Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسیه خزعلی گفت: ایجاد صندوق ضمانت در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، اصلاح آیین نامه‌ها در راستای کمک و تسهیلات مددجویان، طرح ارتقا ساختار مشاوران زن از اقدامات عملکردی در حوزه زنان در یکسال گذشته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، انسیه خزعلی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: سیاست زدگی، نگاه‌های سیاسی و تشریفاتی بودن در این معاونت یکی از آسیب‌هایی بود که معاونت با آن دست به گریبان بوده است، معاونت قدرت اعمال نظرات را نداشت که در یک سال گذشته سعی کردیم که این آسیب کم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه محور‌های اصلی در حوزه‌های عملکرد‌ها را داشتیم، افزود: تدوین لایحه و اصلاح قوانین، برنامه ریزی برای توانمندسازی زنان بویژه سرپرست خانواده و کار آفرین، ارتباطات مردمی و دیدار‌های نخبگانی، مقابله با آسیب‌های مرتبط با حوزه زنان، برنامه ریزی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و رصد ارزیابی با اخذ اعتبار و تخصیص صورت گرفته است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در بخش لوایح اعتراضاتی داشتیم که بطور مثال کارنامه به مادران داده نمی‌شد که این موضوع با دستور رییس جمهور اصلاح شد.

خزعلی درباره اقدامات این معاونت برای ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی اظهار کرد: در چند نوبت از دستگاه‌های مختلف گزارش کار درخواست کردیم، اما با توجه به نبود امکان ارزیابی شاخص‌ها و نبود امکانات و نیرو پاسخ مطلوبی بدست نیامد.

وی با بیان اینکه ۷۷ شاخص در ۱۲۵ زمینه تنظیم شده بود، خاطرنشان کرد: برخی شاخص‌ها امکان پیاده کردن نداشت و برخی شاخص‌ها فقط به زنان اختصاص داشت و قابلیت قیاس نداشت.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: تنوع و تکثر شاخص‌ها یکی از مواردی است که دستگاه‌ها را گرفتار کرده، بنابراین بحث تنظیم شاخص‌هایی هدفمند در حوزه زنان و مردان تدوین شد که گزارش آن به صورت ادواری ارائه می‌شود.


تداوم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منوط به تصمیم وزارت ورزش است


خزعلی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه برای بازی استقلال به دلیل فشار فیفا بوده یا خیر با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه برای دیدار مسابقه فوتبال اخیر با فشار فیفا نبوده و تصمیم وزارت ورزش بوده است، گفت: تداوم حضور زنان در مسابقات فوتبال نیز بستگی به تصمیم وزارت ورزش دارد

وی همچنین درباره اقدامات برای حمایت از زنان و زوجین نابارور اظهارکرد: در قانونی که در یکی از سفر‌های استانی به تصویب رسید، بنا شد بیمه ناباروری در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لحاظ شود. همچنین در قانون ذکر شده اگر مراکز خصوصی بیمه را قبول نکنند، مجوز آن‌ها تمدید نمی‌شود.

وی در ادامه درباره وام‌های ازدواج و وثیقه گفت: با دستور رییس جمهور مقرر شد که در مدت زمان ۲ هفته تا حداکثر یک ماه زوجین وام را دریافت کنند و وثایق بانک‌ها نیز به حداقل ممکن دریافت شود.

وی افزود: یکی از اعتبارات در سفر‌های استانی برای زندانیان زن و خصوصا مهارت آموزی اختصاص داده می‌شود تا براین اساس زنان پس از آزادی بتوانند اشتغال داشته باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در زمینه سلامت روانی خانواده، اجرای نظام مشاوره تدوین شد و برای آموزش پیش، حین و پس از ازدواج و پیشگیری از طلاق نیز اقداماتی در دستورکار قرار گرفته است.

خزعلی ادامه داد: ١۵ لایحه و اصلاحیه را در دست تدوین داریم، اما درباره امتیازات ویژه از خانم‌ها، حتما در راستای رسالت‌ها و مسئولیت‌های زنان برنامه نظام واره اشتغال را داریم، گاهی مشاهده می‌شود در مرخصی ۶-٩ ماهه زایمان، حقوق زنان قطع می‌شد، همچنین گاهی برخی شغل‌ها بعد از این مرخصی‌های زایمان از دست داده می‌شد که در پی تثبیت و حمایت از مشاغل و جایگاه بانوان هستیم.

معاون رییس جمهوری درباره آخرین وضعیت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت اظهارکرد: این لایحه به مجلس رفته، در این راستا با نمایندگان مجلس جلساتی هم برگزار شده و این لایحه با دو فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است.

خزعلی با بیان اینکه روند بررسی آن طولانی شده است، ادامه داد: علت این موضوع این است که ۱۰ سال از دستور رهبری برای تدوین آن گذشته است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات و تلاش‌هایی که در سفر‌های استانی به آن توجه داریم، ایجاد و امکان ورزش عمومی و قهرمانی زنان است، گفت: حمایت از زنانی که مدال آور هستند و همچنین کمک به دریافت پاداش‌های آنان نیز پیگیری می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نیاز به پشتوانه مالی بیمه زنان خانوار باعث شده این موضوع که شعار همه دولت‌ها بوده تاکنون محقق نشود، اما در نظر داریم تا این بیمه در مناطق روستایی و مناطق محروم پیگیری شود.

خزعلی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در زمینه پرداخت حقوق زنان طی مرخصی زایمان توضیح داد: گاهی۶ تا ۹ ماه حقوق زنان در مرخصی زایمان قطع می‌شدو سپس پرداخت می‌شد، اما پس از پیگیری‌هایی که در این راستا انجام شده، به ما تعهد دادند که پرداخت به زنان از همان دوره اول مرخصی انجام شود.

وی همچنین درباره محدود شدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت اظهارکرد: در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست، غربالگری حذف نشده بلکه نظام‌مند شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: بطور مثال کشور انگلیس و بسیاری از کشور‌های اروپایی در شرایطی که ریسک باشد غربالگری توسط پزشک را توصیه می‌کنند. همچنین اگر سن خانم بالای ۳۵ سال باشد و یا در بین بستگانش سابقه بیماری خاص وجود داشته باشد، وظیفه پزشک است که توصیه به غربالگری کند. غربالگری منع نشده است.

خزعلی همچنین درباره آمار‌های مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۴ سال افزود: در حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم هستیم که با این موضوع درگیراند. برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال برگه رشد و مجوز باید وجود داشته باشد و در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید مراحل بازبینی انجام شود که حتما برگه رشد داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کشور‌هایی نظیر ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید از ازدواج پیش از بلوغ جلوگیری کرد. بالغ همسری در جنبه‌های مختلف فکری و اقتصادی لازمه ورود به زندگی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری گفت: باید جلوی ازدواج غیر بالغ گرفته شود، بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله خود می‌گویند ما بالغ هستیم و چرا برای ما از واژه کودک استفاده می‌کنند. اکنون سن ازدواج در کشور افزایش یافته و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این نشان می‌دهد که در مجموع در متوسط ایران کودک همسری غلبه ندارد، اما وظیفه رفع همان مقدار کم که ظلم و اجحافی در حق بچه‌ها می‌شود را بر عهده داریم.



منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار حضور بانوان در ورزشگاه ها معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصمیم وزارت ورزش شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حل مسائل اجتماعی همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه‌شناسان و علم جامعه‌شناسی چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ تجربی و عملیاتی بوده است.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع اشاره کرده است که چیزی که باعث می‌شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مساله اجتماعی شناخته شود، موانع و مشکلاتی است که  بر سر راه سرپرستی زنان به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب‌پذیر شناخته شوند.

* جیمز کرون و جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی

قادری در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که جیمز کرون درکتاب جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی با توجه به این مهم که چگونه مسائل اجتماعی را حل کنیم؟ چند پرسش اساسی را در این حوزه مطرح می‌کند:

او در ادامه می‌نویسد این سوالات عبارت‌اند از: با وجود پیچیدگی در زمینە حل مسائل اجتماعی ما چگونه به این کار اقدام کنیم؟ آیا باید هرچه را به صورت فردی صحیح می‌دانیم انجام دهیم؟ یا شاید گروهی از جامعه‌شناسان گرد هم آیند و تصمیم بگیرند که چه باید کرد؟ یا اینکه باید هم چنان موضع بی‌طرفانە خود را حفظ و از گرفتن موضع شخصی اجتناب کنیم و فقط آن چه را در زمینۀ حل مسائل اجتماعی می‌دانیم، اظهار کنیم؟ 

ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم

* رویکرد ماکس‌وبر در حل مسائل اجتماعی

به زعم قادری یک رویکرد به تأسی از ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم، توصیفی عمیق و فربه از مسأله ارائه کنیم، به تحلیل عوامل علّی، زمین‌های و مداخله‌گر مؤثر بر پدیده بپردازیم، و پیامد‌های احتمالی خواسته و ناخواستە آن را مشخص کنیم و براساس آنها توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت انجام دهیم.

قادری در ادامه رویکرد دومی را مطرح می‌کند که در آن این پرسش مطرح می‌شود که ما به صورت عملیاتی و مشخص چه کار باید بکینم؟ و چه طرحی را با توجه امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در اندازیم؟ چگونه آن را اجرایی و عملیاتی کنیم؟ و چه مکانیسمی برای پایش، کنترل و نظارت و ارزشیابی آن بگذاریم؟ این رویکرد دوم پرسش‌های اینچنینی را مرتبط نمی‌دانند و درباره آن می‌گویند، کار ما نیست و به ما ارتباطی ندارد. کارفرمایان براساس نیاز‌های خود دانش تخصصی ما را در مورد مسائل به شکلی که توان و ظرفیت و امکانات عملیاتی‌کردن را دارند به کار گیرند.

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد به طور کلی می‌توان گفت این جامعه‌شناسان ورود جامعه‌شناسان به حوزه حل مسائل اجتماعی را جایز نمی‌دانند و دلیل اصلی آنها این است که با ورود جامعه‌شناسان به حل مسائل اجتماعی، سایرین بر بی‌طرفی آنان شک می‌کنند و این باعث خدشه‌دارشدن اعتبار جامعه‌شناسی می‌شود. به نظر این گروه، قضاوت درباره اینکه چه کار باید بکنیم برعهده دیگران است.

* رویکرد کارل ماکس‌ در حل مسائل اجتماعی

به گفته این پژوهشگر در این بین کارل مارکس، گرایش دوگانه‌ای دارند. یعنی هم می‌خواهد به این بپردازد که وضعیت اجتماعی چگونه هست و هم اینکه چگونه باید باشد؟ براساس این جمله از مارکس که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم از گروه اول می‌پرسند که هدف شما از اینکه این همه اطلاعات گردآوری، تشریح و تحلیل و تفسیر کنید و عوامل به‌وجودآورنده پدیده‌ها را مشخص کنید چیست؟

کارل ماکس معتقد است که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم

قادری با نگاهی به نظریات متکفران مختلف جامعه شناسی می‌نویسد: این گروه به گام بعدی که تغییر وضعیت موجود است بی‌توجه نیستند. در واقع پرسش این گروه این است که ما که فهم خوبی از پدیده پیدا می‌کنیم و علل و عوامل را می‌شناسیم و پیامد‌ها را می‌دانیم، چرا خودمان وارد میدان حل مسائل نشویم؟ چون ما در این حوزه از همه متخصص‌تر هستیم.

در نهایت اینکه مقالۀ حاضر با تأکید بر رویکرد دوم درصدد ورود به حل مسائل اجتماعی است؛ بنابراین براساس این رویکرد به ارائۀ رویکرد‌های جدید مبتنی بر کمک گرفتن از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مرتبط با حوزه رویداد‌های استارتآپی است. جامعۀ هدف این مقاله زنان سرپرست خانوار نیازمند به عنوان یک آسیب اجتماعی گروه هدفی هستند که در راستای کاهش آسیب‌پذیری آنها یک طرح ارائه می‌شود.

* چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار

در تحلیل آخر نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهمترین چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار در راستای کاهش آسیب‌پذیری این گروه اجتماعی عبارت‌اند از: ۱) ارائۀ خدمات به این زنان از سوی مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به صورت مستمر انجام می‌گیرد، ۲) ساالنه هزینه‌های هنگفتی در این حوزه صرف می‌شود، ۳) فعالیت‌های جزیره‌ای گسترده‌ای از سوی مراکز و نهاد‌های خدمات‌رسانی، دولتی، عمومی وخصوصی ارائه می‌شود، ۴) هیچ مکانیسمی که بتواند این خدمات را به شکل هم‌افزایانه و دارای شمول ارائه دهد وجود ندارد، ۵) هیچ نهاد قابل دسترس، آسان و دارای داده‌های به‌روز به‌عنوان مرجع در این حوزه وجود ندارد، ۶) برخی از مددجویان به دلیل فقدان مکانیسم‌های رصد و پایش و آشفتگی موجود در این حوزه تمرکز خود را از توانمندسازی و اشتغال و کار به گردش میان خدمات‌دهندگان و دریافت خدمات معیشتی تغییر داده و عده‌ای هم به دلیل فقدان چنین مهارتی از خدمات محروم هستند، ۷) میدان ارائۀ خدمات به زنان بر ارائۀ بسته‌های معیشتی تمرکز دارد و کمترین توجه را به کارآفرینی و توانمندسازی دارد، ۸) دانش به‌روز و راهکار‌های عملیاتی و اجرایی که هر روز توسط دیگرانی که با این مسائل درگیر هستند به اشتراک گذاشته نمی‌شود و اقدمات به صورت تجربۀ شخصی و براساس تصمیم‌گیر‌های محفلی پیش می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها