Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@22:00:56 GMT

آسیب شناسی مطالعات یک انحراف

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۲۹۸۲

آسیب شناسی مطالعات یک انحراف

برای تعریف انحراف نیز تعاریف گوناگونی وجود دارد که از بین آنها اجمالاً به دو تعریف اشاره می‌کنیم:

مکتب یا فرقه انحرافی به گروهی از پیروان یک دین یا مذهب در جریان اصلی اطلاق می‌شود که دیدگاههایی مغایر و مخالف با اجماع مطلق یا نسبی پیروان یک دین دارند طبق این نگاه فرقه‌ها و مکاتب انحرافی صرفاً اثرات مخربی بر روی پیروان دین دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در نگاه دوم مکاتب یا جریانهای انحرافی به جریانهایی اطلاق می‌شود که با طی نمودن مسیر خود در فرآیند تطور از یک فرقه به یک جریان یا مکتب تبدیل می‌شوند. طبق این نظریه فرقه‌هایی که تبدیل به یک مکتب یا جریان جداگانه از جریان اصلی یک دین یا مذهب می‌شوند به خودی خود خاصیتی منفی ندارند و ممکن است در برخی اوقات خاصیتی مثبت و سازنده هم داشته باشند.

بر اساس مصاحبه‌های تخصصی انجام شده در این مجموعه رسانه‌ای می‌توان این گونه اظهار نظر کرد که در میان اهل علم و اندیشه دو دیدگاه تقریباً متفاوت در خصوص شیخیه و جود دارد:

عده‌ای با اتکا به بخشی از اسناد و مدارک به دست آمده از آثار و عقاید شیخیه به این مکتب انحرافی به منزله بستر اصلی ظهور و بروز بابیه به عنوان یک فرقه و جریان خارج از اسلام می‌نگرند از نظر هواداران این دیدگاه انحراف شیخیه از شخص شیخ احمد احسائی آغاز شده است. برخی دیگر از اندیشمندان مهم و برجسته مسلمان نیز با وجود این که شیخیه را یک جریان و مکتب انحرافی می‌دانند اما این جریان را فرقه‌ای خارج از اسلام نمی دانند. نکته مهم دیگر در این خصوص این است که این گروه از اندیشمندان مورد بحث با وجود منحرف دانستن شیخ احمد احسائی وی را آغازگر انحراف منجر به ظهور بابیه در این مکتب فکری نمی‌دانند بلکه قریب به اتفاق این طیف از علما سید کاظم رشتی را مسبب اصلی پدید آمدن بابیه از بطن مکتب شیخیه می‌دانند. هر چند منکر وجود انحرافات مهم در جریان شیخیه نیستند.

با وجود فراوانی ظاهری آثار و اشتیاق پژوهشگران به تحقیق در این زمینه باید گفت این بخش از مطالعات مربوط به ادیان و مذاهب خالی از مشکلات نظری و عملی نیست به طوری که اغلب این دشواریها خار راه یک مورخ و پژوهشگر بی‌طرفی است که قصد پژوهش هر خصوصص شیخیه دارد. برخی از این مشکلات به زبان ساده عبارتند از:

نعل وارونه بهائیان و فرقه‌های متعدد منسوب به شیخیه در این وادی نخستین مشکلی است که فرا راه پژوهشگر شیخیه قرار دارد.. درون‌گرا بودن رهبران و پیروان شیخیه منجر به مشکلاتی در راستای انجام مشاهدات و داده‌های میدانی از ااین فرقه توسط هر پژوهشگری است. حب و بغض ها و قضاوتهای نابجای برخی افراد و پژوهشگران در این وادی بر مشکلات کار در این حوزه می‌افزاید. به همه موارد فوق باید ادبیات ثقیل، سنگین و دوپهلوی رهبران شیخیه خاصه خود شیخ احمد احسائی که منجر به پیدایش شاخه‌های متعددی همچون: احقاقیه، باقریه و کرمانیه در این جریان شده است را افزود.

با این وجود نباید آثار، ردیه‌ها و تفاسیر متعدی را که از مسلک انحرافی شیخیه در طول دوره معاصر صورت گرفته را از نظر دور داشت و به آنها با دیده انصاف ننگریست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرقه شیخیه انحرافات اخلاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور آبادان به اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: در تماسی با مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ مبنی بر انحراف از جاده خودروی سواری پراید در محور آبادان به اهواز، بعد از سه راهی دارخویین، بلافاصله ۳ گروه امدادی از نزدیک‌ترین پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی آبادان و به محل حادثه اعزام شد.
دکتر افشین دریانبرد افزود: در این حادثه ۵ نفر مصدوم شدند که پس از دریافت اقدامات درمانی لازم از سوی کارشناسان اورژانس ۱۱۵ برای ادامه درمان به بیمارستان شهید معرفی زاده شهرستان شادگان منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • مکتب شهید مطهری انقلاب را از انحراف مصون نگه داشت
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • انحراف مینی بوس در تبریز هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • ۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور آبادان به اهواز
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • باید مکتب آوینی را بشناسیم