Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی‌ دوسال بود که برای تعیین تکلیف سهم الارث خانواده‌ی همسرش به دفترم‌ رفت وآمد داشت.دراین مدت وی را انسانی مبادی حلال وحرام دیده بودم که نگران مال و اموالی است که به‌ رسم امانت از سوی پدر همسرش به نام‌ وی شده،تا آن روز عصر که منشی سراسیمه وارد اتاق کارم شد و گفت:ثریا خانم آمده شما را بیینه،حال و روزش خوب نیست و میخواد خارج از نوبت بیاد داخل،پرسیدم به شما نگفته چی شده؟منشی که انگار هنوز در شوک حرف های ثریا خانم بود گفت:میگه حاج‌آقا با دختر سرایدار کارخونه رفته کانادا !!خنده‌ی عصبی که داشت گوشه ی لبم می‌نشست را گاز گرفتم وگفتم:زبون به دندون بگیر زن،حاج آقا واین کارها! شاید بد متوجه شدی که یکدفعه در باز شد و ثریا خانم گفت:نخیر جناب وکیل این من وشما بودیم که اشتباه فکر می کردیم این مرد مثلا جنتلمن وماخوذ به حیا،ذاتِ پاک و طینتی نیکو داره ،نگو مار که نه افعی داخل آستین پرورش داده بودم و خبر نداشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی وچند سال پیش جلوی درِ کارخونه‌ی پدرم از خروس خون تا بوق سگ توی سرما و گرما روی چهارپایه چوبی تق و لقی می نشست و لیست کامیون هایی که از کارخونه خارج می‌شدند، یادداشت می‌کرد تا روزی که پدرم خبر آورد ناصر ،همون دانشگاهی قبول شده که من قبول شده بودم،خیلی سخت بود که با پادو و کارگر پدرت توی یک دانشگاه درس بخونی و سخت تر اینکه همه ی دانشگاه حرف وگفت اون بود سال اول دانشگاه تموم نشده بود که پدرم گذاشتش مدیر داخلی کارخونه و چشم به هم زدم دیدم پای سفره ی عقدش نشستم ، به حرف دلم گوش دادم تا فردا روز برای بچه ها و نوه هام عشق و عاشقی من وپدرشون نقل کنم و قند توی دلم آب بشه از اینکه خودم را تنها لیلی به وصال مجنون رسیده ی این دوره زمونه معرفی کنم اما حالا با چشم وگوش خودم شاهد خیانت مجنونی هستم که حتی مجنون شدنش هم مدیون محبت وبزرگواری خانواده‌ی من است.

خلاصه‌ی پرونده
پس از ازدواج ثریا وناصر،پدر خانواده که پسر نداشته اختیار کل مال واموال خانواده را به ناصر می‌سپارد و در این سال ها هرچه ملک و املاک، طلا وجواهرات و...با درآمد کارخونه خریداری شده نزد حاج ناصر بوده که امروز با دختر ۱۸ساله‌ی سرایدار کارخانه در ونکوور کانادا سرگرم نوش کردن عسلِ ماه عسل هستند وثریا خانم درصدد واپسگیری چیزی است که طی سی سال گذشته از مجرای کارخانه به وی رسیده و منطبق بر اسناد و مدارک در تملک حاج ناصر است اما در حقیقت حاج ناصر جز حق وحقوق ماهیانه ی مدیریت کارخانه درآمد و سرمایه‌ای نداشته تا سهم و مالکیتی از اموالی که‌به نامش شده،داشته باشد.

در چنین مواردی که صاحب واقعی اموال،برخلاف مفاد اسناد تنظیم شده شخص یا اشخاص دیگری هستند که حسب اعتماد یا به هر علت دیگری مال و اموالشان را به نام دیگری زده و آن دیگری کل اموال را به اصطلاح بالا کشیده،مهم ترین اقدام پس از لیست کردن اموال ،احراز و شناسایی تاریخ تنظیم اسناد مالکیت اعم از رسمی وعادی، زمان خرید و معامله‌ی اموال،شناسایی وردیابی چگونگی واریز وجوه و تامین ثمن‌(پول) معاملات است.

در قانون مدنی مقرراتی با سرفصل اسباب مالکیت و الزاماتی که بدون قرارداد حاصل می شود(ضمان قهری)* تعریف شده که مختص چنین مواقعی است.زمانی که شخصی بدون استحقاق وبه اصطلاح مِن غیرحق مالک وصاحب اموالی شده ، مکلف است عین آن مال و اموال را به مالک اصلی مسترد کند وحتی اگر عین مال وجود ندارد مکلف است شبیه به آن مال یا قیمت و ارزش ریالی(ارزش اقتصادی)آن اموال را به مالک برگرداند(درحقوق مدنی مال به مثلی وقیمی تقسیم می‌شود که درپاورقی توضیح آن خواهد آمد)*

ضمن توصیه به آرامش و مشورت با اهالی خانواده به ثریا خانم اطمینان دادم،پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم،مستند به گردش حساب‌های بانکی و طرق تامین وجوه لازم برای خرید اموال با تقدیم دادخواست علیه حاج ناصر می‌توان کل اموال و املاکی که به نام وی اما متعلق به خانواده است پس گرفت.اما قضیه ازدواج وی با دختر سرایدار کارخانه ومسائل اخلاقی ناشی از این مسئله متاسفانه هیچ راهی جز تحت فشار قراردادن حاج‌ناصر از طریق مطالبه‌ی مهریه و حقوق ناشی از زوجیت متصور نیست*ثریا خانم در پاسخ به این عبارتِ انتهایی،ابرو در هم کشیده،آهی جگر سوز از اعماق وجودش بیرون دادو با یک جمله تمام حرفش را زد:خلایق هرچه لایق،حیف من که بخوام بابت این موضوع معترض بشم!!

نکات حقوقی

چنانچه به هر دلیلی،چاره ای نداشتید که برخی مال و اموال خویش را برای مدتی به نام شخص دیگری کنید ویا در شراکت و مشارکت های مالی،حسب اقتضای فعالیت ، یکی از شرکاء اختیاردار کل شرکت بشود،بهتر است حتما صورتجلسه ای با حضور دو یا چند شاهد تنظیم کنید و حق وحقوق هریک از شرکا در آن تعریف شود. در ماده۵۷۱تا۶۰۶قانون مدنی قواعد و شرایط شراکت تعریف شده است.

در قانون مدنی راجع به طرق و چگونگی ایجاد مالکیت مقررات خاصی تعریف شده است که می توان به استناد این مقررات(ماده۲۹تا۵۴ وماده۱۴۰قانون مدنی تحت عنوان اسباب تملک)راجع به استحقاق و حق مالکیت بر مال و اموال طرح دعوی کرد/علاوه بر مقررات جاریه،اصول حقوقی-شرعی نیز در این زمینه کارکردموثری دارد.

ضمان قهری ،تکالیف و الزاماتی است که خارج از اراده ی اشخاص برای ایشان تعهد و تکلیف ایجاد می کند،بهترین مثال دراین فقره تصادف خودرو است .اینکه شما با خودرو خویش به دیگری برخورد و این امر غیرارادی و تصادفی سبب ضمان و تعهد برای شما در جبران خسارت می شود ویا چنانچه شخصی خارج از حدود اختیارات حقوقی_قانونی نسبت به اموال دیگران تعرضی کرده (مانند حاج ناصر )مکلف به جبران خسارات واسترداد اموال است.

اموال در قانون مدنی به انواع مختلف تقسیم می شود که چنانچه نمونه ی مال و اموال مورد بحث در بازار فراوان باشد به آن مال مثلی می گویند مانند برنج طارم،پژو پارس سفید رنگ،سکه ی طلا و..اما چنانچه مانند و شبیه آن مال در بازار نباشد مال را قیمی می گویند مانند عتیقه جات/اگر مال مثلی باشد متعهد باید مثل آن مال را به طرف مقابل بدهد واگر قیمی باشد باید قیمت آن مال که توسط کارشناس محاسبه می شود بپردازد.

حقوق زوجه شامل مهریه/اجرت المثل و نفقه است.چنانچه زوج بدون اذن زوجه اقدام به ازدواج مجدد کند،زوجه حق دارد تقاضای طلاق کند که البته اثبات ازدواج مجدد زوج دراین مورد مهم ترین اقدام لازم است.

*وکیل دادگستری _شیراز

65

کد خبر 1666219

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خاطرات وکیل کانون وکلا وکالت قانون کانادا خیانت به همسر مال و اموال ثریا خانم حاج ناصر آن مال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۷۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»

ناصر چشم‌آذر در نیمه اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به‌شکلی ناگهانی چشم از جهان فروبست؛ او یکی از پایه‌های استوار موسیقی پاپ و همینطور موسیقی فیلم در ایران بود و توانست با هوش و ذوق سرشارش آثار ماندگار زیادی از خود بر جای بگذارد. او عاشق ایران بود و این تعهد و تعلق به خاک کشورش را هم در زندگی و هم در آثارش به عینه رواج می‌داد و از ارائه تصویری مصفا و پاک از ایران لکنت نداشت.   در این مصاحبه که ما بخشی از آن را برای شما انتخاب کرده‌ایم، ناصر چشم‌آذر با بیان خاطرات جالبی از حضورش در پروسه ساخت موسیقی‌متن فیلم سینمایی «ای ایران»، تصویر واضحی از علاقه و عشق خود به میهن را برای ما بازگو می‌کند که در کمتر هنرمندی در این روزگار حتی رد کم‌رنگی از آن وجود دارد!   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
  • بگومگوی ثریا قاسمی با صادق قطب‌زاده
  • معلم مولد نیروی انسانی و گران‌ترین ثروت است
  • عکس| واکنش مجری ثریا به حرف‌های عجیب مجری ایران اینترنشنال
  • ویدیو/ از طرح دغدغه‌های کارگران تا دوری از باندهای قدرت و ثروت
  • کشف ۲۵ کیلو تریاک در ایستگاه شهید مدنی
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • شهر و حیات مدنی