در منابع آبی منجر به پدیده یوتریفیکاسیون و در پی آن مرگ آبزیان می‌شود و از این رو، کنترل دقیق، سریع و در محل نیتریت جهت نظارت بر سلامت تولیدات کشاورزی و مواد غذایی بسیار مهم است.

وی با بیان این که نیتریت از نظر شیمیایی ناپایدار بوده و لذا باید از روشی استفاده کرد که امکان تشخیص سریع و در محل آن را فراهم کند، گفت: روش‌های آزمایشگاهی با وجود حساسیت بالا به دلیل گران بودن، زمانبر بودن و نیاز به اپراتور آموزش دیده، چندان رضایت بخش نیستند. از طرف دیگر، حسگرهای موجود بر اساس تغییر در شدت یک رنگ است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که روش‌های رنگ‌سنجی مبتنی بر نانوذرات پلاسمونیک به ویژه نانومیله‌های طلا به دلیل ویژگی های مطلوب شیمیایی و نوری نسبت به روش های دیگر برتری دارند، خاطرنشان کرد: حسگر طراحی شده در این اختراع بر اساس برهمکنش نانوحسگر پلاسمونی و نیتریت عمل می‌کند که به صورت تغییر رنگ و طیف، تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت را میسر می‌کند. در این اختراع از نانوذرات طلا با ساختار میله‌ ای شکل به عنوان عنصر شناساگر و از اکسیداسیون نانوذرات به عنوان مکانیسم سنجش استفاده شده است.

وی اندازه‌گیری نیتریت در دمای اتاق، تشخیص چشمی نیتریت جهت کاربردهای در محل، غیرتجمعی بودن حسگر و عدم نیاز به برچسب‌گذاری نانوذرات، کاربری آسان و بدون نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، عدم استفاده از واکنشگرهای سمی و قابلیت تشخیص رنگ‌سنجی نیترات بعد از احیا به نیتریت را از جمله مزایای فناوری ارائه شده عنوان کرد.

به گفته قاسمی، تشخیص کیفی بر اساس مشاهده گستره وسیعی از رنگ‌ها شامل قهوه ای، سبز، آبی، بنفش، صورتی و آبی است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که با چشم غیرمسلح و در محل از مقادیر نیتریت در نمونه های حقیقی مطلع شویم. تشخیص کمی نیز بر اساس طیف های اسپکتروفتومتری و با استفاده از منحنی کالیبراسیون است.

وی با بیان این که کارایی عملی حسگر توسعه یافته در تعیین نیتریت و نیترات در نمونه های آب، عصاره خاک و محصولات غذایی تأیید و کیت ساخته شده بر این اساس به عنوان اختراع ثبت شده است، تصریح کرد: روش جدید پیشنهادی به عنوان یک روش مناسب و قابل رقابت با سایر روش های اندازه گیری نیتریت - نیترات معرفی شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین در توضیح دستاورد دیگرش که کیت رنگ سنجی بر پایه نانوذرات پلاسمونی با قابلیت تشخیص بصری، سریع و ارزان آمونیاک محلول در آب است و کمک موثری به کاهش هزینه و افزایش تولید مزارع پرورش ماهیان خاویاری و قزل آلا می‌کند گفت: آمونیاک محلول در آب یکی از عمده پارامترهای بحرانی در مدیریت حوضچه های پرورش متراکم و فوق متراکم ماهیان خاویاری است که با وجود توسعه سیستم های مداربسته، متراکم و فوق متراکم پرورش ماهیان خاویاری و البته ماهی قزل آلای رنگین کمان در استان های مختلف کشور، پرورش دهندگان ماهی تمایل چندانی به پایش این پارامتر مهم ندارند چون هر تست اندازه گیری آمونیاک از هر نمونه آب حدود ۷۰ هزار تومان هزینه در پی دارد.

وی با بیان این که علت بالا بودن هزینه تست آمونیاک، استفاده از کیت‌های مبتنی بر آنزیم است که هم هزینه کیت را بالا برده و هم شرایط نگهداری کیت را محدود می‌کند، خاطرنشان کرد: روش های موجود اندازه گیری آمونیاک، پیچیده و مستلزم تجهیزاتی با قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان برای فراهم کردن شرایط آزمایشگاهی فوتومتری و بهره‌گیری از اپراتور متخصص است که همین مساله اندازه گیری پارامترهای بحرانی در صنعت پرورش ماهی متراکم و فوق متراکم در کشور را با چالش مواجه کرده است. روش استاندارد ملی اسپکتروفتومتری برپایه واکنش نسلر هم از واکنشگر بسیار سمی جیوه استفاده می‌کند.

به گفته قاسمی، تشخیص چشمی و کاربری آسان، عدم نیاز به واکنشگرهای سمی و نیروی متخصص از مزایای کیت رنگ سنجی آمونیاک ساخته شده است که بر پایه نانو ذرات پلاسمونی عمل می کند.

کد خبر 5574180 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: رونمایی موسسه تحقیقات کشاورزی هفته دولت کشاورزی بیوتکنولوژی نیترات فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی اربعین حسینی اینترنت نوآوری ماهواره فناوری نانو محقق ایرانی ورزش شبکه ملی اطلاعات ناسا شبکه اجتماعی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اندازه گیری پرورش ماهی رنگ سنجی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود

در حالی که ستاد مدیریت بحران در استان خوزستان وجود دارد، اما هربار که اتفاق بحرانی رخ می‌دهد با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام، یک بحران جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، مدارس استان خوزستان در شهرهای اهواز، حمیدیه، باوی و کارون امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت_ به علت آلودگی شدید هوا تعطیل شد و ادارات نیز با دو ساعت تأخیر فعالیت خود را آغاز کردند، اما این تعطیلی به قدری دیر اعلام شد که کارمندان به محل کار مراجعه کرده بودند و دانش‌آموزان نیز در مسیر مدارس بودند و همین این امر باعث ایجاد نگرانی برای والدین و ایجاد بحران در خلال بحران دیگر شد.

امروزه شرایط به نحوی است که بسیاری از مشکلات همچون سیل، طوفان و گردو خاک از قبل پیش‌بینی می‌شود و شدت آن نیز تعیین می‌شود، در خوزستان اما انگار اینگونه نیست چراکه تا زمانی که شرایط به بدترین حالت ممکن نرسد هیچ‌گونه تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب گلایه شهروندان شده است.

طی چند ماه اخیر اتفاقات بحرانی در خوزستان از جمله آب‌گرفتگی شدید معابر اهواز و بندر امام خمینی (ره) و آلودگی هوا چندین مرتبه موجب تعطیلی مدارس شد، اما آنچه که در این خصوص به شدت مورد انتقاد است تصمیمات لحظه آخری مدیران مربوطه است، به نحوی که دانش آموزان در کوچه‌ها سرگردان می‌شوند و والدین استرس و نگرانی بازگشت آن‌ها به خانه را دارند.

در بارندگی سال گذشته در حالی که خیابان‌های اهواز مملو از آب بود و تردد به سختی انجام می‌شد، مدارس زمانی تعطیل شد که سرویس‌های مدارس و دانش‌آموزان در حال حرکت به سمت مدارس بودند، در تعطیلی‌ها به علت آلودگی هوا نیز همین رویه تکرار شد و به این ترتیب و با وجود پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و خاک و قرار گرفتن وضعیت هوای اهواز از شب گذشته در حالت خطرناک، بازهم تصمیم گیری صورت نگرفت تا زمانی که هم کارمندان و هم دانش‌آموزان به سمت محل کار و مدرسه در حرکت بودند.

مهدیه خسروی یکی از اولیایی که شاغل نیز هست به خبرنگار ایمنا می‌گوید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم، وقتی هوا آلوده یا شرایط بحرانی است لحظه به لحظه اخبار را چک می‌کنم تا بتوانم برای فرزند کلاس اولی خود برنامه‌ریزی کنم، اما هر بار باید با استرس و اضطراب صبح زود به خانه‌ی اقوام بروم تا از فرزندم تا زمان بازگشتن از محل کار نگهداری کنند، من به عنوان یک شخص عادی از شب گذشته متوجه آلودگی شدید هوا شدم، این سوال را دارم که مسئولان با چه دلیلی دیر تصمیم می‌گیرند.

نازنین مرادی یکی دیگر شهروندان اهواز اظهار می‌کند: من مشکل تنفسی دارم در و این وضعیت آلودگی هوا به شدت برای من خطرناک است، اما باید به محل کار خود می‌رفتم در حالی که شروع ساعت اداری ۷ صبح است، خبر تأخیر در بازگشایی ادارات ۷:۱۶ می‌رسد، وقتی ما از هفت صبح در محل کار حضور داریم؛ مگر می‌شود که به خانه برگردیم، وقتی مسئولان خوزستان به فکر مردم نیستند چگونه از دیگران انتظار می‌رود.

وی می‌گوید: یکی از همکاران ما در حالی که در مسیر اداره بود که متوجه تعطیلی مدارس شد و میانه راه برای اینکه دختر خود را به مدرسه فرستاده بود از سرویس پیاده می‌شود و با استرس باز می‌گردد، این وضعیت برای ما نگران کننده است.

آلودگی هوای امروز اهواز به نحوی بود که از شب قبل امکان تصمیم‌گیری وجود داشت، اما با سوءمدیریت، آرامش از خانواده‌ها برای ساعاتی گرفته شد، چراکه والدین در مسیر محل کار بودند که خبر تعطیلی مدارس و بعد از آن خبر تأخیر در بازگشایی مدارس اعلام شد؛ داستان به همین‌جا ختم نشد خبر تعطیلی چندین بار اصلاح و تکمیل شد به نحوی که ابتدا مدارس شهرهای اهواز باوی و کارون در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل شد و پس از آن بازگشایی ادارات با تأخیر دوساعته اعلام و دقایقی بعد مدارس و ادارات حمیدیه اضافه شد.

در نهایت و با اصلاح خبر، تنها مدارس صبح تعطیل و تصمیم‌گیری در خصوص مدارس شیفت بعدازظهر به بعد موکول شد. این چنین اطلاع‌رسانی را به هیچ وجه نمی‌توان در کنترل شرایط بحرانی مؤثر دانست، برعکس این نحوه تصمیم‌گیری ایجاد بحران در بحران است؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان استان خوزستان با کمی دقت و مدیریت بیشتر در راستای ایجاد آرامش برای شهر و شهروندان خود تلاش کنند.

کد خبر 748994

دیگر خبرها

  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳