Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:01:45 GMT

نمایش آثاری که در انفجار بیروت شکستند

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۳۳۵۹

نمایش آثاری که در انفجار بیروت شکستند

ظروف باستانی شیشه‌ای که در جریان انفجار مهیب بندر بیروت آسیب دیدند و سپس مرمت شدند، در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، «موزه بریتانیا»‌ واقع در لندن، ظروف‌ باستانی و شیشه‌ای مرمت‌ شده‌ای که دو سال پیش بر اثر انفجار بندر بیروت آسیب دیده بودند، به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع هشت اثر متعلق به دوران رومی، امپراتوری بیزانس و دوره اسلامی توسط کارشناسان این موزه مرمت شده است و اکنون در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده‌اند. نمایش این آثار تا ماه اکتبر و پیش از این‌که به لبنان بازگردانده شوند، ادامه خواهد داشت.

این هشت اثر تاریخی از جمله اشیاء ارزشمندی هستند که به همت یک کمپین بازیابی نجات داده شدند. این کمپین پس از این‌که «دانشگاه آمریکایی»‌ در بیروت به شدت بر اثر این انفجار فاجعه‌بار آسیب دید،‌ شکل گرفت. در جریان انفجار بندر بیروت در ماه اوت سال ۲۰۲۰، دست‌کم ۲۱۸ نفر جانشان را از دست دادند، هفت‌هزار نفر زخمی و  ۳۰۰هزار نفر آواره شدند.

این هشت ظرف از جمله 74 اثر تاریخی بودند که در یک محفظه و در «دانشگاه آمریکایی بیروت»‌ نگهداری می‌شدند، اما موج انفجار باعث سقوط این محفظه شد.

به دنبال این اتفاق، گروهی از متخصصان صدها تکه شیشه را جمع‌آوری و به یکدیگر متصل کردند تا ظروف شیشه‌ای به ظاهر قبلی بازگردند، البته هنوز محل شکستگی‌ها قابل مشاهده است.

به گفته مسؤولان «موزه بریتانیا»‌ ظروفی که در این موزه مرمت شدند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ چراکه راوی داستان پیشرفت فناوری شیشه‌سازی در قرن اول پیش از میلاد در لبنان هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرمت آثار تاریخی آثار باستانی موزه بریتانیا انفجار بندر بیروت لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد

روزنامه معاریو در خبری اعلام کرد، بار دیگر سامانه مکان یابی در بسیاری از مناطق (فلسطین اشغالی) دچار مشکل شده و کاربران فضای مجازی در مناطق شمالی و مرکزی را دچار مشکلات جدی کرد به نحوی که محل آنها را در نزدیکی فرودگاه رفیق حریری بیروت نشان می‌داد.

در ادامه این گزارش آمده است، شامگاه جمعه و بامداد شنبه بسیاری از مناطق شاهد اختلال شدید جی پی اس بود و کاربرانی که قصد استفاده از این سامانه را داشتند خود را در مناطقی در بیروت و در نزدیکی فرودگاه بین المللی رفیق حریری در جنوب آن می‌یافتند.

این رسانه بدون اشاره به احتمال وجود حمله سایبری علیه این رژیم، ادعا کرد، اختلال مذکور برای مقابله با سلاح‌ها و سامانه‌های حزب الله صورت گرفته است تا حملات موشکی و پهپادی این حزب دچار اختلال شود و از کاربران خواست تا نقشه آفلاین اماکن پر کاربرد خود را دانلود کرده و برای سفارشات نیز از انتخاب دستی استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را می‌سازد
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد