Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:21:40 GMT

هوش مصنوعی ۴ بیماری استوایی را تشخیص می دهد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۳۶۹۲

هوش مصنوعی ۴ بیماری استوایی را تشخیص می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این تحقیق نوین روش های آماری و یادگیری ماشینی را به طور همزمان بررسی می کند تا بین عفونت های استوایی تمایز ایجاد کند.

تشخیص بیماری های استوایی به خصوص در موارد اضطراری یک چالش مهم برای پزشکان به حساب می آید. ۴ مورد از این بیمار ها از جمله تب دانگ، مالاریا، تب شالیزار وتیفوئید علائم بالینی مشابهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیریش تانگا استادیار این کالج می گوید: حتی با وجود فرایند پیچیده تشخیص ممکن است ۳ روز طول بکشد تا نتایج آزمایش ها در دسترس قرار بگیرد. همین امر سبب شد تا شناسایی بیماری با کمک یک ابزار هوش مصنوعی را بررسی کنیم.

برای این منظور محققان طی یک دوره ۹ماهه، نیازسنجی را در یک مرکز مراقبت های عالی در جنوب هند انجام دادند. یک پرسشنامه با ۹ آیتم طراحی، تایید و توزیع و درنهایت پاسخ های آن تحلیل شد تا مشخص شود پزشکان نیازی به ایجاد تمایز میان بیماری های استوایی در محیط شان دارند یا خیر.

بخش نخست پرسشنامه شامل ۶ سوال خاص درباره بیماری ها بود مانند میزان عفونت های استوایی، تعداد مواردی که در یک هفته درمان شدند، موانع در درمان عفونت های استوایی، چالش های درمان و نیاز برای توسعه ابزارها.

بخش دوم این پرسشنامه توسعه ابزار را بررسی کرد و شامل ۳ سوال درباره پارامترهایی بود که پزشکان تمایل داشتند در توسعه ابزار در نظر گرفته شود، فرمت های پیشنهادی برای ابزار و پیشنهادات دیگر.

در مرحله بعد برای توسعه یک ابزار پیش بینی کننده، داده ها از سوابق پزشکی موجود در دانشکده بررسی شدند. سپس یک ابزار پیش بینی و یک الگوریتم ماشین یادگیری ابداع شد. تونگا در این باره می گوید: در کل داده های ۸۰۰ بیمار برای بررسی ۴ بیماری (هر گروه ۲۰۰ نفر) در نظر گرفته شدند.

از نرم افزار WEKA برای مدلسازی یادگیری ماشینی و در مرحله بعد از آن برای آزمایش طبقه بندی باینری (یک بیماری در یک زمان) و چند کلاسه (هر چهار بیماری) استفاده شد.

پرسشنامه ها میان ۴۰ پزشک و دانشجوی دکتری در دانشکده پزشکی توزیع شد. پزشکان اعلام کردند هر هفته به طور متوسط ۲۴ مورد عفونت استوایی را درمان می کنند. به عقیده آنها تشخیص بیماری و درمان علائم چالش برانگیز و مشکل بود.

طبق تحقیق انجام شده، ۳۵ پزشک معتقد بودند به یک ابزار تصمیم گیری در این خصوص نیاز است و ۳۴ تن دیگر نیز موافق بودند پارامترهای آزمایشگاهی و داده های بالینی به عنوان حوزه اصلی عملکرد ابزار در نظر گرفته شود.

پرسشنامه ها نشان داد تب دانگ، مالاریا، تب شالیزار و تیفوئید معمول ترین بیمار های عفونی در این منطقه هستند و متداول ترین نشانگرهای آزمایشگاهی نیز بیلی روبین، آلبومین، لیمفوسیت و پلاکت های خونی بودند. از سوی دیگر درد شکمی، خروجی اداری و غیر از نشانه های بالینی مهم برای پیش بینی بیماری به حساب می آیند.

دقت ابزار توسعه یافته برای شناسایی تب دانگ (۶۰.۷)، مالاریا (۶۲.۵) و تب شالیزار ۶۶ درصد بوده است. همچنین قابلیت این ابزار برای پیش بینی بیماری تیفویید ۳۸ درصد اعلام شده است.

به گفته تونگا میزان اعتبار نتایج به دست آمده را بیشتر می توان تحلیل کرد و براساس هر سناریو بالینی ارتقا داد.

اکنون قرار است پژوهش های بیشتری بر وجوه مختلف این بیماری ها انجام شود.

نتایج پژوهش در نشریه PLOS منتشر شده است.

کد خبر 5575789 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی نوآوری عفونت بیماری های واگیر هوش مصنوعی حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری تحقیقات علمی اربعین حسینی زیست فناوری ایالات متحده امریکا کشاورزی فناوری فضایی نخبگان جهاد دانشگاهی پهپاد باتری لیتیومی بیماری ها پیش بینی یک ابزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟