Web Analytics Made Easy - Statcounter

هجوم اتباع خارجی باعث تورم در بازار مسکن ترکیه شده است. فروشندگان، عامدانه، قیمت را بالا می‌برند تا خارجی‌ها، منازلی پیدا کنند که سقف ۴۰۰ هزار دلار را پر کند و تابعیت کشوری اعطا شود که گذرنامه آن در جهان بر پله ۵۴ ایستاده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه موجب شده که افراد خارجی مقیم این کشور که برای خرید ملک مبالغ کلانی صرف کرده اند، عملاً دچار ضرر و خسران مالی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنان که در بخش اول این گزارش اشاره کردیم، اتباع چندین کشور خارجی، به شهرهای خوش آب و هوای ترکیه هجوم برده و در خرید ملک از همدیگر سبقت گرفته اند و یکی از انگیزه های آنان دریافت تابعیت ترکیه بوده است.

اما این موضوع باعث شده که یک تورم بی سابقه در بازار مسکن ترکیه پدید آید و شهروندان این کشور، عملاً برای خرید و اجاره مسکن دچار مشکل شوند. چرا که آژانس های فروش مسکن، به شکل عامدانه، قیمت املاک را بالا می برند تا خارجی ها، واحدها و منازلی پیدا کنند که سقف چهارصد هزار دلار مطرح شده از سوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه را پر کند و ارزش ملک، مورد تایید وزارت امور خارجه این کشور قرار بگیرد.

این پول عملاً در ترکیه بلوکه می شود و خریدار، اجازه فروش ملک را ندارد. مگر آن که با پول آن، در همان کشور، ملک هم ارز دیگری خریداری کند. همه این دردسرها برای گرفتن تابعیت کشوری است که گذرنامه آن در جهان، بر پله 54 ایستاده و همسایگان نزدیک ترکیه همچون یونان هشتم و رومانی و بلغارستان بر رده های شانزدهم و هفدهم جهان جای دارند.

آیا کسب تابعیت ترکیه، کسب شهروندی اروپا است؟

یکی از گسترده ترین تبلیغاتی که در سال های اول (به ویژه در سال 2013 میلادی)، پای خارجی ها را برای خرید ملک به ترکیه کشاند، مانور و تبلیغات اغراق آمیز و بزرگ نمایی درباره آینده ترکیه بود.

آژانس های فروش مسکن و شبکه های تلویزیونی چندین کشور جهان، مداوماً چنین تبلیغ می کردند که خرید ملک در ترکیه و گرفتن تابعیت این کشور، به معنی سرمایه گذاری بر روی آینده خود و فرزندانتان است. چرا که این کشور به زودی عضو رسمی اتحادیه اروپا می شود و با داشتن گذرنامه ترکیه ای، می توانید به همه کشورهای شینگن، بدون دریافت ویزا سفر کنید؛ اما زهی خیال باطل.

از آن روز تاکنون، هر سال دولت ترکیه در حوزه های سیاسی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی، سال به سال از اتحادیه اروپا دور و دورتر شده و هیچ آینده روشنی بر سر راه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

تبعیض در اعطای تابعیت ترکیه

در مورد خرید ملک و اخذ تابعیت در ترکیه، باید به سه نکته مهم توجه کرد:

1.همه خارجی هایی که در ترکیه ملک خریده اند، الزاماً سقف مبلغ کسب تابعیت را پر نکرده اند. به این معنی که برخی از آنها، در این کشور خانه خریده اند تا فقط در هنگام سفر، پول هتل ندهند و  در منزل خود بمانند، بدون آن که تابعیت ترکیه را به دست آورده باشند.

2.میزان سختگیری ترکیه برای اعطای حق تابعیت، نسبت به همه درخواست دهندگان یکسان نیست. به عنوان مثال، تاکنون بیش از 500 هزار نفر از ترک های ترکستان شرقی یا اویغور چین، ترک های آهسکا یا آبخازیا و ترکمان های سوریه و افغانستان، تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند اما فقط بخشی از آنان، توانایی خرید ملک داشته اند.

3.در عرف جهانی، اعطای تابعیت و حتی ویزا در قبال دریافت پول، امری نکوهیده است و راه را برای گسترش فعالیت های مافیایی، قاچاق و پولشویی باز می کند.

رد درخواست سفر ترک ها به اروپا

همچنان که گفته شد، هیچ چشم انداز روشنی در مورد عضویت رسمی ترکیه در اتحادیه اروپا وجود ندارد و علاوه بر این، در طول چند سال گذشته اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخت گیری هایی در مورد سفر اتباع ترکیه داشته اند که هم ارز و هم ردیف همان میزان از سخت گیری و رفتار مقرارتی اتحادیه اروپا در مواجهه با دیگر کشورهای خاورمیانه و آفریقا است.

اتحادیه اروپا در سال گذشته، 16 درصد از درخواست ویزای سفر اتباع ترکیه را رد کرد و این در حالی است که میزان رد درخواست در سالیان قبل، پایین تر بود. رئیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه اعلام کرده که نرخ رد شدن درخواست ویزا برای شهروندان ترکیه، نزدیک به میانگین جهانی است. چنین چیزی دقیقاً به این معنی است که داشتن گذرنامه ترکیه، هیچ مزیت و امتیاز طلایی خاصی برای سفر به غرب نیست و ترکیه از نظر کشورهای اتحادیه اروپا، دقیقاً هم سطح خاورمیانه و آفریقا است.

رد درخواست های شهروندان ترکیه برای سفر به قلمرو شینگن در سال 2015 میلادی در حد 4 درصد بود. اما این میزان در سال گذشته به 16.5 درصد افزایش یافت. در حالی که عدم بازپرداخت هزینه 100 یورویی نیز واکنش هایی را در پی داشت.

نیکولاس لاندروت، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در ترکیه، آشکارا اعلام کرده که سخت گیری لازم است و تسهیلی در کار نیست. حتی کشور آلمان که پذیرای بیش از 2 میلیون مهاجر ترکیه است، از هر 10 درخواست ویزای ترکیه، 6 مورد را رد کرده است.

سریال تلویزیونی یا نمایشگاه املاک؟

به جرات می توان گفت، مهم ترین عامل پیشران و مشوق افراد خارجی برای خرید ملک در ترکیه، سریال های تلویزیونی ترکیه بوده اند.

هم اکنون ده ها سریال تلویزیونی ساخت ترکیه به زبان های مختلف دوبله شده و در کشورهای مختلف به فروش رسیده است. غالب این سریال ها، از حیث توانمندی های فنی، هنری و جذابیت های داستانی و فنی، حرف خاصی برای گفتن ندارند و بسیار سطحی هستند. اما در عوض، اِلِمان ها و عواملی در آنها به کار گرفته می شوند که برای جذب مخاطب خارجی به ویژه مخاطبین عرب زبان و کشورهای منطقه غرب آسیا تاثیر گذار هستند.

به عنوان مثال در سریال ها، غالباً سواحل آرام، خیابان های مشجر، کوچه های باصفا، مسیرهای خلوت و بدون ترافیک، رستوران های آرام و زیبا، خانه های مجلل و آدم هایی نشان داده می شوند که در اوج آرامش و راحتی در حال صرف غذا یا نوشیدن قهوه هستند و یا در هر گوشه ای، رقص و ضیافت برپاست!

اما واقعیت این است که دست کم در شهرهایی همچون استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و بسیاری از شهرهای دیگر، شلوغی و ازدحام، ترافیک، آلودگی صوتی، انبوه ماشین های پارک شده و بند آمدن کوچه و خیابان، گذر هزاران موتورسیکلت، شلوغی مردم برای رسیدن به اتوبوس و مترو بیداد می کند.

از این گذشته،  هم قیمت فروش و هم نرخ اجاره مسکن در ترکیه بالا است و بسیاری از خانواده ها، ناچارند در آپارتمان های کوچک و متراژ پایین زندگی کنند و آن خانه های زیبا و مشجر و قصرهای باشکوه، برای فیلم و سریال است و نسبتی با دنیای واقعی ندارد.

علاوه بر تمام مواردی که برشمرده شد، وضعیت اقتصادی در ترکیه به معنی واقعی کلمه بحرانی است و پرداخت هزینه هایی همچون قبض گاز و برق، خرید بنزین، کرایه تاکسی، هزینه غذا و پوشاک و هزینه کسب خدمات درمانی و بهداشتی در ترکیه به طرز چشمگیری بالا رفته است.

در پایان باید گفت، با در نظر گرفتن فاکتورها و پارامترهای مختلف، خرید ملک و کسب تابعیت ترکیه، با وجود هزینه های بالا، عملاً آورده و امتیاز خاصی ندارد و به استثنای درصد قلیل و کم شماری از ثروتمندان و مرفهینی که به دنبال سفر به مناطق توریستی و پرداخت هزینه های کلان هستند، خانواده های سطح متوسط و حتی متوسط به بالا، از خرید ملک در ترکیه، سودی عایدشان نخواهد شد.

آیا خرید ملک و تابعیت ترکیه، مقرون به صرفه است؟- بخش 1

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه اتحادیه اروپا تابعیت ترکیه خرید ملک برای خرید خارجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه فاش کرد که انتظار می‌رود چندین کشور اتحادیه اروپا تا پایان ماه مه، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

بورل در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، عربستان سعودی، گفت: ما واقعاً می‌خواهیم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم.

پیش از این، اسپانیا و ایرلند متعهد شدند که حمایت بین المللی را برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل تضمین کنند، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین "یک دستاورد برای حماس" است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن درخواست از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، تأکید کرد: ما برای دستیابی به حل و فصل سیاسی و تجمیع غزه و کرانه باختری در یک کشور مستقل فلسطین تلاش می‌کنیم.

پس از گذشت ۲۰۵ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۵ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان