Web Analytics Made Easy - Statcounter

چراغ اجرای پروژه‌های کلان عمرانی در سطح شهر، پس از چند سال وقفه، بالاخره توسط مدیریت شهری جدید روشن شد! مجدد بعد از گذشت حدود ۴ سال شاهد تکاپو و تحرک در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز با آغاز عملیات اجرای "کلان‌پروژه ادامه یادگار امام" هستیم ... - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هفتم دی ماه 1400 رئیس باسابقه شورای شهر تهران از ضرورت‌های تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه بزرگراه «یادگار امام» گفته و تاکید کرده بود: «پروژه اتوبان یادگار امام یک کلان‌پروژ است و باید هرچه سریعتر بخش‌های دیگر این بزرگراه ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

پروژه‌ای که سرانجام بعد از گذشت 8 ماه، کلنگ استارت آن توسط علیرضا زاکانی شهردار پایتخت به زمین خورد! اما ویژگی‌های بزرگراه یادگار امام چیست؟ چرا هرچه سریع‌تر باید تکمیل می‌شد؟

از 100 تا یادگار؛ مهم‌ترین شریان غرب تهران چگونه تکمیل شد؟

تکمیل فاز نخست «یادگار امام» تقریباً 20 سال طول کشید! اتوبان 17 کیلومتری که خیلی زود عنوان مهم‌ترین شریان شمالی ـ جنوبی غرب تهران را از آن خود کرد. در نخستین طرح‌های توسعه، این بزرگراه «اتوبان اوین» یا جاده 100 نامیده شده بود.

به‌ هر حال درگیری آخرین بخش‌های این مسیر حمل‌ونقل با بافت فرسوده و ریزدانه در مناطق 9 و 10 مهم‌ترین مانع تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه بود. معاون وقت عمرانی شهرداری تهران می‌گفت تکمیل هر 1 کیلومتر این پروژه به اندازه 100 کیلومتر هزینه و زمان نیاز دارد!

احداث بزرگراه یادگار امام در دوره سوم شورای شهر تهران آغاز شد. حدود 6 کیلومتر از این بزرگراه از خیابان سئول آغاز و تا دره فرحزاد در جهت شرقی ـ غربی ادامه می‌یابد و 10 کیلومتر باقی مانده آن شمالی ـ جنوبی است. آخرین مرحله از «یادگار امام» منتهی به «پادگان جی» در سال 91 به بهره‌برداری رسید.

بزرگراه یادگار امام به 3 شاخه تقسیم شده بود و بخشی از آن به صورت مستقیم تا بزرگراه تهران ـ قم ادامه می‌یافت، بخش دیگر پس از عبور از پادگان جی و مهرآباد جنوبی به جاده ساوه منتهی می‌شد و بخش سوم به میدان 9 دی اتصال می‌یافت.

نمایندگان مردم در ششمین شورای اسلامی پایتخت همواره از ضرورت‌های تکمیل بزرگ‌راه یادگار امام گفته‌اند؛ اتوبانی که در صورت تکمیل می‌توانست شمال تهران را به یکی از مهم‌ترین کریدورهای خروجی پایتخت متصل کند: آزادراه تهران ـ ساوه!

با روی کارآمدن شورای پنجم شهر تهران و اصلاح‌طلبان، تکمیل یادگار امام که پایین‌تر از تقاطع خیابان امام خمینی احداث اما ادامه آن بر روی زمین ماند و به نوعی رها شد؛ حال بعد از گذشت حدود 4 سال، تکمیل این پروژه در 5 شهریور ماه 1401، توسط زاکانی در دومین شنبه‌‌ «امید و افتخار» کلنگ‌زنی شد.

زاکانی کلنگ احداث چه چیزی را به زمین زد؟

در همین رابطه مهدی صداقتی؛ مشاور فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگویی درباره جزئیات پروژه یادگار امام اظهار کرد: پروژه‌ای که شاهد آغاز عملیات اجرایی آن بودیم، شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) است که از میدان شهیدان(جی) آغاز شده و پس از عبور از اراضی پادگان جی در تراز منهای یک(زیرگذر) تا غرب میدان فتح و سپس از طریق بزرگراه فتح تا تقاطع بلوار بهار و نهایتا بزرگراه شهید بروجردی ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به آزادراه تهران ـ ساوه نتیجه تکمیل و بهره‌برداری از شاخه غربی ادامه این بزرگراه تا میدان فتح، تقاطع بزرگراه فتح با بلوار بهار و در نهایت بلوار بهار و فازهای یک و 2 بزرگراه شهید بروجردی است و بهره‌برداری از این مسیر پیوسته بزرگراهی در پهنه غربی پایتخت، سبب کاهش 8.5 کیلومتری طول سفرهای دورن‌شهری شده و ضمن صرفه‌جویی سالانه 31 میلیون لیتر بنزین، از انتشار 17 هزار تن آلاینده در شهر تهران نیز جلوگیری خواهد کرد.

صداقتی گفت: میدان و پادگان جی را نقطه آغاز این پروژه بزرگراهی خواهد بود و شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) پس از عبور از اراضی وزارت دفاع و ارتش و نیز سوله‌های وزارت آموزش و پرورش، در غرب میدان فتح به بزرگراه فتح متصل شده و سپس از طریق بلوار بهار به سمت جنوب ادامه مسیر می‌دهد. این معبر بهم پیوسته بزرگراهی در نهایت به پروژه احداث بزرگراه شهید بروجردی می‌رسد تا از طریق این محور در حال احداث در جنوب غرب پایتخت، به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران ـ ساوه دسترسی یابد.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان کرد: بزرگراه شهید بروجردی به عنوان یک پروژه مستقل که تکمیل‌کننده بخشی از شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) است و پیشرفت 77 درصدی فاز نخست این پروژه بزرگراهی در جنوب غرب پایتخت را شاهد هستیم. در تلاشیم تا  فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی شامل بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان تا پایان سال تحویل شهروندان شود؛ این در حالی است که فاز دوم پروژه که از میدان جانبازان آغاز شده و تا بلوار 45 متری بهار ادامه می‌یابد در برنامه اجرایی سال 1402 قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) و فازهای یک و دو بزرگراه شهید بروجردی نیازمند 3 سال زمان است، افزود: بخشی از چشم‌انداز بهره‌برداری از این مسیر بهم پیوسته بزرگراهی تا پایان سال تحقق می‌یابد، انتهای سال 1402 نیز بخش‌های دیگری از آن زیر بار ترافیک می‌رود.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره هزینه تکمیل پروژه شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) اظهار کرد: برآورد اولیه اجرای پروژه، هزار و 600 میلیارد تومان است که البته شامل هزینه‌های لازم برای تملک معارضین نیست.

وی با اشاره به اینکه پروژه ادامه یادگار امام(ره) بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهر تهران اجرایی شده است، درباره تاثیر بهره‌برداری از این پروژه در ساماندهی و کاهش ترافیک گفت: توسعه بزرگراه یادگار امام(ره)، زمینه‌ساز برقراری ارتباط بزرگراهی شمال غرب و جنوب غرب پایتخت بوده و به این ترتیب پهنه غربی پایتخت همانند آنچه با احداث ادامه بزرگراه امام علی(ع) در پهنه شرقی پایتخت صورت پذیرفته است، شاهد توسعه یک مسیر بزرگراهی ممتد از شمال تا جنوب خواهد بود.

شهرداری تهران با معارضین ملکی «یادگار امام» چه خواهد کرد؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات تاخیر در تکمیل این پروژه، وجود معارضین خصوصی، دولتی و نظامی است چرا که املاک ساکنین منطقه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دفاع و ارتش در مسیر اجرای پروژه قرار دارند. پیش از این زاکانی درباره اقدامات برای حل مشکل معارضین ملکی پروژه گفته بود: پروژه یادگار امام معارضین ملکی بخش خصوصی دارد که تعیین تکلیف شده و با تامین منابع این مسیر باز می‌شود.

شهردار تهران عنوان کرده بود که بخش عمده معارضین ملکی پروژه یادگار امام، مرتبط با وزارت دفاع، ارتش جمهوری اسلامی و آموزش و پرورش است که تفاهم با ارتش و آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مشکل معارضین ملکی حل شده است؟ گفت: معمولا شیوه کار به این صورت است که پروژه را آغاز می‌کنیم و همزمان مسئله معارضین را هم حل می‌کنیم چرا که اگر منتظر بمانیم تا کل مسائل مربوط به معارضین پیش برود، ممکن است زمان زیادی طول بکشد؛ حل مشکل معارضین ملکی این پروژه نیز در دست انجام است و مذاکرات ادامه دارد.

 هدیه 1700000000000 تومانی شهرداری به تهران!

به گزارش تسنیم، تکمیل پروژه یادگار امام و امتداد آن تا بزرگراه شهید بروجردی قرار است با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء صورت گیرد و برای اجرای این کلان‌پروژه شهری حدود 2.5 سال زمان درنظر گرفته شده است.

براساس آنچه که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرده، برآورد اولیه که برای هزینه پروژه که با پیمانکار قرارداد بسته شده، یک هزار و 600 میلیارد است که غیر از هزینه‌های لازم برای تملک است که این هزینه قطعا اضافه خواهد شد.

چراغ اجرای پروژه‌های کلان عمرانی در سطح شهر، پس از چند سال وقفه، بالاخره توسط مدیریت شهری جدید روشن شده است! مجدد بعد از گذشت حدود 4 سال شاهد تکاپو و تحرک در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز بسیار عیان و چشمگیر شهر تهران هستیم؛ در واقع تهران، در حال بیدار شدن از آن خواب زمستانی است که با روی کار آمدن شورای پنجمی‌ها رفته بود!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فنی و عمرانی شهرداری تهران بزرگراه یادگار امام ره بزرگراه شهید بروجردی پروژه یادگار امام شاخه غربی ادامه بهره برداری ادامه بزرگراه آموزش و پرورش معارضین ملکی اجرای پروژه بعد از گذشت بلوار بهار پادگان جی شهر تهران مهم ترین تهران ـ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۴۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سروری‌مجد، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از دانشکده ویژه مادران دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، خواستار الگوگیری همه واحدهای دانشگاهی از این واحد دانشگاهی در ایجاد دانشکده‌های مختص بانوان شد و اظهار کرد:‌ با توجه به تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر طهرانچی و ظرفیت‌های موجود در واحد یادگار امام (ره) به‌زودی شاهد ایجاد رشته‌هایی که مورد اقبال و استقبال دانشجویان مادر در دانشکده بانوان است، خواهیم بود.

وی با خطاب قرار دادن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با تأکید بر راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی روان‌شناختی و مدرسه عالی مهارتی مادر و کودک در پردیس مادران افزود: آنچه از این واحد دانشگاهی انتظار می‌رود این است که به‌عنوان واحد نمونه در تأسیس دانشکده مختص بانوان، الگویی موفق برای سایر واحد‌ها در سطح کشور باشد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: راه‌اندازی پردیس مادران و فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد نشان از توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) نسبت به دانشجویان مادر است که این خود بسیار ارزشمند و جای قدردانی دارد.

سروری‌مجد گفت: دانشجو بودن معمولا شرایط خاصی دارد و فرد برای اینکه بدون دغدغه به تحصیل بپردازد، باید همه تمرکز خود را صرف درس خواندن کند؛ اما اشتغال، ازدواج و فرزندآوری شرایطی را برای دانشجو ایجاد می‌کند که گاهی ادامه مسیر برای دانشجویان با سختی و مشقت طاقت‌فرسایی همراه بوده به همین منظور ضرورت ایجاد امکانات و بستری مناسب برای ادامه تحصیل مادران اجتناب‌ناپذیر است. امیدوارم آنچه امروز به جمع‌بندی رسیدیم در یک برنامه زمانی مدون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) و در سازمان مرکزی تحقق یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن ۶۴ پروژه کلان استان فارس
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • استاندار البرز از پروژه ادامه بلوار ماهان بازدید کرد