Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان با اشاره به مواضع متزلزل ترکیه در مورد صلح و آشتی آنکارا با دمشق، نوشت که تهدید مجدد اردوغان به «انجام عملیات نظامی در شمال سوریه»، نشان‌دهنده بازگشت آنکارا به زبان تهدید و تزلزل در قبال سوریه است.

به گزارش ایران اکونومیست، گمانه‌زنی‌ها در مورد آشتی ترکیه و سوریه پس از اظهارات اخیر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره دیدار یک سال پیش او با فیصل مقداد هفمتای سوری‌اش در بلگراد و تأکید وی بر لزوم آشتی دو کشور، افزایش یافته است، اما ادامه حملات ترکیه به شمال سوریه از یک سو و همزمان ارسال پیام‌ها از سوی مقامات آنکارا درباره آشتی با دمشق از سوی دیگر، نشان می‌دهد که ترکیه در قبال پرونده آشتی با سوریه متزلزل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه «الاخبار» لبنان در این باره نوشت که « ترکیه مواضعی متناقض در خصوص روند آشتی با سوریه دارد؛ آخرین موردی که تزلزل ترکیه در قبال پرونده آشتی با دمشق را نشان می‌دهد، تهدید مجدد عملیات نظامی در شمال سوریه و درخواست خارج از چارچوب "وضع هر چه سریعتر قانون اساسی جدید سوریه" است؛ درخواستی که به سرعت مورد استقبال محافل مخالفان آشتی، قرار گرفت».

 «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه در سفر اخیرش به مسکو اعلام کرد که شرط صلح با ترکیه، خروج کامل ارتش این کشور از خاک سوریه، پایان دادن به هرنوع حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و دست برداشتن از مداخله در امور داخلی سوریه است،  اما پیام‌های ارسالی آنکارا در این زمینه متناقض است.

الاخبار افزود: ولی رجب طیب اردوغان (پس از این اظهارات فیصل مقداد) بار دیگر تهدید کرد که «ترکیه بر اساس اولویت‌های موردنظر به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد و به همه دنیا اعلام می‌کنم که می توان یک شبه به هر جایی رسید! هر بار که قصد انجام عملیات نظامی می‌کنیم، اعلام مخالفت می‌کنند ، این رفتار ریاکارانه برای ما آشناست ولی پاسخی به آنها نخواهیم داد و تنها براساس اولویت های امنیتی خود، عملیات نظامی را تا پیش از ایجاد یک نوار امنیتی در عمق 30 کیلومتری در مرز با سوریه متوقف نخواهیم کرد».

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در گفت و گو با روزنامه «خبر ترک» در اظهاراتی مشابه گفت: «تل رفعت و منبج اخیرا به کانون تروریسم تبدیل شده اند، عملیات نظامی ما تا پاکسازی کامل منطقه از تروریسم ادامه خواهد داشت».

 آکار با بیان اینکه «عملیات نظامی مورد نظر، زمانی مشخص خواهد شد که شرایط برای شروع آن فراهم شود»، خواستار «تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید برای سوریه در اسرع وقت شد تا براساس آن انتخابات برای برقراری یک دولت قانونی برگزار شود».

 در همین رابطه، «سادات ارگین» در روزنامه حریت نوشت: «منظور مقداد از گروه‌های تروریستی "ارتش آزاد سوریه" است و این یکی از چالشهای اساسی درمذاکرات بین دو کشور خواهد بود».

«عمر چلیک» سخنگوی  حزب عدالت و توسعه در این باره گفت که «شرایطی که منجر به قطع روابط با سوریه شد، هنوز برطرف نشده است، ولی دراین میان حتی مصطفی بلبای، نماینده مخالف این حزب ، نیز صلح میان دو کشور را آسان و قابل دسترس  نمی‌داند و می‌گوید «بیش از چهل موضوع مورد اختلاف در مسیر حل مشکلات و بهبود روابط بین دو کشور وجود دارد، اما به هرحال کار می‌تواند با تلاش برای باز کردن نخستین گره از طریق انجام مذاکرات مستقیم بین دو طرف آغاز شود» .

از سوی دیگر، «تمیل قره ملا اوغلو» رهبر حزب «سعادت» ترکیه به اردوغان هشدار داد که از «روند صلح با سوریه برای اهداف سیاسی داخلی» سوء استفاده نکند و اهمیت روابط با سوریه بسیار بیشتر از بازی‌های سیاسی داخلی است».

«باریش دوستر» پژوهشگر روابط خارجی، در روزنامه «جمهوریت» نوشت: «نفس رسیدن به مرحله مذاکرات و نشستن بر سر یک میز مذاکره بین آنکارا و دمشق پس از ۱۱ سال جنگ سوریه، موضوعی مهم و نکته‌ای  مثبت است که باید مسببان این وضعیت پاسخگو باشند زیرا ترکیه، پس از سوریه، یکی از بزرگترین بازندگان جنگ جاری سوریه است، سیاست خارجی ترکیه که مدعی رهبری جهان اسلام است، واقعا از هم فروپاشیده است».

«محمد علی گولر» یکی دیگر از پژوهشگران روابط خارجی در روزنامه «جمهوریت» (مخالف دولت ترکیه) نوشت: «درهای گفت وگو با  دمشق باز شده است، اما باز کردن کامل آن کار سختی است، زیرا  از دیدگاه سوری‌ها ،ترکیه ۱۱ سال برای سرنگونی دولت دمشق تلاش کرده ،مرزهای خود را به روی جنگجویان خارجی باز کرد و ارتشی از مخالفان دولت این کشور را ایجاد و پشتیبانی کرده و سربازان  ما مناطق مختلف سرزمین‌هایشان را اشغال کرده‌اند».

گولر افزود: «برای ترکیه نیز عدول از سیاست های ۱۱ ساله تلاش برای سرنگونی حکومت سوریه و ایجاد مناطق نفوذ در آنجا هزینه داخلی و خارجی خواهد داشت. علاوه بر این، تاثیر اتخاذ چنین موضعی بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، پیامدهای امنیتی کنار گذاشتن ارتش آزاد سوریه را نیز باید در نظر داشت».

وی مانع اصلی عادی سازی روابط آنکارا با دمشق را «سیاست های چند بعدی اردوغان از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و نیاز به حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تحقق صلح  دانست» و افزود: این مشکلات در سخنان  مقامات رسمی ترکیه به وضوح مشخص است آنها به عنوان مثال می‌گویند: "ما صحبت از توافق نکردیم بلکه بدنبال مصالحه هستیم " یا "هدف عادی‌سازی نیست، بلکه گفت‌وگو است" یا" دیدگاه ما نسبت به اسد تغییر نکرده است".

 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ترکیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ترکیه عملیات نظامی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع سوریه امروز یکشنبه اعلام کرد که جنگ افزارها و پهپادهای تروریستها را در حومه حلب و ادلب هدف قرار داده است.

در بیانیه وزارت دفاع سوریه آمده است: در راستای ماموریت محوله در مقابله با حملات متوالی تروریستها، نیروهای ارتش سوریه در حومه حلب و ادلب و با استفاده از پهپاد، ادوات و تجهیزات تروریستها را هدف قرار داده و منهدم کردند.

در جریان این عملیات شماری از تروریستها به هلاکت رسیده و برخی دیگر زخمی شدند.

همچنین طبق بیانیه وزارت دفاع سوریه، نیروهای ارتش این کشور در حومه لاذقیه موفق به انهدام چند پهپاد تروریستها شدند. تروریستها قصد داشتند حملات پهپادی انجام دهند.

کد خبر 6091455

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تصاویری متفاوت از لحظاتی پیش از عملیات «وعده صادق»
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • قدردانی سرلشکر سلامی از عملکرد صداوسیما در قبال عملیات وعده صادق
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه