Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-06@12:05:23 GMT

کشف فسیل یک موساسور غول‌پیکر در مراکش

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۷۷۶۴

کشف فسیل یک موساسور غول‌پیکر در مراکش

آفتاب‌‌نیوز :

تقریبا ۶۶ میلیون سال پیش، موساسورها(mosasaurs) که خزندگان غول پیکر دریایی بودند، بر دریاها حکومت می‌کردند. اخیرا دانشمندان فسیل‌هایی از یک موساسور قاتل غول‌پیکر را به همراه بقایای فسیل‌شده طعمه‌اش کشف کردند. فسیل موساسور تازه کشف شده در مراکش که " تالاسوتیتان آتروکس"(Thalassotitan atrox ) نام دارد، آرواره‌ها و دندان‌های بزرگی شبیه نهنگ‌های قاتل داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موساسوریان(Mosasauridae) نام یک تیره از راسته پولک‌داران و از خویشاوندان مارها و بزمجه‌ها بودند.

به گزارش تی ای، دانشمندان دانشگاه باث این بقایا را در مراکش و در ناحیه‌ای دورتر از کازابلانکا، کشف کردند. تالاسوتیتان آتروکس جمجمه‌ای عظیم به اندازه ۱.۴ متر(۵ فوت ) داشت و طول آن نیز به ۳۰ فوت(۹ متر) می‌رسید که به اندازه یک نهنگ قاتل بود. برخلاف موساسورهای دیگر که آرواره‌های بلند و دندان‌های باریکی برای صید ماهی داشتند، تالاسوتیتان‌ها پوزه‌ای کوتاه و پهن و دندان‌های بزرگ و مخروطی همانند یک نهنگ قاتل داشتند.

نهنگ قاتل که به نام اُرکا(Orcinus orca) نیز شناخته می‌شود، پستانداری دریایی است که به خانواده دلفین‌های اقیانوسی تعلق دارد و بزرگ‌ترین جاندار در میان دلفین‌سانان است.

این انطباق‌ها نشان می‌دهد که تالاسوتیتان به عنوان یک شکارچی راس هرم جایگاه بالایی را در زنجیره غذایی به خود اختصاص داده بود. نهنگ قاتل و کوسه سفید بزرگ امروزی نیز دارای جایگاه اکولوژیکی مشابهی با موساسورهای عظیم هستند.

دندان‌های یک تالاسوتیتان اغلب شکسته و فرسوده بودند اما باید گفت چنین ساییدگی ناشی از خوردن ماهی نبوده است. در عوض، این امر نشان می‌دهد که این موساسور عظیم به دیگر خزندگان دریایی حمله می‌کرده و استخوان‌های آنها را گاز گرفته و دندان‌های آنها را خرد می‌کرده است. برخی از دندان‌ها چنان تخریب شدیدی را متحمل شده‌اند که ریشه‌ها تقریبا به طور کامل نمایان شده‌اند.

دانشمندان همچنین بقایای احتمالی قربانیان این تالاسوتیتان را نیز فاش کردند. دندان‌ها و استخوان‌های موجود در فسیل‌های همان لایه‌ها توسط اسیدها تخریب شده‌اند. ماهی درنده بزرگ، یک لاک پشت دریایی، سر یک پلسیوسورسانان(plesiosaur) به طول نیم متر و فک و جمجمه حداقل سه گونه مختلف موساسور از جمله فسیل‌هایی هستند که یافت شده و آسیب غیرعادی داشته‌اند. قبل از اینکه تالاسوتیتان استخوان‌هایشان را به بیرون از دهانش بیاندازد، معده‌اش برای هضم، آن‌ها را تجزیه می‌کرد.

موساسور قاتل غول پیکر

دکتر "نیک لانگریچ"(Nick Longrich) مدرس ارشد مرکز تکامل میلنر در دانشگاه باث گفت: ما نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که کدام گونه جانوری تمام این موساسورها دیگر را خورده است. اما ما استخوان‌های خزندگان دریایی را داشتیم که توسط یک شکارچی بزرگ کشته و خورده شده‌اند و در همان مکان نیز ما تالاسوتیتان را پیدا کردیم که گونه‌ای هستند که با مشخصات قاتل همخوانی دارد. این یک موساسور متخصص در شکار سایر خزندگان دریایی است. این کشف احتمالا تصادفی نیست.

همه موجودات آبزی حتی سایر تالاسوتیتان‌ها نیز در معرض خطر تالاسوتیتان قرار داشتند. موساسورهای عظیم الجثه بر اثر نبرد با موساسورهای دیگر آسیب‌هایی بر روی صورت و فک دارند که نشان می‌دهد این کار را به طرز وحشیانه‌ای انجام می‌دادند. زخم‌های مشابهی در موساسورهای دیگر وجود دارد، اما تالاسوتیتان فراوانی غیرعادی بالایی از این زخم‌ها را داشتند که این امر نشان‌دهنده درگیری‌های مکرر و خشونت‌آمیز آنها با یکدیگر برای پیدا کردن جفت‌ یا محل‌های غذا خوردن بوده است.

این موساسور تازه کشف شده در آخرین میلیون سال از عصر دایناسورها و هم عصر حیواناتی مانند تی رکس و تریسراتوپس می‌زیسته است. اکتشافات اخیر موساسورها در مراکش نشان می‌دهد که آنها قبل از برخورد سیارکی که به انقراض دسته جمعی کرتاسه منجر شد، رو به زوال و انقراض نبودند.

پروفسور "نور الدین جلیل"(Nour-Eddine Jalil)، یکی از نویسندگان این مطالعه از موزه تاریخ طبیعی پاریس، گفت: فسیل‌های فسفات یافت شده در مراکش نشان دهنده تنوع زیستی دیرینه بی‌نظیری در پایان دوره کرتاسه است. آنها به ما می‌گویند که چگونه زندگی درست قبل از پایان عصر دایناسورها غنی و متنوع بوده است، جایی که حیوانات باید در داشتن جایگاهی در اکوسیستم خود تلاش می‌کردند. تالاسوتیتان با ایفای نقش یک شکارچی بزرگ در بالای زنجیره غذایی این تصویر را کامل می‌کند. بررسی‌های بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. مراکش یکی از غنی‌ترین و متنوع‌ترین جانوران دریایی شناخته شده از دوره کرتاسه را دارد. ما تازه در حال درک تنوع و زیست شناسی موساسورها هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کشف فسیل مراکش نشان می دهد نهنگ قاتل غول پیکر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!

نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در گونه کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیکر یک شهید گمنام در فاتب آرام گرفت
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
  • دانشمندان جد گاو و گوزن‌ و خوک را یافتند
  • پیام پادشاه مراکش به رژیم صهیونیستی و جهان درباره وضعیت فلسطین
  • این موجود، جد گاوها و گوزن‌هاست
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • اجتماع بزرگ صادقیون همراه با تشییع پیکر شهید تازه تفحص شده در مشهد برگزار شد