Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی دوشنبه در این نشست خبری گفت: از سال ۱۳۹۷بر اساس یک آیین نامه جدید، مهلت ارائه اظهارنامه و نگهداری کالاهای وارداتی که در مجموع پنج ماه بود، به سه ماه کاهش یافت و همین موضوع سبب جهش ناگهانی کالاهای متروکه شد.

حسین سعیدی افزود: در حالی که تا پیش از این آیین نامه تعداد کالاهای متروکه حدود یک‌هزار کانتینر در سال بود این رقم به حدود ۲ هزار کانتینر در ماه افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کاهش مهلت ارائه اظهارنامه و نگهداری کالا در محوطه های بندری در زمان تصویب و تا مدتی کارایی داشت اما اکنون به روند تولید و توزیع کالا در کشور ضربه می زند و لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد بازنگری در این آیین نامه را ارائه دهد.

سعیدی ادامه داد: با توجه به روند امور اداری و بانکی، زمان عادی برای ارائه اظهارنامه های گمرکی بیش از سه ماه است و مهلت فعلی کافی نبوده و موجب نارضایتی واردکنندگان کالا و همچنین دوباره کاری در فرآیندهای ترخیص کالا می‌شود.

این مقام گمرکی درباره دوباره کاری در فرآیندهای ترخیص کالا توضیح داد: از زمان ابلاغ آیین نامه جدید تا سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۰۵هزار و ۶۴۷ کانتینر کالا به طور مستقیم توسط گمرک بندر شهید رجایی ارزیابی و پس از صدور اظهارنامه، تحت عنوان کالای متروکه به اداره کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تحویل شد.

به گفته سعیدی پس از آن، صاحبان کالا با انجام مراحل اسنادی و بانکی برای پس گرفتن ۹۷هزار و ۱۰۸کانتینر که معادل نزدیک به ۹۲درصد از همین کانتینرها بود مراجعه کردند که طبق قانون به آنها برگشت داده شد.

ناظر گمرکات استان اظهار داشت:  پس از برگرداندن کالاها به واردکنندگان، باید تهیه اظهارنامه و ارزیابی و سایر مراحل از اول انجام شود که چیزی جز دوباره کاری نیست.

این کارشناس ارشد امور گمرکی تصریح کرد: البته گمرک موفق شده تقریبا تمامی کالاهای متروکه را با صدور اظهارنامه و ارزیابی ساماندهی کند و این پیشنهاد و درخواست تنها با انگیزه تسهیل روند تولید و توزیع کالا در کشور مطرح می شود.

سعیدی یادآور شد: البته چالش هایی مانند قطع دسترسی گمرک به سامانه‌های بنادر و مشخصات کانتینرها در بدو ورود و نبود برنامه مدون بندری برای در اختیار گرفتن کانتینرها برای ارزیابی و صدور اظهارنامه شرایط دشواری را برای انجام وظیفه گمرک ایجاد کرده که انتظار می‌رود بنادر و دریانوردی نیز در این بخش‌ها تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان نیز در این نشست خبری ضمن تایید گفته‌های ناظر گمرکات هرمزگان اظهار داشت: در واقع باید کالاهای متروکه را به دو قسمت متروکه واقعی و متروکه مرتبط با آیین نامه ها تقسیم کرد.

مهدی فتحی اظهار داشت: آیین نامه‌های قبلی تا حدود ۲ سال قبل و برای جلوگیری از تجمع کالا در بنادر کارآیی داشتند اما در حال حاضر متروکه اعلام شدن کالاهایی که بسیاری از آنها مواد اولیه واحدهای صنعتی و یا خط تولید کارخانه‌ها هستند، به روند تولید ضربه وارد می‌کند و لازم است آیین نامه‌ها با توجه به شرایط جدید مورد بازنگری قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل اموال تملیکی استان نیز پا به پای گمرک و با بهره‌مندی از همکاری استانداری، سازمان بازرسی و دستورهای کارشناسی و فنی مقامات قضایی هرمزگان فرآیندهای قانونی متروکه‌سازی را انجام می دهد و آمار عملکرد و رتبه های کسب شده در شاخص های مختلف، تایید کننده کار بدون توقف در این حوزه است.

به گفته فتحی با توجه به مشکلات نقل و انتقال ارز و مراحل امور بانکی فرصت سه‌ماهه برای ترخیص کالا کافی نیست.

این مسئول اقتصادی اظهار داشت: هرچند حدود ۱۰۵ هزار  کانتینر کالای متروکه به اموال تملیکی اعلام شده اما با توجه به استرداد بیش از ۹۰ درصد کانتینرهای کالاها به صاحبانشان، می‌توان گفت تعداد کانتینرهای تحویل شده واقعی حدود ۸۵۰۰ کانتینر است.

وی متذکر شد: صاحبان کالا بعد از پس گرفتن کانتینرها علاوه بر این که باید تمامی مراحل قبلی را دوباره طی کنند، ۲ و نیم درصد ارزش کالا را نیز باید بابت کارهای انجام شده قبلی پرداخت کنند که همین رقم به قیمت تمام شده کالا اضافه می شود.

عملکرد و دستاوردها

در بخش دیگری از این نشست خبری ناظر گمرکات استان و مدیرکل اموال تملیکی به بیان دستاوردها وعملکرد مجموعه های تحت مدیریت خود پرداختند.

ناظر گمرکات استان در این بخش اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار میلیون تن کالا به ارزش یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال و ارزش دلاری هفت میلیارد دلار کالا از گمرکات هرمزگان به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

سعیدی بیشترین کالاهای وارداتی را برنج، الکترود زغالی و گوشت اعلام کرد که کالاهای اساسی با وزن ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار تن در صدر واردات گمرکات استان قرار دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۶۲ فقره پرونده قاچاق کالا  توسط مرزبانان اقتصادی  تشکیل شد رشد ۱۱۴ درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل جمع‌آوری ‌و فروش اموال تملیکی استان نیز در این بخش گفت: مجموع اظهارنامه‌های سال گذشته ارسال شده از گمرک برای اموال تملیکی طی سال گذشته ۱۴۶۲ فقره بود اما در پنج‌ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰۰ اظهارنامه به دست ما رسیده است و با اقدامات جهادی که صورت گرفته نشان می‌دهد در این مدت کار شتاب بیشتری گرفته است و از این تعداد حدود ۶۰۰ پرونده تاکنون تعیین تکلیف شده است که حدود ۱۹۰۷ کانتینر است و سال گذشته نیز ۱۳۱۶ کانتینر تعیین تکلیف شد.
 
فروش ۹هزار میلیارد ریال کالای متروکه

فتحی خاطرنشان‌کرد: در پنج‌ماهه نخست امسال ۹ هزار میلیارد ریال  فروش در کالاهای متروکه داشتیم که نسبت  به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد رشد داشته است و کل فروش سال گذشته نیز بیش از هفت هزار میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون  ۸۲۲ تن کالای مضر سلامت نیز منهدم شده است.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت حسین سعیدی واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران هرمزگان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت حسین سعیدی واردات وزارت صنعت معدن و تجارت حسین سعیدی واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران هرمزگان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بندرعباس کالاهای متروکه اموال تملیکی گمرکات استان میلیارد ریال آیین نامه ها ناظر گمرکات سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آیین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد. این آیین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیات دولت رسید. بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی همچنین گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است.

کد خبر 6087385

دیگر خبرها

  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • جبلی: آیین نامه حق پخش در حال تدوین است/ بابت تصاویر بد برخی مسابقات فوتبال عذرخواهی می کنم+ فیلم
  • ۱۶ میلیارد تومان حراج خرده فروشی سازمان اموال تملیکی استان تهران ثبت شد
  • صادرات ۱۲ هزار تُن کالا از قم در فروردین ۱۴۰۳
  • هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • یک وعده دیگر اقتصادی دولت رئیسی، هوا شد؛ واردات خودرو کارکرده، پَر
  • یک وعده دیگر اقتصادی دولت رئیسی، هوا شد/ واردات خودرو کارکرده، پر!