Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت به تشریح جزئیات این همایش پرداخت.

 حجت السلام حبیب محمدنژاد اظهار داشت: برای برگزاری این همایش ۸۰ مقاله دریافت شده است.

وی ادامه داد: از جمع این مقالات ۱۵ درصد مربوط به مقالات خارجی است که در نهایت ۳۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۲۵ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت با اشاره به چهار پنل در این همایش تصریح کرد: پنل نخست با عنوان سلامت معنوی، روان و اجتماعی، پنل دوم با عنوان درمان و بهداشت و امام حسین (ع)، پنل سوم با عنوان نقش اوقاف و امام حسین (ع) و پنل چهارم با عنوان سبک زندگی سالم و امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

محمدنژاد با اشاره به سخنرانی مهمانان خارجی به ویژه از کشور کانادا در نخستین همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت خاطرنشان کرد: این همایش دارای ۸ امتیاز بازآموزی است.

وی خاطرنشان کرد: محورهای علمی این همایش شامل مدیریت بهداشت و درمان در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، نقش دانشگاه در سلامت زائران و عزاداران امام حسین (ع)، امام حسین (ع) احیای فرهنگ ایثار و فداکاری در سلامت، امام حسین (ع) سبک زندگی سالم و سیره تربیتی، امام حسین (ع) و یاران به عنوان الگوی سلامت، آموزه‌های بهداشتی در مکتب امام حسین (ع)، امام حسین (ع) و وقف در حوزه سلامت، امام حسین (ع) و سلامت اجتماعی، امام حسین (ع) و سلامت معنوی و امام حسین (ع)، دعا و شفا است.

در همین ارتباط، حجت الاسلام محمود عیسوی مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح رازهای سلامت محور جسم و روح انسان در دعای عرفه به مناسبت برگزاری همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت پرداخت و گفت: مسائل علمی محدود به زمان نمی‌شود اگر موردی بر حسب واقعیت در هر دوره‌ای مطرح شود ارزش خود را خواهد داشت.

وی افزود: آنچه که به صورت مشخص از امام حسین (ع) وجود دارد و خوشبختانه مردم نیز در سالیان اخیر به آن اقبال نشان دادند، دعای عرفه امام حسین (ع) است، که فرازهای نخست این دعا درباره ابعاد وجودی انسان در خصوص بدن و روح انسان و مسائل بسیار عمیقی است. البته بیشتر توجه‌ها به دعای این فرازها متمرکز شده است و کمتر به مباحث علمی آن پرداخته شده است.

عیسوی گفت: یکی از انگیزه‌های اصلی همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت، بررسی علمی دعای عرفه است که میراث ماندگار امام حسین (ع) به حساب می‌آید که یک سال قبل از حادثه عاشورا در صحرای عرفه، این دعا از سوی امام حسین (ع) بیان و انشا شده است.

وی ادامه داد: محیط‌های علمی باید متأثر از فرهنگ اهل بیت شوند زیرا اسلام با مباحث علمی به هیچ عنوان تعارض ندارد ولی مهم آن رویکردی است که باید در مجامع علمی حاکم شود.

عیسوی خاطرنشان کرد: اقدامی که امام حسین (ع) انجام داده است این بوده که از جسم و روح انسان بحث توحید را مطرح کردند که این مسئله از مهمترین مباحث کلیدی است که در همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت برجسته می‌شود.

بنابراین گزارش، حسین کیوان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح بیانات امام حسین (ع) درباره سلامت بدن از جمله عبور نور از چشم، امواج صوتی و برخورد آن با پرده گوش و همچنین بحث پرده اطراف قلب پرداخت و گفت: واقعه عاشورا از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است و هر ساله مسلمانان دنیا از جمله ایرانیان، عزاداری‌های باشکوهی را برای یادآوری این قیام انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: همه این عزاداری‌ها و مراسمی که برپا می‌شود از جمله راهپیمایی اربعین که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های جهان شده است، زمانی به صواب کامل می‌رسد که شناخت درستی از علت و علل حادثه عاشورا و امام حسین (ع) ایجاد شود.

کیوان گفت: به دلیل اینکه برگزار کننده همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران است، تصمیم گرفته شد تا موضوعات سلامت جسمی و روحی از بیانات امام حسین (ع) احصاء و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به دعای عرفه عنوان کرد: در فرازهای از دعای عرفه و در ۱۴۰۰ سال قبل امام حسین (ع) به نحوه عبور نور از چشم، امواج صوتی و برخورد آن با پرده گوش و همچنین پرده اطراف قلب صحبت کردند و بیان این مباحث در آن زمان یک اعجاز است.

کیوان با اشاره به قدمت تاریخ علم آناتومی مدرن که مربوط به ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال است، گفت: همچنین امام حسین (ع) توصیه‌های مهمی درباره صحت و سلامت مطرح کردند، از جمله به سلامت جسم در طول مدت عمر پرداختند.

وی به توصیه‌های امام حسین (ع) در خصوص بهداشت روان پرداخت و افزود: اتفاقاتی که در طول حادثه عاشورا رخ داد می‌تواند در مباحث روانشناسی و درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

کیوان خاطرنشان کرد: بنابراین با این اهداف علمی، همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود و امیدواریم این همایش تبدیل به سنتی شود تا در سال‌های آینده در مورد توصیه‌های امام حسین (ع) و مطالبی که می‌توان از بیانات حضرت استفاده کرد استخراج لازم انجام شود و در سال‌های آینده نیز در خصوص بیانات دیگر ائمه معصومین که گنجینه‌های معنوی محسوب می‌شوند از توصیه‌های سلامت محور آنان بهره مندی علمی صورت پذیرد.

نخستین همایش بین المللی امام حسین (ع) و سلامت، روز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نخستین همایش بین المللی امام حسین دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود امام حسین دعای عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود