Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، علی مالمیر امشب در آیین افتتاح همزمان ۲۸ پروژه استان همدان در کاروانسرای شاه‌عباسی این شهرستان اظهار کرد: ۲۸ پروژه مرمتی با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سطح استان امروز به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

 وی گفت: چند سال اخیر پروژه‌های میراث فرهنگی را در مناسبت‌های مختلف با هدف معرفی بیش از پیش جاذبه‌های میراثی، گردشگری و صنایع دستی در سطح استان آغاز کردیم و امسال این کار در اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی تویسرکان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: خوشبختانه توانستیم هم از منظر مصوبات سفر هیات دولت به استان همدان و هم سفر وزیر میراث فرهنگی به عنوان نماینده دولت در تویسرکان بهره ببریم و پروژه‌های میراث توجه ویژه‌ شود.

وی بیان کرد: مصوبه سفر هیات دولت به همدان اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای چهار پروژه خاص و یکی از این پروژه‌ها موضوع مرمت و ساماندهی بافت‌های شهر و روستایی است.

مالمیر با تاکید بر اینکه بافت شهرستان تویسرکان یکی از نسبتا سالمترین بافت‌های باقی مانده تاریخی استان همدان است که می‌تواند از این اعتبارات استفاده مناسبی را ببرد و ما حتما اعتبار درخوری را ویژه بافت شهرستان تویسرکان خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری هم از جمله پروژه‌هایی بود که برای آن اعتبار از محل سفر هیات دولت مصوب شد افزود: تکمیل منطقه نمونه قلندرسیاه و روستاهای هدف گردشگری گشانی و اشتران شهرستان تویسرکان نیز از ردیف این اعتبارات بهره می‌برد.

 مقاصد جاذبه گردشگر نوظهور از اولویت‌های استان است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: در راستای ایجاد محصولات جدید برای گردشگران و افزایش جاذبه‌های گردشگری و تنوع بخشیدن به آن‌ها، آماده کردن مقاصد جاذبه گردشگر نوظهور از اولویت‌های میراث فرهنگی استان است که یکی از زیباترین این جاذبه‌ها‌ می‌تواند دستکندهای استان باشد.

وی با اشاره به اینکه کار بر دو دستکند ارزانفود و سامن در حال انجام است، از افتتاح فاز یک دستکند سامن به زودی خبر داد و گفت: دستکندهای دیگری چون ده‌بنه تویسرکان در سطح استان وجود دارد که برای کاوش مورد توجه مقامات این شهرستان است.

مالمیر ویژگی‌های دستکند ده‌بنه تویسرکان را نزدیک بودن به شهر و قرار گرفتن در مکانی که به لحاظ چشم‌انداز پرمزیت است، برشمرد و تاکید کرد: با توجه به این موقعیت خاص دستکند ده‌بنه تویسرکان می‌تواند به یکی از قطب‌های جاذب گردشگری تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور امکان فروش و عرضه محصولات صنایع دستی ایجاد یک نمایشگاه دائم صنایع دستی مطالبه همیشگی بوده و هست بیان کرد: برای ایجاد زیرساخت فروش محصولات نمایشگاه دائمی را در هگمتانه پیش‌بینی کردیم که امیدواریم مورد استقبال مردم همدان و گردشگران قرار گیرد.

تملک خانه تاریخی مرحوم رحمت‌الله بیات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه حدود یک چهارم از ظرفیت صنایع دستی استان در تویسرکان است بنابراین حداقل ۲۵ درصد هنرمندان تویسرکان برای فروش محصولات خود از این نمایشگاه ذینفع هستند.

 وی از پیش‌بینی بخش اعظم اعتبارات میراث فرهنگی برای تملک خانه تاریخی مرحوم رحمت‌الله بیات در تویسرکان خبر داد و خاطرنشان کرد: با این اقدام می‌توانیم ضمن حفظ این اثر میراثی از آن به عنوان محل اداره میراث فرهنگی تویسرکان و از خانه مسعودی به عنوان به موزه تخصصی گردو استفاده کنیم.

مالمیر با اشاره به فعالیت دو اقامتگاه بوم‌گردی در تویسرکان و در دست اقدام بودن دو اقامتگاه دیگر و تکمیل آن‌ها تا پایان سال گفت: در پنج ماهه اول سال چهار موافقت اصولی برای دو اقامتگاه بوم‌گردی، هتل دو ستاره و یک سفره‌خانه سنتی را در تویسرکان صادر کردیم.

وی با بیان اینکه از تبصره ۱۸ حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان توانستیم در حوزه صنایع دستی و گردشگری تسهیلات جذب کنیم یادآور شد: نسبت به سهمیه سال گذشته تقریبا ۳۰ درصد سهم اعتبار تخصیص یافته به استان در حوزه صنایع دستی و گردشگری را تویسرکان توانسته جذب کند.

۸۰۰ میلیون تومان برای مطالعات بافت تاریخی تویسرکان جذب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به انجام مطالعات دو شهر دارای بافت تاریخی در استان اظهار کرد: مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای مطالعات بافت تاریخی تویسرکان جذب شده است.

فرماندار تویسرکان نیز با اشاره اینکه محور توسعه شهرستان در بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعریف شده است اظهار کرد: چالش بزرگ تویسرکان مهاجرفرستی است که با ایجاد بسترهای درآمدزایی با استفاده از ظرفیت‌های بکر این شهرستان در حوزه‌های مختلف می‌تواند مانع این اتفاق شد.

حسین افشاری با اشاره به وجود ۲۲۱ اثر دارای ارزش در زمینه‌های متفاوت در تویسرکان که ۱۰۰ اثر ثبت ملی شده افزود: تویسرکان به لحاظ جاذبه‌ها و آثار میراثی رتبه دوم استان همدان را دارد به همین دلیل امروز آیین رونمایی از ۲۸ پروژه استانی در کاروانسرای شاه عباسی تویسرکان صورت گرفت.

وجود دو اقامتگاه بوم‌‌گردی در تویسرکان و ایجاد دو اقامتگاه دیگر تا پایان سال

وی ۲۵ درصد از تولیدات صنایع دستی استان همدان را از آن شهرستان تویسرکان دانست و گفت: بیشترین اشتغال تویسرکان بعد از باغداری و کشاورزی در حوزه صنایع دستی است.

فرماندار شهرستان تویسرکان با تاکید بر اینکه تبلیغ محصولات صنایع دستی در تویسرکان ضمن معرفی این شهر و هنرمندانش می‌تواند بازار کار و درآمد شهرستان را رونق دهد اضافه کرد: خوشبختانه یک‌سوم ظرفیت نمایشگاه میراث فرهنگی در روزهای ۲۵ تا ۲۸ مرداد به محصولات تویسرکان اختصاص داشت.

وی با اشاره به وجود دو اقامتگاه بوم‌‌گردی در تویسرکان و ایجاد دو اقامتگاه دیگر تا پایان سال تاکید کرد: باید برای جذب گردشگر و ماندگاری آن ظرفیت‌های بکر و جذاب شهرستان را خلاقانه معرفی کنیم با این اقدام پویایی و رونق اقتصادی ضمن حفظ میراث ارزشمند شهرستان شکل می‌گیرد.

برنامه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از کاروانسرا به افتتاح خانه بوم‌گردی در روستای آرتیمان رسید، این خانه مهمان مسوولان و خبرنگاران بود.

در این آیین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه در تویسرکان به خاطر باغ شهربودن، جنس بوم‌گردی متفاوت است اظهار کرد: هر چقدر می‌توانیم باید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی حس تجربه بومی را بیشتر داشته باشیم؛ البته گردشگر وقتی می‌خواهد زیست سنتی را تجربه کند باید از همه امکانات مدرن هم برخوردار باشد.

حمایت از متقاضیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تسهیلات ارزان‌قیمت

علی مالمیر با تاکید بر اینکه ترکیب این دو نیاز به خلاقیت دارد افزود: معتقدیم همه بوم‌گردی‌های ما به گونه‌ای جزو کارهای خلاق و کارآفرینی محسوب می‌شوند، ممکن است از بعد دانش‌بنیانی مبتنی به دانش هایتک نباشند؛ اما به لحاظ خلاقیت هر کدام در یک موضوع منحصر به فرد هستند.

وی با اشاره به حمایت از متقاضیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تسهیلات ارزان‌قیمت، کاهش استعلام‌ها و کمک در مرمت در ادامه یکی از ظرفیت‌های خوب و بالای تویسرکان را گردشگری کشاورزی دانست و از امضای تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی و وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد و ترویج گردشگری کشاورزی خبر داد.

فرماندار شهرستان تویسرکان هم در افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی آرتیمان با اشاره به اینکه برای این پروژه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده اظهار کرد: تویسرکان آماده حمایت از متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

حسین افشاری افزود: در تویسرکان با هدف رونق اقتصاد در سه بخش برنامه داریم در حوزه گردشگری ضمن احیای زندگی سنتی گذشتگان و اشتغال‌زایی و کسب درآمد وجود دارد.

جشنواره توت در سال آینده برگزار شود

وی با تاکید بر آمادگی برای افزایش ظرفیت‌های این‌گونه در شهرستان بیان کرد: تویسرکان شهرستان مستعد جذب گردشگر و توریست است بنابراین باید از این ظرفیت به نحو شایسته با بکارگیری خلاقیت در راستای توسعه و رشد بیش از پیش بهره برد.

فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه اولین نقد به شهرستان عدم بهره‌گیری از  ظرفیت‌ و پتانسیل از سوی میهمانان و مسافران است بیان کرد: در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری ارزش افزوده را به دنبال دارد و بیکاری را کاهش می‌دهد.

افشاری با اشاره به اینکه با وجود انبوه درختان توت روستای آرتیمان، جشنواره توت در سال آینده برگزار شود، خطاب به خبرنگاران گفت: فلسفه حضور شما در این اقامتگاه بوم‌گردی معرفی و اطلاع‌رسانی این‌گونه ظرفیت‌هاست.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان نیز در این برنامه با اشاره به وجود یک حمام تاریخی ثبتی در روستای آرتیمان و در دست اقدام بودن ثبت دومین حمام این روستا تاکید کرد: میراث فرهنگی برای تبدیل این مکان‌ها به سفره خانه یا موزه و... آمادگی دارد.

تویسرکان ۲۲۱ اثر تاریخی، مذهبی، فرهنگی و واجد ارزش دارد

اسحاق ترکاشوند با اشاره به اینکه افراد زیادی علاقه‌مند‌ به حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و دور ماندن از زندگی شهری هستند تاکید کرد: شهرستان تویسرکان به لحاظ گردشگری ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد می‌طلبد در راستای رشد و پیشرفت همه جانبه شهرستان به ویژه رونق اقتصاد بهره برد.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن پروژه آرتیمان و بازدید‌های انجام شده و تقدیر از پشتکار و تلاش صاحبان این اقامتگاه بوم‌گردی گفت: این پروژه برای هشت نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی به دنبال دارد.

ترکاشوند با اشاره به اعطای تسهیلات از سوی میراث فرهنگی به این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی آرتیمان با ۴۰۰ متر زیربنا، چهار اتاق با ظرفیت ۲۰ نفر با آورده شخصی ۲ میلیارد تومان و پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به جامعه هدف خود خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه تویسرکان علاوه دوم بودن از لحاظ آثار میراثی، بیشترین روستاهای هدف گردشگری استان هم را دارد افزود: تویسرکان ۲۲۱ اثر تاریخی، مذهبی، فرهنگی و واجد ارزش را در خود دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه ملی صنایع دستی از ۸ تا ۱۲ شهریورماه امسال در استان با ۲۰۰ غرفه از سراسر کشور برگزار می‌شود که صنعتگران تویسرکان نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

انتهای پیام/89010

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان اقامتگاه بوم گردی تویسرکان پروژه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان اقامتگاه های بوم گردی مدیرکل میراث فرهنگی اقامتگاه بوم گردی شهرستان تویسرکان ۸۰۰ میلیون تومان دو اقامتگاه بوم تویسرکان نیز بافت تاریخی جاذبه ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۹۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است