Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@17:33:51 GMT

تنها مادرشهید ژاپنی چگونه اسمش را عوض کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۱۸۳۰

تنها مادرشهید ژاپنی چگونه اسمش را عوض کرد؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، به مناسبت انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب، روی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) یگانه مادر شهد ژاپنی در ایران است، برش‌هایی از این اثر را انتخاب کرده و باهم می‌خوانیم تا شناختی از این مادر شهید که چندی پیش درگذشت به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش‌های میانی این کتاب کونیکو یامامورا از چگونگی مراسم ازدواج و انتخاب نام ایرانی خود می‌گوید:

عشق مرد ایرانی و تحقیر از سوی خانواده دو نیروی متخاصم در وجودم بود. دیگر راه برگشتی به خانواده نبود؛ و اگر هم بود، تصمیمم را گرفته بودم که با مرد ایرانی زندگی کنم، در هرجا و در هر شرایطی؛ حتی اگر هویتم از یک دختر ژاپنی به یک زن ایرانی تغییر می‌کرد.

آقای بابایی روز ۱۰ ژانویه را برای تاریخ عقد انتخاب کرد؛ تصادفی بود یا انتخابی، نمی‌دانم. هرچه بود او می‌دانست تاریخ تولد من ۱۰ ژانویه است. باید به سفارت ایران در توکیو می‌رفتیم تا از دو ملیت ژاپنی یا ایرانی، برای دریافت گذرنامه، یکی را انتخاب کنیم. آقای بابایی دو کلمه فارسی خانم و آقا را به من یاد داده بود و با این دو کلمه همدیگر را صدا می‌کردیم. پرسید: خانم کدام ملیت را انتخاب می‌کنی؟ گفتم: آقا هرچه شما بگویی؟ او هم گفت: به صلاح شماست که ملیت ایرانی را برای رفت و آمد به ژاپن انتخاب کنی، این جوری دردسرش کمتر است. گفتم: چشم.

روز عقد یک دست لباس کیمونوی صورتی پر از گل‌های قرمز پوشیدم؛ پوششی خوشگل و سنتی که آقای بابایی خیلی پسندید. چشم از من برنمی‌داشت.

مجلس عقد به شیوه ایرانی و طبق آیین اسلام برایم جذاب و پرسرور بود. تنها غصه‌ام این بود که چرا هیچ یک از اعضای خانواده‌ام در مراسم عقدم نیستند. از این رو به نوعی احساس غریبانه‌ای داشتم. در گام بعد باید ازدواج را در شهرداری ثبت می‌کردیم. آقای بابایی رستورانی را در کوبه انتخاب کرد. آنجا بر خلاف مجلس عقد، خانواده‌ام همگی آمدند. روز بعد هم به خانه آقای بابایی رفتم و زندگی مشترکمان را در یک واحد آپارتمان اجاره‌ای در شهر کوبه، خیابان یامامو تودوری، محله ایکوتاکو، پلاک ۷۷ آغاز کردیم.

یک ماه بعد از ازدواج، آقا گفت: «خانم! رسم ما این است که بعد از ازدواج سفری به اسم ماه عسل داشته باشیم.» پرسیدم: کجا؟

گفت: جزیره کیوشو و شهر ناکازاکی.

نام ناکازاکی برای هر ژاپنی در سال‌های پس از جنگ معادل بمب اتمی و ویرانی بود.

پرسیدم: مگر از ناکازاکی جایی مانده که دیدن داشته باشد؟

گفت: «نمی‌گویم تا خودت ببینی» و چون از سفر با کشتی خوشش می‌آمد ترتیبی داد با یک تور گردشگری با کشتی از کوبه به ناکازاکی برویم.

با وجود زندگی آکنده از عشق و محبت با آقا و با وجود فاصله سنی ۱۰ ساله خیلی دلتنگ پدر و مادر و برادر و خواهرانم نمی‌شدم. مادرم گاهی به خانه ما سر می‌زد، اما پدرم که از اساس با این ازدواج مخالف بود، حتی یک بار هم به خانه ما نیامد. آقای بابایی تشویقم می‌کرد به دلیل حق پدر و مادر موظفیم به آنها سر بزنیم و هر از گاهی به اَشیا می‌رفتیم. خواهرانم، اتسوکو و سواکو، خیلی سردتر از برادرم، هیداکی بودند و هنوز نمی‌توانستند ازدواج من با یک خارجی مسلمان را بپذیرند.

در مقابل سردی خانواده‌ام، گرمی زندگی با آقای بابایی اندوه درونی‌ام را مثل برف آب می‌کرد. هم کلامی‌اش شیرین و امیدآفرین بود و با حرارت از روز آشنایی‌مان تعریف می‌کرد. از همان روزی که مرا دید و به گفته خودش مسیر زندگی‌اش عوض شد و همیشه حرف‌های تازه داشت و حتی اسم فارسی هم برایم انتخاب کرده بود؛ اسم خوش آهنگ «سبا»

می‌گفت: سبا نام یک قوم در قرآن انجیل و تورات است. این قوم خورشیدپرست بودند و ملکه‌ای به نام بلقیس بر آنان فرمانروایی می‌کرد. حضرت سلیمان او را به پرستش خدای یکتا دعوت کرد و ملکه تسلیم رأی سلیمان شد و با او ازدواج کرد. حالا من سلیمان و تو ملکه سبا. اگر خداوند فرزند دختری بهم داد، اسمش را بلقیس می‌گذاریم. پرسیدم اگر بچه من پسر شد چه؟ گفت: سلمان. من که با این تلفظ‌ها آشنا نبودم، گفتم: سلمان؟! سلیمان؟! مگر این دو تا با هم فرقی دارند؟! گفت: سلمان اولین ایرانی است که دین اسلام را پذیرفت. 

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» خاطرات خانم کونیکو یامامورا، مادر شهید محمد بابایی توسط انتشارات سوره مهر و به قلم حمید حسام منتشر شده و تا به حال ۲۶ مرتبه تجدید چاپ شده است.

سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، چهارشنبه نهم شهریور ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار و از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کونیکو یامامورا مادر شهید ژاپنی سبا بابایی شهید محمد بابایی مهاجر سرزمین آفتاب آقای بابایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!

زی‌سان: ژوزه مورایس سرمربی سپاهان، اعلام کرد دین رحمت و مهربان را برگزیده و مسلمان شده است. سرمربی سپاهان پس از این اظهارات غیرمنتظره گفت قصد دارد به زودی ازدواج کند. 

به گزارش زی‌سان، مورایس پرتغالی که از سال گذشته هدایت سپاهان را بر عهده گرفته، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است. این خبر در نشست مطبوعاتی سپاهان و پس از پیروزی مقابل استقلال ملاثانی اعلام شد. 

او که گفته می‌شود به زودی با یک زن مسلمان ایرانی پیوند ازدواج خواهد بست.

ژوه مورایس با کدام دختر ایرانی می‌خواهد ازدواج کند؟

گفته می‌شود مورایس با شیدا مقصودلو ازدواج کرده است.

شیدا مقصودلو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۷۶ در تهران متولد شد. شیدا مقصودلو فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است.

مقصودلو فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۵ با بازی در فیلم سینمایی "قهرمان" ساخته اصغر فرهادی آغاز کرد. او همچنین در نمایش‌های "چند تکه لغزان"، "لوله"، "آرش"، "تورنج" و "نشانی" نیز نقش‌هایی را ایفا کرده است.

ماه‌هاست که در فضای مجازی از او به او به عنوان همسر و یا نامزد ایرانی ژوزه مورایس یاد می‌شود. در ماه دی سال ۱۴۰۲، خبر‌هایی مبنی بر ازدواج این دو فرد منتشر شد.

اختلاف سنی شیدا مقصودلو و مورایس بار‌ها مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. مورایس ۵۸ ساله است و حدود ۳۰ سال از مقصودلو بزرگتر است. 

پست‌های اینستاگرام مقصودلو مملو از کامنت‌های کاربران هوادار سپا‌هان و تبریک ازدواج او و مورایس است. حالا برخی هواداران سپاهان می‌گویند عامل حواس پرتی و بی تفاوتی مورایس به تیم همین خانم بازیگر است. 

نه شیدا مقصودلو و نه مورایس هیچ کدام در هفته‌های اخیر شایعات تکذیب نکردند. باشگاه سپاهان نیز به این موضوع واکنشی نشان نداده بود که همه اینها به نوعی تائید کننده خبر‌ها بود. 

tags # شیدا مقصودلو ، ژوزه مورایس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!
  • پشت پرده «شیعه» شدن ژوزه مورایس؛ ازدواج با شیدا مقصودلو؟
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی