Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا مرداد امسال ویدیوهایی از مرگ و میر گسترده ماهی‌ها در بندر ماهشهر در جنوب خوزستان از سوی کاربران و فعالان محیط زیست منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلفات ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در این مدت، دلیل مرگ دسته‌جمعی آنها را در حال بررسی اعلام کرد که توسط شیلات و دامپزشکی نیز بررسی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد جواد اشرفی با اشاره به اینکه حوضچه‌های استحصال نمک ارتباطی با منابع آلاینده ندارد گفت: این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژن آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

هفته گذشته برای بار دوم در یک ماه گذشته پخش کلیپی از تلفات هزاران قطعه ماهی دریایی در دریاچه استحصال نمک ماهشهر، بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی داشت که مسوولان اعلام کرده‌اند دلیل وقوع آن همچنان در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قرار است با انجام آخرین آزمایشات تخصصی در آزمایشگاه محیط زیست و شیلات نتیجه مرگ و میر این ماهیان اعلام شود اما هنوز پاسخ رسمی از سوی اداره محیط زیست خوزستان به ما ابلاغ نشده است.

منتفی بودن وجود آمونیوم نیترات

محسن ادیبی افزود: بر اساس آخرین گزارش مدیر کل محیط زیست خوزستان در چند روز گذشته ، وجود آمونیوم نیترات منتفی شد و دلیل مرگ ماهیان کمبود اکسیژن در آب اعلام شد البته ما نیز به نتایج مشابهی دست یافتیم.

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده براساس بررسی میدانی و اقدامات در حوزه کارشناسی از طرف کارشناسان محیط زیست خوزستان و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نمونه فعالیت‌ها در آزمایشگاه تخصصی منطقه ویژه پتروشیمی ، وجود آمونیوم نیترات درآب را رد می کند چون این عنصر جزو چرخه تولید صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی نیست.

ادیبی گفت: همچنین دریاچه استحصال نمک با محل دفن پساب ها ی صنعتی فاصله زیادی حدود ۱۰ کیلومتر دارد و حوضچه های آن محصور است و آب با شرایط خاصی وارد آن می شود در نتیجه اگر قرار است مرگ ماهی ها در حوضچه دریاچه نمک با این دلیل اتفاق بیفتد باید در خورهای دیگر منطقه نیز علایم ظاهری نشان می‌داد.

سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: اگر با اعلام نتیجه از سوی دستگاه‌های حاکمیتی از جمله محیط زیست و شیلات، دلیل آن آلایندگی ناشی از صنایع فعال در سطح منطقه اعلام شد،د براساس رویکرد مدیرعامل منطقه ویژه، برخوردهای قانونی با خاطیان انجام، و اقدامات قانونی صورت می گیرد تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

شهریار عسکری مسوول روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان در تماس خبرنگار ایرناگفت: قرار است به زودی نتیجه آزمایشگاهی علت مرگ ماهیان در ماهشهر اعلام شود.

پیش از این نیز مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در بندر ماهشهر رخ داد که برخی منابع محیط زیستی دلیل وقوع آن را ورود مواد آلاینده از پتروشیمی‌های منطقه عنوان کردند.

در مهر سال ۱۳۹۲ سرازیر شدن مواد شیمیایی "استایرن" و "جیوه" پتروشیمی بندر امام به "خورموسی" در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از ۲۰ هزار ماهی شده بود. همچنین در تیر ۱۳۸۹ در پی مرگ و میز ماهیان در نزدیکی منطقه ویژه ماهشهر و در نواری به طول ۲ کیلومتر، نبوی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست آن را ناشی از ورود مواد آلاینده بیان کرده بود. به گفته وی، وقتی مرگ و میر دسته جمعی اتفاق می‌افتد باید پذیرفت که آلاینده‌ای کشنده وارد آب شده است. زیرا نرسیدن اکسیژن کافی به آب باعث می‌شود ماهیان به طور تدریجی تلف شوند و دسته جمعی نمی‌میرند.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان که محل استقرار ۲۳ واحد پتروشیمی است، همیشه با چالش آلودگی‌ محیط زیستی روبه رو بوده است.

آب دریاچه استحصال نمک ماهشهر که به آب‌های خلیج فارس متصل است بر اثر جزر و مد خورهای منطقه تامین می‌شود.

سالانه حدود ۵۰۰هزار تن نمک در دریاچه نمک ماهشهر در جنوب خوزستان استحصال می‌شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر ماهی خوزستان خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر ماهی سازمان حفاظت محیط زیست بندر ماهشهر ماهی خوزستان خلیج فارس منطقه ویژه اقتصادی محیط زیست خوزستان بندر ماهشهر استحصال نمک نمک ماهشهر دسته جمعی مرگ و میر مرگ ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن گفت: هزار متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

علیرضا حسین زاده بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان