Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان با استفاده از سویه‌های بومی واکسن دوگانه‌ای علیه دو بیماری برای پرورش ماهی قزل‌آلا عرضه کردند که به گفته آنها حداقل ۶ ماه در بدن ماهیان ماندگاری دارد.

احمد عرفان‌منش، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید واکسن برای آبزیان را از محصولات دانش‌محور این شرکت دانست و افزود: تولید این واکسن‌ها وارد فاز مصرف در مزارع پرورش شده و نتایج مطلوبی در پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها در ماهیان هدف به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات روزافزون مزارع پرورش آبزیان کشور و به دنبال آن خسارات اقتصادی چشمگیر برای مزرعه‌داران، نیاز به ارائه راهکارهای فناورانه است که بتوان بهترین راهکارها را در کمترین زمان ممکن به مزارع ارائه کرد و در این راستا نسبت به توسعه واکسیناسیون در حوزه آبزیان و به روز رسانی اطلاعات بیماری‌ها، تجهیزات و روش‌های پرورش آبزیان در ایران و همچنین پایش بیماری‌های آبزیان اقدام کردیم.

عرفان منش با بیان اینکه در این تحقیقات به فرمولاسیون چند نوع واکسن دست یافتیم، اظهار کرد: واکسن‌های "دوگانه استرپتوکوکوزیس/ لاکتوکوکوزیس"، "پرسینیوزیس" و "استرپتوکوکوزیس" از جمله واکسن‌های تولید شده از سویه‌های بومی کشور هستند.

وی واکسن "استرپتوکوکوزیس/لاکتوکوکوزیس" را یک واکسن غیرفعال دوگانه علیه دو باکتری"استرپتوکوکوس اینیایی" و "لاکتوکوکوس گارویه" به همراه پروتئین‌های خارج سلولی استرپتوکوکوی اینیایی دانست که کارایی لازم علیه هر دو  این بیماری‌ها دارد.

عرفان‌منش خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده روی بذرهای (سویه‌های) پشتوانه واکسن، این بذرها به گروه‌های ژنتیکی مختلف تقسیم‌بندی شده و برای افزایش مداوم کارایی واکسن استفاده می‌شوند و واکسن تولید شده برای هر دوی این بیماری (استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس) حداقل ۶ ماه کارایی بالایی دارد.

این محقق اضافه کرد: بیماری استرپتوکوکوزیس به وسیله باکتری‌های استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه در مزارع پرورش ماهی قزل آلا، خسارات اقتصادی فراوانی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه گستره این بیماری جهانی است و در ایران نیز در اغلب نقاط کشور گزارش شده است، اظهار کرد: واکسیناسیون به موقع در اوزان مناسب و در آب با کیفیت مطلوب، موجب پیشگیری از این بیماری خواهد شد.

عرفان‌منش این واکسن را از واکسن‌های اختصاصی برای ماهی‌ قزل‌آلا دانست و خاطر نشان کرد: این واکسن به روش غوطه‌وری برای ماهیان با وزن حداقل ۳ گرم قابل استفاده است و بهترین اثربخشی دمای ۱۱ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسن آبزیان استرپتوکوکوزیس پرورش ماهي قزل آلا عرفان منش بیماری ها واکسن ها قزل آلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۲۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور