Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@09:31:00 GMT

بیماری عروق محیطی (PAD) چیست؟ و چه علائمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۳۴۹۳

بیماری عروق محیطی (PAD) چیست؟ و چه علائمی دارد؟

 

 

 

درست مانند حملات مغزی، بیماری‌های قلبی هم یکی از رایج‌ترین دلایل مرگ و میر در جامعه هستند، بخصوص در بین افراد میانسال. بیماری عروق محیطی یکی از انواع مختلف بیماری‌های قلبی در دنیای پزشکی است. آیا تا به حال چیزی در این مورد به گوش‌تان خورده؟ ما در این مطلب قصد داریم تا این بیماری و علائم آن را بیشتر بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید در ادامه با ما باشید.

بیماری عروق محیطی چیست؟

قبل از اینکه علائم و راه‌های درمان و پیشگیری این عارضه عروقی را بررسی کنیم اول اجازه دهید که ببینیم اصلا بیماری عروق محیطی دقیقا چیست؟

بیماری عروق محیطی یا همان Peripheral arterial disease که به اختصار به آن PAD گفته می‌شود یک بیماری مرتبط به عروق و شریان‌های بدن است. در این عارضه رسوبات و محتویاتی که سد راه جریان خون در رگ‌ها می‌شوند خون رسانی را محدود می‌کنند – بخصوص به عضلات پاها و دست‌ها.

عروق خونی رگ‌ها و لوله‌هایی هستند که در سرتاسر بدن ما قرار گرفته‌اند و وظیفه آن‌ها خون رسانی به تمامی اعضا و ارگان‌هاست. زمانی که از عروق محیطی حرف می‌زنیم منظورمان رگ‌های خارج از قلب و مغز هستند.

بیماری عروق محیطی چند نوع دارد؟

این بیماری دو نوع اصلی دارد:

عملکردی(Functional) عضوی(Organic) عملکردی

در این نوع هیچ آسیب فیزیکی به رگ‌های خونی وارد نمی‌شود. در واقع بجای اینکه آسیب فیزیکی به رگ‌ها وارد شود، رگ‌ها به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهند که در نتیجه آن می‌توانند حتی گاهی باریک و گشاد شوند. این باریک شدن می‌تواند خون رسانی به ارگان‌های حیاتی مانند کلیه‌ها را محدود کند. استرس، تغییرات دمایی، مصرف داروهای بخصوص و حتی بیماری رینود از جمله عوامل خارجی هستند.

عضوی

همان طور که از نام این مدل مشخص است، اینجا ساختار رگ‌ها به دلایل مختلفی دچار آسیب می‌شوند. از التهاب ساختمان رگ‌ها گرفته تا آسیب‌هایی که به بافت آن‌ها وارد می‌شود. همین موضوع در کار شریان‌ها وقفه ایجاد می‌کند. سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا از جمله موارد آسیب زا برای ساختار عروق هستند.

با علائم بیماری عروق محیطی آشنا شوید

علائم این بیماری می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. حتی گاهی برخی از افراد علائم جدی ندارند، تا اینکه بعد از آزمایش‌های متعدد متوجه وجود PAD می‌شوند. با این حال برخی از افراد در حین راه رفتن درد زیادی در پاهای خود احساس می‌کنند که البته بعد از استراحت از بین می‌رود. در دنیای پزشکی به این مدل درد claudication یا شَلی گفته می‌شود. دردی که به دلیل نرسیدن خون کافی به پاها ایجاد می‌شود. اما این تنها علائم PAD نیست. از دیگر علائم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

از دست دادن موهای دست و پا بی حسی و احساس ضعف، بخصوص در پاها داشتن ناخن‌های شکننده، همراه با رشد آهسته وجود زخم‌های غیر قابل درمان بر روی پاها تغییر رنگ پوست بر روی پاها مانند رنگ پریدگی یا کبودی پوست براق غیر طبیعی اختلال نعوظ در مردان از بین رفتن ماهیچه‌های قرار گرفته در پاها

گاهی اوقات زخم‌های ظاهر شده بر روی پاها یا کاهش موهای دست و پا تنها مشکلات پوستی هستند که در این صورت و اطمینان خاطر می‌توانید از دکتر پوست در تهران کمک بگیرید.

علائم و نشانه‌های بیماری عروق محیطی گاها در طول زمان و آهسته توسعه پیدا می‌کنند. اما اگر علائمی که در خودتان می‌بینید رشد سریعی دارند و یا ناگهانی بدتر می‌شوند باید سریعا به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید.

چه زمانی باید به دکتر قلب مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که درد پا در حین انجام کار یک فرآیند طبیعیست و گاها به دلیل افزایش سن است. اما اینطور نیست و هیچ دلیلی ندارد که یک فرد سالم در حین انجام فعالیت‌های روزمره یا انجام حرکات ورزشی درد زیادی احساس کند. پیشنهاد ما به شما این است که در صورت تجربه دردهای غیر طبیعی و مکرر با دکتر قلب مشورت کنید.

تشخیص این بیماری اغلب اوقات به کمک تست‌های ورزشی و بررسی میزان فشار خون صورت می‌گیرد. اگر فشار خون غیر طبیعی باشد احتمال وجود PAD وجود دارد. رایج‌ترین آزمایش جهت تشخیص PAD آزمایش Ankle Brachial Index یا همان ABI است که در آن میزان تفاوت فشار خون مچ پاها و دست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیماری PAD از بیماری‌های قلبی عروقی است، به این خاطر که بر شریان‌ها تاثیر می‌گذارد.

عوامل موثر در بروز بیماری عروق محیطی و راه‌های پیشگیری از آن

این عارضه اکثر اوقات به دلیل تجمع رسوبات چربی در رگ‌ها بروز می‌دهد. همان طور که ممکن است بدانید رسوبات چربی در نتیجه افزایش میزان کلسترول خون نمایان می‌شوند. روی هم انباشته شدن میزان زیاد این چربی‌ها و مواد زائد رگ‌ها را باریک‌تر کرده و جریان خون به پاها را کاهش می‌دهد که به آن آترواسکلروز – atherosclerosis گفته می‌شود.

فاکتورهای زیادی هستند که نقش پررنگی در بروز بیماری PAD و یا دیگر بیماری‌های قلبی عروقی دارند. از جمله:

سیگار کشیدن، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ماجرا! دیابت نوع یک و دو فشار خون بالا کلسترول بالا افزایش سن

اگر به دنبال روش‌های کنترل میزان کلسترول هستید همین حالا نگاهی به مقالات درمانکده بیندازید.

و اما می‌رسیم به روش‌های درمان بیماری عروق محیطی

درمان قطعی برای PAD وجود ندارد اما این بیماری عمدتا با تغییر سبک زندگی و همچنین مصرف دارو تحت کنترل قرار می‌گیرد. سیگار نکشیدن و همچنین تحرک منظم از مواردی هستند که تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش می‌دهند و از فاکتورهای درمان و پیشگیری به حساب می‌آیند. همچنین می‌توانید در کنار این موارد بر رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و کاهش/قطع مصرف الکل نیز تمرکز کنید.

افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است. اما شما می‌توانید با دنبال کردن سبک زندگی سالم‌تر احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های را کاهش دهید. از بیماری‌های قلبی گرفته تا سکته مغزی و…

درمان را جدی بگیرید، به این خاطر که PAD نشان می‌دهد شما عروق خونی سالمی ندارید. از طرفی گاها در صورت جواب نگرفتن از روش‌های درمانی اولیه(دارو، تغییر سبک زندگی) متخصصین مجبورند از جراحی استفاده کنند. در چنینی شرایطی بسته به وضعیت بیمار از جراحی آنژیوپلاستی یا بای پَس کمک گرفته می‌شود.

استاتین‌ها، داروهای کنترل فشار خون و داروهای رقیق کننده خون از جمله داروهای موثر در درمان PAD هستند.

سخن پایانی

همان طور که دیدید تغییر سبک زندگی و دنبال کردن لایف استایل سالم می‌تواند نقش موثر و بسزایی در کاهش احتمال بروز بیماری‌ها داشته باشد. پس چه بهتر که از همین حالا شروع کنید و این موضوع را به فردا موکول نکنید. سلامتی شما با ارزش‌ترین دارایی شما در این دنیاست. از طرفی می‌توانید در جلسه مشاوره با پزشک متخصص سوالات زیر را مطرح کنید:

آیا برای پیشگیری نیاز به مصرف دارو دارم؟ برای داشتن برنامه ورزشی و غذایی به سراغ متخصص بروم؟ آیا حتما باید از عمل‌های جراحی کمک بگیرم؟

 

برچسب ها : دکتر قلب,درمانکده,دکتر پوست

منبع: فردا

کلیدواژه: دکتر قلب درمانکده دکتر پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری را چگونه شکست دهیم؟

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست

نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن

داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228753 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم