Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@12:03:45 GMT

‌وضعیت تجارت خارجی در یک سال فعالیت دولت‌

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۴۱۹۶

‌وضعیت تجارت خارجی در یک سال فعالیت دولت‌

در یک سال فعالیت دولت سیزدهم از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ صادرات غیرنفتی کشور به بیش از ۴۷ میلیارد دلار رسید که براین اساس صادرات غیرنفتی کشور رشد ۲۸ درصدی داشته است.

به گزارش مشرق، صادرات غیرنفتی کشور در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم رشد قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ اگرچه هدف گذاری شده بود تا صادرات غیرنفتی کشور به ۴۵ میلیارد دلار برسد اما با اقدامات انجام شده صادرات غیرنفتی طی بازه زمانی یاد شده با افزایش نسبت به هدف‌گذاری به ۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* رشد ۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم

بنابراین صادرات غیرنفتی کشور طی بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ در مجموع ۱۰۸ درصد نسبت به اهداف و نتایج مورد انتظار رشد داشته است. 

بنابراین براساس دستور و وعده رئیس جمهور و همچنین سند تحول دولت ۲۸ درصد رشد در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم را حاصل کرده است. 

* رشد ۷۸ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی

سال ۱۳۹۹ کل صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴۹۹ میلیون دلار بوده است اما با تلاش دولت جدید، بالغ بر ۲ میلیارد دلار شده است یعنی ۷۸ درصد رشد داشته است. 

در حوزه خدمات فنی و مهندسی براساس هدف‌گذاری سند تحول دولت مقرر شده بود تا صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ به یک میلیارد دلار برسد که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازه زمانی یاد شده به ۲.۳ میلیارد دلار رسید که با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار رشد ۲۳۰ درصدی داشته است. 


دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت

* رشد ۳۰ درصدی تجارت در دولت سیزدهم 

حجم تجارت در فعالیت یک ساله دولت سیزدهم با رشد بیش از ۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده است. 

براساس هدف‌گذاری دولت سیزدهم دستیابی به تجارت ۸۴ میلیارد دلاری در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ بود که با اقدامات و اهتمام دولت سیزدهم نسبت به این مقوله حجم تجارت در بازه زمانی یاد شده به ۹۹ میلیارد دلار رسید، بنابراین با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار حجم تجارت کشور ۱۱۸ درصد رشد داشته است. 

* بعد از تحریم‌های سال ۱۳۹۷ به فرصت‌های صادرات غیرنفتی توجه بیشتری شد

در این‌باره، جمشید نفر در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم، می‌گوید: یکی از بخش‌هایی که دولت در آن موفق عمل کرده است، بخش تجارت خارجی کشور بوده است و سازمان توسعه تجارت نیز در این بخش تلاش فوق العاده‌ای انجام داده و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده است.

رئیس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه ما از کشورهای توسعه یافته که مسیر توسعه خود را از راه صادرات پیموده‌اند، فرسنگ‌ها عقب هستیم، بیان داشت: نباید فراموش کرد که تا قبل از سال ۱۳۹۷ و خروج ترامپ از برجام، ما کشوری بودیم که اقتصادمان را بر مبنای امکانات نفتی ایجاد کرده‌ایم و به امکانات صادرات غیرنفتی توجه زیادی نشده بود.

نفر گفت: اما بعد از سال ۱۳۹۷ و اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها، دولتمردان چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند که کشورمان از ظرفیت های فوق العاده‌ای در رابطه با صادرات غیرنفتی برخوردار است که متاسفانه بسیاری از فرصت ها از آن طی ۴۳ سال گذشته استفاده نشده است.

وی با اشاره به افزایش چندین برابری قیمت دلار بعد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: هر کشوری از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده می‌کرد، اما در کشور ما با وضعت بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های غلط و دست و پاگیر نه تنها رشد قیمت دلار منجر به افزایش صادرات غیرنفتی نشد، بلکه در بعضی سال‌ها شاهد کاهش صادرات غیرنفتی نیز بودیم. 

نفر گفت: تجارت خارجی امری نیست که امروز تصمیم بگیریم و بعد اضافه شود، بلکه توسعه آن نیازمند فراهم سازی زیرساخت است و مهمتر از هر چیزی به ایجاد زیر ساخت برای کار صادراتی نیاز داریم. 

یکی از ابزارهای لازم برای توسعه تجارت با کشورهای مختلف رایزنان بازرگانی هستند که متاسفانه در حوزه تجارت خارجی به دلیل مشکلات مالی کمتر به این مقوله توجه شده بود اما در دولت سیزدهم به این موضوع اهتمام ویژه‌ای شد و تعداد رایزنان بازرگانی که تا قبل از دولت سیزدهم فقط ۵ نفر بود با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب، دستور و وعده رئیس‌جمهوری، سند تحول دولت، برنامه‌ها دستگاه‌ها و قوانین بالادستی در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ به ۹ نفر افزایش یافت البته هدف‌گذاری برای این موضوع ۱۰ نفرود که محقق نشد.

* لزوم استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی

همچنین  یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به استقرار رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف برای توسعه تجارت، گفت: برای توسعه صادرات یکی از الزامات اولیه آن است که ما در کشورهای مقصد صادراتی حداقل یک نفر را با عنوان رایزن بازرگانی باید داشته باشیم که مسائل و مشکلات حوزه تجارت را در آن کشور پیگیری کند، اما متاسفانه در این مورد با بی توجهی‌ها صورت گرفته تعداد رایزنان بازرگانی ما در کشورهای هدف صادراتی بسیار اندک است و حتی به ۱۰ نفر نیز نمی‌رسد. این در حالی است که برخی از کشورها حداقل ۱۵۰ تا ۱۶۰ رایزن بازرگانی  در کشورهای مختلف دنیا دارند. 

در دولت سیزدهم هدف گذاری شده بود که ۱.۵ میلیارد دلار تهاتر با کشورهای مختلف انجام شود که این مهم در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ با توجه به اهداف و نتایج مورد انتظار بصورت ۱۰۰ درصد محقق شد و ۱.۵ میلیارد دلار تهاتر با کشورهای مختلف انجام شد. 


دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت

در بخش تهاتر با کشورها ۵۰ درصد رشد در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفت.

در یک سال دولت سیزدهم از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ در مجموع ۸ موافقتنامه با کشورهای منطقه منعقد شد و این در حالی است که در دوره قبل فقط یک موافقتنامه با کشورهای منطقه توافق شده بود. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت صادرات غیرنفتی تجارت خارجی صادرات نفتی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم اقتصاد صادرات تجارت دولت خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت صادرات خدمات فنی و مهندسی صادرات غیرنفتی کشور فعالیت دولت سیزدهم رایزنان بازرگانی دولت سیزدهم کشورهای مختلف میلیارد دلار تجارت خارجی برای توسعه دلار رسید هدف گذاری یک سال درصد رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۴۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی