Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته کاهش بارندگی و گرمای شدید هوا موجب شد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های آبی از مدار تولید خارج‌ شده و خاموشی‌های گسترده در بخش صنعت و خانگی رخ دهد.

بر اساس برآوردها کشور ما به ۷۵ تا ۸۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد تا در شرایطی عادی فعالیت‌های تولیدی و سایر مصارف انجام گیرد اما حجم تولید برق کنونی حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار مگاوات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از  طرفی احداث نیروگاه برای رفع این نیاز پروژه‌ای دشوار و تخصصی بوده و زمانبر است.

طی سال جاری اگرچه قطع برق در بخش خانگی اعمال نشد اما برق بخش‌های صنایع و کشاورزی با برنامه‌ریزی‌های قبلی قطع شد. همچنین دولت به منظور جلوگیری از اعمال خاموشی‌ در بخش خانگی تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد تا نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری حداقل ۳۰ درصد از مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد کاهش دهند.

البته خاموشی‌های اعمال شده در بخش‌های صنعتی و کشاورزی با هماهنگی‌ انجام می‌شد.

در حال حاضر بهترین و کوتاه‌ترین راه برای عبور از این شرایط پرچالش و بحران کم‌برقی صرفه‌جویی در مصرف برق است. البته در درازمدت باید با سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌های جدیدی به شبکه تولید و انتقال برق کشور افزوده شود تا در ایامی مثل تابستان شاهد بروز مشکل در تامین برق نباشیم. با توجه به سهم کم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور براساس برنامه‌ریزی‌ها تا ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر طی چند سال آینده در مدار تولید قرار گیرد.

در همین راستا علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد با اشاره به برنامه‌های این شرکت جهت فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف برق در مشهد عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است. بنابراین بخش عمده فرهنگ‌سازی باید در بخش خانگی صورت گیرد و نگرش مردم را نسبت به انرژی تغییر دهیم. همکاری با صدا و سیما، مساجد، شهرداری به منظور نصب بیلبوردها، رسانه‌های مجازی و مکتوب و... از جمله اقدامات روابط عمومی و شرکت توزیع نیروی برق مشهد جهت فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف برق است.

وی ادامه داد: در سال جاری نرخ انرژی برای مشترکان پرمصرف قابل توجه خواهد بود و این خود عامل بازدارنده‌ای برای مصرف بیش از حد است. ضمن اینکه در صورت بی‌توجهی نسبت به مدیریت مصرف مجبور به دادن تذکر و سپس قطع برق مشترکان پرمصرف خواهیم شد، اگرچه تاکنون با این معضل در مشهد روبه‌رو نبوده‌ایم.

۷۰۰۰ کابل خودنگهدار در مشهد نصب شده است

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد درباره استفاده از برق گرم در هنگام وجود مشکل فنی و عدم قطعی برق خانگی در این موارد بیان کرد: مشهد تنها شهری است که ۷۰۰۰ کابل خودنگهدار در آن نصب و جایگزین سیم‌های سیمی شده است. به همین دلیل دیگر شاهد دزدی کابل‌های برق نیستیم. ضمن اینکه شرکت توزیع نیروی برق مشهد اطلاعیه‌ای برای رسانه‌ها در خصوص تعمیرات برق و قطعی برق در نواحی مختلف مشهد ندارد، زیرا برای تعمیرات از برق گرم استفاده می‌کنیم و هیچ‌ قطعی صورت نمی‌گیرد.

همچنین عباس آذری، معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد با ارائه راهکارهای موجود به منظور مدیریت مصرف برق تصریح کرد: در راستای مدیریت مصرف انرژی وزارت نیرو باید در بلند مدت بر روی تولیدات لوازم برقی خانگی و صنعتی کار کند. به طوری‌که لوازم تولید شده پایین‌ترین مصرف انرژی را داشته باشند یا در منازل تنها از یک انرژی استفاده شود که این موضوع منجر به کاهش قابل توجه مصرف سایر انرژی‌ها در کشور خواهد شد.

افزایش ۱۶ درصدی تعرفه‌ها و کاهش مصرف برق توسط مشترکان

وی با اشاره به مدیریت مصرف برق در لوستر فروشی‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: بازدید مروجین شرکت توزیع نیروی برق مشهد به طور کامل صورت می‌گیرد و در صورت عدم رعایت مدیریت مصرف به این لوستر فروشی‌ها تذکر داده خواهد شد. همچنین در پی افزایش ۱۶ درصدی تعرفه‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته در الگوهای مصرف شاهد کاهش مصرف برق توسط مشتریان بودیم.

در ادامه حسن حشمتی، سخنگوی صنعت برق خراسان نیز با اشاره به این نکته که لامپ استفاده شده در روشنایی لوستر فروشی‌ها کم‌مصرف است، افزود: لامپ‌های استفاده در لوستر فروشی‌ها LED  و SLD است که کم مصرف هستند، اما در عین حال همکاران ما به طور مرتب پایش از مراکز بزرگ را صورت داده و تذکرات لازم را می‌دهند.

وی تاکید کرد:  مشهد تنها شهری است که برای تعمیرات روی خطوط ۲۰ هزار ولت (خط گرم) کار می‌کند تا برق هیچ منزلی قطع نشود.

سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق در بلند مدت گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های بلند مدت شرکت‌های توزیع نیروی برق نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شبکه است. در خراسان رضوی حدود ۳ میلیون مشترک داریم. همچنین یک تیم پیشگیرانه و یک تیم اضطراری و اتفاقات از شبکه برق به صورت ۲۴ ساعته حفاظت می‌کنند.

تا پیک سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار کنتور هوشمند در استان نصب شده است

حشمتی درباره نصب کنتورهای هوشمند در بخش صنعت و خانگی استان تصریح کرد: تا پیک سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار کنتور هوشمند در بخش صنایع، تجاری و حتی خانگی استان نصب شده است. ضمن اینکه طبق خواسته مجلس شورای اسلامی نصب کنتور هوشمند برای بخش خانگی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برای مشترکان جدید خانگی نیز کنتورهای هوشمند نصب خواهد شد

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که تمامی کنتورسازی‌های کشور مطابق بخشنامه وزارت نیرو از ابتدای خردادماه سال جاری مکلف به تولید کنتورهای هوشمند شده‌اند. همچنین برای مشترکان جدید خانگی نیز کنتورهای هوشمند نصب خواهد شد.

کاشی با اشاره به تفاوت کنتورهای هوشمند با سایر کنتورها تاکید کرد: کنتورهای هوشمند قابلیت پایش و کنترل دارد، یعنی دیگر نیازی به حضور مامور برای رویت کنتور نبوده و برق مشترکان پرمصرف نیز از راه دور قطع خواهد شد. ضمن اینکه کنتورهای هوشمند نصب شده در ادارات و بانک‌های مشهد نیز بر حسب ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته تنظیم شده و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف تعیین شده برق آن‌ها به صورت هوشمند قطع خواهد شد. البته اخطارهای لازم قبل از قطع برق برای مشترکان ارسال خواهد شد. از طرفی بورس انرژی نیز باید به صورت واقعی مانند سایر کشورها فعال شود.

کاهش ۸ درصدی تلفات برق در مشهد

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد درباره اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش تلفات برق خاطر نشان کرد: نباید قیمت تمام شده انرژی از جمله هزینه تلفات برق از مردم گرفته شود. اگر چه که میزان تلفات برق طی ۷ سال اخیر در مشهد از حدود ۱۵ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا است. تلفات توزیع برق از ابتدای فرآیند انتقال تا رسیدن به کنتور را شامل می‌شود. بیشتر تلفات برق در استفاده از کابل‌های مسی، اتصالات برق، لوازم اندازه‌گیری و... است که عمده آن‌ها را تعویض و اصلاح کردیم. همچنین ۷۰ درصد از سیم‌های فشار متوسط در مشهد را روکش‌دار کردیم. ضمن اینکه مشهد در بین ۴۰ شرکت توزیع نیروی برق رتبه اول را در کاهش تلفات برق دارد.

آذری با اشاره به این نکته که ارزان بودن قیمت انرژی باعث مصرف راحت آن توسط مردم شده است، عنوان کرد: تا زمانی‌که مبلغ انرژی‌هایی مانند آب، برق و گاز ارزان باشد مصرف آن برای مردم راحت است. در حال حاضر میانگین قیمت انشعاب نیز با یارانه‌ای که دولت می‌دهد حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان است، درحالی‌که شرکت‌های توزیع برق این انشعاب‌ها را با قیمتی بالغ بر ۱۲ میلیون تومان خریداری می‌کنند.

کمتر از یک درصد تولید برق در کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر است

وی درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نیز گفت: کمتر از یک درصد تولید برق در کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی خورشید و باد است. در ابتدای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی سهم هر منزل ۵ کیلووات و هزینه تمام شده آن در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲ میلیون تومان بود که این عدد در سال جاری به حدود ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر نرخ پایه خرید یک تا ۲۰ کیلووات ساعت برق ۱۴۵۶ تومان است. اما قیمت خرید برق از نیروگاهی که در سال ۱۴۰۰ نصب شده باشد حدود ۴۰۰۰ تومان است. 

آذری افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تاسیس نیروگاه کسی توان نصب آنرا را ندارد. در ابتدای تاسیس نیروگاه‌ها بیشترین میزان استقبال تنها از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سپس سازمان بهزیستی بود. همچنین حدود سه سال است که بسیج نیز  در روستاها و حاشیه شهر با ارائه تسهیلاتی بالغ بر ۱۳۰ میلیون تومان و اقساط ۵ ساله در نصب نیروگاه‌ها همکاری می‌کند. لازم به ذکر است که به دلیل میزان بالای سرمایه‌گذاری در زمینه تاسیس نیروگاه‌های بادی استقبالی از بخش خصوصی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ شخص حقیقی نیروگاه‌های کوچک ۵ کیلوواتی دارند.

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد در پایان با اشاره به این نکته که تمام شبکه برق کشور به هم متصل بوده و استان‌ها از یکدیگر مستقل نیستند، گفت: برق شبکه‌ای گسترده دارد و اگر در غرب کشور یک نیروگاه از شبکه خارج شود بر تمامی کشور تاثیرگذار است و ما نیز باید مصرف را در سطح استان کنترل و مدیریت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برق شرکت برق انرژی تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق مشهد انرژی های تجدیدپذیر کنتورهای هوشمند مدیریت مصرف برق لوستر فروشی ها تاسیس نیروگاه برای مشترکان میلیون تومان هزار مگاوات حال حاضر نیروگاه ها سال گذشته بخش خانگی تولید برق تلفات برق سال جاری خواهد شد انرژی ها نصب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!

وزارت نیرو با راه‌اندازی پویش «با انرژی» قصد دارد مصرف‌کنندگان را به مصرف کمتر برق در آستانه فصل تابستان ترغیب کند. این پویش در حالی راه‌اندازی شده که هرساله در فصل تابستان به دلیل مصرف زیاد برق، کشور با قطعی‌های پیاپی برق روبه‌رو می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، اکنون این پرسش مطرح است که آیا در سال‌های گذشته صرفاً به دلیل نبود کمپین، کشور به‌ویژه صنایع در تابستان‌ها در خاموشی فرو می‌رفتند؟ آیا در حال حاضر وزارت نیرو در کنار راه‌اندازی کمپین، اقدامات دیگر ازجمله جذب سرمایه‌گذار را در این زمینه انجام داده است صرفاً قرار است با به‌کارگیری سلبریتی‌ها و صرف هزینه‌های بی‌مورد از آن‌ها استفاده تبلیغاتی کند؟

چنان‌که امروز آیین رونمایی از کمپین «با انرژی» در محل پردیس سینمایی ملت با حضور مدیرعامل توانیر و برخی چهره‌های فرهنگی و ورزشی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر، در جمع خبرنگاران درباره هدف از برگزاری این کمپین گفت: یکی از شاخص‌های مصرف، شدت مصرف انرژی در کشور است. این شاخص تقریباً در کشور ایران سه برابر متوسط جهانی است. همیشه نیازمند این هستیم که بهینه مصرف کنیم؛ زیرا تقاضا‌های جدیدی به شبکه اضافه شده و نیاز‌ها افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: مشترکانی هستند که بیش از ۸۰ درصد تعداد مشترکان کشور را تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد برق اوج مصرف را آن قشر را استفاده می‌کنند. با این کمپین تلاش می‌شود آن‌ها به صرفه‌جویی تشویق شوند. از همین رو هم جایزه و پاداش صرفه‌جویی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رجبی‌مشهدی ادامه داد: جایزه‌های متنوعی برای افرادی که مصرف خود را کاهش می‌دهند پیش‌بینی شده است. بیش از ۸۰ میلیون جایزه به کسانی که در کاهش مصرف فعال هستند و مستمراً در این حوزه فعالیت دارند، اهدا خواهد شد.

او ادامه داد: با این کار مشترکان هم برق پایدار دریافت می‌کنند و هم به تامین انرژی بیشتر برای بخش صنایع و کشاورزی کمک می‌کنند. تلاش می‌شود که اقصی نقاط کشور چه در بخش‌هایی که بسیار گرم هستند و چه در بخش‌هایی نظیر بیمارستان‌ها و دیگر بخش‌های خدماتی، تامین انرژی مناسبی داشته باشند.

امکان دریافت چندین نوبت جایزه

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این سوال که با وجود ۶۰ مشترک برق چرا ۸۰ میلیون جایزه در نظر گرفته شده است یادآور شد: حدود ۴۲ میلیون مشترک در صنعت برق وجود دارد که از این تعداد ۳۲ میلیون مشترک خانگی هستند. مشترکان خانگی و تجاری که کاهش مصرف برق داشته باشند، به صورت هفتگی در ۲۱ هفته برگزاری پویش، با کاهش مصرف می‌توانند به صورت امتیازی از جوایزی که پیش‌بینی شده است بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: کسانی هستند که می‌توانند چندین بار از این جوایز بهره‌مند شوند و محدودیتی در تعداد جوایز هر مشترک نیست. پیش‌بینی می‌شود کسانی که ۱۵ درصد در بخش خانگی و تجاری کاهش مصرف دهند، از جوایز نفیسی مانند خودرو یا ... به صورت قرعه‌کشی برخوردار شوند.

رجبی مشهدی درباره محل تامین اعتبار برای خرید جوایز گفت: سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان خانگی در این طرح مشارکت کردند. امید داریم که امسال با افزایش تعداد مشترکان، انرژی بیشتر را به بخش مولد کشور تحویل دهیم. منابع مورد نیاز برای خرید جوایز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبارات نیست. همچنین منابع داخلی داریم و بودجه آن متناسب با میزان مشارکت مردم در این پویش است.

او گفت: این پویش از ابتدای خرداد تا پایان شهریور (حدود چهار ماه) که دوره گرم سال است برگزار می‌شود و اطلاع‌رسانی بیشتر از طریق پویش با انرژی انجام خواهد شد.

انتظار حل شدن بحران برق با درخواست از مصرف‌کنندگان

پویش «با انرژی» از مصرف‌کنندگان انتظار دارد از اواسط اردیبهشت‌ماه تا پایان شهریورماه با زیر نظر داشتن روند مصرف برق خود و کاهش آن، از بحران کمبود برق در تابستان جلوگیری شود. پویش «با انرژی» با هدف تشویق مردم به رعایت مدیریت مصرف آغاز شده و قرار است راهکار‌های مدیریت مصرف را به مصرف‌کنندگان آموزش دهد.

حال راه‌اندازی این پویش و اظهارات مدیرعامل توانیر حاکی از آن است که باز هم قرار است انگشت اتهام خاموشی‌ها به سمت مردم نشانه رود و مدیریت برق از طریق مصرف صورت بگیرد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته هم چنین سیاستی وجود داشت و هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبود.

ناترازی روزانه برق در تابستان سال گذشته به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسیده بوده است. هرساله صنایع و تولیدکنندگان پس از تحمل زمستان بدون گاز و مواجهه با تعطیلی‌های پیایی، تابستان را بدون برق سپری می‌کنند.

دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، رشد ۴.۵ درصدی مصرف برق در هر سال را پیش‌بینی کرده است. به دنبال این پیش‌بینی صنعت برق ایران نیازمند احداث سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه و توسعه انتقال و توزیع نیروی برق است که تحقق آن بدون سرمایه‌گذاری سالانه پنج میلیارد دلاری امکان‌پذیر نیست.

با وجود این، بدون افزایش سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه‌ها برای تولید برق مورد نیاز، انتظار از مصرف‌کنندگان خرد کماکان ادامه دارد. طبیعتاً کاهش مصرف برق افراد جامعه اتفاق خوبی است و باعث کاهش هدررفت این منبع خواهد شد؛ اما نکته مهم این است که مصرف‌کنندگان تاثیر محدودی بر بازار برق ایران دارند. احداث نکردن نیروگاه‌ها، عدم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در صنعت برق و در عین حال تعطیلی نیروگاه‌ها بحران برق را بیش از پیش دچار مشکل کرده است.

شایان ذکر است طرح‌های تشویقی و واگذاری بحران به مصرف‌کنندگان و عدم پذیرش مسئولیت وزرا در قبال بحران برق، منجر به حل بحران نمی‌شود. واگذاری حل بحران‌ها به مصرف‌کنندگان و سلب مسئولیت قانون‌گذاران، از رویکرد‌های مهم اتخاذشده در چندین سال گذشته است.

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد