Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خودروسازی سایپا با وجود تاثیرات تحریم های بین المللی، در مسیر درست توسعه گام برمی‌دارد. اتخاذ تمهیداتی از جمله تثبیت جریان تولید، به صفر رساندن خودورهای دپو شده در پارکینگ‌ها، برنامه‌ریزی در جهت تولید خودروی اقتصادی با ساختار جدید،حذف برخی از خودروهای قدیمی و زیان‌ده، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان با هدف بکارگیری فناوری‌های روزدنیا در تولید، ایجاد جریان پایدار تامین قطعات و تلاش برای سهم‌بری بیشتر از بازارهای منطقه  به خوبی نشان دهنده توان این خودورساز برای جهش و ارتقا کمی و کیفی صنعت خودور در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد چشمگیر دربخش تولید

عملکرد این خودورساز در شاخص های مختلف از جمله تولید، سطح قیمت، و مبادلات بین المللی، نشان دهنده روند رو به رشد این مجموعه در سالهای پیش روی است. در بخش تولید، گروه سایپا با برنامه تولید 500 هزار دستگاه خودور، یعنی 130 هزار دستگاه بیشتر از سال 1400،  رشد حدود 42 درصدی را نشان می هد.

تولید و میزان تحقق هدف تولید در خودروسازی بزرگ کشور در بهار 1401

تولید خودور

208919

هدف تولید

213886

درصد تحقق هدف

98%

هدف تولید در سه ماهه اول سال با توجه به ضرورت تکمیل خودروهای ناقص و کسب آمادگی لازم در زنجیره تامین برای افزایش تولید، کمتر از میانگین کل سال برنامه‌ریزی شده است. فارغ از تقاضا برای جایگزینی خودروی فرسوده و ارتقا و همگن‌سازی، حجم بازار سالانه خودور در کشور به طور متوسط حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو است. این در حالی است که از سال 97 به این سو به دلیل وجود تحریم‌ها و دشواری تامین قطعات، عرضه خودرو به بازار با افت تقریبا 50% مواجه شده است؛ به علاوه، تولید خودروهای ناقص باعث شده همان میزان اعلام شده در آمار تولید نیز به صورت کامل به بازار عرضه نشود. از این‌رو، دستاورد گروه خودروسازی سایپا در صفر کردن خودورهای ناقص خود می‌تواند نقش مهمی در فرونشاندن التهابات بازار خودرو داشته باشد. عملکرد خودورسازهای داخلی نشان می‌دهد که تولید دو شرکت سایپا و ایران خودرو از ابتدای سال تا پایان خرداد 1401در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 به ترتیب زیر رشده کرده:

میزان تولید خودوری کامل 28% افزایش

تولید خودوری ناقص 76% کاهش

تحویل خودرو به مشتری 36% افزایش

تعهدات معوق 70% کاهش

آمار تجمعی تولید کامل، ناقص، آمار تحویل و معوقات سایپا وایران خودور

 

مجموع

بهار 1401

بهار 1400

عملکرد سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال پیش

تولید

کامل

167701

43134

289%

ناقص

41218

170752

76%-

تحویل

246583

181156

36%

تعهدات معوق

21528

71452

70%-

تعهدات کل

480052

597784

20%-

خودورهای ناقص انباشته

42420

143767

70%-

 آمار تجمعی تولید خودوری کامل، ناقص، تحویل و معوقات گروه سایپا

 

شرکت سایپا

بهار 1401

بهار 1400

عملکرد سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال پیش

تولید

کامل

86889

33267

161%

ناقص

12950

70090

82%-

تحویل

111244

91625

21%

تعهدات معوق

6653

43245

85%-

تعهدات کل

175605

281895

38%-

خودورهای ناقص انباشته

18640

69717

73%-

همان طور که از جدول فوق فهم می شود، تولید خودوری کامل در گروه سایپا از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی را تجربه کرده و هم‌زمان، تولید خودروی ناقص یه طور محسوسی کاهش یافته است. تولید روزانه سایپا  نیز تقریبا به 1800 دستگاه افزایش یافته. برنامه‌ریزی‌های آتی در این شرکت به گونه ای صورت گرفته که عبور مستقیم به شکل 100 درصدی تحقق یابد. نکته جالب توجه در تولید سال جاری گروه سایپا، افزایش میزان تولید خودورهای مبتنی بر پلتفرم‌های جدید مانند شاهین است. بنابراین، خودورسازی سایپا در بخش تولید دو جریان را هم زمان جلو می برد، اول تثبیت جریان تولید و دستیابی به عبور مستقیم در سطح بالا و دوم ترکیب سبد تولید به نگاه به پلتفرم های جدید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت سایپا صنعت خودرو تولید خودرو آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت تولید خودوری تولید خودور گروه سایپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب

محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استانهای شانا و دبیران جریانات سياسی دیگر بر وحدت گروه های انقلابی تاکید کرد. 

 

رضایی در دیدار با آقایان نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، آقایان رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و آقای احمد نادري و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد. 

 

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده محوری به جای شخص محوری است.

 

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و وعده صادق خاطرنشان کرد: موقعیت ایران درغرب آسیا بیش از گذشته تعیین کننده شده است، فلذا فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنين شرايطي وحدت نيروهاي انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره برداری از فرصت هاست و هر نوع تکروی و سهم خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروزه بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ علیرغم شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد و آن‌ها نشان دادند که تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی تر و بیشتر می کند.

 

رضایی در پایان گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات و شفافیت باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش های جدید مهیا باشد. تحمل سليقه های سياسی علامت بلوغ عقلانیت گروه های سیاسی است.

 

گفتنیست طی این نشست‌های جداگانه آقایان نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی پور و سعید محمد از صبح ایران، ضمن تشریح روند شکل گیری جریان‌ها و جبهه های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله مندی ها پرداختند و همچنین آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند. 

 

همچنین محسن رضایی در جلسه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • سرمایه گذاری مشترک آمریکا و ژاپن برای رهگیری موشک‌های مافوق صوت
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت
  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رئیس جمهور دریافت کرد
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»