Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدفگذاری ایجاد ۱۲ هزار و ۵۲۳ فرصت شغلی برای امسال از سوی کمیته امداد گلستان و افزایش ۳۰ درصدی در مقایسه با سال قبل، در نگاه اول سنگ بزرگی پیش پای این نهاد حمایتی بود اما توجه ویژه دولت با اختصاص تسهیلات مناسب و کاربردی در کنار ارائه مشاوره های ویژه و مستمر، دستیابی به این هدف را آسان و مسیر جداکردن درآمد مددجویان از جیب کمیته امداد را هموار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای رسیدن به این هدف دولت امسال پرداخت ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال وام با بهره چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله در نظر گرفت که این اعتبار ۲.۵ سال قبل است.

طرح کمیته امداد گلستان برای توانمندسازی خانواده‌ها در سال جاری، علاوه بر مددجویان، دهک‌های اول تا پنجم جامعه متقاضی را نیز شامل می شود و این افراد می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت این نهاد حمایتی استفاده کنند.

 علیرضا درویشی، عاطفه تمسکنی زاهدی، افسانه صابری و سبحان با وفا از جمله گلستانی های بهره‌مند از تسهیلات توانمندسازی کمیته امداد امام خمینی هستند که با حمایت این نهاد، داشتن پشتکار و اراده قوی، خود را از سفره کمیته امداد کنار کشیده و علاوه بر استقلال مالی خود، دست چند نفر دیگر را برای داشتن شغل و درآمد ثابت گرفتند.


 
علیرضا درویشی یکی از تولیدکنندگان تجهیزات رشته ورزشی بوکس بود که در گرگان به تولید و شبیه سازی تجهیزات خارجی مشغول بود اما افزایش ناگهانی قیمت ها در سال های گذشته، کسب و کار او را از رونق انداخت و این تولیدکننده را بیکار کرد.

آقای درویشی پس از تجربه یک شکست اقتصادی چگونه دوباره به مسیر تولید برگشتید؟

سال ۱۳۹۳ به دلیل افزایش قیمت دلار، کسب و کارم از رونق افتاد و بدهکار بازار شدم. چند سال زمان برد تا این که بالاخره بعد از پنج سال توانستم همه بدهی خود را تسویه کنم و از زیر دین مردم خلاص شوم . همه دار و ندارم را برای خرج پرداخت بدهی کرده بودم و سرمایه زیادی برای راه اندازی شغل جدید نداشتم اما ناامید نشدم و بار دیگر تولید وسایل و تجهیزات بوکس را در حیاط خانه مادرم آغاز کردم. مادرم به عنوان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد بود و یکی از روزها که به طور اتفاقی کارشناسان واحد اشتغال کمیته امداد گرگان از کارگاه کوچکم دیدن کردند و وقتی عزمم را برای تولید دیدند، ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی در اختیارم قرار دادند و این وام مسیر زندگی من را به سمت درآمد پایدار و کارآفرینی عوض کرد.

چگونه با این مبلغ کسب و کارتان رو توسعه دادید و کارآفرین شدید؟

پس از آن که وام ۲۰۰ میلیون ریالی را گرفتم بلافاصله با تجهیز فضای ۸۰ متری حیاط خانه مادرم، کارگاه مورد نظرم را راه‌اندازی کردم و همزمان با تولید تجهیزات بوکس، به فکر تولید در ضدسرقت، ضد آب و نشکن که سال ها به دنبال آن بودم افتادم . موفقیت در پیشرفت کار سبب شد تا مسوولان کمیته امداد گرگان، وام ۵۰۰ میلیون ریالی دیگری را در حمایت از من اختصاص دهند که با این وام، تولید درهای فایبرگلاس، ضد آب، نشکن و ضد سرقت را مد نظر قرار دادم و به دلیل نو بودن ایده‌ام، کارم را در قالب شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گلستان ثبت کردم. این طرح زمستان پارسال به عنوان طرح دانش بنیان مورد پذیرش قرار گرفت. با ارائه طرح اجرای آن به بانک ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام گرفتم و با آن کارگاهم را در مکانی مناسب راه‌اندازی کرده و با هشت نیروی کار به تولید مشغول شدم.

چه برنامه ای برای توسعه کارگاه خود دارید؟

یکی از برنامه‌های جدی من، توسعه فضای فعلی کارگاه است تا از طریق آن همه جوانان جویای کار محله ام که در منطقه محروم و آسیب پذیر شهر گرگان قرار دارد را صاحب شغل و درآمد کنم.  پیگیر جابجایی کارگاه در فضایی بزرگتر هستم تا طرح دانش بنیان خود را گسترش داده و حداقل ۴۰ نیروی جدید جذب کنم.

**

عاطفه تمسکنی زاهدی یکی از بانوان گلستان است که تا چند سال قبل به عنوان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد گرگان بود اما با راه‌اندازی ایده خلاقانه‌اش، از جمع مددجویان جدا شد و حالا یکی از کارآفرینان گلستان است.

راه دشواری را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین طی کردید. ایده این کار از کجا در شما شکل گرفت؟

از کودکی به شیرینی و پخت و پز علاقه داشتم اما فکر نمیکردم بتوانم از آن درآمد کسب کنم. پخت و پز برای من همیشه یک کار روزمره خانگی بود که به دلیل علاقه زیادم تلاش می‌کردم روش تهیه و پخت غذاها و شیرینی‌های جدید را یاد بگیرم.

پس از مدتی که روش پخت غذاهای زیادی را یاد گرفتم و از طرف دیگر شغل ثابتی نداشتم، به فکر کسب درآمد از این کار افتادم و برای آن سال ها دوره های آموزشی در سطوح گوناگون را گذراندم.

در ابتدا خواستم یک رستوران کوچک تاسیس کنم اما پولی برای این کار نداشتم . زمانی که کاملا از آینده‌ام ناامید شده بودم با مشورت یکی از دوستانم، راه آموزش را در پیش گرفتم. ابتدا آموزش را از خانه و با نزدیکانم شروع کردم و کم کم متوجه شدم می توانم این کار را گسترش دهم.
 

تصمیم دارم برای توسعه کارهایم از ادارات شروع کنم برای همین به سراغ کمیته امداد، بنیادشهید، آموزش و پرورش و بسیج رفتم و می‌خواهم با قیمتی پایین برای آن ها دوره آموزشی برگزار کنم.

به جایی رسیده بودم که می توانستم ایده داشتن آموزشگاه صنایع غذایی را عملی کنم چون مددجوی کمیته امداد بودم به سراغ این نهاد رفتم و پس از ارائه طرحم یک میلیارد ریال وام ارزان قیمت رفتم و آموزشگاه را راه اندازی کردم و به لطف خدا درآمد پایداری دارم که آن را مدیون لطف خدا، اراده و پشتکارم و حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) می دانم.

**

افسانه صابری یکی دیگر از زنان سرپست خانوار گلستانی است که تا چندی قبل مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) بود اما با تلاش برای کسب درآمد و پیدا کردن شغل مناسب، به توانمندی اقتصادی رسیده و تلاش می کند با توسعه کسب و کارخود، گام در راه کارآفرینی بگذارد.

چرا به فکر راه اندازی کسب و کار افتادید؟

استقلال مالی و درآمد مناسب، آرزوی هر زن سرپرست خانوار است. اگه چه از حمایت کمیته امداد سپاسگزارم اما دیگر نمیخواستم از لحاظ مالی وابسته به این نهاد باشم.

شبی که در خانه به آرزوهای بلند و دراز خودم و اعضای خانواده‌ام فکر کردم تصمیم گرفتم کاری برای خودم دست و پا کنم که بتوانم روی پای خودم بایستم. چون تولید محصولات چرمی را دوست داشتم، انتخاب اولم فعالیت در این صنعت بود.

چون فعالیت در این بخش مستلزم خرید مواد اولیه و ابزار کار بود و من پولی برای تهیه آن نداشتم، به سراغ بخش اشتغال کمیته امداد گرگان رفتم اما به دلیل موانع اداری و بانکی موفق به دریافن آن نشدم اما در نهایت سه سال بعد در اسفند ۱۴۰۰ این وام را گرفتم و کارم را شروع کردم.

چقدر برای توسعه کارگاه چرم وقت گذاشتید؟

وقتی این وام را دریافت کردم همه عزمم را جزم کردم تا این سرمایه را افزایش داده و جواب اعتماد کمیته امداد را به درستی بدهم.با پشتوانه وام یک میلیارد ریالی کمیته امداد مکانی را اجاره کرده و با خرید ۲ دستگاه دوخت و مقداری چرم، کارم را با شروع کردم. اگر چه زمان زیادی از آغاز فعالیتم نگذشته اما در همین مدت کم محصولات متنوعی را تولید کرده و به مشتریانی در گنبدکاووس، بجنورد و تهران فروختم. با گذشت ۶ ماه از آغاز فعالیتم چهار نیروی کار جذب کرده ام و اطمینان دارم تعداد این نفرات در آینده نزدیک چند برابر خواهد شد.

**

سبحان باوفا دیگر مددجوی کمیته امداد گلستان است که با پیگیری علاقه دوران کودکی‌اش راه پر پیچ و خمش را برای توانمندسازی در پیش گرفت و با حمایت کمیته امداد هم خودش را صاحب درآمد کرد و هم فرصت اشتغال را در اختیار ۲ جوان دیگر قرار داد.

توانمندی اقتصادی و استقلال مالی چه طعمی دارد؟

ایستادن روی پای خودم، از آن رویاهای همیشگی من بود که بالاخره پس از مدت ها تلاش با حمایت کمیته امداد به این هدف رسیدم. وقتی فکر راه اندازی یک کسب و کار به ذهنم خطور کرد باور نمیکردم بتوانم این ایده را عملیاتی کنم. مردد بودم تا این که با حوزه اشتغال کمیته امداد گرگان مشورت کرده و با گذراندن دوره آموزشی فنی و حرفه ای، در یک فضای یک متری مرکز پرورش گل راه اندازی کردم.

تصورم این بود که شاید تا یکسال بعد بتوانم کمی از هزینه های زندگی ام را از این راه تامین کنم اما در مدت کوتاهی، به فروش زیاد رسیدم و با مکان استیجاری ۳۰۰ متر مربعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و وام یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی کمیته امداد، کارم را گسترش دادم تا جایی که قیمت فعلی گل و گیاه از ۱۰ میلیارد ریال عبور کرده است.

  

به فکر توسعه و گسترش این کسب و کار هستید؟

در حال حاضر ۲ نیروی کار دائم دارم و میخوام کارم را بزرگتر کنم اما برخی موانع برای دریافت وام از محل تبصره ۱۸ ، این هدفم را متوقف کرده است. البته در حال رفع این موانع هستم تا کار غیرممکنی که تصور انجام آن را نداشتم گسترش دهم.

**

افراد بهره مند از حمایت مالی و معنوی کمیته امداد گلستان معتقدند که این حمایت ها در یک سال اخیر شتاب بیشتری گرفته و تداوم آن مشارکت این قشر را در توسعه اقتصادی استان دوچندان خواهد کرد.

مطابق گزارش کمیته امداد گلستان، این نهاد ۷۹ هزار خانوار با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش خدمات خود دارد که براساس ظرفیت سنجی صورت گرفته، ۸۴ هزار نفر از مددجویان این نهاد در استان و در رده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال مستعد سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال و خودکفایی هستند و تسریع در اشتغال این عده از مددجویان در استان، کمیته امداد برنامه ریزی کرده است.

برچسب‌ها استان گلستان کمیته امداد امام خمینی اشتغال زایی شهرداری گرگان اعتبارات دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان کمیته امداد امام خمینی اشتغال زایی استان گلستان کمیته امداد امام خمینی اشتغال زایی شهرداری گرگان اعتبارات دولت سیزدهم کمیته امداد امام خمینی کمیته امداد گلستان مددجوی کمیته امداد حمایت کمیته امداد کمیته امداد گرگان کمیته امداد اما میلیارد ریال میلیون ریال راه اندازی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد

به گزارش قدس خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره)، رضا سلم آبادی در مراسم واگذاری ۳۳۸۶۳ واحد مسکونی به مددجویان در کل کشور که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکن مددجویی امروز در کشور افتتاح که از این تعداد، ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی مربوط به خراسان رضوی است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی گفت: این واحدها از مجموع تفاهم نامه با سپاه و بنیاد علوی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان ساخته شده است.

وی افزود: برابر تفاهم انجام شده در سال ۱۴۰۱، طی دو سال تعداد ۶۰۰۰ واحد مسکن مددجویی در استان خراسان رضوی ساخته می‌شود.

سلم آبادی تصریح کرد: سال گذشته ۱۹۰۰ واحد مسکن مددجویی و امروز ۲۱۰۵ واحد مسکن تحویل مددجویان شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن مددجویی بر اساس تفاهم نامه باید احداث و تحویل مددجویان شود، گفت: تلاش می‌شود این واحدها در زمستان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض توسط کمیته امداد، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات صندوق امداد ولایت و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن به مددجویان پرداخت شده است.

سلم آبادی تصریح کرد: برخی از این واحدها با مشارکت خیرین ساخته و تحویل مددجویان شده است.

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • اعزام ۲۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس
  • اعزام بیش از ۲۰۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی