Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشتمین جشنواره «علم برای همه» برای دریافت آثار علاقه‌مندان در دو بخش داستان‌نویسی علمی‌تخیلی با عنوان «نایآب» و نقاشی با موضوع «اسطوره‌های آب، اپوش و تیشتر» فراخوان داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از موزه ملی علوم و فناوری ایران، جشنواره «علم برای همه» که هر سال در هفته جهانی علم برگزار می‌شود (هفته منتهی به ۱۱ نوامبر/ ۱۹ آبان) در هشتمین سال برگزاری در بخش نقاشی، برای نشان دادن تجربه گذشتگان در زمینه مدیریت مصرف آب و مقابله با خشکسالی و در بخش داستان‌نویسی علمی تخیلی با توجه دادن به تاریخ جایگزین و تاریخ آینده برای دریافت راه‌حل‌های فناورانه برای حل مشکلات تغییرات اقلیمی فراخوان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ مهر به صورت الکترونیک به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

 

نقاشی

موضوع کلی نقاشی از داستان فرشته باران و دیو خشکسالی  و تکنیک اثر (مداد رنگی، رنگ روغن، اکریلیک، گواش، آبرنگ، ترکیب مواد و…) آزاد است. ابعاد اثر حداقل A۴ باشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند حداقل یک و حداکثر چهار نقاشی ارسال کنند. انتخاب صحنه یا صحنه‌هایی از قصه که نقاشی می‌شود با شرکت‌کننده است. شرکت در این فراخوان، برای همه‌ گروه‌های سنی آزاد است.

پس از مرحله داوری، اصل آثار برگزیده باید به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. آثار خود را می‌توانید به دو صورت اسکن یا عکس ارسال کنید. عکس‌ها افقی و در نور کافی (ترجیحاً در روز) و بدون سایه گرفته شود.

حداکثر حجم هر عکس ارسالی سه مگابایت و با فرمت JPEG/JPG باشد. بعد از ارسال نقاشی آثار با نام صاحب اثر در وبگاه موزه‌ی ملی علوم و فناوری منتشر می‌شود.‌ در موشن ویدیویی که از این قصه به هشت زبان و گویش ایرانی ساخته می‌شود، از آثار برگزیده استفاده خواهد شد. نحوه ارسال آثار از طریق وبگاه موزه  است.

 

 

داستان‌نویسی علمی تخیلی

ادبیات علمی-تخیلی در کنار نقش‌های گوناگون خود، می‌تواند تلنگری به نسل بشر بزند تا خود را برای مواجهه با آینده‌ای تلخ و احتمالاً دوری از آن آماده کند. برای این منظور، موزه‌ ملی علوم و فناوری ایران در هشتمین جشنواره‌ «علم برای همه»، از عموم علاقه‌مندان به علم و ادب برای شرکت در بخش داستان‌نویسی علمی-تخیلی دعوت می‌کند.

با توجه به انتظار برگزارکنندگان جشنواره، رویکرد این بخش بر پایه‌ علم و فناوری است، اما زیبایی‌های ادبی و تکنیک‌های داستانی نیز جایگاه و ارزش کلیدی خود را خواهد داشت.

موضوع‌ها تاریخ جایگزین (تغییری کوچک در تاریخ گذشته و جلوگیری از پیشامد بحران آب در زندگی امروز) ،‌ تاریخ آینده (بازگشت از آینده به زمان حال برای حل بحران آب) است.

راه‌حل‌های فناورانه (اختراع دستگاه یا به کارگیری نوعی فناوری برای حل بحران آب) شرایط ارسال داستان‌ها: تألیف و ارسال آثار برای همه گروه‌های سنی هفت سال به بالا آزاد است. داستان ارسالی نباید قبلاً چاپ یا در سایر مسابقات ارائه شده باشد. حجم آثار ارسالی حداکثر ۲۰۰۰ کلمه باشد. شکل قابل قبول برای ارسال آثار به‌ صورت word است. 

مشخصات نویسنده اثر درج شود. آثار برگزیده آبان ۱۴۰۱ اعلام می شود. آثار در وبگاه موزه قرار می‌گیرد و آثار برگزیده به صورت الکترونیک چاپ می‌شود. نحوه ارسال آثار از طریق وبگاه موزه  است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارسال و شرایط مشارکت در این جشنواره، به وبسایت موزۀ ملی علوم و فناوری صفحه هشتمین جشنوارۀ «علم برای همه» به نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی موزه علوم و فناوری  مراجعه کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، تخیلی ، ادبیات داستانی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری تخیلی ادبیات داستانی داستان نویسی علمی تخیلی ملی علوم و فناوری آثار برگزیده علم برای همه علاقه مندان وبگاه موزه ارسال آثار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست

به گزارش قدس آنلاین،  اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی در خانه هنرمندان برگزار شد.

سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت‌ فضا نصف بچه‌هایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.

موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم

او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم بخاطر اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است،  تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

 برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی به‌شدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی می‌توان از اندوخته‌های آن استفاد کرد.

او از تکرار تجربه در نوجوانی به‌عنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد و خطا کرد چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آن‌ها استفاده مفید کرد.

این فیلمساز در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. به بچه‌هایی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه می‌کنم از خودتان و تجارب و خاطرت‌تان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.

 به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است

خردمندان از ایده به‌عنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

او به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و  این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصه‌ی واقعی داشت با هدف حرکت به‌سمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید را بنویسید که برای شما تولید داستان می‌کنند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

او افزود: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی  مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

دیگر خبرها

  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی