۳ ملاک مهم داوری آثار جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از زبان داور بخش خوشنویسی
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۵۸۰۲
داور رشته خوشنویسی بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران میگوید که در دورههای قبلی جشنواره این نقد وجود داشت که چرا فقط آثار نستعلیق پذیرفته میشوند اما امسال، آثار خط شکسته و نقاشیخط را هم انتخاب کردیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر موسوی استاد کارگاه و داور رشته خوشنویسی بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به کیفیت آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره عنوان کرد: در این دوره از جشنواره حدود چهار هنرمند حضور داشتند که آثار پخته و درجه یکی ارسال کرده بودند و به نوعی به درجه استادی رسیده بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در دورههای قبلی این نقد به جشنواره وجود داشت که چرا صرفا خط نستعلیق پذیرفته میشود اما امسال، آثاری که با خط شکسته و نقاشیخط کار شده بودند را هم انتخاب کردیم. امیدوارم در سالهای بعد بتوانیم از دیگر بخشهای خوشنویسی هم برای حضور در جشنواره دعوت کنیم.
این هنرمند خوشنویس درباره ملاکهای داوری آثار توضیح داد: ما در مرحله اول داوری، آثار را از روی تصویر ارسالی هنرجو مشاهده میکنیم و آنچه در ابتدا برایمان بسیار مهم است، کیفیت ترکیببندی، تنظیم و قانونمندی کلمات خط است. در ارزیابی نهایی، سیزده هنرجو انتخاب شدند. البته این بدان معنا نیست که فقط کار این سیزده هنرجو خوب بوده است؛ ما برای انتخاب آثار، محدودیتهایی داشتیم و در برخی موارد اختلافها بسیار اندک بود.
موسوی در ادامه به دستاوردهای شرکت در جشنواره برای هنرجویان جوان بهویژه هنرجویان غیرتهرانی اشاره کرد و در این زمینه گفت: طبیعتا حضور در جشنواره برای هنرمندان جوان دستاورد بسیار خوبی است؛ به ویژه با توجه به اینکه کسر قابل توجهی از هنرجویان از شهرهای مختلف انتخاب شدهاند. هر خوشنویسی در شهر خود از تجارب استادان بومی بهرهمند میشود اما زمانی که وارد شهر بزرگی مثل تهران میشود، آثارش توسط استادان بهنامتری مورد گزینش و بررسی قرار میگیرد. بدین ترتیب، این فرصت برایش به وجود میآید که تجربیات بهتری کسب کند و با دیدگاههای متفاوتتری آشنا شود.
استاد کارگاه خوشنویسی بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار کرد: در فضای هنر، هجرت یکی از مهمترین ارکان رشد هنرمند است و میتواند موجب پیشرفت او شود. در طول تاریخ نیز، معمولا هنرمندانی که یکجانشین نبوده و هجرت کردهاند، به دستاوردهای مهمی دست یافتهاند. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران این امکان را فراهم میکند تا افرادی از شهرهای مختلف، بتوانند در معرض آموزههای استادان و مدرسان دیگر شهرها قرار بگیرند و از این آموزههای متنوع بهرهمند شوند.
موسوی درباره تداوم مجازی کارگاههای جشنواره بیست و نهم پس از پایان کارگاههای عملی تشریح کرد: در این دوره، کارگاههای آموزشی پس از پایان دورههای حضوری در فضای مجازی ادامه خواهند یافت. مسلما کلاس مجازی نسبت به کلاس حضوری تاثیر کمتری دارد اما باتوجه به شرایط موجود، میتوانیم موارد تئوریک را در کلاسهای مجازی مطرح کنیم و تجربیات اجرایی را در کارگاههای حضوری و بهصورت مستقیم آموزش دهیم. بدون شک در این دوره، ترکیب کلاسهای مجازی و حضوری کمک خواهد کرد تا کار به شکل بهتری انجام شود. هنرجویان پس از بازگشت به شهرهای خود، همچنان میتوانند بسیاری از موارد تئوریک را به صورت مجازی پیگیری کنند؛ زیرا پیشتر در کارگاههای حضوری با خواسته و دیدگاه استادان خود آشنا شدهاند.
این هنرمند خوشنویس در پایان با اشاره به موضوعیت مفهوم محیط زیست در جشنواره بیست و نهم، درباره چگونگی بازنمایی این مفهوم در آثار خوشنویسی بیان کرد: بدون شک ارائه مفهوم محیط زیست در رشتههایی مانند عکاسی راحت و ملموستر است اما اینطور نیست که در خوشنویسی امکان ارائه این مفهوم وجود نداشته باشد؛ زیرا خوشنویسی یکی از خوشدستترین هنرها است. هنرمندان این رشته میتوانند به جای انتخاب شعر و مضامین ادبی، مطالب تأثیرگذاری را در رابطه با محیطزیست انتخاب کنند و با بهرهگیری از ترکیبهای مختلف و خلاقانه، آثار خود را ارائه کنند. از نظر من انتخاب مفهوم محیط زیست برای این دوره، انتخاب مهم و هوشمندانهای بود و مردم باید به روشهای مختلف با این موضوع آشنا شوند.
یادآوری میشود که بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، در 11 رشته ارتباط تصویری(پوستر)، خوشنویسی(نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور(کارتون)، مجسمهسازی، طراحی، نقاشی، نگارگری(نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانههای هنری جدید(ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی)، از شهریور تا آذر ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.
جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را محقق سازد/ هنرجویان رها نمیشونداسامی پذیرفتهشدگان بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اعلام شدترکیب داوران و استادان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران کامل شدانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: خوشنویسی هنرهای تجسمی خوشنویسی هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بیست و نهمین جشنواره محیط زیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یزدانی: قبل از گلهای اول پرسپولیس و آلومینیوم خطا رخ داد
کارشناس داوری کشورمان اعتقاد دارد، داور در صحنه گلهای اول پرسپولیس و آلومینیوم مرتکب اشتباه شده است. - اخبار ورزشی -
علیرضا یزدانی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره قضاوت امیر عرببراقی در دیدار آلومینیوم اراک - پرسپولیس در جام حذفی اظهار داشت: بازی طوری نبود که سختی زیادی داشته باشد و بازیکنان کار خودشان را میکردند. تنها مورد گل اول پرسپولیس بود که به نظرم زمانی که ارونوف توپ را گرفت، توپ در کنترل کامل بازیکن آلومینیوم بود و بازیکن پرسپولیس با عمل شارژ کردن، دستش را پشت کمر حریف گذاشت و دستش کامل باز و همین باعث شد تعادل بازیکن آلومینیوم بههم بخورد. این حرکت به اعتقاد من خطا بود. گاهی ببیننده در این صحنهها فکر میکند خطایی نشده است، ولی چون دست بازیکن روی کمر بازیکن حریف بوده و شارژ کرده، خطاست. دو صحنه مشابه دیگر هم در جریان بازی رخ داد که داور خطا اعلام کرد.
.
وی در ادامه تصریح کرد: یک صحبتی هم درباره چیدمان داوری دارم، داور چهارم این بازی، داور بازی قبلی پرسپولیس در جام حذفی مقابل نفت و گاز گچساران بوده است. متأسفانه این نوع چیدمان درست نیست. با این همه داورهایی که داریم به نظرم این نوع چیدمان برای داوری ما نقص است.
کارشناس داوری کشورمان درباره گل اول آلومینیوم به پرسپولیس نیز توضیح داد: در دقیقه 85 گل اول آلومینیوم زمانی به ثمر رسید که قبل از ورود توپ به داخل محوطه، یک بازیکن آلومینیوم با گرفتن دست بازیکن پرسپولیس مانع از توانایی بازیکن برای دفع توپ شد. در آن صحنه هم باید داور به نفع پرسپولیس خطا اعلام میکرد.
.
کارشناس داوری کشورمان در پایان درباره اخطار داور به لیموچی به دلیل شبیهسازی در وقتهای اضافه گفت: این اخطار درست بود و مهاجم آلومینیوم تمارض کرد.
انتهای پیام/