Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد فزاینده‌ای که با راه‌اندازی پروژه‌های جدید پتروشیمی به لحاظ حجم و تنوع محصولات این صنایع حاصل می‌شود، بیش از پیش بستر را برای توسعه صنایع پایین دستی فراهم می‌آورد.

به گزارش ایران اکونومیست، کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و دسترسی به منابع طبیعی و خدادادی نفت و گاز و همچنین بازار بزرگ داخلی و بازارهای صادراتی ظرفیت بسیار خوبی در توسعه صنعتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع نیز سبب شده که رشته صنایع نهایی از جمله صنعت ساختمان، لوازم خانگی، خودرو و قطعات، شوینده، مبلمان و مصنوعات، تجهیزات الکترونیک، چاپ و بسته بندی در این سال‌ها با توسعه و رشد قابل توجهی مواجه شوند.

یکی از مهمترین موضوعات در صنایع یاد شده ضرورت توجه به زنجیره تامین مواد اولیه آنها است. صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مادر و راهبردی در کشور، در این سال‌ها توانسته در کنار صادرات و کسب درآمدهای ارزی، مواد اولیه صنایع پایین دستی را نیز تامین نماید.

بررسی وضعیت موجود صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که با توجه به برنامه ریزی‌های سال‌های گذشته، ظرفیت‌های مناسبی در تولید محصولات پایه پتروشیمی در کشور ایجاد شده است. این مهم ضرورت توجه به تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و تبدیل این محصولات پایه به صدها محصول متنوع و با ارزش افزوده بالاتر را بیش از پیش می‌نماید؛ چرا که در حال حاضر علیرغم تامین بخشی از نیاز مواد اولیه صنایع داخلی توسط صنعت پتروشیمی، کماکان بخشی از مواد اولیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از خارج از کشور تامین می‌شود. لذا نیاز است که با برنامه‌ریزی های هدفمند، فعالان صنعت پتروشیمی با مشارکت حداکثری بخش خصوصی اقدام به توسعه زنجیره ارزش محصولات پایه موجود در کشور نمایند.

از طرف دیگر رشد فزاینده‌ای که با راه اندازی پروژه‌های جدید پتروشیمی به لحاظ حجم و تنوع محصولات این صنایع حاصل می‌شود، بیش از پیش بستر مناسبی را برای توسعه صنایع پایین دستی به عنوان مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی فراهم خواهد نمود. در همین رابطه نیز ارزش افزوده بالاتر، اشتغال پایدار و رقابت تولیدات داخلی در بازارهای جهانی و همچنین ایفای نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در گِرو توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است. از این رو حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاری در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی مورد تاکید دولت، مجلس و وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. چرا که توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌تواند مصداق واقعی تحقق شعار سال (یعنی تولید دانش بنیان و اشتغال‌زا) محسوب شود.

در طول یک سال گذشته دولت سیزدهم اقدام به تعریف طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی با هماهنگی هلدینگ‌های تخصصی و بخش‌های خصوصی نموده است. مهمترین اهداف این طرح‌ها را می‌توان در قالب توسعه متوازن و تبدیل محصولات پایه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقای ارزش سبد محصولات صنعت پتروشیمی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و تکمیلی صنعت پتروشیمی، ارتقا نقش صنعت پتروشیمی در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، زمینه سازی برای بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در توسعه طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار با توسعه صنایع پایین دستی برشمرد.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که پیشبرد طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نیازمند یک نگرش متفاوت است. باید بپذیریم که صنعت پتروشیمی وارد فاز جدیدی از توسعه شده که نیازمند به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری در توسعه است، تحقق این امر نیز صرفاً با حضور بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

یادداشت از عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: پتروشیمی ، توسعه صنایع پایین‌دستی ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پتروشیمی توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسعه صنایع پایین دستی تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی محصولات پایه مواد اولیه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: امروز تأمین خوراک پایدار یکی از مشکلات بزرگ صنایع پتروشیمی است.

او افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت مثمرثمر بوده است،هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی اضافه کرد:حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C2+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از شرکت‌های پتروشیمی درخواست می کنم  به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران