Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@14:36:09 GMT

افزایش تعداد جان باختگان تب کریمه کنگو به ۶ نفر

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۱۶۱۵

افزایش تعداد جان باختگان تب کریمه کنگو به ۶ نفر

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن اعلام آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو، گفت: افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند.

دکتر بهزاد امیری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آخرین اخبار پیرامون شیوع تب کریمه کنگو در کشور، گفت: از ابتدای امسال تا ۵ شهریورماه تعداد موارد مثبت شناسایی شده مبتلا به تب کریمه کنگو ۶۷ نفر بوده است که از این تعداد متاسفانه شش نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره تاریخچه پیدایش این بیماری، بیان کرد: اولین مورد توصیف شده بیماری در منطقه کریمه در سال۱۹۴۲یعنی دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داده است. درسال ۱۹۴۴ در خلال جنگ جهانی دوم، بیماری در شبه جزیره کریمه شایع و باعث مرگ بیش از ۲۰۰ نفر از روستاییان و سربازان شد.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهمترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه است که در بیش از ۳۰ کشور دنیا وجود داشته و در قاره‌های آفریقا، اروپا و آسیا اندمیک است.

امیری درباره این بیماری که در حال حاضر هیچ گونه واکسن انسانی یا حیوانی مورد تایید علیه آن در دسترس نیست، اظهار کرد: تب کریمه کنگو دارای قابلیت انتقال انسان به انسان است و به عنوان یکی از موارد عفونت‌های بیمارستانی، مطرح و همه‌گیری‌های داخل بیمارستانی آن نیز شایع است. موارد عفونت بیمارستانی ناشی از آن در کشور‌های مختلف از جمله ایران گزارش شده است. بیماری خونریزی دهنده تب‌کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی است و باعث شیوع بیماری در بیمارستان‌ها می‌شود که ممکن است با میزان مرگ و میر بالا همراه باشد.

او تاکید کرد: از طرفی گروهی که در مشاغل مرتبط با دام و دامپروری هستند نیز در معرض خطر این بیماری هستند. کادر دامپزشکی، دام‌پروران، افراد شاغل در دامداری و کارکنان کشتارگاه‌ها به واسطه اینکه بیشتر در معرض مواجهه با دام هستند باید مراقبت از خود را افزایش دهند و در این زمینه با توجه بیشتر به علائم ظاهری دام برای شناسایی بیماری احتمالی آن اقدام کنند.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان تب کریمه کنگو، بدون علائم هستند، تصریح کرد: افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند. اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می‌کند که اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

وی با اشاره به اینکه اگر افراد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کنند، احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد، خاطرنشان کرد: گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شوند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خودرو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.»

به گزارش تسنیم، بابک یکتاپرست با بیان اینکه آمار مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: «در سال‌جاری به‌دلیل افزایش حجم بارش‌ها، شاهد رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت هستیم و متأسفانه گروه‌های مختلف طبیعت‌گرد این قارچ‌های خودرو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف می‌کنند در حالی که این کار، عوارض مرگباری به‌همراه دارد.»

 وی افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تعداد ۵۳ نفر براثر مصرف قارچ‌های سمی و وحشی دچار مسمومیت شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: از این تعداد ۱۴ نفر بستری و ۳۹ نفر درمان و ترخیص شده‌اند و خوشبختانه تا این لحظه فوتی ثبت نشده است.

یکتاپرست با اشاره به رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: بیشترین مسمومیت با قارچ‌های سمی در استان‌های فارس (۱۶ نفر)، لرستان (۱۲ نفر) و کرمانشاه (۱۰ نفر) رخ داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • روسیه ۶۸ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • ده‌ها کشته بر اثر سیل در تانزانیا و کنگو
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری