Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- امیرمحمد حسینی: گمانه‌زنی‌ها درباره متن توافق احتمالی که میان ایران و آمریکا در حال رد و بدل شدن است، ادامه دارد. در شرایطی که هیات‌های مذاکره‌کننده در پایتخت‌های دو کشور هستند و جزییاتی از روند گفت‌وگوها منتشر نشده است. از طرف های غربی، تنها جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا به معقول بودن پاسخ‌های تهران و واشنگتن اشاره و البته به ارائه همین میزان اطلاعات نیز اکتفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه از اخبار غیررسمی مشخص است عدم پاسخ قاطع بله و خیر از سوی دو طرف است که منجر به ادامه گفت‌وگوهای غیرمستقیم شده است. حتی برخی نیز از احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات در وین خبر دادند. هر چند که این خبر تایید نشده است و مقامات کشورمان همچنان در حال بررسی پاسخ طرف آمریکایی هستند.

گمانه زنی‌های رسانه ای از جزییات مذاکرات و پاسخ‌های ردوبدل شده

در این وضیعت اما خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مدعی شده که روند پاسخ‌های ایران و آمریکا و رفت و برگشت متن توافق می‌تواند هفته‌ها ادامه داشته باشد. هر چند بلومبرگ نیز به این جزییات باقی اشاره روشنی نکرده است اما به نقل از مقامات آگاه مدعی شده که مذاکرات فعلی بر سر نظارت و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران و تضمین‌های لازم در صورت خروج دوباره آمریکا از توافق احتمالی است. این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بارها تاکید کردند که توافق به تصمیم و اراده سیاسی واشنگتن بستگی دارد و ایران به دنبال توافقی پایدار است.

ادامه لابی های اسرائیلی و تلاش های سعودی برای کارشکنی در روند مذاکرات

در چنین شرایطی لابی‌ها و تلاش‌های مقامات اسرائیلی برای برهم زدن میز توافق نیز فزاینده شده و حتی عربستان سعودی نیز سیگنال‌هایی در این زمینه به واشنگتن ارسال کرده است. حال سوال اصلی اینجاست که در این وضعیت توافق هسته‌ای چقدر شانس احیا دارد؟

با نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام وزیر انرژی عربستان گفت که این کشور می‌تواند گروه اوپک پلاس را به سمت کاهش عرضه نفت به بازار هدایت کند. این در حالی است که طبق گزارش روزنامه فایننشال تایمز در صورت احیای توافق هسته‌ای صادرات ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت ایران یعنی معادل حدود ۵ درصد کل عرضه اوپک را  احیا کند. موضوعی که عرضه بازار نفت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر نگرانی‌های آمریکا و اروپا از زمستان پیش‌رو را کاهش می‌دهد. چرا که نفت و گاز روسیه نیز به دلیل جنگ محدود و تحریم شده است. سیگنال های منفی سعودی در حالی است که ایران مذاکراتی را با طرف عربستانی در بغداد پیرامون مسائل منطقه ای برگزار کرده که البته فعلا روند آن متوقف شده است.

از سوی دیگر اسرائیلی‌ها نیز که به صراحت مخالفت با توافق هسته‌ای اعلام کرده بودند به تازگی از احیای روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای عربی پس از توافق احتمالی نیز ابراز نگرانی کردند. پایگاه عبری مکور ریشون نوشت که رژیم صهیونیستی نگران تاثیر توافق هسته‌ای بر توافقات سازش (توافق ابراهیم) با کشورهای عربی است که در واقع به منظور مقابله با نفوذ ایران انجام شد.

مائیر بن شابات، رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این باره گفت که یکی از پیامدهای منفی امضای توافق هسته ای با ایران این است که توافقات سازش با کشورهای عربی را در معرض خطر قرار می دهد و مانعی در برابر تقویت روابط با کشورهای عربی خواهد بود. او همچنین اضافه کرد که توافق هسته‌ای باعث می شود که اسرائیل نتواند توافقات سازش با دیگر کشورها را ادامه دهد.

پیش از این یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که دولت آن کشور مخالف توافق فعلی است و برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای اقدام خواهد کرد. همه این‌ها نیز در حالی که اسرائیلی‌ها اذعان کردند که نتوانستند آمریکا را برای برهم زدن مذاکرات وین راضی کنند و گفتند که در این شرایط خود را به مفاد توافق احتمالی مقید نمی‌دانند. البته به نوشته رسانه‌ها کاخ سفید نیز تلاش کرده تا اطمینان‌هایی به اسرائیل درباره توافق احتمالی با ایران بدهد.  

چه خواهد شد؟

مذاکرات برسر احیای توافق هسته ای و رفع تحریم‌ ها، در دولت سیزدهم از اوایل دی‌ ماه ۱۴۰۰ در شهر وین آغاز شد و تا اسفند ادامه داشت. پس از ۳ ماه وقفه مذاکرات بار دیگر با حضور نمایندگان ایران و آمریکا و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات در دوحه قطر انجام شد. سرانجام اعضای 4+1 در مرداد بار دیگر در هتل کوبورگ وین بر سر میز مذاکره نشستند و پس از پنج روزه مذاکره به پایتخت‌ها بازگشتند و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا متن پیشنهادی توافق نهایی را به ایران اعلام کرد. مقامات کشورمان پس از بررسی‌ این متن پاسخ‌ها خود را به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کردند و  نزدیک به یک هفته زمان برد تا طرف آمریکایی به پیشنهاد ایران پاسخ بدهد و حالا بار دیگر نوبت به تیم مذاکره‌کننده در تهران است تا پاسخ آمریکایی‌ها را بررسی و به هماهنگ کننده اعلام کند.

 طبق گفته‌های مقامات مرتبط جلسات بررسی متن پیشنهادی در شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای مرتبط با حضور مسئولان ذی‌ربط می‌شود. هر چند علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته که این شورا مصوبه‌ای در این زمینه نخواهد داشت و در نهایت توافق احتمالی به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد. کارشناسان بر این باورند که یا مذاکرات در این مرحله به نتیجه می‌رسد یا بار دیگر با تعویقی چند ماهه روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 701032 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ایران و اسرائیل توافق هسته‌ای ایران ایران و آمریکا مذاکرات وین اتحادیه اروپا آمریکا و اسرائیل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و اسرائیل توافق هسته ای ایران ایران و آمریکا مذاکرات وین اتحادیه اروپا آمریکا و اسرائیل کشورهای عربی ایران و آمریکا توافق احتمالی توافق هسته ای هماهنگ کننده بار دیگر پاسخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

یکی از مسئولان ارشد حماس اعلام کرد: پاسخ رسمی رژیم صهیونیستی به موضع حماس درباره مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا را دریافت کردیم و بعد از اتمام بررسی‌ها پاسخ خود را اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خلیل الحیه معاون رئیس حماس در نوار غزه در بیانیه‌ای درباره مذاکرات مربوط به آتش‌بس و تبادل اسرا که با حواشی زیادی طی هفته‌های گذشته همراه بوده است و صهیونیست‌ها مانع از به نتیجه رسیدن آن شده بودند، اعلام کرد: حماس پاسخ رسمی رژیم صهیونیستی را به موضع این جنبش درباره مذاکرات که در ۱۳ آوریل به میانجی‌های قطری و مصری تحویل شده بود دریافت کرد.

الحیه بدون اینکه به جزئیات بیشتر اشاره کند تأکید کرد: جنبش حماس پاسخ رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند و بعد از اتمام بررسی‌ها موضع خود را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که تلاش‌های جدیدی از جانب قطر و مصر جهت رسیدن به توافق میان حماس و اسرائیل در حال انجام است و یک شتاب جدیدی در مذاکرات درباره معامله تبادل اسرا وجود دارد.

این اظهارات مقام مذکور آمریکایی در زمانی مطرح شد که قاهره اعلام کرد روز جمعه یک هیئت امنیتی از مصر شامل گروهی از متخصصان پرونده فلسطین برای گفتگو درباره چارچوب جامع آتش‌بس غزه وارد تل‌آویو شده است.

شبکه خبری قاهره به نقل از یک مقام امنیتی مصر گزارش داد که پیشرفت‌های قابل‌توجهی در نزدیک کردن دیدگاه‌های هیئت‌های مصری و اسرائیلی درباره رسیدن به توافق آتش‌بس در نوار غزه صورت گرفته است.

از سوی دیگر وب‌سایت عبری «۰۴۰۴» اعلام کرد که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه راست افراطی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر را تهدید کرده است که در صورت موافقت با ابتکار مصر، او (اسموتریچ) کابینه را ترک خواهد کرد.

براساس گزارش این شبکه صهیونیستی، اسموتریچ ابتکار مصر را یک تسلیم خطرناک از جانب اسرائیل و یک پیروزی فاجعه‌بار برای حماس دانست.

همچنین شبکه الجزیره به نقل از سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از وزرای شورای امنیتی کوچک این رژیم که هویت خود را فاش نکرد اعلام کرده است که نتانیاهو خواستار رسیدن به توافق نیست و موانع زیادی در این زمینه ایجاد می‌کند.

این درحالی است که یکی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» درباره مذاکرات غیرمستقیم مقاومت با رژیم صهیونیستی گفت که طرف اسرائیلی مجبور شد در پیشنهاد اخیر خود که به واسطه‌ها ارائه داده بود، تغییراتی ایجاد کند.

وی درباره این تغییرات ایجاد شده اظهار داشت که رژیم صهیونیستی زمانی این تغییرات را انجام داد که حماس و مقاومت را در پیشنهاد اخیرش مطلق و قاطع دید. اسرائیلی‌ها در حال حاضر مدام در حال تماس با مصری‌ها هستند تا به پیشنهادی برسند که حماس و مقاومت بتوانند آن را قبول کنند.

وی در ادامه گفت که جنبش حماس به طرف مصری اطلاع داده است که هیچ پیشنهادی را که شامل آتش‌بس و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه نباشد، نمی‌پذیرد.

کد خبر 748351

دیگر خبرها

  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • پاسخ رژیم صهیونیستی را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • حماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم