Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@21:11:09 GMT

صف بلند خودرو برای واردات

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۸۵۵۵

صف بلند خودرو برای واردات

«خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو وجود دارد اما اینکه استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند یا نه بسیار کم هستند. در مجموع چند برند بیشتر نیستند و جزو محصولات ضعیف شناخته می‌شوند ... اما تعداد خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار قابل توجه است.»

به گزارش ایران اکونومیست، روزنامه اعتماد نوشت: «بالاخره در سومین روز از شهریورماه آیین‌نامه واردات خودرو که ۲۶ مردادماه به تصویب هیات‌ وزیران رسیده بود، از سوی محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری، نهایی و به همه سازمان‌های مربوطه اعم از وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین‌نامه واردات خودرو در ۹ بند تدوین شده است. در بند نخست آن گفته شده که واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است که البته اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است که این بند دارای دو تبصره نیز هست. در تبصره یک آن عنوان شده تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع شده و در تبصره دو آن گفته شده ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد. در بند دو این آیین‌نامه اعلام شده که خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه ‌شود. در بند سه به پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه خودروهای اقتصادی اشاره شده و در بند چهار واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه‌گذاری خارجی به منظور استفاده در شبکه حمل ‌و نقل عمومی مجاز شده است و در بند پنج آیین‌نامه نیز اعلام شده واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری - صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است و اعلام شده سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است. در بند شش هم سقف منابع ارزی حداکثر معادل یک میلیارد یورو اعلام شده و در بند هفت نیز منابع ارزی مورد نیاز تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی و سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده است و در بند هشت نیز گفته شده وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ‌ کند و در بند ۹ نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده تا گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

آیین‌نامه واردات دو اشکال دارد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در مورد مفاد آیین‌نامه واردات خودرو بر این باور است که این آیین‌نامه دو ضعف بزرگ دارد. یکی اینکه سقف یک میلیارد یورویی که برای آن تعیین شده دست وزارت صمت را برای مهندسی واردات باز می‌گذارد. این موضوع مشکلات زیادی هم به دنبال دارد. مشکل بعدی شناوربودن تعرفه است که اعلام شده پس از عرضه خودروها در بورس کالا این تعرفه‌ها مشخص خواهند شد که این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند و عملا در اجرا نیز درگیری‌ها را زیاد خواهد کرد. زمانی که این خودروها در بورس کالا عرضه شوند قاعدتا باید حسابرسی شده باشند و پس از آن تعرفه واردات اعمال شود که این بخش از آیین‌نامه عجیب به نظر می‌رسد؛ چراکه نهاد تنظیم‌کننده درآمدهای دولت از سود درآمد افراد را مالیات می‌گویند و نه تعرفه.

تعداد خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار قابل توجه است

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در بازارهای جهانی خودروی زیر ۱۰ هزار یورو وجود دارد یا خیر به «اعتماد» گفت: خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو وجود دارد اما اینکه استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند یا نه بسیار کم هستند. در مجموع چند برند بیشتر نیستند و جزو محصولات ضعیف شناخته می‌شوند به عنوان نمونه قیمت ساندروهای جدید زیر ۱۰ هزار یورو است و قیمت خودروی فولکس پولو هم زیر ۱۰ هزار یورو است اما تعداد خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار قابل توجه است.

او در مورد اینکه این خودروها از چه شرکت‌هایی وارد خواهند شد، افزود: در آیین‌نامه موضوعی در این خصوص مطرح نشده و مسکوت مانده و مشخص نیست که واردکننده از کدام شرکت‌ها می‌تواند خودرو وارد کشور کند.

قیمت خودروها در بورس کالا به حاشیه بازار نزدیک‌تر است

زاوه در مورد فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز خاطرنشان کرد: زمانی که این خودروها در بورس به فروش می‌رسند قاعدتا قیمت‌شان به قیمت بازار نزدیک شده و تقریبا به حاشیه بازار می‌رسند و مردم هم می‌توانند از بورس خرید کنند اما این موضوع به این معنی نیست که این خودروها ارزان به دست مردم می‌رسند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بازار خودروهای وارداتی قدیمی که در بازار حضور داشتند و خودروهای چینی کاملا در حاشیه امن قرار می‌گیرند لذا عملا محصولی هم اگر وارد کشور شود در کلاس خودروهای چینی می‌نشیند. اما ممکن است قیمتی غیر منطقی هم پیدا کند که دیگر این خودرو را نمی‌توان اقتصادی نامید.

جزییات دقیقی از منابع ارزی عنوان نشده است

زاوه در ادامه با اشاره به منابع ارزی که در آیین‌نامه اعلام شده گفت: اینکه در بخش منابع ارزی گفته شده ارز حاصل از صادرات صرف واردات خودرو شود که از قبل هم این موضوع بوده و بر این اساس واردات انجام می‌شده است. اما آنچه مغفول مانده این است که کدام گروه از حوزه‌های صادراتی می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند هر چند آنچه تاکنون در خبرها به آن اشاره شده در مورد صادرات فرش است که ممکن است پسته یا کالاهای دیگر را هم به آن اضافه کنند.

او ادامه داد: در این آیین‌نامه یکی دیگر از منابع ارزی رمزارز است که اضافه شده و این شبهه را ایجاد می‌کند که یکی از فعالان حوزه خودرویی که دارای یک مزرعه بزرگ دیجیتال است به این حوزه ورود خواهد کرد. اما اینکه سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اقدام به واردات خودرو کند ساز و کار مشخصی برای آن عنوان نشده است که چگونه این منابع را می‌تواند برگرداند و تنها در آیین‌نامه عنوان شده که بانک مرکزی برای آن آیین‌نامه بنویسد که این موضوع هم شبهه‌ناک است.

بخش خصوصی ایستگاه‌های شارژ را راه‌اندازی می‌کند؟

این کارشناس خودرو تصریح کرد: در بند دیگری اعلام شده که واردکنندگان در بخش خودروهای عمومی سرمایه‌گذاری کنند اما جزییاتی از آن اعلام نشده که اگر فردی ۱۰۰ هزار تاکسی بین شهری وارد کند چگونه می‌تواند این پول را با اصل و فرع آن برگرداند.

زاوه در مورد سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای برقی که در این آیین‌نامه به آن اشاره شده نیز گفت: این موضوع عجیبی نیست اما با شرایط فعلی در کشور کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد اینکه واردکنندگان خودرو ایستگاه‌های شارژ هم ایجاد کنند خودش یک بیزینس است و اگر الزام برای فروش خودروی شارژی باشد طبعا باید ایستگاه آن را هم ایجاد کنند و قاعدتا بخش خصوصی به همین سمت خواهد رفت اما در این بند آیین‌نامه اشاره‌ای نشده که چه بخشی باید بر این ایستگاه‌ها نظارت داشته باشد و چگونه می‌توانند مجوز بگیرند و مسئول آن مشخص نشده است. البته خودروهای برقی را می‌توانند در خانه‌ها هم شارژ کنند و تنها باید شارژر آنها در بازار موجود باشد.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: واردات خودرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: واردات خودرو آیین نامه واردات ایستگاه های شارژ زیر ۱۰ هزار یورو خودروها در بورس آیین نامه واردات خودرو سرمایه گذاری بورس کالا ایستگاه ها منابع ارزی اعلام شده گفته شده ۲۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا مظهری افزود: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه ها است و فقط حمل دارو با ابلاغ این آئین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این آئین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز می‌شود.

مظهری افزود: توزیع دارو بر بستر اینترنت به زودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت آغاز می‌شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیک‌ترین داروخانه به محل سکونت می‌توانند داروی خود را سریع‌تر دریافت کنند.

کد خبر 6090389 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • ببینید| شوخی معنادار معین الدین سعیدی با خودروهای شاسی بلند /پس چرا به ما نگفتند؟!