Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: مداخله‌ی دولت باید در زمینه شفافیت عملکرد و پاسخگویی باشد که با این گزارشات و سامانه سابا که از این به بعد در دسترس همگان است، تا یک حد خوبی این اتفاق می‌افتد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ یکی از راه‌های رشد اقتصادی هرکشوری، توجه به میزان بهره وری شرکت‌های مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره وری به معنای استفاده از بهینه از منابع برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن است.
به طور کلی سال‌های اخیر به مسئله بهره وری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران توجه کمتری شده است. همین موضوع باعث شد تا میزان هدررفت منابع و سرمایه‌ها در کشورمان بالا باشد. حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه بهره وری در هر کشوری در دو بخش قابل تعریف است، ادامه داد: اول سرمایه و دوم نیروی انسانی، که در اقتصاد ایران، در هر دوبخش ما دچار مشکلات اساسی هستیم، استفاده از افراد متخصص در امور اقتصادی و توجه به بخش‌های خصوصی را از اقدامات موثر و باید برای افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف در کشور این امور صورت گیرد.
به گزارش دانشجو عدم توجه به موضوع میزان بهره وری شرکت‌ها باعث عقب ماندگی ما در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی شده است و به نظر می‌رسد، دولت باید در جهت افزایش میزان بهره وری، فکری اساسی کند.


رشد منفی ۱۸.۵ درصدی بهره وری شرکت‌ها
در همین راستا میرسامان پیشوایی؛ رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در گفتگوی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه دولت می‌تواند مداخله متعددی در اتقای میزان بهره وری کشور کند، گفت: دو عدد را در ذهن سپردید. در عملکرد شرکت‌های دولتی از منظر بهره وری شاهد رشد منفی ۱۸.۵ درصدی هستیم. در طرف مقابل گفتیم جبران خدمات متوسط و سرانه این شرکت ها، ۲.۷ برابر فردی است که در اقتصاد حقوق می‌گیرد.


وی ادامه داد: اصلی در نظام حاکمیت شرکتی، این شرکت هاست. یعنی مهمترین مداخله‌ای که دولت باید انجام بدهد درواقع اصلاح نظام حاکمیتی شرکتی شرکت‌های دولتی است. پیشنهاد مشخص سازمان در این عرصه چیست؟ روشی وجود دارد که اتفاقا پشتوانه قانونی هم الان دارد، یعنی می‌توان این کار را به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی هم ببریم. پیشنهاد ما این است که شرکت‌های دولتی در قالب قرارداد‌های مدیریت اداره شوند. همان چیزی که اصطلاح قرارداد مدیریت است که اتفاقا این موضوع در ماده ۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری هم تا یک حد خوبی آمده و می‌شود از آن ظرفیت استفاده شود.


رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: اگر به این اتفاق بیفتد، باعث می‌شود تا دولت تعدادی شاخص کلیدی برای تیم هیئت مدیره مشخص کند. مثلا می‌گوید شما باید این ۳۰ شاخص را به این مقدار برسانی و بر مبنای آن ۳۰، ۴۰ شاخص یک قرارداد را مدیریت شرکت با مدیرعامل آن تیم امضا می‌کند. سپس می‌گوید اگر تو تمام این شاخص‌ها را زدی، من گفتم مشتری هایت از هزار تا ده هزار شود، کیفیت خدماتت از این قدر بشود، این مقدار طبق این قرارداد این قدر ریال شما دریافت می‌کنید و می‌توانی جبران خدمات بدهید.


پیشوایی تصریح کرد: اگر ۸۰ درصد زدی، آن عدد ۸۰ درصد می‌شود و اگر ۷۰ درصد به این صورت و زیر ۵۰ درصد برسد، همه شما برکنار می‌شوید. یعنی دیگر شایستگی مدیریت آنجا را نخواهید داشت. اما الان چه طوری اداره می‌شود؟ به این صورت که آن رئیس مجمع که معمولا یکی از ورزای محترم است، یک حکمی برای آن مدیر و معاون که نظر به شایستگی و تجارب و برجستگی و دانش و ... می‌زند. ما می‌گوییم به جای اینکه ناظر به گذشته بگویید که من شما را مدیر عامل می‌گذارم و ممکن است واقعا شایسته هم باشند، ناظر به آینده مدیر عامل، ۳۰ تا شاخص عملکردی را قرار بدهید و در مقابل این دولت این قدر پرداخت می‌کند به شما اگر این شاخص را نزنی، کم می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر این شکاف را نخواهید دید که منفی ۱۸.۵ درصد بهره وری ۲.۷ درصدجبران خدمات را داشته باشیم.


۲۰۴ شرکت اطلاعات خود را به ما دادند
وی در پایان سخنان خود بیان داشت: همین موضوع، مهمترین مداخله است. مداخله دیگر هم شفافیت عملکرد و پاسخگویی است که من فکر می‌کنم با این گزارش و این سامانه‌ای که از این به بعد در دسترس همگان است، تا یک حد خوبی این اتفاق می‌افتد، منتهی خواهش می‌کنم که کنار ما باشید. باید از شرکت‌هایی که اطلاعات را ندادند، مطالبه کنیم تا اطلاعات را بدهند. البته همکاری‌ها در سال اول بسیار خوب بوده است که از مجموعه ۳۲۰ شرکت، تعداد ۲۰۴ شرکت اطلاعات خود را به ما ارائه دادند و بالاخره این صد و بیست و خرده‌ای که اطلاعات را ندادند حتما باید مطالبه عمومی شود تا این صورت‌های مالی و حسابرسی شده را در اختیار عموم قرار دهند تا دسترسی داشته باشیم که بتوانیم محاسبات را انجام دهیم. البته ما فقط به صورت‌های مالی امسال بسنده نمی‌ئکنیم و اهداف حاکمیتی و ماموریتی این شرکت‌ها را هم بررسی می‌کنیم و در آن حوزه هم اگر ضعیف باشند، باز گزارش شود و امسال یک تصویر کامل تری از بهره وری شرکت‌های دولتی داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان ملی بهره وری بهره وری بهره وری شرکت ها شرکت های دولتی میزان بهره وری منفی ۱۸ ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جلال علمدار در بازدید از طرح بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات طرح را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شده قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این طرح را به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود، افزود: این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از طرح آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این طرح شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

دیگر خبرها

  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد