Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم شهریور زادروز «غلامرضا تختی» به عنوان روز ملی کشتی نام‌گذاری شده است؛ ورزشکاری که بعد از گذشت 55 سال همچنان ورزشکاری اسطوره‌ای؛ چه روی تشک کشتی و چه از نظر اخلاق و منش به شمار می‌رود.

به گزارش طرفداری، «غلامرضا تختی» را می‌توان خاص‌ترین شخصیت ورزشی در ایران دانست که پس از نزدیک به 6 دهه هنوز نام او با جوانمردی پیوند خورده و داستان‌های بسیاری درباره تنها ورزشکاری روایت می‌شود که لقب «جهان پهلوان» را بر خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

برای نخستین‌بار با حضور جمعی از علاقه‌مندان و خانواده، جشن تولدی به مناسبت ۹۳ سالگی تختی در فرهنگسرای گلستان تهران برگزار شد که شخصیت‌های مختلفی ورزشی و غیر ورزشی به این مراسم آمدند تا ضمن گشایش نمایشگاه عکس تختی، این روز را گرامی بدارند.

علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۶۴ و نقره آسیایی ۱۹۶۶ خاطراتی از تحتی مطرح کرد. وی اذعان داشت:

خیلی از قهرمانان نسبت به تختی بیشتر مدال گرفته‌اند ولی باید گفت که خصوصیات اخلاقی و منش جوانمردی تختی باعث شد تا این مرد با وجود قهرمانان متعدد هنوز پس از گذشت 55 سال از فوتش هنوز نامش به بزرگی در آسمان بزرگ ایران جاویدان است.

وی به خاطراتش در رقابت‌های جهانی که با پهلوان تختی عضو تیم ملی کشتی آزاد بود پرداخت و گفت:

تختی بچه مسلمان واقعی بود و برای اعتقاداتش  از جمله خواندن نماز به هیچ عنوان تظاهر نمی‌کرد. در اردویی که بودیم تختی بدون آنکه مزاحمتی برای کشتی‌گیران دیگر داشته باشد صبح زود برای نماز اول وقت، صبح از خواب بیدار می‌شد. کشتی‌گیرانی که به نماز صبح معتقد بودند تخت‌های خود را به گونه‌ای در اطراف وی قرار داده بودند تا جای کشتی‌گیران بدون تغییر بماند. تختی زمانی که بیدار می‌شد انگشتان پاهای این نفرات را تکان می‌داد و دستش را به حالت اذان کنار گوش قرار می‌داد که وقت نماز است. یکی از اتفاقات مربوط به رقابت‌ها حساس کشتی ایران و روسیه بازمی‌گردد که به مدت سه روز ادامه داشت.

حیدری ادامه داد:

یکی از کشتی‌گیران که برخی مواقع در نماز صبح کاهلی داشت با تختی قرار گذاشت که برای پیروزی و موفقیت تیم ضمن توسل به خداوند متعال، نماز اول وقت خودش را آغاز خواهد کرد تا مقابل حریفان دستمان بالا برود. زمانی که سه روز رقابت ما در جهانی به اتمام رسید که همانند گذشته صبح زود تختی برای برپایی نماز صبح، نفرات را همانند عادت همیشگی بیدار می‌کرد، زمانی که نوبت به بیدار کردن این کشتی‌گیر شد، وی با حالت خواب بیان داشت که بازهم کشتی داریم. این سوژه باعث شد که تختی زمان صبحانه آن را بیان کند که وی فکر می‌کرد که در زمان رقابت باید نماز اول وقت را بجای آورد که تمامی ملی پوشان با مطرح شدن این موضوع زیر خنده زدند.

خاطرات دیگر تختی را می‌توان به دلداری وی در زمان رقابت‌های سنگین اعضای تیم ملی اشاره کرد که وی با توجه به اینکه خود از این حیث مستثنی نبود ولی با ماساژ دادن و روحیه دادن، حس ترغیب را در نفرات بالا می‌برد و نوع دیالوگ صحبت‌هایش به عنوان عامل دوپینگ روحیه و توان ملی پوشان را دوچندان می‌کرد.

حیدری که با ایرنا صحبت می‌کرد، بیان کرد:

از صفات دیگر تختی اخلاق‌مداری و روحیه جوانمردی وی است که به هیچ عنوان ثروت و شهرت این معیار را دستخوش تغییر قرار نداد. با توجه به اینکه در آن برهه بدنه تیم ملی را نفرات ملی‌پوش شهرستانی تشکیل می‌دادند وی هیچ تذکری به آنان نمی‌داد، بلکه با اعمال و رفتار خودش نشان داد که نظافت شخصی، آنکادر لباس و تمیزی فضای خود اهمیت دهند.

کشتی همیشه به عنوان شاخصه اخلاق در جامعه ما مطرح است، ولی اخیرا برخی رفتارهای ناشایست و دور از شان در این ورزش باعث شده تا انتقادهایی نسبت به آن مطرح شود. دارنده مدال برنز المپیک در وزن ۵۲ کیلوگرم در این خصوص توضیح داد:

در حال حاضر هر کشتی‌گیر به دنبال موفقیت خود و کسب مدالش است ولی در گذشته این موضوع معنایی نداشت و قهرمانان رفت وآمد خانوادگی داشتند. باید در این خصوص فدراسیون و علیرضا دبیر به عنوان قهرمان به این قضیه ورود کند، چرا که وی این دوران و همچنین فراز و فرودهای آن را نیز چشیده است. موارد اخلاقی باید به آنان شرح داده شود و با فروتنی و به دور از هرگونه پرخاش این ورزش را ادامه دهند چرا که ذات کشتی کسب مدال نیست.

اخبار داغ 

تصمیم کریستیانو رونالدو برای بازگشت به اسپورتینگ اعتراض سپاهان به تخلفات گسترده در سیرجان + فیلم احساساتی شدن ساموئل اومتیتی از استقبال هواداران لچه تسویه حساب به شیوه اشکان دژاگه

منبع: طرفداری

کلیدواژه: نماز اول وقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| اتفاق ویژه در ورزشگاه آزادی؛ جایگاه خاطره انگیز باز شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بلیت فروشی بازی پرسپولیس سپاهان از روز گذشته آغاز شده است. نکته جالب در این مورد این است که زمانی که شما برای خرید بلیت اقدام می کنید، متوجه می شوید که برای اولین بار در این فصل می توانید بلیت های قسمت غربی ورزشگاه آزادی را تهیه کنید و به دیدن بازی تیم محبوبتان بپردازید. قیمت بلیت این جایگاه 500 هزار تومان است که اگر تخفیف هواداری داشته باشید به 250 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901130

دیگر خبرها

  • کشتی‌گیر کرمانشاهی نائب‌قهرمان جام تختی شد
  • میزبان مسابقات جام تختی کشتی آزاد مشخص شد
  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی
  • عکس| اتفاق ویژه در ورزشگاه آزادی؛ جایگاه خاطره انگیز باز شد
  • جام بین‌المللی یا آبروریزی ملی! چرا جام تختی با این شکل برگزار می‌شود؟/ شعار بیلبوردهای شهردار را باور کنیم یا میزبانی درجه۳ دبیر را ؟
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مددجویان زندان های لرستان
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • تغییر احتمالی زمان و مکان جام تختی کشتی آزاد