Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و هشتاد و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نفوذ جاسوس روس به سطوح بالای ناتو ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۱۵:۴۱

یک گروه روزنامه نگاری تحقیقی غربی هویت یک زن جاسوس روس که بیش از یک دهه تحت هویت یک جواهرساز طراز اول با هدف دسترسی پیدا کردن به مقامات ناتو در ایتالیا کار کرده را فاش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روزنامه دیلی میل، هویت این زن جاسوس روس که برای بیش از یک دهه تحت پوشش هویت یک جواهرساز برای دسترسی پیدا کردن به مقامات ناتو در ایتالیا فعالیت می کرد، در افشاگری تکان دهنده گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی بلینگکت فاش شد.

بر اساس تحقیقات بلینگکت، این زن با نام اولگا کولوبووا، یکی از اعضای سرویس اطلاعات نظامی روسیه موسوم به "جی.آر.یو" دست کم از سال ۲۰۰۶ با پذیرش هویت "ماریا آدلا کوهفلدت ریورا" شروع به جاسوسی کرد.

"ماریا" خود را به همه کسانی که با او در تماس بودند به عنوان دختر یک مادر پرویی و پدری آلمانی معرفی کرد که در پرو به دنیا آمده اما بعداً در کودکی در مسکو رها شده و توسط والدینی که او را به فرزندخواندگی پذیرفتند بزرگ شده است.

بر اساس این گزارش او سال‌ها به سراسر اروپا سفرهایی داشته و در سال ۲۰۱۰ به مالت و رم رفت و در آنجا با مارسل دارگی اسمیت - سردبیر سابق مجله کازموپولیتن دوست شد و چندی بعد به پاریس سفر کرد و علامتی تجاری برای افتتاح یک شرکت جواهرات را به ثبت رساند.

او در بازگشت به ایتالیا در سال ۲۰۱۲، با یک مرد روسی-اکوادوریایی ازدواج کرد اما زندگی عاشقانه آنها کوتاه بود.

شوهر او تنها یک سال بعد به‌طور مرموزی درگذشت، و "ماریا"آزادی عمل پیدا کرد تا دوباره در ایتالیا گشت بزند و سپس در ناپل، محل استقرار مقر فرماندهی نیروی مشترک ائتلاف ناتو، مستقر شد.

"ماریای" متولد پرو، در آنجا خود را به عنوان جواهرساز و صاحب یک باشگاه شبانه که به تفریح و گشت زنی علاقه دارد جا انداخت و این به او اجازه داد تا با ده‌ها کارمند ناتو و حتی سرهنگ های عالی رتبه این ائتلاف دوستی و روابط عاشقانه برقرار کند.

اما در واقع، کولوبووا دختر یک مقام نظامی روس است که جواهرات کپی ساخت چین را فروخته و مقامات امنیتی اروپایی و آمریکایی را جذب خودش کرده تا آنها ناخواسته اطلاعات حساس را برای کارفرمایانش در کرملین فاش کنند.

کولوبووا که اکنون تصور می شود در اواسط دهه ۴۰ عمر خود است، بخشی از یک برنامه روسیه موسوم به "غیرقانونی‌ها" بوده است؛ برنامه‌ای متشکل از شبکه‌ای از ماموران که سال‌ها تحت آموزشهای شدید قرار می گیرند تا آنها را برای اجرای مأموریت های طولانی مدت در کشورهای دیگر آماده کنند.

این ماموران به محض کسب آمادگی، یک هویت جعلی به دقت طراحی شده دریافت کرده و به کشوری وارد می شوند که در آن سال ها یا حتی دهه ها زندگی دوگانه‌ای را سپری می کنند.

از این ماموران عمیقا تحت پوشش انتظار می رود که شغل پیدا کنند، روابط ایجاد کنند و در برخی موارد حتی تشکیل خانواده داده و بچه هایشان را بزرگ کنند، در حالی که مخفیانه یک دستور کار بسیار شوم تر را از طرف کرملین دنبال کنند.

داستان‌های پوششی مفصل آنها، سطوح بالای آموزشهایشان و طول مدت ماموریت‌هایشان، ردیابی آنها را بسیار دشوار می‌کند - و به این ترتیب بود که کولوبووا بیش از یک دهه با موفقیت به عنوان "ماریا" عملیات انجام داد تا اینکه در سال ۲۰۱۸ به مسکو بازگشت.

کولوبووا هرگز توسط مقامات دستگیر نشد که این احتمالاً به این معنی است که توسط مافوقهایش در سرویس جی.آر.یو از ناپل فراخوانده شده است.

"ماریا" در آخرین پست فیسبوکش که چند ماه پس از ترک ایتالیا به اشتراک گذاشت گفت، باید "حقیقت" را فاش کرده و بگوید که از سرطان رنج می برد و تحت شیمی درمانی قرار گرفته است؛ این احتمالاً ترفندی برای کمک به او برای جدا شدن از گروه‌های دوستانش بدون برانگیختن سوظن بوده است.

نام واقعی او تنها پس از آن فاش شد که محققان بلینگکت متوجه شدند که هویت "ماریا" توسط وزارت دادگستری پرو جعلی تشخیص داده شده است و گذرنامه روسی صادر شده برای این نام مستعار دارای شماره‌هایی است که تقریباً منطبق به شماره‌های گذرنامه های ماموران شناسایی شده قبلی، از جمله یک افسر سرویس اطلاعات نظامی روسیه که متهم به دست داشتن در مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه فراری روس در خاک انگیس در مارس ۲۰۱۸ شده، هستند.

اوکراین، قدیروف را متهم کرد ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۱۵:۳۲

بازرسان سرویس امنیتی اوکراین، رسما رهبر جمهوری چچن روسیه را با استناد به سه ماده از قانون کیفری اوکراین متهم کردند.

به گزارش وب‌سایت سوریس امنیتی اوکراین، «رمضان قدیروف» رهبر جمهوری چچن روسیه با استناد به سه ماده از جمله "برنامه‌ریزی، آماده‌سازی، شروع و انجام جنگ تهاجمی"، "اقدامات عامدانه با هدف تغییر مرزهای قلمروی اوکراین و نقض نظم تصریح شده در قانون اساسی اوکراین که منجر به مرگ مردم و سایر عواقب شدید شده است" و "توجیه، به رسمیت شناختن تخاصم مسلحانه فدراسیون روسیه علیه اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، به رسمیت شناختن اشغال موقت بخشی از قلمرو اوکراین و همچنین تجلیل از افرادی که تخاصم مسلحانه فدراسیون روسیه را در ۲۰۱۴ علیه اوکراین آغاز کردند" متهم شد.

دو تن از دستیاران قدیروف هم متهم شده‌اند؛ دنیل مارتینوف، معاون اداره سرویس فدرال گارد ملی روسیه برای جمهوری چچن و حسین مژیدوف، از فرماندهان نظامی چچنی.

براساس مستندات مرتبط با فوریه و مارس ۲۰۲۲، قدیروف شخصاً مسئولیت سازماندهی و برنامه‌ریزی عملیات‌های نظامی جداگانه این زیربخش‌ها را بر عهده داشت. او دستوراتی داده و بعد گزارش فرماندهان را دریافت می‌کرد.

دنیل مارتینوف سابقا مامور سرویس اطلاعات جاسوسی روسیه بود و اکنون مسئولیت امنیت شخصی قدیروف را بر عهده دارد. قدیروف حفاظت شخصی این نهاد روسی را رد کرده بود.

این دو مقام نزدیک به قدیروف به بدرفتاری با غیرنظامیان، به گروگان گرفتن غیرنظامیان، استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم شده‌اند و مژیدوف همچنین با اتهام سرقت از غیرنظامیان و غارت تاسیسات غیرنظامی مواجه است.

این دو مقام با استناد به بخش اول از ماده ۴۳۸ قانون کیفری اوکراین که در ارتباط با "نقض قوانین و رسوم جنگ، برخورد ظالمانه با زندانیان جنگی یا غیرنظامیان" است، متهم شده‌اند.

برنامه سازمان سیا برای جاسوسی از تجار ترکیه ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۱۵:۳۱

روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) "علنا" بازرگانان ترکیه را به خاطر تجارت با روسیه تهدید کرده است و در معاملات ملکی آنها به بهانی نگرانی در مورد دور زدن احتمالی تحریم‌های آمریکا سرک کشیده است.

 این روزنامه دریافته است که رئیس دفتر سازمان سیا در ترکیه ظاهراً با کارمندان رده بالای یک شرکت ساختمانی تماس گرفته و خواسته که در مورد معاملات و سایر جزئیات محرمانه خریدهای املاک و مستغلات مرتبط با اشخاص حقیقی یا حقوقی روس پرس وجو کند.

بر اساس این گزارش، این افسر سازمان سیا به بهانه نظارت بر تحریم‌های ضد روسیه که از سوی آمریکا اعمال شده با این بازرگانان مصاحبه کرده و علاقه مند بود که تعداد دقیق "خانه‌های فروخته شده به روس‌ها"، مجاری و ارز مورد استفاده برای معاملات و مشخص شدن نقدی یا بانکی انجام شدن پرداخت‌ها را بداند.

این رسانه ترکیه ای به نمونه دیگری از "مداخله در اموری خارج از وظیفه آنها(مقامات آمریکا)" اشاره کرد و آن نامه‌ای بود که طبق گزارش‌ها از سوی والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا به انجمن صنعت و تجارت ترکیه در ۲۲ اوت ارسال شد.

به گفته این رسانه، آدیمو تهدید کرده بود تحریم‌هایی را علیه اعضای انجمن تجارت و صنعت ترکیه (TUSIAD ) که در تجارت با روسیه دست دارند، اعمال خواهد کرد. این انجمن این نامه را بدون افشای محتوای آن تایید و اشاره کرد که آن را با وزارت خارجه و دارایی ترکیه به اشتراک گذاشته است.

نبرد سایبری روسیه و اوکراین ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۱۵:۳۰

«میخائیلو فدروف»، وزیر تحول دیجیتال اوکراین در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» ضمن تشریح جنگ سایبری هکرهای اوکراین و روسیه علیه زیرساخت‌های دو کشور گفت: فضای مجازی خط مقدم جنگ با روسیه در قرن بیست‌ویکم است و پیروزی‌ها در (این جبهه) به اندازه میدان‌های واقعی نبرد مهم هستند».

فدروف با بیان اینکه هکرهای روس اخیراً بزرگترین حمله سایبری ناموفق از زمان آغاز جنگ را انجام دادند مدعی شد: هم‌زمان هکرهای اوکراینی هم در حال ضربه‌زدن به زیرساخت‌های دیجیتال روسیه هستند. در ماه گذشته هکرهای اوکراینی بیش از ۶۰۰ منبع برخط (آنلاین) و وب‌سایت روسیه از جمله خدمات پستی فدرال، صندوق بازنشستگی، سامانه‌های بانک، پلتفرم‌های نشست‌های تصویری، را هدف قرار دادند.

به نوشته شبکه ای‌بی‌سی، این وزیر دولت اوکراین همچنین مسئول ایجاد گروهی موسوم به «ارتش آی‌تی IT Army» است که متشکل از ۲۳۰ هزار داوطلب و کاربر ناشناس است که از طریق پیام‌رسان تلگرام، ارتباط دارند و با هم کار می‌کنند.

وزیر تحول دیجیتال اوکراین با اشاره به اینکه اوکراین در حال حاضر روزانه در حال مقابله با حملات سایبری روسیه است افزود: مأموریت ارتش آی‌تی که داوطلب‌محور است، مبارزه در خط مقدم دیجیتال اوکراین است. ایجاد یک نیروی منظم سایبری هنوز در محل جمع‌آوری نیرو قرار دارد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، علاوه بر درگیری نیروهای نظامی دو کشور در میدان‌های نبرد، در شش ماه گذشته، گزارش‌های زیادی نیز در خصوص حملات سایبری و درگیری هکرهای دو طرف در عرصه فضای مجازی منتشر شده است.

افزایش تلفات آمریکا در جنگ اوکراین

در شرایطی که حمایت‌های همه جانبه آمریکا و متحدان از اوکراین و فشارهایشان علیه روسیه ادامه دارد، واشنگتن از مرگ یک شهروند آمریکایی در اوکراین خبر داد.

از آمریکا خبر رسیده که یک تبعه آمریکایی در اوکراین جان خود را از دست داده و وزارت خارجه آمریکا در این باره بیانیه‌ صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی اخیرا در اوکراین درگذشت.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، مقامات این وزارتخانه با خانواده این فرد در تماس هستند و در حال ارائه کمک‌های کنسولی می‌باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما همچنین بار دیگر تاکید می‌کنیم که شهروندان آمریکایی به دلیل درگیری‌های مسلحانه فعال و انگشت گذاشتن روی شهروندان آمریکایی در اوکراین توسط مقامات امنیتی دولت روسیه، نباید به اوکراین سفر کنند و شهروندان آمریکایی در اوکراین باید فوراً با استفاده از هر گونه گزینه حمل و نقل هوایی و زمینی یا خصوصی دیگر این کشور را در صورت ایمن بودن ترک کنند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بیان اینکه تبعه این کشور در چه زمانی کشته شد یا نحوه مرگ او چگونه بوده، خودداری کرد.

انتشار خبر کشته شدن یک شهروند آمریکایی در اوکراین در شرایطی انجام شده که مقامات روسیه بارها درباره حضور مزدوران خارجی برای جنگیدن با این کشور در شرق اوکراین صحبت کرده‌اند.

اوایل ماه مرداد بود که وزارت خارجه آمریکا از کشته شدن دو تبعه این کشور در اوکراین خبر داده بود. همین وزارتخانه در ماه تیر هم اعلام کرده بود که دو شهروند آمریکایی در اوکراین کشته شدند.

تشدید حملات روسیه به شرق اوکراین

به ادعای وزارت دفاع انگلیس، روسیه احتمالا طی پنج روز گذشته حملات خود را در امتداد بخش دونتسک منطقه دونباس افزایش داده، اقدامی که طبق این ادعا می‌تواند با هدف مکیدن نیروهای اوکراینی و خنثی کردن یک ضد حمله باشد.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه شنبه (۲۷ اوت) در به روز رسانی اطلاعاتی خود اعلام کرد که درگیری شدید در نزدیکی شهرهای سیورسک و باخموت که در شمال دونتسک تحت کنترل روسیه قرار دارند، رخ داده است.

وزارت دفاع انگلیس در ادامه مدعی شد: «احتمال واقع‌بینانه‌ای وجود دارد که روسیه تلاش‌های خود را در دونباس در تلاش برای درگیر کردن یا گیر انداختن واحدهای اضافی اوکراینی در میان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه کی‌یف در حال برنامه‌ریزی یک ضد حمله بزرگ است، افزایش داده است».

پیش‌تر، بخش اطلاعات ارتش انگلیس ضمن ادعای حداقلی بودن روند پیشروی روس‌ها در عملیات خود، گفت جنگ در اوکراین پس از شش ماه برای روسیه پرهزینه و زیان‌بار شده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

اخیراً «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: بازگشت کریمه به روسیه، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، واقعیت‌های سرزمینی است که اوکراین و دیگر کشورها باید آن را بپذیرند.

وی افزود: باید به انتخاب قانونی و عاقلانه مردم و حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خود بر اساس منشور سازمان ملل متحد احترام گذاشته شود و بر این اساس، کریمه به روسیه بازگشته و دو جمهوری دونتسک و لوهانسک نیز، به دولت‌های مستقل تبدیل شده‌اند.

شروط روسیه برای ارسال گاز به اروپا

«دیمیتری مِدودوف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت که مسکو آماده است تا همین حالا مقادیری گاز برای اروپا تأمین و ارسال کند اما این امر به موضع کشورهای غربی و اروپایی در قبال روسیه بستگی دارد.

مدودوف در گفت‌وگو با شبکه ال‌سی۱ تی‌وی فرانسه گفت: حتی همین حالا هم آماده‌ایم تا در مقادیر توافق‌شده، به اروپا گاز عرضه کنیم، اما این امر کاملاً به موضع کشورهای غربی و اروپایی بستگی دارد.

وی افزود: اگر تحت فشار قرار بگیریم، جلوی مبالغ پرداختی به ما گرفته شود یا با تحویل توربین‌ها یا راه‌اندازی نورداستریم ۲ مخالفت شود، در آن صورت عرضه گاز احتمالاً مطابق انتظار کشورهای غربی نخواهد بود.

در ادامه تنش‌های روزافزون بین روسیه و کشورهای اروپایی بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا چهارم مرداد بر سر چارچوب طرح کاهش مصرف گاز به توافق سیاسی دست یافتند. براساس این توافق، کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به سوخت و انرژی روسیه، از آگوست ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، مصرف گاز خود و در نتیجه واردات گاز از روسیه را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.

در سوی مقابل شرکت گازپروم روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده انرژی اروپا، اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا را تا ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی خود کاهش داده است. همچنین این غول انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده که عرضه گاز از طریق نورداستریم یک، به دلیل فرایند تعمیر و نگهداری، از ۳۱ آگوست تا ۲ سپتامبر (۹ تا ۱۱ شهریور) کاملاً متوقف خواهد شد و پس از اتمام تعمیرات، عرضه گاز با حجم ۳۳ میلیون متر مکعب در روز ادامه پیدا می‌کند.

اتحادیه اروپا مسکو را به استفاده از «انرژی به عنوان سلاح» متهم کرده اما روسیه با رد این اتهام، تاکید دارد که تحریم‌های اروپا عامل اصلی کاهش صادرات و عرضه گاز روسیه است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا آمریکا چین ناتو آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت آمریکایی در اوکراین وزارت خارجه آمریکا شهروند آمریکایی سخنگوی وزارت کشورهای غربی نظامی روسیه ۱۴۰۱ ۰۶ ۰۵ نظامی روس عرضه گاز بر اساس کشته شد شده اند متهم شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۶۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه

در همان صبح حملات اوکراینی‎ها به این پایگاه هوایی، ویدئویی منتشر شد که واضح است طی حملات اوکراینی‎ها، انبار ذخیره کیت‎های هدایت ماهواره‎ای بالدار UMPC مورد حمله قرار گرفته‎اند. با انتشار تصاویر ماهواره‎ای نتایج حملات اوکراینی‎ها توسط اکانت‎های اوسینت غربی، در سمت دیگری از این پایگاه هوایی به‎نظر هدف دیگری مورد اصابت قرار گرفته است که در ماه مارس در کنار آن رمپ، جنگنده سوخو-۳۵ پارک بوده است و در حال حاضر مشخص نیست که این اثر مربوط به چه چیزی است. همچنین این اکانت اوسینت مدعی شده است که به جنگنده سوخو Su-35S که در رمپ نزدیک به محل قرار گرفتن کیت‎های UMPC قرار داشته است، آسیبی وارد شده است که اگر در آخر ویدئو دقت کنید همان جنگنده‎های سوخو-۳۴ و سوخو-۳۵ قابل مشاهده هستند که به‎نظر نمی‎رسد که آسیبی به آن‎ها وارد شده باشد. منبع: پارتیزان

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902091

دیگر خبرها

  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد
  • ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه