Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان اداره معادن و پترولیم فاریاب می گویند که این ولایت با کیفیت ترین معدن طلا، بزرگ‌ترین معادن نمک، مرمر، نفت و گاز و زغال سنگ را دارد که به تازگی استخراج زغال سنگ آن آغاز شده و سایر معادن نیز به زودی فعال می شود. همزمان با شروع استخراج آنها هزاران تن در این ولایت مشغول کار می شوند.

به گزارش ایران اکونومیست از خبرگزاری آوا، امان الله شیدایی رئیس معادن و پترولیم فاریاب امروز یکشنبه گفت: یک معدن زغال سنگ فاریاب را در شهرستان خیبر افتتاح کردیم که در جریان آن صدها نفر مشغول کار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گفته او، این معدن در روستای «بند یخک» خیبر قرار دارد که بزرگترین معدن زغال سنگ فاریاب را تشکیل می دهد.
 
شیدایی گفت که معدن بزرگ زغال سنگ شهرستان خیبر حدود ۱۰ سال پیش به ثبت رسید؛ اما به دلایل ناامنی هیچ شرکتی موفق به استخراج آن نشده بود و بعضا مردم محلی از آن استفاده می کردند.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب افزود: معدن زغال سنگ «بند یخک» در ۸۳ کیلومتری شهر میمنه؛ مرکز ولایت فاریاب در دامنه کوه های تیربند ترکستان واقع شده است.
 
«این معدن دو متر عرض، ۴۰۰ متر عمق و صدها کیلومتر طول دارد. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان وزارت معادن، این معدن ادامه زغال سنگ بلخاب است که تا کوتل سبزک هرات ادامه دارد.»
 
شیدایی گفت که سه روز پیش قراردادی با شرکت مهر خاتم الانبیا صورت گرفته و قرار است پنج هزار تن زغال سنگ که هر تن آن سه هزار افغانی در نظر گرفته شده، طی دو ماه آینده از معدن شهرستان خیبر استخراج و در برابر آن ۳۰ کیلومتر مسیر این معدن را بسازد.
 
او اضافه کرد که دو ماه بعد با ساخت راه برای این معدن، دوباره با شرکت های تجارتی دیگر این معدن را قرارداد می کنیم که پس از آن استخراج اساسی آن آغاز می گردد.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب تاکید کرد که این معدن زغال سنگ شهرستان خیبر ظرفیت کار همزمان صد شرکت برای استخراج را دارد که هزاران تن در فاریاب مشغول کار خواهند شد.
 
رئیس معادن گفت: در مراحل نخست عملیات اجرایی هستیم و هر قدر عمق معدن زیادتر شود، کیفیت آن افزایش می یابد. فعلا هم زغال فاریاب درجه پایین‌تر از بلخاب و بلندتر از سمنگان و بغلان را دارد.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که فاریاب علاوه بر معدن بند یخک، یک معدن زغال سنگ دیگر نیز در شهرستان خیبر در چهل و پنج کیلومتری شهر میمنه دارد که زغال سنگ آن از کیفیت پایین‌تری برخوردار است و تنها در کوره های خشت پزی خود فاریاب استفاده می شود.
 
او اضافه کرد که تنها زغال در فاریاب وجود ندارد؛ بلکه این ولایت بزرگترین معادن طلا، نمک، گچ، مرمر و نفت و گاز را دارد که در آینده نزدیک تمامی شان به قرارداد سپرده می شوند.

معدن نمک
شیدایی تصریح کرد که معدن نمک فاریاب در شهرستان اندخوی قرار دارد که معدن درجه دوم نمک سطح جهان را تشکیل داده و از صد سال بدین سو در این ولایت شناسایی شده است.
 
او گفت که این معدن بزرگ نمک در میان ریگزارها قرار دارد و در حال حاضر از سوی دولت استخراج شده و به فروش می رسد.
 
معدن گچ
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که یک معدن بزرگ گچ در ولسوالی شیرین تگاب این ولایت قرار دارد که هنوز برای استخراج با شرکتی قرارداد امضا نشده و قرار است در آینده نزدیک قرارداد آن امضا شود.
 
معدن طلا
شیدایی اضافه کرد که یک معدن طلا با کیفیت بالاتر از طلای عربی در لولاش مرکز ولسوالی کوهستانات این استان وجود دارد که طلای با عیار بیست و چهار دارد و به زودی به شرکت ها برای استخراج سپرده می شود.
 
معادن سنگ مرمر، نفت و گاز
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که معدن سنگ مرمر در شهرستان خیبر و  نفت و گاز در شهرستان های قیصار و اندخوی قرار دارند که هنوز استخراج آنها نیز آغاز نشده است.
 
شیدایی در پایان گفت که با آغاز استخراج تمامی معادن فاریاب این ولایت به مرکز تجارت مبدل خواهد شد، فقر و بیکاری نیز ازبین رفته و شهروندان آن مشغول کار می شوند.
 
این در حالی است که سال های پیش نیز مسوولین محلی فاریاب گفته بودند اگر بر استخراج ذخایر نفت و گاز این ولایت سرمایه گذاری شود، افغانستان به یکی از صادرکنندگان نفت و گاز در منطقه مبدل خواهد شد.
 
فاریاب ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور را دارد و اگر این ذخایر استخراج شود، افغانستان از نگاه تولید نفت و گاز خودکفا خواهد شد و نفت و گاز اضافی اش را صادر خواهد کرد.
 
علاوه بر این، اکساید سیلیکان، پولی میتال، جغل خاکدار، ریگ صحرایی، سلفر و پولی میتال از دیگر ذخایر معدنی ولایت فاریاب را تشکیل می دهند که تاکنون استخراج آنها آغاز نشده است.


 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افغانستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افغانستان معدن زغال سنگ شهرستان خیبر استخراج آن مشغول کار نفت و گاز یک معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۷۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خاتمی در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر در یکی از معادن شهرستان ماهنشان با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد مؤثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی با بیان اینکه کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

کد خبر 6091515

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان