Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:23:11 GMT

محیط‌بانی که پس از ۳۰ سال خدمت، مستندساز شد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۷۴۱۴

محیط‌بانی که پس از ۳۰ سال خدمت، مستندساز شد

کارگردان مستند "چوپان‌های عاشق" می‌گوید که ۳۰ سال محیط بان بوده و پس از آن وارد دنیای فیلمسازی می‌شود. - اخبار فرهنگی -

امیر شکرگزار ناوی کارگردان مستند «چوپان‌های عاشق» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: من یک محیط‌بانم و سا‌ل‌ها در مناطق مختلف حضور داشتم. در حین حضور در منطقه با افراد مختلفی از روستاییان، عشایر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. روبه‌رو می‌شدم که در دل زندگی آنان سوژه‌های نابی وجود داشت و همیشه دوست داشتم مستندی از زندگی آنان بسازم، اما در آن زمان ابزار لازم برای ساخت فیلم نبود و من هم تجربه‌ای نداشتم. بنابراین این تجربه مانند خاکستری زیر آتش ماند و عملی نشد.

وی اضافه کرد: این ماجرا ادامه داشت، تا اینکه پس از بازنشستگی، دخترم را برای ثبت‌نام و حضور در انجمن سینمای جوانان تالش بردم. وقتی او به این کلاس‌ها می‌رفت، من بیرون می‌نشستم، تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم من هم مانند دخترم به کلاس بروم و فیلم‌سازی یاد بگیرم. برهمین اساس، جذب انجمن سینمای جوانان شدم و پس از پشت سر گذاشتن دوره فیلم‌سازی به دنبال ثبت و ضبط همان تجربه‌های تصویری رفتم که از سال‌‌ها قبل در ذهنم مانده بود. در ابتدا مقابل دوربین یک کارگردان بازی کردم، همان فیلم به جشنواره کوتاه تهران آمد و جوایز متعددی را کسب کرد. با این حال، آزمون و خطاهای زیادی کردم تا اینکه توانستم خودم فیلم بسازم.

او درباره سوژه مستند «چوپان‌های عاشق» گفت: مستند «چوپان‌های عاشق» یکی از همان سوژه‌هایی بود که در روستاها می‌دیدم و آن را تبدیل به فیلم کردم. این فیلم روایت دختر و پسری است که از سنین کودکی در کنار هم بزرگ شدند. آنان از همان سنین اسب‌سواری می‌کردند و در این زمینه قهار شده بودند. 8 سال قبل ساخت این فیلم را آغاز کردم و در همه این مدت زندگی آنان را دنبال می‌کردم. یکی از بخش‌های جذاب این فیلم، موضوع ییلاق و قشلاق بودند که برخلاف میل باطنی‌شان انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در تابستان این دو نفر کنار هم بودند، اما در زمستان به دلیل مسیر کوچ متفاوتی که داشتند، از هم جدا می‌افتادند. در این زمان سراغ هر دو رفته بودم. آرزو می‌کردند که هرچه سریع‌تر بهار فرا برسد و دوباره بهم برسند. این دختر و پسر در نهایت تصمیم گرفتند که با هم ازدواج کنند و در مستندم ماجرای خواستگاری و مراسمات‌شان را هم به تصویر کشیدم.

این مستندساز درباره روند تولید مستند خود گفت: 8 سال درگیر ساخت این فیلم بودم و زندگی‌شان را از همان دوران 10-11 سالگی دنبال می‌کردم. این مستند برای اولین بار در تلویزیون و در جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درمی‌آید. 

عوامل تولید این مستند 28 دقیقه‌ای عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: امیر شکرگزار ناوی، فیلمبردار: محمد شباب گلچین، ساکت ریاضی و  ناصر کیسان، دستیار کارگردان: نادیا شکرگزار و صدابردار: حامد رحیمی.

براساس این گزارش، مستند «چوپان‌های عاشق» امروز شنبه 5 شهریور ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 24 و 9 صبح فردا است. 

سهیل اسعد: مستند 30 دقیقه‌ای تأثیرگذارتر از 25 سال فعالیت تبلیغی عمل کرد/ ماجرای خبرنگارانی که از پوشش رسانه‌ای "اربعین" ممنوع شدند23 مستند نیمه‌بلند "جشنواره تلویزیونی مستند" معرفی شدند

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلویزیون مستند تلویزیون مستند چوپان های عاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از فارس؛ کپر جودکی روستایی که لک‌لک‌های عاشق آن را به منطقه ویژه گردشگری تبدیل کردند، لک‌لک‌ها در همه فصول سال در روستا حضور دارند و هیچگاه روستا را ترک نمی‌کنند.

کپرجودکی، روستایی در شهرستان بروجرد و در استان لرستان است، این روستا در دهستان همت‌آباد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، روستای کپر جودکی با تالاب بیشه دالان بروجرد همسایه است و این همسایگی باعث شده لک‌لک‌ها عاشق روستا و مردم خوب آن شوند.

مردم روستای کپر‌جودکی و ریش‌سفیدان، حضور لک‌لک‌ها را بیش از ۶۰ سال در روستا تایید می‌کنند، آنان لک‌لک‌ها را مایه برکت و آرامش و رونق برای روستا می‌دانند و مزاحمتی برای آنان ایجاد نمی‌کنند.

مردم روستا به خلق و خوی زندگی لک‌لک‌ها آشنا هستند و بسیاری از رفتارهای آنان را متوجه می‌شوند، مثلا پیرمرد روستایی می‌گفت: هنگامی که منقارشان را به هم زده و صدایی از آن درمی‌آورند، در حال ارتباط و صدا کردن جفت‌شان هستند.

اداره برق شهرستان بروجرد نیز سالهای گذشته در اقدامی جالب خطر برق گرفتگی را از لک‌لک‌ها دور کرد و با ایمن سازی تیرهای برق امنیت جانی لک‌لک‌ها را تضمین نمود.

شورای روستا نیز با همکاری خیرین و طبیعت‌دوستان در بالای تیرهای چراغ برق روستا صفحه‌های فلزی نصب کرد تا لک‌لک‌ها به راحتی بتوانند بر روی آن لانه سازی کنند.

در بهار که فصل تخم‌گذاری پرندگان است، لک‌لک‌های عاشق روستای کپرجودکی نیز در آشیانه‌های خود تخمگذاری کرده و جوجه لک‌لک‌های عاشق بسیاری را به دنیا می‌آورند.

خلاصه اینکه در این روزهای بهاری که سرسبزی و طراوت از دشت و کوه و جنگل می‌طراوت، روستای کپر‌جودکی منطقه گردشگری زیبایی است که لک‌لک‌ها میزبان گردشگران هستند، مردم روستا نیز با چهره‌ای گشاده و صمیمیتی وصف ناپذیر از گردشگران و طبیعت دوستان استقبال می‌کنند.

خلاصه اینکه لک‌لک‌ها با حضورشان در روستای کپر‌جودکی گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری از سراسر ایران را عاشق روستا کردند و باعث شناخته شدن آن در پهنه گردشکری ایران شدند.

دیگر خبرها

  • عاشق دوآتشه استقلال؛ التماس می‌‎کردم دستانم را قطع نکنند!
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • امروز با جامی: قتل عاشق بهانه افتاده ست
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • فیلم رقص و جمله جنجالی بهنام بانی وسط کنسرت
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • حرف‌های چوپان ایرانی که می‌خواست شاه شود!
  • رقص جنجالی بهنام بانی در کنسرتش؛ دست‌وبالم بسته است وگرنه (فیلم)
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند
  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین