Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیه مولایی گفت: مهمترین هدف از آموزش و ایجاد بستر اشتغال و خودکفایی اقتصادی برای معلولان، بهبود سلامت روان و ایجاد حس اعتماد به نفس در آنان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمیه مولایی روانشناس و مدیر کارگاه تولیدی-حمایتی روزانه ولیعصر (عج) شهرستان سمنان در گفت و گو با مرآت؛ با اشاره به نقش آموزشی و حمایتی این کارگاه، اظهار داشت: کارگاه تولیدی-حمایتی ولیعصر(عج) زیر نظر سازمان بهزیستی قرار داشته و به امر توانبخشی و تولیدی معلولین اهتمام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کارگاه تولیدی- حمایتی ولیعصر(عج) با بیان این که این مرکز از سال ۹۶ و با آموزش ۳۶ از معلولین شهرستان سمنان آغاز به فعالیت کرده است؛ ابراز داشت: هدف از تأسیس چنین کارگاه روزانه ای، ایجاد استقلال و خودکفایی برای معلولینی است که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و پس از دریافت آموزش قادر به حضور در چرخه کار تولیدی هستند.

این روانشناس با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن با انواع معلولیت در این کارگاه حمایتی، عنوان کرد: در حال حاضر در این مرکز ۴۵ نفر شامل معلولین نابینا، ناشنوا، جسمی-حرکتی و ذهنی-روان پس از انجام پایش توانایی های فردی و ارزشیابی های مدنظر، پذیرش شده و زیر نظر استادکاران و روانشناسان مجرب حرفه ای متناسب با توانایی ها و روحیات پذیرفته شدگان برای آن ها در نظر گرفته می شود.

وی افزود: مهارت انتخاب شده باید با نوع معلولیت و ابعاد روانی و توان جسمی فرد مورد نظر همخوانی داشته باشد در غیر این صورت ممکن است آموزش های مهارتی اشتغال برای فرد معلول نه تنها مفید نبوده، بلکه باعث آسیب های روانی ناشی از حس ناتوانی و یا آسیب جسمانی ناشی از خستگی و کار کشیدن زیاد و ناتوانی از عضو معلول باشد.

مولایی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس در این مرکز دو حرفه شمع سازی و خیاطی به مددجویان آموزش داده شده و بر اساس توانایی هر مددجو تقسیم کار صورت می گیرد تا علاوه بر تولید یک محصول، هر فرد خود را بخشی از چرخه تولید دیده و از نظر اقتصادی نیز صاحب درآمد شود.

 

مدیر کارگاه تولیدی-حمایتی روزانه ولیعصر (عج) شهرستان سمنان با اشاره به کیفیت بالای آموزش های ارائه شده به مددجویان این مرکز، خاطر نشان کرد: هم زمان با آموزش های صورت گرفته، حضور روانشناسان در مرکز بر روی ایجاد و ارتقای حس اعتماد به نفس و بهبود افسردگی های ناشی از ناتوانی جسمی مددجویان، تاثیر بسیار مطلوبی داشت.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: جهت ایجاد اشتغال و درآمد برای فراگیران این کارگاه، بازاریابی های خوبی صورت گرفت و توانستیم تولیدات کارگاه ولیعصر(عج) را به شهرهای اصفهان و تهران عرضه کنیم.

مولایی با اشاره به این که مهمترین هدف از آموزش و ایجاد بستر اشتغال و خودکفایی اقتصادی برای معلولان، بهبود سلامت روان و ایجاد حس اعتماد به نفس در آنان است؛ گفت: فارغ از روحیه خوبی که مددجویان از کار کردن در این کارگاه به دست می آورند؛ بزرگترین مانع موجود در این زمینه سرعت عمل اعضای کارگاه در آماده سازی محصولات تولیدی است که البته با توجه به نوع معلولیت آنها امری طبیعی محسوب می شود.

وی افزود: در صورتی که قصد انجام کار با سرعت و یا زمان بیشتر را داشته باشیم؛ علاوه بر فشارهای روحی و روانی به اعضای کارگاه، این مسئله آسیب های جسمانی نیز برای آنان در پی خواهد داشت و به همین علت جهت پیشگیری از بروز آسیب های احتمالی، زمان کار کردن مددجو ها را در این مرکز محدود کرده‌ایم.

مدیر کارگاه تولیدی-حمایتی روزانه ولیعصر(عج) شهرستان سمنان با اشاره به تلاش های صورت گرفته در حمایت از معلولین، یادآور شد: با توجه به محدودیت های ذکر شده در مسیر ایجاد اشتغال پایدار معلولین، لازم است مسئولین امر در ارتباط با تخصیص بودجه ای کافی و عادلانه جهت حمایت های اقتصادی مناسب از معلولین اقدام کنند.

این روانشناس با اشاره به هزینه های بالای درمان و کاردرمانی معلولین، تصریح کرد: در حال حاضر معلولین ما از فقدان بیمه های تکمیلی مناسب که هزینه‌های بالای درمانی آنان را پوشش دهد؛ رنج می برند.

به گزارش مرآت، مددجویان از ۱۴سال تمام میتوانند در این مرکز پذیرفته و تحت آموزش های شغلی قرار گیرند ضمناً این کارگاه مددجویان را تا دوره میانسالی تحت حمایت های شغلی خود قرار می دهد.
همچنین علاوه بر حقوقی که مددجویان از درآمد حاصل از فروش تولیدات کارگاه به دست می آورند، با رایزنی های صورت گرفته از سوی کارگاه ولیعصر(عج)، سازمان بهزیستی ماهانه مبلغی را به صورت عایدی به حساب مددجویان این کارگاه واریز می کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارگاه تولیدی حمایتی مدیر کارگاه تولیدی شهرستان سمنان ولیعصر عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد

ایسنا/فارس فرماندار شیراز با اشاره به راهکارهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: به نظر می‌رسد که مشارکت مردم در جهت ایجاد جهش تولید و برخی مسائل اقتصادی، باید به صورت مستقیم باشد تا هر کسی متناسب با توانمندی خود بتواند وارد این عرصه شود.

لطف‌الله شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تفاوت شعار امسال با شعار سال‌های قبل، بحث مشارکت مردم است.

وی، نسخه ورود مردم در تمام فعالیت‌های مرتبط با حاکمیت کشور را نسخه شفابخشی دانست که در ۴۵ ساله عمر انقلاب اسلامی همواره موفق‌آمیز بوده است و افزود: در هرجا از مشارکت مردم استفاده کردیم، صد درصد موفق بودیم.

شیبانی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب در تمام سنوات گذشته شعار سال را به مسائل تولید و اشتغال اختصاص دادند، اما همان‌طور که در فرمایشاتشان هم مطرح است، آن چیزی که مورد انتظار مردم است، به صورت کامل محقق نشده است.

فرماندار شیراز با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب امسال بحث ورود عامه مردم را برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال مطرح کردند، به تبیین نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: وقتی بحث ورود مردم به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی مطرح می‌شود، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود همان نسخه شرکت‌های تعاونی است.

وی اضافه کرد: نسخه شرکت‌های تعاونی در جای خودش یکی از ارکان فعالیت‌های اقتصادی ماست که در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است اما به نظر می‌رسد که مشارکت مردم در جهت ایجاد جهش تولید و برخی مسائل اقتصادی، باید به صورت مستقیم به فعالیت‌های تولیدی باشد یعنی باید تک تک مردم در حد توان و بضاعت و تحمل و امکان، در تک تک فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند.

شیبانی افزود: منظور این نیست که سرمایه کوچک و خرد برای تأمین منابع مالی یک تولیدی یا رویداد انجام شود که این هم در جای خود درست است، اما منظور آن است که هر کسی در حد توان خود وارد پروسه تولید شود، به عنوان مثال چیزی که عامه مردم درگیر آن هستند، فعالیت‌های صنایع دستی است.  

فرماندار شیراز تصریح کرد: در بحث صنایع دستی، باید به این سمت برویم که منابع مالی هر کدام از افراد یکی شود و یک فعالیت مرتبط با تولید راه‌اندازی شود. به عنوان مثال اگر یک خانم توان قالی‌بافی دارد حتی اگر در یک روستای دورافتاده هم باشد، باید موانع کار برایش برطرف شود تا بتواند شخصاً و رأسا به فعالیت بپردازد و منابع مالی آن تأمین شود تا بتواند وارد کار تولیدی شود و این مسئله هم در گرو این نباشد که باید شرکت یا سازمان تأسیس کنیم.

وی با بیان اینکه همچنین اگر کسی فعالیت دانش بنیاد داشته باشد، موانع پیش پای او را برطرف کنیم تا بتواند وارد فعالیت تولیدی شود، گفت: اگر بحث تولیدی و اقتصاد عمومی را فراگیر کنیم که همه در حد توانایی و تجربه و دانش خود به صورت فردی و شخصی وارد این قضایا شوند، بسیاری از مشکلات خرد جامعه از جمله بحث اشتغال حل خواهد شد.

فرماندار شیراز یادآور شد: بحث راه‌اندازی صنایع تبدیلی در یک خانواده می‌تواند مسئله اشتغال فرزندان یا حتی اطرافیان آنان را برطرف کرده و مشکلات اقتصاد آنان را حل کند.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد