Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@13:13:31 GMT

اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای ۱۶ شهرستان فارس

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۸۹۰۲

اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای ۱۶ شهرستان فارس

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی دهقان پور عصر یکشنبه در حاشیه نشست بررسی روند اجرایی ثبت اطلاعات دیمزارها در سامانه این طرح تصریح کرد: توسعه دیمزارها از راهکارهای مهم برای تأمین امنیت غذایی کشور است؛ در شرایطی که با تغییرات اقلیمی مواجه ایم ناگزیر به استفاده از ظرفیت‌های تولیدی خود هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان‌های استان فارس به پنج منطقه تقسیم شده است، اظهار کرد: شهرستان‌های جزو طرح شامل آباده، اقلید، سپیدان، ارسنجان، شیراز، مرودشت، بیضا، زرقان، خرامه، رستم، ممسنی، کازرون، کوه چنار، فیروزآباد، فسا و خنج است که از کشاورزان دیم کار در قالب این طرح حمایت‌های ویژه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سیاستگذار و در رأس آن وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تمهیداتی در نظر گرفته است تا بتواند یک سری ارکان و مؤلفه‌های اثر گذار بر تولید را در قالب طرح جهش تولید مورد حمایت قرار دهد، ابراز کرد: یکی از فاکتورهای مهم که از دغدغه‌های کشاورزان دیم کار به شمار می‌آید بحث بیمه است از این رو به منظور افزایش تولید در خصوص بیمه حمایت‌های ویژه ای انجام شده است.

او با اشاره به اینکه در دنیا حدود ۴۰ درصد از تولیدات کشاورزی از طریق کشت قراردادی انجام می‌شود، اظهار کرد: در ایران متأسفانه یک درصد از سطوح زیر کشت در قالب کشت قراردادی است که در سال زراعی آینده امیدواریم از ظرفیت کشت قراردادی برای جهش تولید در دیمزارها بهره ببریم.

دهقان پور با تاکید بر اینکه از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌هایی که قرار است طرح در آنجا اجرا شود انتظار می‌رود به این طرح به عنوان یک فرصت استثنایی بنگرند، اضافه کرد: اگر بارندگی‌هایی با شدت، میزان و پراکنش مناسبی داشته باشیم می‌توانیم از ظرفیت تولید در دیمزارها بهره کافی ببریم.

او با اشاره به اینکه ده محصول زراعی در طرح جهش تولید در دیمزارها مد نظر هستند که گندم، جو، کلزا، نخود و عدس از این جمله اند، افزود: حدود ۱۴۰ هزار هکتار کشت گندم در استان فارس داریم که به نوبه‌ی خود یک ظرفیت مناسب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه باید به دنبال این باشیم که هواشناسی کشاورزی را تقویت کنیم، تصریح کرد: واقعیت این است در کشور ما مباحث هواشناسی در حوزه‌های اقلیم کلان و ماکرو کلیما قوی عمل کرده است ولی در میکرو کلیما که مرتبط با بحث‌های کشاورزی است متأسفانه داده‌های قوی نداریم.

به گفته دهقان پور؛ باید از تمام ظرفیت‌های درون استانی و برون استانی استفاده کنیم. در اجرای طرح نباید غفلت کرد زیرا ممکن است در فصل زمستان بارش‌های مناسبی داشته باشیم.

کد خبر 5575495

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس کشت دیم شیراز هفته دولت بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی گرگان دولت سیزدهم آمار کرونا اربعین 1401 قزوین گناوه اجلاس پیرغلامان حسینی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه لاینینگ 6500 متری در آمل

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،محمد هادی‌زاده اظهار کرد: پروژه پوشش بتنی کانال انتقال آب (لاینینگ) به طول 6 هزار و 500 متر با اعتبار 50 میلیارد ریال در اراضی شالیزاری 18 روستای شهرستان آمل در حال اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با اشاره با نظارت مستمر کارشناسان امور فنی و زیربنایی این مدیریت بر اجرای این طرح، تصریح کرد: این طرح تاکنون به طول هزار و 250 متر با هزینه 8.5 میلیارد ریال در روستاهای کمدره، لتی‌کلا، پولیکیاده و چنگمیان اجرا و نیز در روستاهای شهنه‌کلا، پاشاکلا، اسکی‌محله، تازه‌آباد و نوآباد این شهرستان در دست انجام است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح از تمام توان و ظرفیت موجود برای رشد و اعتلای کشاورزی، رسیدن به اهداف سازمانی، توسعه بخش کشاورزی، امنیت غذایی و تحقق شعار سال استفاده می شود، گفت: احداث پوشش بتنی کانال های انتقال آب، نقش تعیین کننده‌ای در بهبود راندمان آبیاری، کاهش هدر‌رفت و مدیریت توزیع آب و جلوگیری از رشد علف‌های هرز خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • اجرای پروژه لاینینگ 6500 متری در آمل