Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا آب آشامیدنی بخش عمده ای از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از طریق سفره های زیرزمینی تامین می شود که این امر دسترسی به حیاتی ترین نیاز زندگی مردم را همواره با مشکلاتی مواجه می کند به همین دلیل مسوولان دولت سیزدهم قصد دارند تا با شتاب بخشی به طرح های تامین آب آشامیدنی، انتقال آب سد در دست بهره برداری کوثر و سازه آبی در حال ساخت چم تنگ سرخ به این مشکلات پایان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که هم اکنون مناطقی از ۶ شهر و ۲۳۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر با تنش آبی مواجه هستند مسوولان امیدوارندتا با تحقق این برنامه ها زمینه دسترسی به آب آشامیدنی شمار قابل توجهی از مردم این استان را فراهم کنند.

طرح های در دست اجرای سد تنگ سرخ بویراحمد، آبرسانی از سد کوثر به بهمئی برای تامین آب ۸۵ هزار نفر، آبرسانی از سد کوثر به دهدشت، چرام، لنده  برای ۳۰۰ روستا و ۲۴۰ هزار نفر جمعیت از جمله برنامه هایی است که در دولت های پیش آغاز شده اما دولت در تلاش تا روند ساخت آنان را سرعت بخشد.

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی اعتقاد دارند که دسترسی به آب آشامیدنی پایدار برای همه ساکنان سرزمین معروف به  چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود داشتن 10 درصد آبهای جاری ایران مطالبه به حق است به همین دلیل از مسوولان می خواهند تا همه تلاش خود را برای تکمیل طرح های تامین آب پایدار بکار گیرند.

آبرسانی به لیکک

انتقال آب از سد کوثر به لیکک از طرح های بزرگ تامین آب آشامیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است که بهره برداری از آن سبب دسترسی جمعیت ۸۵ هزار نفر به آب پایدار و سالم می شود.

پیش بینی اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور که در سال گذشته صورت گرفت باعث شتاب بخشی به این طرح در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: طرح آبرسانی سد کوثر به لیکک که هم اکنون ۵۳درصد پیشرفت فیزیکی دارد براساس هدفگذاری انجام شده دهه فجر سال ۱۴۰۲ بهره برداری می شود.

آرش مصلح با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای خط مسیر آن از سال ۹۰ در استان آغاز شد، افزود: تاکنون ۵۰ کیلومتر لوله گذاری برای اجرای این طرح صورت گرفته که ۳۰ کیلومتر آن در یک سال گذشته تاکنون انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: در حالی که در طول یک دهه گذشته ۷۰ میلیارد تومان به طرح آبرسانی سد کوثر به لیکک اختصاص یافته در یک سال گذشته ۲۷۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

مصلح تصریح کرد: احداث خط لوله فولادی به طول ۵۴کیلومتر،۲ ایستگاه پمپاژ و چهار باب مخزن از بخش های مهم این طرح است.

با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

پیشرفت ۴۰درصدی سد تنگ سرخ 

احداث سد تنگ سرخ یکی دیگر از طرح های بزرگ حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد است که افزون بر آب آشامیدنی آب مصرفی مورد نیاز سایر بخش ها را تامین می کند که این سازه بزرگ آبی با افزایش اعتبارات روند اجرای مطلوبی به خود گرفته است .

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند اجرایی  سد تنگ سرخ که از  ۱۱ سال پیش کلنگ این طرح زده شد اظهار داشت: طی ۱۱سال گذشته تنها  ۲۴ میلیارد تومان در این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰درصدی  هزینه  و به مصرف رسیده بود ولی خوشبختانه در طول این یک سال  اخیر  نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شده که روند خوبی است .

مهدی روشنفکر ابراز داشت: با توجه جدی دولت و جلس طی یکسال گذشته این طرح حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این روند با سرعت ادامه دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص می گوید: سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی ، ژئوتکنیک ، هیدرولوژی ، پدافند غیر عامل ، باستان شناسی ونیز زیست محیطی به منظور تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد.

آرش مصلح افزود: سد تنگ سرخ دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم آب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی تاکید کرد: براساس برنامه ابلاغی وزارت نیرو ۲۰ میلیون مترمکعب از آب این سد برای مصرف آشامیدنی شهر یاسوج پیش بینی شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سد در سال ۱۳۹۰ در کمیته عالی فنی آب کشور با حضور اعضا فنی ، علمی و دانشگاهی و خبرگان سدسازی کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته و حجم ، ابعاد و مشخصات فنی آن براساس آورد رودخانه ، دبی سیلاب های مقطع رودخانه ، شرایط مخزن و دیگر موارد طراحی شده است .

وی تصریح کرد: آورد رودخانه در این مقطع نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که تنها ۱۵۷ میلیون مترمکعب آن توسط سد مهار و ذخیره سازی می شود.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

 آبرسانی به چهار شهر

اجرای طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده که با هدف تامین آب آشامیدنی ۲۴۰ هزار نفر طراحی شده از دیگر طرح های تامین آب پایدار در کهگیلویه و بویراحمد است.

این طرح آب آشامیدنی مورد نیاز  ١٥٣ هزار نفر جمعیت شهری و ٨٧ هزار نفر از اهالی روستاها را با ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب آب تامین می کند.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد فاز اول طرح آبرسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران در سال 1402 بهره برداری می شود.

آرش مصلح افزود:این طرح امسال 100 میلیارد تومان اعتبار دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر  دارای پنج مخزن با ظرفیت ٤١ هزار و ٥٠٠ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ است.

وی تاکید کرد:در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨٦٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣٤٥ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز  تامین خواهد کرد.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در اردیبهشت ۹۶  کلنگ زنی شد.

اختصاص اعتبار به اصلاح شبکه فرسوده

مسوولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می گویند که عمر بیش از ۲۵۰ کیلومتر یعنی ۳۰ درصد از خطوط شبکه توزیع آب در یاسوج به چهل سال می رسد و این باعث بالا بودن میزان هدروی آب در این شهر شده است.

آنان تاکید می کنند که از مجموع ۸۳ میلیون متر مکعب آب تولیدی در سال تنها ۴۹ میلیون مترمکعب به خانه مشترکان می رسد به عبارت دیگر ۵۵ درصد هدر روی و پرت آب در یاسوج وجود دارد.

مسوولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد می گویند که مساله مهم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از دیرباز گریبان گیر شبکه آب شهر یاسوج شده به گونه ای که در این شهر از منبع آب معصوم آباد در بلندترین نقطه تا محل برداشت آب حدود ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد و مطرح  شدن این معضل در سفر رییس جمهور باعث اختصاص اعتبار ۲۱۷ میلیارد تومانی برای اصلاح شبکه آب این  شهر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۲۰میلیارد تومان برای اصلاح شبکه توزیع آب یاسوج مرکز این استان اختصاص یافت.

اسفندیار برخه اظهارداشت:این اعتبار در سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان برای اصلاح شبکه فرسوده آب مرکز استان اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای اصلاح ۱۶۰ کیلومتر از شبکه توزیع شهر یاسوج هزینه خواهد شد.

برخه تصریح کرد: این طرح از سوی ۱۲ پیمانکار در مرکز استان در حال اجرا است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان فصل تابستان حدود ۳۰ کیلومتر از شبکه های آب مرکز استان اصلاح شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب شرب شهر یاسوج فرسوده و نیازمند مرمت بوده و فرسودگی شبکه و خطوط انتقال از چالش‌های اصلی پیش روی آبفا است.

قدمت ۳۰ ساله شبکه توزیع آب، هدر روی بالای آب در شبکه توزیع  و وجود انشعابات غیرمجاز سبب ایجاد مشکلات متعدد در روند آبرسانی در  مناطق مختلف شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن شده است.

طرح های هفته دولت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته دولت امسال ۱۲ پروژه با اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان در استان کلنگ زنی و افتتاح می شود.

اسفندیار برخه اظهار داشت: اعتبار طرح های افتتاحی امسال در استان از محل اعتبارات عمرانی هشت و ۶ دهم میلیارد تومان و از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۲۳ و نیم میلیارد تومان بوده است. 

وی افزود: اعتبارات طرح های کلنگ زنی هفته دولت نیز از محل منابع عمرانی ۲۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

برخه تاکید کرد: پروژه آبرسانی به دهدشت غربی(روستاهای علی آباد آبکاسه، پای پر، بوای سفلی، بوای علیا، دلی خلیفه ای سوق) با پوشش پنج روستا و جمعیت ۸۱۱ نفر و عملیات عمرانی سه کیلومتر خط انتقال و توسعه ۲۱.۲ کیلومتر شبکه توزیع و پروژه آبرسانی به روستای دلی مو که جمعیت ۱۰۵ را تحت پوشش قرار می دهد، افتتاح خواهند شد.

وی ابراز داشت: همچنین پروژه آبرسانی به روستای خربل شهرستان گچساران با اجرای ۵.۲ کیلومتر خط انتقال افتتاح پروژه آبرسانی به مجتمع دهدشت غربی( کلگه پهن، کلگه برون، بی منجگان، برج علیشیرعلیا، برج علیشیر سفلی ) که با توسعه ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع آب پایدار برای جمعیت یک هزار و ۴۵۸ نفر را فراهم می کند و پروژه آبرسانی به روستاهای باوری، بلوط کاران، کردلاغری با توسعه سه کیلومتری خط انتقال که یک هزار و ۳۰۸ نفر جمعیت از آن بهره مند می شوند، افتتاح خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آبرسانی به مجتمع باباکلان با افتتاح مخزن ۵۰۰ متر مکعبی، سه پروژه توسعه و اصلاح خطوط آب در یاسوج با بهسازی هفت کیلومتر شبکه توزیع و تحت پوشش قرار دادن جمعیت پنج هزار و ۵۰۰ نفر آماده بهره برداری است.

وی گفت: یک کیلومتر شبکه آب شهر چرام نیز برای جمعیت یک هزار و ۵۰۰ نفر اصلاح می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اصلاح و توسعه شبکه آب مادوان، تکمیل شبکه توزیع آب روستای چاه تلخ باشت، احداث واحد آبگیر تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج  از دیگر طرح های هفته دولت امسال هستند.

برخه تاکید کرد: اصلاح شبکه آب روستاهای اقماری شهر یاسوج و اصلاح بخشی از خط انتقال اصلی آبرسانی دهدشت در این هفته کلنگ زنی می شود

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد گچساران آب آشامیدنی دولت مردمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد گچساران آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد گچساران آب آشامیدنی دولت مردمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد پروژه آبرسانی میلیون مترمکعب آبرسانی به شهر میلیارد تومان شبکه توزیع آب کیلومتر شبکه سد کوثر طرح آبرسانی آب آشامیدنی بهره برداری میلیون متر اصلاح شبکه برای اصلاح سد تنگ سرخ خط انتقال هفته دولت شهر یاسوج آب پایدار سال گذشته یک هزار هزار نفر تامین آب کلنگ زنی شبکه آب طرح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ کاظم فلاحی دوست گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در ۲ روز اخیر موفق به انجام ۱۲ عملیات امدادرسانی شدند.

وی تاکید کرد: در این مدت ۶۰ خانواده کهگیلویه و بویراحمدی آسیب دیده از بارندگی‌های سیلابی امداد و نجات شدند و ۱۶۰ کیلوگرم نایلون نیز بین آنان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مدت حوادث گوناگونی مانند سیل آبگرفتگی و در راه ماندگان رخ داد.

وی افزود: ۴۸ ساعت گذشته تاکنون ۱۲ تیم امدادی، ۳۰ نفر نیروی عملیاتی، هشت دستگاه پیکاب و ۶ دستگاه پمپ لجن کش به مناطق حادثه دیده کهگیلویه و بویراحمد اعزام و امدادرسانی انجام شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه تلفنی ۱۱۲ هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره حوادث احتمالی و امدادرسانی در کمترین زمان ممکن است.

دیگر خبرها

  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد