نحسی ماه صفر مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و اصلا پایه و اساس دینی ندارد!
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۹۴۲۴
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نحسی ماه صفر پایه و اساس دینی ندارد، گفت: نحسی ماه صفر به خاطر وقوع رحلت پیامبر در همین ماه است و البته این شوم و نحسی مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و یک امر فراگیر برای سالهای بعد نیست.
به گزارش برنا ؛ حجت الاسلام سید مجتبی حسینییمین با بیان اینکه نحسی ماه صفر بین مردم معروف شده است به طوری که آن را ماه سنگینی میدانند، گفت: در این ماه مردم بیشتر صدقه میدهند، از سفر کردن پرهیز میکنند و حتی عمل خواستگاری را به تعویق میاندازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه اعتقاد به نحوست ماه صفر درونی شده است ولی باید مسئله سعد و نحس بودن ایام باید براساس آیات قرآن و روایات مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: البته برخی به آیات 19 و 20 سوره قمر و آیه 16 سوره فصلت که مربوط به عذاب قوم ثمود و عاد است، اشاره دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای پاسخ به این سوالات و شبهات بهتر است نظر مراجع و علمای ربانی را در نظر بگیریم نه آنچه که عموم مردم برداشت میکنند و به کار میگیرند.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی در جلد 19 تفسیرالمیزان خود به طور مفصل به سعد و نحس بودن ایام پرداخته است و معتقد است که از نظر عقلی نمیتوان در مورد سعد و نحس بودن ایام به نتیجه رسید زیرا اجزای زمان همه مثل هم هستند و آن نحسی برای قوم ثمود و عاد در همان روز و در همان سال بوده و مربوط به سالهای بعد و ماه بعد نمیشود.
حسینییمین با اشاره به اینکه نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی بوده که در آن زمان رخ داده است، خاطرنشان کرد: مثلا نحسی ماه صفر به خاطر وقوع رحلت پیامبر در همین ماه است و البته این شوم و نحسی مربوط به همان سال رحلت پیامبر بوده و یک امر فراگیر برای سالهای بعد نبوده است.
وی به برخی روایات و نقل قولها در میان مردم در خصوص سعد و نحس بودن و قمر در عقرب بودن روزها، نحوست ماه صفر و توجه به این مطالب اشاره کرد و افزود: عدهای از مردم متأسفانه برنامه زندگی خود را براساس همین مطالب تنظیم میکنند، حتی برای برای بچهدار شدن.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مجموعه آثار استاد شهید مطهری جلد 25 صفحه 408 نجوم را به دو قسمت نجوم ریاضی و نجوم احکامی تقسیم کرده گفت: نجوم احکامی از طرف ائمه(ع) رد شده است و منبع دینی ندارد و دین را باید از سرچشمه آن یاد بگیرم.
وی گسترش فعالیت دعانویسها در یک جامعه دینی و رجوع مردم برای رفع گرفتاریهایشان به دعانویسها را مایه تأسف خواند و ادامه داد: این دعا دو دسته دارد یکی براساس آیات قرآن و دعاهای مرسوم است، ولی برخی دیگر براساس سحر و جادو بوده که از نظر عرفی و شرعی مردود است و حتی رجوع به این افراد نیز حرام است.
حسینییمین به نقل داستانی از امام جعفر صادق(ع) پرداخت و ادامه داد: عبدالملک بن اعین برادر زراره که خود از راویان بزرگ و مرد عالمی است به امام مراجعه کرد و گفت من دچار نجوم احکامی شدهام، کتابهایی در این زمینه دارم و به خاطر توجه و عمل به این نجوم زندگیام قفل شده و هیچ کاری نمیتوانم انجام دهم که امام صادق(ع) خطاب به این فرد فرمود: « تو شیعه مایی و به این مسائل عمل میکنی!؟ هر آنچه از این کتب و مطالب در خانه داری همه را آتش بزن».
وی با بیان اینکه این عکسالعمل سریع امام یعنی مردود بودن نجوم احکامی، اضافه کرد: اگر این توجه به نجوم احکامی در جامعه فراگیر و دامنگیر شود باعث بدبختی مردم خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخن شهید مطهری در این خصوص یادآور شد: توکل، توسل به ائمه و صدقه برای برخی چیزهایی که به نام سحر است باید انجام داد.
وی رجوع به دعانویس برای گرهگشایی در کار آن هم در قرن 21 را کاری سبک و ناآگاهانه خواند و گفت: ما خود مسئول زندگیمان هستیم که باید امور آن را اصلاح کنیم و در کنار آن توکل و توسل را نیز مدنظر داشته باشیم.
حسینییمین به موضوع قربانی کردن برای خرید خانه و ماشین و... اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این مسئله برای چشم زخم است که در روایات از معصومین به آن امر و توجه شده است.
وی به تشریح عقیقه کردن و اهمیت این کار برای هر فردی پرداخت و افزود: حتی اگر فردی در کودکی برایش عقیقه نکردهاند دستور است که در همان بزرگسالی برای خود با آن شرایط ذکر شده عقیقه کند.
این استاد حوزه و دانشگاه به برخی پیامها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در پایان ماه صفر یک پیامی دست به دست میچرخد که پیامبر فرمود هرکس پایان صفر و شروع ماه ربیعالاول را خبر دهد بشارت بهشت میدهم.
وی با بیان اینکه این پیام ذکر شده در بالا پایه و اساسی ندارد و به گفته علامه جعفری حرفی بیهوده است و منبع معتبری برای آن یافته نشده است؛ ادامه داد: برخی روایات آن چنان در طول قرنها دستخوش جعل و دروغ شده است که در میان ذهن و دل مردم درونی شده است که باید در مورد این موضوعات تجدید نظر کرد و دین را از منبع و مرجعش پذیرفت.
حسینییمین در ادامه سخنانش به بحث استخاره اشاره کرد و ادامه داد: استخاره شروط دارد: شرط اول آنکه شرع اجازه داده باشد، اینکه فردی برای ازدواج و یا سقط جنین استخاره میکند که این نوع استخاره از پایه مردود است.
وی اضافه کرد: شرط دوم این است که عقل برای تصمیمگیری در آن مورد مدنظر کاربردی ندارد و سوم اینکه مشورت جوابگو نباشد و چهارم اینکه فرد در مورد مسئلهای تردید پنجاه درصدی دارد و بر سر دو راهی مانده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چقدر از زندگیهای مردم و به طور مشخص ازدواج دختران و پسران به خاطر همین استخارهها نابود شده است، یادآور شد: استخاره برای پیشبینی از آینده نیست بلکه برای طلب خیر کردن است که باید شروط بالا رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه شهید مطهری تجربه را امر مذهبی نمیداند بلکه امری تجربی میداند، خاطرنشان کرد: ما سه نوع استخاره داریم و آن استخارهای که از همه قویتر بوده متروک مانده است.
حسینییمین افزود: در این نوع استخاره باید دو رکعت نماز با حضور قلب بخوانیم و بعد دعایی مخصوص در پایان این نماز باید خوانده شود که از خدا طلب خیر میکنیم و بعد هر آنچه به دل افتاد را انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه استخاره امر مذهبی نیست بلکه یک امر تجربی است، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از ائمه ما استخاره نکردهاند ولی مردم به آن پر و بال دادهاند و عدهای هم دکان باز کردهاند و دنبال کاسبی هستند.
آیا این خبر مفید بود؟ 0 0
نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: برنا قرآن نجوم دین جامعه شیعه فضای مجازی ذهن ازدواج سقط جنین قلب امام صادق ذهن فضای مجازی قرآن نجوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۹۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است، گفت: همه انتقادات وارده به اداره شوراها در همین مفهوم نهفته است که مجریان یا مسئولان سایر سازمانها یا خود شوراها بر این مفهوم پایبند نیستند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا جاننثاری امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش رؤسای شوراهای اسلامی شهرستانهای استان اصفهان ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: اگر به نظام جمهوری به دید تشکیلاتی نگاه کنیم، در مقایسه با همه نظامهای جهان میبینیم که سایر کشورها بر اساس پادشاهی یا رأی مستقیم مردم یا مجلس و یا بهصورت دیکتاتوری اداره میشود، اما حکمرانی در جمهوری اسلامی متفاوت است و مقامات با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند.
وی افزود: گفتمان جدیدی را تحت عنوان «مردم سالاری دینی» در دنیا اختراع کردیم و همین کلمه دینی چیزی است که دشمن از آن میترسد؛ در دکترین جمهوری اسلامی عبارت مردم سالاری دینی یعنی همه امور در کشور از صفر تا صد در اختیار مردم است و مردم با معیارهای دینی خود ساختار سازی میکنند، بنابراین در چنین ساختاری دولت، مجلس، شوراها قاعده دارند با این حال اگر مردم سالاری به صورت دینی شکل گرفت کارآمدی بالایی خواهد داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است، گفت: همه انتقادات وارده به اداره شوراها در همین مفهوم نهفته است که مجریان یا مسئولان سایر سازمانها یا خود شوراها بر این مفهوم پایبند نیستند؛ شوراها در ریزترین واحد کشور تا بزرگترین سطح تشکیلات حاکمیت به صورت مویرگی و قاعدهمند وجود دارند تا جایی که در اقشار و صنوف هم شورا وجود دارد.
وی تاکید کرد: وظیفه شوراها این است که بدون تعارف آنچه در بطن جامعه میگذرد را به حکمرانان ارائه کرده و مطالبه گری کنند و در ادامه آنچه را که توسط حاکمیت انجام میشود را به مردم منتقل کنند، کارآمدی نظام را نشان دهند و سبد اقدامات نظام را سنگین کنند، اما در زمینه نشان دادن کارآمدی نظام ضعفهایی وجود دارد.
وی تاکید کرد: حلقه میانی باید مطالبات مردم را پیگیری کند، اما همین حلقه امور انجام شده را در سبد انقلاب به مردم منعکس نمیکند و جفا به جمهوری اسلامی میشود.
جاننثاری با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی در حوزه راهسازی، بهداشت و درمان و عمرانی گفت: همه ما در یک کشتی نشستهایم، مراقب باشیم آن را با دست خود سوراخ نکنیم؛ ما باید از خدمات نظام در بین مردم دفاع کنیم، چرا که جریانهای ضد انقلاب از این حفرهها علیه نظام استفاده میکنند؛ حفرههایی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای دو سال اخیر خود همواره بر آن تاکید داشتهاند.
کد خبر 749978