Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان می‌گویند که یک باتری آلومینیومی-گوگردی ابداع کرده‌اند که ارزان‌تر و در دسترس‌تر است و می‌تواند جانشین باتری‌های لیتیومی-یونی شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری «زی‌ام‌ئی ساینس»، قیمت باتری‌های لیتیوم‌-یونی از سال ۲۰۲۰ تاکنون پیوسته در حال افزایش بوده است. تنها قیمت لیتیوم در سال گذشته حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر مواد مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم-یونی هم گران شده‌اند و بسیاری از کارشناسان انرژی می‌گویند که قیمت چنین باتری‌هایی هم در سال‌های آینده بالا خواهد رفت. از این رو، باتری‌های لیتیوم-یونی ممکن است که از این پس دیگر برای سامانه‌های در مقیاس متوسط و بزرگ بک‌آپ انرژی که انرژی تجدیدپذیر را ذخیره‌سازی می‌کنند، انتخاب مناسبی نباشند.

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران جایگزینی برای فناوری (باتری‌های) لیتیوم-یونی مطرح کرده‌ و مدعی هستند که یک سامانه باتری از آلومینیوم و سولفور (گوگرد) سازگار با بودجه (مقرون به صرفه) ابداع کرده‌اند. هر دوی این مواد (آلومینیوم و گوگرد) به وفور در زمین وجود دارند. در حقیقت، آلومینیوم از لحاظ در دسترس بودن در بازار در رتبه دوم قرار دارد و در فهرست فراوان‌ترین فلزات در پوسته زمین در رتبه اول است.

به گفته این محققان، هر چند باتری‌های لیتیوم-یونی در حال حاضر محبوب‌ترین سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی هستند و نیروی لازم برای کار هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا ردیاب‌های دود (دودیاب‌) و خودروهای برقی را تامین‌ می‌کنند اما به علت هزینه بالا و عرضه محدود آنها، سامانه باتری جدید شانس خوبی برای جانشینی باتری‌های لیتیوم-یونی در برخی از صنایع دارد.

مزایای باتری‌های آلومینیوم-گوگردی

یک سامانه باتری دربردارنده الکترود (کاتد و آند با بار مثبت و منفی) و الکترولیت (رسانای فراهم کننده امکان تبادل یون‌ها بین دو قطب باتری) است. در سامانه باتری جدید، نمک کلرو-آلومینات ذوب‌شده به عنوان الکترولیت و سولفور و آلومینیوم به عنوان الکترود عمل می‌کنند.

 

 

محققان تصمیم به استفاده از این عناصر شیمیایی گرفتند چرا که این مواد ترکیب ارزان و در دسترسی برای ساخت باتری هستند.

آنها همچنین می‌گویند که در مقایسه با باتری‌های لیتیوم – یونی که الکترولیت قابل اشتعال دارند، باتری‌های آلومینیوم – گوگردی ایمن‌تر هستند. این در حالی است که هزینه ساخت این باتری‌ها به ازای هر سلول می‌تواند حدود ۸۳ درصد کمتر از یک سلول باتری لیتیومی باشد.

اما یک محدودیت بزرگ درباره این باتری‌ها وجود دارد و آن اینکه این باتری برای کار به ۹۰ درجه سانتی‌گراد دما نیاز دارد که تقریبا نزدیک به نقطه جوش آب است. از این رو این باتری‌ها نیازمند عایق‌بندی‌های خاص و تدابیری برای جلوگیری از خوردگی هستند. در حال حاضر، محققان در نظر دارند آزمایش‌های بیشتری برای بررسی عملکرد سامانه باتری آلومینیوم-سولفوری انجام دهند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انرژی برق ، فناوری ، باتری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انرژی برق فناوری باتری باتری های لیتیوم یونی سامانه باتری باتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمد محمدپور اظهار کرد: در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با احتکار، مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان پس از انجام اقدامات اطلاعاتی از وجود یک انبار احتکار باتری خودرو در شهرستان بابل مطلع شدند.

وی افزود: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی استان مازندران با هماهنگی قضائی و همکاری کارشناسان اداره صمت شهرستان بابل در بازدید از انبار مورد نظر ۳۰۰ عدد باتری خودرو احتکاری را کشف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مازندران با بیان اینکه انبار کشف شده در سامانه جامع اداره صمت ثبت نشده بود، افزود: کارشناسان ارزش باطری‌های احتکاری را بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال برآورد کردند.

سرهنگ محمدپور با اشاره به اینکه مالک انبار دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، خاطرنشان کرد: مبارزه با قاچاق کالا و احتکار کالاهای اصلی و ضروری مردم، یکی از اولویت‌های مهم پلیس است.

کد خبر 6091116

دیگر خبرها

  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • مرد در سایه به زودی مدیرعامل استقلال می شود؟ | مدیری که علی دایی را آبی‌پوش کرد!
  • چهار دلیل برای فرار از خرید پوکو X5 پرو
  • باتری‌دزد ارومیه به آخر خط رسید
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان
  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد