Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه در تمام دنیا، شناسنامه فنی در قیمت ملک تاثیرگذار است و برای فروش آپارتمان بر اساس شناسنامه به ساختمان امتیاز داده می شود، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که همچون کشورهای شناسنامه فنی، مبنای قیمت یک ساختمان باشد.

علیرضا حبیبی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته تمام کارهای یک حوزه توسط متخصصین همان حوزه انجام می شود و برای مثال یک پزشک نمی تواند وارد حوزه ساخت و ساز شود و همچنین بالعکس، در کشورما نیز این مهم تبدیل به یک قانون شده به طوری که برای ساخت ساختمان حتما باید از مجری ذیصلاح استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در ساختمان های دولتی دو دسته پروژه عمرانی و غیرعمرانی وجود دارد، افزود: در پروژه های غیرعمرانی، استفاده از مجری الزام دارد اما پروژه دولتی می تواند به جای مجری، مشاور و پیمانکار ذیصلاح داشته باشد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی تصریح کرد: برخی مشکلات که در ساختمان ها وجود دارد مربوط به پروژه هایی است که به صورت مشارکتی با شهرداری ساخته می شود، از طرفی برخی پروژه ها نیز تخلفاتی دارند و این تخلف به سازمان نظام مهندسی ارجاع نمی شود، اما در صورت بروز مشکل، انگشت اتهام همیشه به سمت نظام مهندسی است.

حبیبی با تاکید بر اینکه وضع ساختمان ها در استان مرکزی بسیار بهتر از سایر استان هاست، بیان کرد: در استان مرکزی پروژه و ساختمان مشابه متروپل وجود ندارد و حتی تخلف طبقه ای نیز به ندرت در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در قانون، شناسنامه فنی برای ساختمان تعریف شده و شهرداری نیز موظف است بر اساس همین شناسنامه فنی مجوز و پایان کار و اتمام بنا صادر کند، بر همین اساس اگر تخلفی وجود داشته باشد، دریافت پایان کار برای سازنده مشکل خواهد شد؛ البته برخی ساختمان ها فاقد مجری هستند، اما ضوابط فنی را رعایت کرده اند که تصمیم گیری در خصوص این پروژه ها در هیئت مدیره انجام می شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: در تمام دنیا، شناسنامه فنی در قیمت ملک تاثیرگذار است و برای فروش آپارتمان بر اساس شناسنامه به ساختمان امتیاز داده می شود. در ایران از سال آینده برچسب انرژی نیز برای ساختمان ها اجباری می شود که این مهم نیز گامی رو به جلو در افزایش کیفیت ساخت و ساز است.

حبیبی تاکید کرد: برخی استان ها کار صدور شناسنامه فنی را به تازگی آغاز کرده اند، اما در استان مرکزی حدود ۱۵ سال است که این مهم اجرا می شود. باید به سمتی حرکت کنیم که در کشور ما نیز شناسنامه مبنای قیمت باشد. برنامه صدور شناسنامه فنی نیز از حالت دستی خارج شده و به صورت اتوماسیونی انجام می شود و در این شناسنامه تمام مصالح و ابزار بکارگرفته شده در ساختمان مشخص است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی جزوسه سازمان برتر کشور است و در برخی مقوله ها از جمله شناسنامه فنی پیشروست، همچنین سیستم مالی نظام مهندسی استان مرکزی نیز جزو اولین ها بوده است.

وی با بیان اینکه نظارت در سازمان به صورت سیستمی انجام می شود و هیچ فردی نمی تواند ناظر را خودش انتخاب کند و این نیز یک ویژگی در این سامان محسوب می شود، چراکه ناظر به هیچ عنوان قابل تغییر نیست، گفت: قدرت اجرایی مهندسین سازمان همانند خبرنگاران، در قلم آنهاست و باید سایر دستگاه ها و نهادها گزارشات این سازمان را پیگیری و اجرایی کنند.

حبیبی در رابطه با تعامل این سازمان با سایر دستگاه ها تصریح کرد: ممکن است برخی از نامه های ما از سوی نهادهای مختلف از جمله شهرداری اجرایی نشود، اما در مجموع، نسبت به سایر استان ها تعامل موجود خوب است و به نظر می رسد شهرداری ها نیز به دنبال اصلاح مسیر و روند و بهبود ساخت و سازها هستند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی تصریح کرد: بعد از حادثه متروپل، مردم تقاضای زیادی برای نظارت بر ساختمان های خود داشتند و برای ساختمان هایشان نگران بودند.

وی افزود: ساختمان ها به دو دسته بعد از قانون نظام مهندسی و قبل از قانون نظام مهندسی تقسیم می شوند. از سال ۷۴ به بعد که قانون نظام مهندسی تصویب شد، سختگیری مهندسین و نظام مهندسی کم کم انجام شده است، اما بالای ۹۰ درصد ساختمان هایی که از سال ۸۰ به بعد زیر نظر نظام مهندسی ساخته شده اند، ساختمان های خوب و مستحکمی هستند، استان مرکزی در این عرصه جزو استان های سختگیر و اراک جزو شهرهای سختگیر در استان است.

حبیبی تاکید کرد: خوشبختانه ضریب زلزله در اراک پایین است و در خطر نسبی متوسط قرار دارد، چراکه معمولا زلزله های شدید در اراک و استان رخ نمی دهد، از طرفی خوشبختانه اراک خاک خوب و مقاومی دارد و امکان ریزش به شکل گودال پایین است.

وی درخصوص استاندارد خسارت سازه ها در مواقع بروز زلزله تاکید کرد: برخی فکر می کنند یک ساختمان مقاوم ساختمانی است که در مواقع بروز زلزله هیچ آسیب نبیند، اما اصل بر این است که در این مواقع تلفات جانی ناشی از خسارت وارد شده به ساختمان در حداقل ممکن باشد که کیفیت احداث ساختمان های استان مرکزی به این سمت در حال حرکت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان نظام مهندسی ساختمان متروپل استان مرکزی مسكن رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی شناسنامه فنی برای ساختمان انجام می شود ساختمان ها برای ساخت استان ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی با نماینده ولیّ‌فقیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل و کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی دیدار کردند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی امروز در دیدار با شماری از معلمان مناطق ۱۵ گانه استان مرکزی گفت: آموزش و پرورش وظیفه دارد در جهت تضمین آینده نظام اسلامی نخبه‌پروری در تراز انقلاب را در دستور کار خود قرار دهد. زیرا هر جامعه‌ای باید برای پیشرفت و توسعه همه‌جانبه و واقعی، توجه به آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های برنامه‌های کلان خود قرار دهد.

او افزود: منشاء تحول در هر جامعه‌ای نیروی انسانی است و متولیان امر از جمله آموزش و پرورش وظیفه دارند با سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و تحول کشور را فراهم کنند. اساس آموزش و پرورش معلم است و گزینش معلمان باید طوری باشد که توانمندترین و شایسته‌ترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اصلاح نظام پرداختی کشور پرداخت و افزود: تعدد نظام‌های پرداختی در کشور یکی از مشکلات ریشه‌ای است و تجمیع قوانین پرداختی باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • دیدار کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی با نماینده ولیّ‌فقیه
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟