Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: از دیرباز سبزوار جزو مناطقی بود که در توسعه و کشت پنبه حرفی برای گفتن داشت. در حال حاضر نیز حدود ۹۰ درصد از کشت بهاره در این شهرستان به محصول پنبه اختصاص دارد.

علی‌اصغر امانیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کشت پنبه در شهرستان سبزوار اظهار کرد: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته طی ۲ سال اخیر خوشبختانه شهرستان سبزوار در سال زراعی جاری سطح زیر کشت پنبه را به ۵۰۰۰ هکتار رسانده که این روند نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان کشت حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تن محصول پنبه در سبزوار برداشت شود. همچنین سبزوار رتبه اول سطح زیر کشت و تولید در استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار بیان کرد: در حال حاضر کود مورد نیاز برای کشت پنبه به طور کامل تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

امانیان افزود: پنبه بخشی از کشت‌های بهاره این شهرستان محسوب می‌شود؛ به همین دلیل با ترسیم الگویی بر اساس میزان آب مصرفی کشت بهاره، کودهایی همچون اوره، فسفات و پتاس به پنبه‌کاران اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه عملکرد اراضی کشاورزی به علت کشت‌های مکرر به تدریج کاهش پیدا می‌کند، اضافه کرد: پنبه‌کاران باید نسبت به تقویت اراضی خود با انواع کودهای پایه همچون پتاس، فسفات و به ویژه کود اوره یا سبزبرگ که هر یک از آن‌ها نقش بسیار موثری در نحوه تولید و عملکرد پنبه دارد، اقدام نمایند.

مهم‌ترین مشکل توسعه کشت پنبه برداشت غیر مکانیزه آن است

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص مهمترین موانع پیش‌ روی صنعت پنبه در سبزوار اظهار کرد: یکی از معضلات صنعت پنبه در سبزوار برداشت آن به شیوه سنتی است. اکنون هم مهمترین دغدغه ما برداشت پنبه است. در فصل برداشت نیروی کار لازم موجود نیست و این مساله برای تولیدکنندگان و کشاورزان مشکلاتی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیری‌های لازم جهت فراهم آوردن دستگاه‌های کمباین پنبه جمع‌کنی معروف به وش به سبزوار در دست اقدام است که امیدواریم در راستای توسعه مکانیزاسیون کشت در این شهرستان حمایت‌های لازم برای این منظور انجام شود. همچنین تا ۲ سال پیش با مشکل قیمت محصول مواجه بودیم اما در حال حاضر پنبه قیمت واقعی خود را پیدا کرده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

امانیان در پاسخ به این سوال که در راستای پیشرفت و رونق این صنعت مهم در مجموع چه اقداماتی در سطح شهرستان انجام شده، عنوان‌ کرد: از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته، توسعه کشت ارقام سازگار با هر منطقه است که این موضوع جزئی از سیاست‌های وزارتخانه هم محسوب می‌شود. طی سه سال اخیر سایت‌های الگو و ارقام مختلف در سطح شهرستان کاشت و بهترین ارقام سازگار با اقلیم سبزوار انتخاب شد و اکنون کشاورزان از این ارقام استفاده می‌کنند. همچنین توسعه آبیاری با تیپ که افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش بهره‌وری آب را به همراه دارد، در سطح شهرستان انجام گرفته است.

وی در ادامه به مزایای کشت نشاء در صنعت پنبه اشاره کرد و افزود: به منظور بهبود کیفی محصول پنبه در سبزوار، مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان کشت نشاء را در دستور کار خود قرار داد و اکنون سبزوار در زمینه کشت نشاء پیشگام است. توسعه‌ این کشت نیز ۲ مدار از مدارهای تغذیه آبی زمین‌های زراعی را کاهش داده و سبب افزایش بهره‌وری آن شده است.

استفاده پنبه‌کاران سبزواری از مزایای زنجیره‌ زراعت پنبه

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص بازار فروش این محصول در سبزوار تصریح کرد: به طور کلی نه‌تنها در کشت پنبه بلکه در تمام صنایع کشاورزی، محصولات از تولید تا فروش به ویژه حلقه‌ آخر که فروش و بازاریابی است، با چالش مواجه است و این موضوع شامل تولیداتی که خرید تضمینی ندارند، به جز گندم و دانه‌های روغنی که جزو سیاست‌گذاری دولت است، می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم کشاورزی قراردادی و استفاده‌ تمام پنبه‌کاران سبزواری از مزایای زنجیره‌ زراعت پنبه در این شهرستان خاطرنشان کرد: در سبزوار چهار کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود است که در حال حاضر از این تعداد سه کارخانه در سطح شهرستان فعال است. در این کارخانه‌ها یک زنجیره‌ کامل از سنوات گذشته دیده می‌شود. در واقع کشاورزان از زمان تهیه بذر تا تحویل تولید با این کارخانه‌ها قراردادی را منعقد کرده‌ و دغدغه فروش ندارند و ۱۰۰ درصد محصول کشاورز توسط کارخانجات سبزوار خریداری می‌شود. خریداران پنبه تنها برای پیدا کردن بازار فروش فرااستانی زمانی را به نگهداری این محصول اختصاص می‌دهند که البته در حال حاضر با توجه به کیفیتی که الیاف و وش پنبه سبزوار دارد، خوشبختانه در سطح کشور مشکلی برای فروش دیده نمی‌شود.

جایگزین بهتری از طلای سفید برای کشت بهاره در سبزوار نداریم

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در پاسخ به این سوال که با توجه به آمایش زمین، آیا پنبه محصول مناسبی برای سبزوار است، بیان کرد: آمایش زمین آن هم به معنای واقعی هنوز تهیه و تدوین نشده و آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد، بر اساس اقلیم و سازگاری هر منطقه با محصول است. این موضوع روشن است که پنبه نیاز به آب فراوانی دارد اما کشت جایگزین و بهتر از پنبه نداریم.

وی اظهار کرد: کشت‌های علوفه‌ای و گیاهان دارویی از محصولاتی است که سازگار با این منطقه است اما آن‌ هم مسائل و مشکلات خود را دارد. در حال حاضر با توجه به درآمد بالا و رشد فزاینده‌ای که پنبه و چغندر برای کشاورزان به همراه داشته، می‌توان گفت که این ۲ محصول سازگار با منطقه‌ سبزوار است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تاکید بر ضرورت ایجاد صنعت نساجی در شهرستان سبزوار که زمینه‌ اشتغال ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: کارخانجات و زنجیره تولید پنبه در سبزوار کامل است و تنها حلقه‌ گمشده آن صنعت نساجی است. برای رفع این مشکل فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار صادر شده تا این صنعت در سبزوار فعال شود؛ ضمن اینکه سبزوار در کشت و تولید پنبه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. مدیریت جهاد کشاوزی حمایت‌هایی را در این زمینه برای سرمایه‌گذاران صنعت نساجی در نظر گرفته که امیدواریم با راه‌اندازی این صنعت زنجیره‌ تولید این محصول در سبزوار کامل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها طلای سفید پنبه سبزوار خبرهای شهرستان سبزوار مدیر جهاد کشاورزی سبزوار سطح شهرستان پنبه در سبزوار حال حاضر پنبه کاران کشت بهاره کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟

زهرا اکرمی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای تن ماهی و رب گوجه حذف شده، گفت: در سال جاری کنسروها، از جمله تن ماهی هنوز گران نشدند، اما بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند که هنوز کاملاً تایید شده نیست و برای تعیین قیمت‌ها باید منتظر رفع شدن برخی ابهامات از جمله تثبیت دستمزد‌ها ماند.

به گزارش اکونگار، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه سال قبل، نشان می‌دهد که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۱۱.۶ درصدی قیمت نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱، صدرنشین افزایش قیمت بوده است.

افت شدید تولید تن ماهی

به طور کلی صنایع کنسرو از سال ۱۴۰۰ به بعد که تن ماهی و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند، با مشکلات متعدد مواجه بودند؛ چراکه با وجود افزایش قیمت ماهی تن و در مواردی سایر هزینه‌های تولید، دولت به آن‌ها مجوز افزایش قیمت نمی‌داد. این مشکل تاجایی پیش رفت که منجر به کاهش تولید تن ماهی شد. در مجموع در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شد، اما انجمن سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ٢٠٠ میلیون قوطی کاهش یابد. این در حالی است که تولید این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود۶۵۰ میلیون عدد در سال بود.

در نهایت سال قبل تولیدکنندگان خواستار این شدند که به جای قیمت‌گذاری پیشینی، یعنی لزوم دریافت مجوز برای تغییر قیمت محصولات، مشمول قیمت‌گذاری پسینی باشند. یعنی دستگاه‌های ناظر بر قیمت محصولات جدید آن‌ها نظارت کنند و در صورت تخلف و گران‌فروشی با آن‌ها برخورد کنند، اما مجبور به اخذ مجوز افزایش قیمت نباشند.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات معیشتی، تولیدکنندگان صنعت کنسرو با افت تقاضا هم در بازار‌های صادراتی و هم در بازار‌های داخلی نیز مواجه شدند.

کاهش ۵۹ درصدی صادرات

برای مثال از سال ۱۴۰۱ قیمت ماهی تن صید داخل در کشور افزایش پیدا کرد، تا جایی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل از قیمت انواع وارداتی این کالا بیشتر شد و این امر قیمت تمام‌شده محصول را به قدری بالا برده که امکان صادرات این کالا را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است. صادرات تن ماهی در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۶ میلیون دلار رسیده بود، اما در زمستان سال قبل گزارش‌هایی از کاهش ۵۹ درصدی صادرات این محصول منتشر شد.

در بازار داخلی هم با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو ماهی تن کاهش یافته و در نتیجه این شرایط در سال گذشته شاهد رکود بازار و تولید با حداقل ظرفیت این محصول بودیم. در سال‌های اخیر هم فعالان این صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند که در پی حذف ارز دولتی تن ماهی، این محصول از سفره اقشار متوسط و ضعیف حذف شده است.

هنوز قیمت جدید مشخص نیست

سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، در گفتگو با اکونگار، در رابطه با وضعیت تولید و قیمت تن ماهی در سال جاری، اظهار کرد: هنوزسازمان حمایت و سازمان‌های مرتبط دیگر قیمت جدیدی تعیین نکرده‌اند. در سال جاری هنوز دستمزد‌های جدید تثبیت نشده است. دستمزد هم بر قیمت تمام شده بیشتر کالا‌های ساخته شده مثل بسته‌بندی، کارتون، چاپ و ... اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به اینکه دستمزد دقیق مشخص نیست، قیمت جدید محصولات هم مشخص نشده است.

وی با اشاره به تنوع محصولات صنایع کنسرو، تصریح کرد: واحد‌های تولیدی مسئولیت دارند قیمت‌ها را بر اساس آخرین آنالیز قیمت تعیین کنند. بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند، اما هنوز کاملاً تایید شده نیست و کماکان قیمت‌های قبلی را بر محصولات خود درج می‌کنند.

برای افزایش قیمت نیازی به تایید سازمان حمایت نداریم

میررضوی درباره قیمت تن ماهی نیز گفت: تا سال گذشته دو محصول رب گوجه و تن ماهی مشمول قیمت گذاری تعزیراتی بود، اما بعد از برگزاری جلسات متعدد با ستاد تنظیم بازار در نهایت این دو کالا از قیمت گذاری دستوری خارج شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه این دو کالا شاه‌بیت محصولات کنسرو هستند، تاکنون قیمت آن‌ها تغییر نکرده و همچنان با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسند و این فرآیند تا تصمیم گیری نهایی در رابطه با قیمت‌ها ادامه دارد.

بر این اساس به گفته وی با توجه به تصمیمات سال گذشته، در حال حاضر افزایش قیمت تن ماهی و رب گوجه نیازی به مجوز سازمان حمایت ندارد، اما به هر حال نظارت بر قیمت‌ها در بازار ادامه دارد. همچنین تولید کنندگان بر اساس آنالیزی که ارائه می‌کنند می‌توانند قیمت جدید بر کالا‌های خود درج کنند. البته تاکنون افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

میررضوی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، تصریح کرد: البته هنوز دولت تصمیم نهایی در رابطه با نرخ واردات کالا‌های اساسی نگرفته و این موضوع هم بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت. البته فعلا همان قیمت‌های سال گذشته مدنظر دولت است.

به طور کلی به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با توجه به افزایش نرخ ارز در ابتدای سال، در ادامه شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف خواهیم بود. اما باید دید تصمیم ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود. معمولاً بخشنامه‌ها این است که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند، اما همانطور که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همه چیز متاثر از افزایش نرخ ارز است.

وی افزود:، اما اگر دولت به اندازه نیاز صنعت، ارز در اختیار آن‌ها بگذارد تا حدودی وضعیت کنترل خواهد شد. در مجموع به نظر می‌رسد همه ابهامات تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد