Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: مدیرکل سابق وزارت خارجه با اشاره به اینکه تضمین سیاسی و حقوقی تاکنون در هیچ توافقی پایدار نمانده و تغییر شرایط می تواند موضوع را بی اثر کند، گفت: اگر منافع ما اقتضا می کند که سریع تر برجام احیاء شود و از هزینه ها و خسارت های بیشتر به کشور جلوگیری کند، ما باید تلاش کنیم که در این چهارچوب برجام احیا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با قاسم محبعلی را در ادامه می خوانید:

 

مسأله آژانس را آمریکایی ها پاسخ داده اند راه حل این است که ایران با آژانس توافق کند

 

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است. از نظر شما چه پاسخی باید به آمریکا داده شود؟

ما نمی دانیم آمریکایی ها چه چیزهایی گفته اند. شاید سه موضوع تضمین ها، سایت هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی مشکوک بودن آنها است و تحریم های فراتر از برنامه هسته ای ایران مطرح باشد. من فکر می کنم مسأله آژانس را آمریکایی ها پاسخ داده اند و راه حل این است که ایران با آژانس توافق کند. البته توافق برجام و حمایت آمریکا و اروپا از حل و فصل قضیه ایران با آژانس می تواند تسهیل کننده باشد؛ همان طوری که در سال 2015 بود.

در مورد تضمین ها هم فکر می کنم پاسخ آمریکایی ها روشن باشد. بالأخره دولت بایدن که امضاکننده بازگشت به برجام است، طبیعتا تا پایان از آن حمایت خواهد کرد؛ اما آمریکا باید تضمین کند که در آینده شرکت های بزرگ سرمایه گذاری تحریم نمی شوند. این قضیه هم تقریبا حل و فصل شده است. یعنی باید ما بپذیریم که برجام یک توافقنامه امنیتی ولی آثار اقتصادی آن منوط به این است که ایران از حضور شرکت های بزرگ بین المللی و به خصوص شرکت های بزرگ آمریکایی استقبال کند تا آنها خودشان در برجام صاحب منافع باشند و دولت های بعدی را هم تشویق کنند که در برجام باقی بماند. ولی تضمین سیاسی و حقوقی تاکنون در هیچ توافقی پایدار نمانده و تغییر شرایط می تواند موضوع را بی اثر کند.

 

تحریم های کنگره نیاز به مذاکرات دیگری دارد

 

در مورد تحریم های فراتر از برجام هم من فکر می کنم بخشی از آنها که دستور ترامپ در دوره ریاست جمهوری بوده را شاید بتوان در برجام یا خارج از برجام با آمریکایی ها توافق کرد، ولی طبیعتا تحریم های کنگره نیاز به مذاکرات دیگری دارد و نمی شود در چهارچوب برجام آنها را حل و فصل کرد.

بنابر این، اگر منافع ما اقتضا می کند که سریع تر برجام احیا شود و از هزینه ها و خسارت های بیشتر به کشور جلوگیری کند، ما باید تلاش کنیم که در این چهارچوب برجام احیا شود. فرصت هست که راجع به سایر موضوعات خارج از برجام اعم از تحریم ها و موضوعات دیگر به صورت مجموعه ای یا دو جانبه با آمریکایی ها صحبت و آنها را حل و فصل کنیم و احیاء برجام را مشروط به آن شرایط نکرد که هرچه زمان بگذرد بیشترین ضرر به ما می رسد. آنها هم ضرر می کنند و اگر منافع نداشتند به برجام بر نمی گشتند ولی بیشترین ضرر به ما می رسد.

بنابر این، باید به برجام برگشت و بعد سر فرصت راجع به سایر موضوعات صحبت کرد. این هم که بعضی ها در ایران فکر می کنند شاید اروپا و آمریکا در برابر انرژی به زانو در می آیند و امتیاز بیشتری می دهند یک توهم است و چنین اتفاقی نخواهد افتاد. تا جلسه بعدی آژانس در نیمه سپتامبر زمان محدود است و اگر این توافق صورت نگیرد ممکن است برنامه هسته ای ایران مجددا به شورای امنیت برگردد.

 

ادامه دادن مذاکره در سطح وزرا خیلی ثمربخش نیست دیگر خیلی طولانی کردن مذاکرات راه به جایی نمی برد و وقت تلف کردن است

 

به نظر شما چه قدر محتمل است که مذاکرات حضوری در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا برای احیای برجام صورت بگیرد؟

به نظر من به یک تصمیم سیاسی در سطح بالای کشور نیاز است که مذاکره و شرایط را برای احیای برجام فراهم کنند. فکر می کنم ادامه دادن مذاکره در سطح وزرا خیلی ثمربخش نباشد و تلاش دولت و تیم مذاکره باید این باشد که قبل از هر مسأله ای این تصمیم سیاسی را بگیرد و مذاکره کند تا به نتیجه برسد و فکر می کنم دیگر خیلی طولانی کردن مذاکرات راه به جایی نمی برد و وقت تلف کردن است.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام قاسم محبعلی احیای برجام مذاکرات احیای برجام جواب ایران به آمریکا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا ایران با آژانس آمریکایی ها فکر می کنم تحریم ها حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران

وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو نفر و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

بر اساس این بیانیه سید محسن وهاب زاده مقدم، عباس عبدی، شرکت دانش‌بنیان شرق، پیشرو صنعت آسمان شریف، الوند موتور و موج گستر آسمان پرواز تحریم شده‌اند.

در این بیانیه ادعا شده است که دو فرد تحریم شده، «مدیران شبکه‌ای از شرکت‌های ایرانی هستند که در تولید پهپاد فعالیت می‌کنند» و با رئیس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات نیروی هوافضای سپاه پاسداران مرتبط هستند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه انگلیس دارایی‌های افراد و نهاد‌های تحریم شده در این کشور مسدود و شرکت‌ها و شهروندان انگلیسی از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

انگلیس همچنین ممنوعیت‌های جدیدی را علیه صادرات قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران اعلام کرده است. وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه ادعا کرد که این اقدامات دسترسی ایران برای توسعه این تسلیحات را محدود می‌کند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم در تداوم فضاسازی‌ها علیه عملیات وعده صادق ادعا کرد: «حمله خطرناک ایران به اسرائیل خطر تلفات هزاران غیرنظامی و تشدید تنش در منطقه را به همراه داشت. امروز بریتانیا و شرکای ما پیام روشنی ارسال کردند مبنی بر اینکه، ما کسانی را که مسئول رفتار بی‌ثبات کننده ایران هستند، پاسخگو خواهیم کرد.» وی مدعی شد که انگلیس به تشدید تحریم‌ها علیه توسعه و صادرات تسلیحات ایران ادامه خواهد داد.

انگلیس هفته پیش هم ۷ نفر و ۶ نهاد ایرانی را که در عملیات وعده صادق دست داشتند، به فهرست تحریم‌های خود اضافه و ادعا کرد: ایران باید از رفتار بی ملاحظه و غیرقانونی خود دست بردارد.

 ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی بیان داشت: سیاست تحریم شکست خورده است، برای ما اذیت و آزار‌هایی دارد، اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

منبع: ایرنا

tags # انگلیس ، ایران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مقام آمریکایی:آزادی اسرا به آتش‌بس طولانی در غزه منجر می‌شود