Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نشست خبری رییس‌جمهور با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد. قرار است در این نشست سیدابراهیم رییسی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره مسائل روز کشور و مواضع جمهوری اسلامی نسبت به موضوعات بین‌المللی پاسخ دهد.

نخستین نشست خبری رییس دولت سیزدهم روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست رییس‌جمهوری منتخب به 16 پرسش نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

سیدابراهیم رییسی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک سال به عنوان مسئول، خدمتگزار مردم بودیم، اظهار کرد: من از مردم صبورمان که دولت را کمک کردند و با ما همراه شدند و از همه دستگاه‌ها و به ویژه اصحاب رسانه که در این زمینه فعال بودند تشکر می‌کنم.

وی افزود: یک سال به عنوان مسئولیت دولت و انتخاب از سوی مردم عزیز، بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. در این یک سال علی‌رغم مشکلات و مسائلی که برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد، امداد الهی و عنایت حضرت حق را شاهد بودیم. تشکر و قدردانی می‌کنم از مردم عزیز و صبور که با دولت بسیار همراهی کردند. صمیمانه از مردم تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری نیز تشکر می کنم که با رهنمودهایشان دولت را کممک کردند. همه نهادها و سازمان‌ها و مجلس که به دولت کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ از اصحاب رسانه و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند تا فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی وجود دارد، آن گره‌ها را باز کنند، حتی اگر کسانی که انتقاد داشتند از سر دلسوزی نکاتی را بیان کنند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه در روزهای تبلیغات انتخاباتی نکاتی را مطرح کردم به عنوان اینکه ما بنا داریم تغییر رویکردهایی در کشور باشیم، گفت: در ادامه به این تغییر رویکردها که در یک سال گذشته اشاره می‌کنم. اولین تغییر رویکردی که صورت گرفت و بر آن تاکید کردیم این بود که دولت مردمی باشد و به خواست مردم توجه شود. در میان مردم باشیم و با مردم بودن را تجربه کنیم. تاکید بنده و همکارانم این بوده که در کنار مردم باشیم. حضور در31 استان و مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و... در این راستا بوده است.

 مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد

رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی که ملامت می‌کردند ثمرات حضور شما در بین مردم چیست، تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را ندارند، تصریح کرد:  حقیقتاً مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد؛ فرق می کند که فرد در میدان مردم مدیریت کند، یا پشت میز بنشیند. با مردم بودن و مشکلات مردم را احساس کردن به عنوان یک اصل در دولت به حساب می‌آید. اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما از نزدیک نبینیم؛ البته فقط حضور در بین مردم نیست، باید مشکل را بشناسیم و پیگیری کنیم. ما جایی حضور پیدا نکردیم، مگر اینکه به مشکل توجه نکنیم و درصدد رفع آن برنیاییم.

رییسی خاطرنشان کرد: همه سفرها با نگرش به مشکلات و پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات بوده است. دستگاه‌هایی هم مسئول کردیم تا حصول نتیجه دنبال کردند؛ رویکرد دوم عدالت‌محوری است. بودجه 1401 براین اساس تنظیم شد. مستند ما هم سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی انتقاد داشته باشد، اما عدالت باید مستند به سندی برای توزیع امکانات باشد.

وی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت، در ارتقای نیروی انسانی، در به کارگیری افراد نیز همواره تاکید شده است که پیوست عدالت داشته باشد، گفت: عدالت امری است که تمامی اقدامات باید به آن گرایش داشته باشد.

رییسی ادامه داد: نکته سوم ستیز با فساد است. هم اصلاح ساختارهای فسادزا و هم کسانی که بخواهند نظام اداری را آلوده کنند. هم بخش بازرسی ریاست جمهوری در این رابطه فعال شده است و هم نظارت‌های درون سازمانی و هم برون سازمان فعال شده است. مسئول مبارزه با فساد را مدیر همان دستگاه می‌دانیم. هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی‌شود؛ مدیریت ضدیت با فساد را ابتدا مسئول آن سازمان دارد. مدعی برخورد با فساد دولتمردان باید باشند، در این مدت نیز برخوردهایی شده است. 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود تا شاهد تولید پرونده در دستگاه قضایی نباشیم. این بدان معنا نیست که دیگر کسی دچار  خلاف نشود. ممکن است در دولت گزارشی برسد، اما همه باید حساس باشند؛ اگر با هر تمهید مقدماتی باز هم اتفاق افتاد، برخورد با مفسد می‌تواند عدالت را برقرار کند.

 سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم

وی افزود: رویکرد سوم همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور است. همه و حتی سازمان‌های مردم نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند؛ در استان‌ها همه گزارش می‌دهند. ما تاکید کردیم که گرفتار حاشیه‌ها نباید شویم. در برخی ادوار در دولت‌ها داشتیم که حاشیه‌ها بر متن‌ها غلبه کردند و گرفتار حاشیه‌ها شدند. مردم نیز از حاشیه‌ها خسته شدند. سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم.

رییسی خاطرنشان کرد: رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است. نگاه به اینکه ما می‌توانیم. بدون تردید ما با موانعی روبروی هستیم و باید با حرکت جهادی به دنبال رفع موانع باشیم. رهبری فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود؛ ما با این نگاه حرکت می‌کنیم. من در استان‌ها می‌گویم این مشکل قابل حل است یا خیر و می‌گویم بروید مشکل را حل کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار حل مشکل دارند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، گفت: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است. نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما ظرفیت در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت بوده است.

رویکرد بعدی دولت شکست حلقه مدیران و جذب جوانان بود

وی ادامه داد: رویکرد بعدی شکستن حلقه مدیران و جذب جوانان بوده است؛ این بدان معنا نیست کسانی که تاکنون کار کردند نباید از آن‌ها استفاده کرد، اما گفتیم کسانی که روحیه تحولی ندارند، جای خود را به افراد تحول‌گرا بدهند.

رییسی با بیان اینکه موضوع بعدی مسئولیت‌پذیری ، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت است، گفت: مسئولان با حرکت جهادی تصمیم بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی و باز کردن گره‌هاست؛ اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود. به دنبال تصمیات هم باید بود. 

رییس‌جمهور اظهار داشت: اگر ملاحظاتی شود که با عدالت و مسئولیت‌پذیری نمی‌سازد، درست نیست. اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید وضعیت‌مان در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. در برخی موارد که تصمیم‌گیری به‌جا انجام شد، شاهد وضعیت خوبی بودیم. در حوزه امنیت، تولید و... به موقع اقدامات خوبی شد. یک حوزه‌هایی خوب کار شده و شاهد موفقیت هستیم.

وی افزود: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که تو با این مشکلات چه می‌خواهی بکنی؟ من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است و اینکه با کسری بودجه چه می‌خواهی بکنی؟ در موضوع کرونا شاهد بودید که روزی 700 خانواده داغدار می‌شدند و خداوند متعال تفضل کرد، کادر بهداشت و درمان تلاش کردند، همه مردم کمک کردند تا اینکه وضعیت متفاوت شد. امروز دسترسی به واکسن داخلی و خارجی با اقداماتی که بخش‌های درمانی کرده متفاوت است؛ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود، از اوایل سال جاری این‌ها فعال شد، کسب و کارها فعال شد و کار به شکل عادی درآمد.

 کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد

رییسی خاطرنشان کرد: مساله کسری بودجه مهم بود. رهبری از آن به عنوان ام المصائب یاد کردند. آثار تورمی زیادی هم داشت و رقم هم بالا بود اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور 1400 تورم قریب به 60 درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند 1400 و فروردین 1401 کاملاً کاهشی و تا حدود 35 درصد رسید.

وی افزود: اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت 12 درصد تورم ایجاد کرد؛ اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید. این تغییر بزرگی بود. خیلی‌ها از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛ در تیر تورم به 4.4 درصد رسید و در مرداد این تغییر به 2 درصد تورم کاهش یافته است.

رییس‌جمهور ادامه داد: مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛ اکنون تورم 40 درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته بیست درصد کمتر است. اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود؛ نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود. 

رییسی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز کرد،  وضعیت خطر بود، گفت: اکنون مردم بیش از 7 میلیون تن گندم به دولت فروختند. نسبت کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند. آن موقع برخی کالاها قرمز بودند.

وی افزود: در سالی که دولت شروع کرد قطعی برق داشتیم امسال قطعی برق نداشتیم. 6 هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد. کاری که در 25 سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساخت‌ها در زمان خودش باید انجام می‌شد که نشد، اما ما انجام دادیم. برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اولین سفر من به خوزستان بود و ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است، گفت: شما غیزانیه و شادگان را به یاد دارید. من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛ با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد.

رییسی ادامه داد: دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟ ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 

این خبر تکمیل می‌شود

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ابراهیم رییسی رییس جمهور داخلی و خارجی رویکرد بعدی تشکر می کنم کسری بودجه حاشیه ها استان ها خلق پول فعال شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند

در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به‌نوعی دولت در بازار پول به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.

به گزارش هم‌میهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است.

در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را می‌خوانید: 

در دو سال‌ونیم گذشته تلاش‌های دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟

خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاه‌مدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.

آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.

یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟

نمی‌توانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم می‌تواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالی‌که این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد می‌تواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.

شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددان‌ها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده می‌شوند همین موضوع است.

چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاست‌ها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمار‌ها منتشر نمی‌شود و آمار‌های منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمی‌توان قضاوت درستی داشت. ولی می‌دانیم که تورم وجود دارد. قیمت‌ها را می‌بینیم که مدام در حال افزایش است.

بحث درآمد‌ها و رشد اقتصادی را می‌بینیم. اگر سیاست‌ها در این شاخص‌ها نمود پیدا نکند نمی‌شود درباره مؤثر بودن سیاست‌ها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را می‌بینند. حالا از هر جا که می‌خواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آن‌ها تورم را نگاه می‌کنند.

در نرخ تورم چه سهمی می‌توانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفته‌هایشان بر غیررسمی بودن قیمت‌ها و تورم‌های غیرواقعی و انتظاری بار‌ها تاکید می‌کنند.

انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاه‌مدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین می‌رود. ولی وقتی یک پدیده‌ای ادامه‌دار است نمی‌توان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموخته‌ایم و آن را انتظار می‌نامیم این است که فرآیند سیاست‌گذاری و کیفیت سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.

این را آموخته‌ایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه می‌دانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیده‌ایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.

هیچ علامتی نیز داده نمی‌شود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاست‌گذاری را رو به بهبود می‌بینیم و نه رفتار‌هایی که در جامعه صورت می‌پذیرد متفاوت می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموخته‌های خود را تغییر دهند.

دیگر خبرها

  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • نکونام: به نتایج تیم‌های دیگر کاری نداریم
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه به کانال ۲۹ رسید
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد