Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: جمعیت استان حدود ۷ میلیون نفر است و اگر امروز بحرانی آنی مانند زلزله اتفاق بیفتد، ما در بهترین حالت نمی‌توانیم بیشتر از ۵۰۰۰ نفر را مدیریت کنیم. حدود ۱۵ سال است که وضعیت لجستیکی و خودرویی استان به‌روزرسانی نشده است.

محسن ذاکریان در نشستی خبری که امروز، ۶ شهریور ماه، در محل مجتمع فرهنگی آموزشی شهدای امدادگر هلال احمر برگزار شد، در رابطه با اقدامات هلال احمر در خصوص کرونا و اقدامات آن با توجه به کمرنگ‌تر شدن این بیماری در جامعه، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در جریان واردات واکسن یکی از پررنگ‌ترین نقش‌ها را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر تقاضای واکسن وجود ندارد. اخیرا طی دیداری، رئیس جمعیت هلال‌احمر برای رفع بسیاری از تحریم‌های دارویی و تهیه واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند. در دوره اخیر دیپلماسی هلال احمر توسعه پیدا کرده، حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر در اجلاس ژنو و دریافت بالاترین جایزه جمعیت صلیب سرخ پس از حدود ۱۸ سال توسط ایران، شاهدی بر این موضوع است.

وی افزود: دغدغه امروز نه واردات واکسن، بلکه فرهنگ‌سازی برای تزریق آن است. حتی اغلب مراکز واکسیناسیون موجود در مشهد به دلیل عدم مراجعه تعطیل شده‌اند. جمعیت هلال احمر در مشهد و استان موضوع واکسیناسیون را از ابتدای ورود کرونا داشته و در حال حاضر نیز در حال اقدام در این زمینه است. در ورودی‌های بین‌المللی فرودگاه و ورودی‌های مرز دوغارون، همکاران ما مستقر بوده و تزریق واکسن را انجام می‌دهند. هم معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هم جمعیت هلال احمر در زمینه تزریق واکسن در ورودی‌ها فعالیت می‌کنند.


۹۰ درصد آوارگان افغانستانی در حاشیه شهر مشهد مستقر شده‌اند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در خصوص خبرهایی مبنی بر ورود حدود ۱ میلیون نفر اتباع بیگانه به استان پس از اتفاقات اخیر در کشور افغانستان و شرایط واکسیناسیون و رسیدگی به این افراد تصریح کرد: اتباع بیگانه و آوارگان در ایران زیاد هستند. ما چنین تخمینی در خصوص تعداد این مهاجرین را شنیده‌ایم؛ یافته‌های عینی حاشیه شهر نیز نشان‌دهنده این موضوع است. از صف‌های نانوایی می‌توان فهمید چه اتفاقی افتاده است. پس از ورود طالبان، بیش از ۹۰ درصد آوارگان افغانستانی در حاشیه شهر مشهد مستقر شده‌اند. جمعیت هلال احمر به حوزه واکسیناسیون این افراد ورود پیدا کرده است. ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم اما مشکل در تقاضا است. جمعیت هلال احمر به مهاجرین افغانستانی و حتی افرادی که از مرز هوایی به صورت رسمی وارد می‌شوند، چندین دوز از واکسن‌های مختلف را تزریق می‌کند.

ذاکریان با بیان اینکه خدمات واکسیناسیون جمعیت هلال احمر در حاشیه شهر مشهد برای اتباع و ایرانی‌ها یکسان است، ادامه داد: حتی اگر اتباع بدون هویت و غیرمجاز باشند، به این افراد خدمت ارائه می‌شود. در بعضی از حوزه‌ها در خصوص اتباع کاری به ما محول نشده است. جمعیت هلال احمر پیمانکار دولت است؛ به عنوان مثال امدادرسانی جاده‌ای ما جزء مواردی است که جمعیت وارد پیمانکاری برای دولت شده و این موضوع در حوزه وظایف ما نیست،اما امدادرسانی جاده‌ای توسط هلال احمر متعارف شده است. در خصوص اتباع نیز همین اتفاق افتاده، در بعضی ابعاد تاکنون اجازه ورود به ما داده نشده است.

وی اضافه کرد: ورود اتباع به کشور یک فرصت است. ما جزو کشورهایی هستیم که به دلیل پیری جمعیت در سال‌های آینده قطعا نیاز به مهاجر خواهیم داشت. به دلیل همزبانی، همدینی و همسایگی، مهاجرین افغانستانی یکی از بهترین مهاجرها برای ما هستند. مسئولین باید چهارچوب ما را معین کنند. آیا حق داریم به بیمار آواره‌ای که به قول آیت‌الله علم‌الهدی به حضرت رضا (ع) پناهنده شده، خدمات ارائه دهیم؟

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به چند وجهی بودن موضوع رسیدگی به اتباع خارجی، خاطرنشان کرد: اگر یک کمپ ویژه درمانی ایجاد کنیم که ۲۴ ساعته به آوارگان افغانستانی خدمات ارائه دهد، امکان دارد که این موضوع اثراتی منفی از جمله بالا رفتن تعداد آوارگان به کشور داشته باشد و کشور نتواند موضوعات اقتصادی و امنیتی آن را مدیریت کند. ما قطعه‌ای از پازل در جریان آوارگان هستیم اما اگر جایی از ما کمک خواسته شود آن را انجام می‌دهیم. صلیب سرخ برای واکسیناسیون افغانستانی‌های مهاجر در ایران، اعتبار ۱.۷ میلیارد تومانی را در اواخر سال گذشته به ما داده که جمعا با واکسیناسیون انجام شده حدود ۱۰۰ هزار نفر از این افراد واکسینه شده‌اند. دیگر خدمتی که صلیب سرخ آن را حمایت می‌کند، مرکز آموزش مین در دوغارون است.

ذاکریان در خصوص خدمات اربعین توسط جمعیت هلال احمر اظهار کرد: این خدمات در سال جاری متمرکز انجام شده و متولی آن سازمان پزشکی حج و زیارت هلال احمر است و مجموعه استان‌ها در تامین نیروی انسانی و لجستیک کمک می‌کنند. ما در استان ۳ دستگاه آمبولانس، ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱ دستگاه تریلی با نیروهای کامل مورد نیاز، برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. نگرانی‌هایی مانند شیوع وبا در اربعین وجود دارد اما آمادگی جمعیت هلال احمر نسبت به سال‌های گذشته به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

ایجاد ۱۰۷ پایگاه برای زائران دهه پایانی صفر

وی در خصوص آمادگی استان برای دهه آخر ماه صفر و ورود زائران به مشهد عنوان کرد: در سال جاری همزمان با دهه پایانی صفر، ۱۰۷ پایگاه هلال احمر با ۱۲۰۰ نیروی امدادی در نقاط مختلف محورهای منتهی به مشهد در استان خدمات ارائه می‌دهند.

در صورت وجود بحران می‌توانیم تنها ۵۰۰۰ نفر را مدیریت کنیم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در رابطه با کمبودهای هلال احمر در حوزه درمان یادآور شد: جمعیت استان حدود ۷ میلیون نفر است و اگر امروز بحرانی آنی مانند زلزله اتفاق بیفتد، ما در بهترین حالت نمی‌توانیم بیشتر از ۵۰۰۰ نفر را مدیریت کنیم. حدود ۱۵ سال است که وضعیت لجستیکی و خودرویی استان به‌روزرسانی نشده است. برخی تجهیزات مانند تجهیزات کوهستان تاریخ انقضا داشته و با فرسوده شدنشان نمی‌توان عملیاتی با آن‌ها انجام داد. اعتبارات در حدی نیست که پروژه‌های عمرانی خود را تعطیل کرده و آن را صرف خرید تجهیزات کنیم. از آغاز سال ۱۴۰۱ دو نوبت تجهیز انجام شده اما این موضوع توجه ویژه سازمان برنامه‌وبودجه را می‌طلبد.

ذاکریان با اشاره به املاک موقوفه و هبه جمعیت هلال احمر استان گفت: ما یک بنگاه اقتصادی نیستیم. این املاک به ما اهدا شده تا وظایف خود را بهتر انجام دهیم. متاسفانه در گذر زمان به برخی از این املاک رسیدگی درستی نشده است. درآمد جمعیت هلال احمر از کل این املاک، ماهانه ۳۰۰ میلیون تومان است. برآورد ما رشدی ۳ تا ۵ برابری ظرف یک سال است. درخواست ما از استانداری این است که به ما کمک کند تا املاکی که در اختیار جمعیت است را زنده کنیم.
وی افزود: مهمترین مشکل مشهد سازمان نیافتگی متناسب با گستره شهر است. در کل مشهد یک مجوعه در نخریسی یعنی شمال شرق مشهد داریم. حداقل درخواست ما این است که مشهد به ۵ شعبه تبدیل شود. در استان ۱۰ شهرستان با وجود فرمانداری مستقل، هلال احمر ندارند. با ۴ شعبه لازم در مشهد، ۱۴ شعبه ضروری و جدید باید ایجاد شود.

کمبود ۲۲ پایگاه امداد جاده‌ای در استان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در خصوص کمبود پایگاه‌های امداد جاده‌ای در استان بیان کرد: طبق استاندارد در هر ۵۰ کیلومتر باید یک پایگاه امداد جاده‌ای وجود داشته باشد. ما تخفیفی برای این استاندارد قائل شده و پایگاه‌های خود را در هر ۵۰ کیلومتر در جاده‌های حادثه خیز بنا کردیم. حتی با وجود این تخفیف، ۵۰ پایگاه امداد جاده‌ای در استان نیاز است اما در حال حاضر ۲۸ پایگاه امداد جاده‌ای وجود دارد. همچنین ۶ پایگاه از این ۲۸ پایگاه کانکسی هستند. برآورد ما از هزینه ساخت تمام شعب و پایگاه‌های خود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هلال احمر مدیریت بحران مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان پایگاه امداد جاده ای جمعیت هلال احمر ۵۰۰۰ نفر حاشیه شهر شده اند حدود ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ۱۳ استان و در پنج روز گذشته، از حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی با اشاره به امدادرسانی در سیل و آب‌گرفتگی از چهارم تا نهم اردیبهشت اظهار کرد: ۱۳ استان از جمله اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان، هرمزگان و یزد و ۵۷ شهرستان، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امدادگران در این مدت زمان، به ۴۸۱۳ نفر امدادرسانی کردند، افزود: ۱۹۷ تیم عملیاتی، شامل ۷۷۰ امدادگر، در ۹۱ عملیات شرکت کردند، ۳۴۴ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۱۲۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند، امدادگران با کمک دستگاه پمپاژ، آب تجمیع شده در ۲۹۲ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: ۵۵ دستگاه چادر، ۶۸۴ تخته پتو، ۲۹۵ تخته موکت، ۲۰۶۶ کیلوگرم نایلون، ٢۴٠ بسته غذایی، ۹۵۸ قوطی کنسرو، ۱۹۴ قرص نان و ۵۴۰ کیلوگرم برنج بین افراد متأثر از سیل و آب‌گرفتگی توزیع شد.

کد خبر 748627

دیگر خبرها

  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه های هلال احمر اردبیل