Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف غفارزاده بعد از ظهر امروز شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت آبی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی شاهد کاهش ۲۰ درصدی بارش‌های استان نسبت به میانگین بلندمدت و کاهش هشت درصدی نسبت به سال گذشته هستیم و علاوه بر این کاهش میزان بارش‌ها ، نوع بارش‌های کم اثر زیر پنج میلی‌متر نیز افرایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی، میانگین ۲۴۲ میلی متری بارش استان را نسبت به متوسط ۲۹۰ میلی‌متری بلندمدت را بسیار پایین توصیف و تصریح کرد: روان‌آب‌های استان نیز به سبب کاهش بارش‌ها ۳۰ درصد نسبت به بلند مدت افت داشته و برای نمونه در تلخینه رود بیش از ۸۱ درصد کاهش داشته ایم و علاوه بر این دمای هوا نیز یک درجه نسبت به بلندمدت افرایش یافته که در افزایش تبخیر آب از منابعی مانند سدها و میزان مصرف بسیار اثرگذار است، چرا که با هر دو تا سه درجه افزایش دما سه درصد مصرف افزایش یافته و مصارف کشاورزی نیز  را بالا می‌برد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان حجم ذخیره سدهای آذربایجان‌شرقی را ۵۷۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: البته سدهای بوکان و ارس در این میزان لحاظ نمی‌شود و در حال حاضر میزان ذخیره آبی پشت مخازن سدها استان حدود ۳۴ درصد است و سدهای علویان، ستارخان، بوکان، سهند و نهند به دلیل تامین آب شرب استان از اهمیت بالایی برخوردارند به طوری که سد بوکان ۶۰ درصد و سد نهند ۱۵ درصد آب شرب تبریز را تأمین می‌کنند و مدیریت آنها حالت فنی و علمی دارد و خوشبختانه با مدیریت درست این حوزه تا پایان آذر حتی با وجود عدم بارندگی آب شرب شهرها قابل تامین است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سال قبل در خصوص بروز تنش آبی در چند شهر استان از جمله تبریز، برنامه‌های کوتاه‌مدتی را برای مدیریت این موضوع اجرا کردیم و در حالی که برخی کلان‌شهرهای کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند، این پروژه‌های کوتاه مدت به داد تبریز رسید و با تعدیل دمای هوا می‌توان امیدوار بود که پیک مصرف را پشت سر خواهیم گذاشت و البته این روند باید مجدد برای سال بعد تکرار شود.

غفارزاده، حوزه آب را یکی از حوزه‌هایی برشمرد که در سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی بیشترین توجه به آن شده است و گفت: نتیجه این توجه تصویب سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برای بخش آب استان در این سفر بود که با تخصیص آنها اجرای ۱۲ پروژه مهم از جمله تکمیل سد شهریار، سد شهید مدنی، انتقال آب ارس به تبریز و ایجاد و تکمیل شبکه پایاب سدها تحرک بیشتری خواهد داشت و این پروژه‌ها بلافاصله فعال شده اند و پیگیری استانی به ویژه از سوی استانداری برای اجرای پروژه‌هایی چون انتقال آب ارس به تبریز و دیگر پروژه‌های نیمه تمام مهم با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین از افتتاح ۶ پروژه شرکت آب منطقه‌ای در هفته دولت خبر داد و متذکر شد: تکمیل شبکه پایاب سد آیدوغموش، پایاب سد قلعه چای، تعویض خط لوله انتقال بتنی زرینه رود با ۲۶ کیلومتر با لوله‌های دو متری فولادی با هدف پایداری آب شرب تبریز، مخزن ۱۰ هزار لیتری تبریز برای بالا بردن ضریب اطمینان از تامین آب این کلان‌شهر در مواقع بحرانی، حفاظت هوشمند و برخط خطوط انتقال آب استان اهم این پروژه‌ها هستند که اعتبار صرف شده برای اجرای آنها ۹۳۵ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶/س

منبع: فارس

کلیدواژه: سد شهریار سد شهید مدنی تبریز انتقال اب ارس به تبریز سد نهند میانگین بارش در آذربایجان شرقی سد ارس آب شرب تبریز سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ابراهیم رئیسی آذربایجان شرقی پروژه ها بارش ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر شنبه درنشست مصوبات ریاست‌جمهوری به استان ایلام اظهار کرد: از مجموع ۱۴۵ مصوبه ابلاغ شده سفر ریاست محترم جمهوری به استان ایلام ۹۶ درصد از این مصوبات اجرایی شده است.

بهرام‌نیا گفت: این مصوبات شامل ۳۰۱ پروژه است که از این تعداد، ۹۸ درصد پروژه‌ها اجرایی شده‌اند.

وی ادامه داد: برای مصوبات سفر اول ریاست‌جمهوری ۶ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان مصوب شده که میزان چهار هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان در قالب اعتبارات عمرانی و تسهیلات معادل ۷۵ درصد تخصیص داده شد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام یادآورشد: پیگیری مصوبات سفر رییس‌جمهور تا تکمیل همه طرح‌ها ادامه دارد و مدیران در جذب اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: پروژه مصوب سفر رییس‌جمهور در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس استان که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند حداکثر تا ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و پایگاه اورژانس انجیره که ۶۰ درصد پیشرفت دارد در اسرع وقت تکمیل شود.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: از ۲۳ پروژه دانشگاه علوم پزشکی ۱۸ پروژه به بهره‌برداری رسیده است و مابقی پروژه‌ها تا خردادماه باید تکمیل شود.

کد خبر 6090140

دیگر خبرها

  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت