Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که اشتباهات داوری در سه هفته ابتدایی لیگ برتر مورد انتقاد برخی تیم‌های لیگ برتری قرار گرفته و تقریبا این موضوع هر هفته تکرار می‌شود بیش از هر زمان دیگری لزوم ورود VAR به کشورمان احساس می شود.

در این وضعیت و در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال میرشاد ماجدی، سرپرست کنونی این فدراسیون و نامزد ریاست انتخابات مدعی شده که از هفته آینده قرار است آموزش VAR برای داوران آغاز شود و اینکه کمک داور ویدیویی از نیم فصل دوم لیگ برتر قابلیت اجراییو بهره برداری در فوتبال ایران را دارد که در این باره کارشناسان نظرات متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهرابی: محال است زیر ۶ ماه بتوان از VAR استفاده کرد

در همین رابطه علیرضا سهرابی، سرپرست اسبق کمیته داوران درباره احتمال ورود سیستم‌ VAR به کشورمان و اظهارات اخیر سید میرشاد ماجدی، اظهار کرد: در دوره ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال مدتی من سرپرست کمیته داوران و داود رفعتی، رئیس دپارتمان داوری بودیم. در همان زمان استارت کار VAR زده شد و چند نفر از داوران ما با هزینه‌های فدراسیون در دوره ای به میزبانی قطر حضور یافتند. کار را شروع کرده و سپس دوره‌ای آموزشی برای داوران در ایران برگزار شد.

وی افزود: پس از این دوره آموزشی باید وارد مرحله کارهای اجرایی می‌شدیم. ابتدا باید یک سیستم VAR خریده و با اخذ تاییدیه ها آن را به ایران می آوردیم. دست کم باید این سیستم در یکی از استادیوم‌ها سوار و نصب شود. تمام داوران لیگ برتری ما باید در دوره آموزشی آفلاین حضور پیدا کنند و هر داوری غیر از کلاس تئوری، باید سه بازی یعنی ۲۷۰ دقیقه آفلاین با این سیستم قضاوت کند.

سرپرست اسبق کمیته داوران خاطرنشان کرد: باید تمام این کلاس‌های آموزشی ضبط و برای فیفا ارسال شود تا به هر داور مجوز قضاوت با VAR آنلاین را بدهند در غیر این صورت مجوزی نمی‌دهند. جدا از آن باید در استادیوم‌هایی که می‌خواهیم سیستم را در آن نصب کنیم، زیرساخت ها بررسی شود. یعنی ببینیم امکان نصب وجود دارد تا پس از آن با شرکت مدنظر برای حضور در ایران هماهنگی کنیم. باید نماینده هم در ایران داشته باشیم تا دستگاه ها را نصب کند. با این پروسه دست کم یک سال طول می‌کشد تا بتوانیم از فیفا مجوز بگیریم و برای بازی‌هایی که تعیین شده از VAR استفاده کنیم.

وی افزود: البته طبق همکاری که با محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان و مدیران گل گهر ایجاد کردیم، قرار شد جدا از ورزشگاه فولاد، در ورزشگاه های نقش جهان و سیرجان نیز دو سیستم نصب کنیم. اصرار داشتیم در یک سال به این تایید برسیم و کار را استارت بزنیم اما فیفا اعتقاد داشت زیر یک سال و نیم نمی‌توانیم چنین کاری انجام بدهیم.

مسئول اسبق دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: کسی که در این زمینه صحبت می‌کند باید اطلاعات کافی داشته باشد و بداند پروسه چیست. اینکه کسی بیاید و بگوید نامه زدیم، مجوز گرفتیم و قرار است کار را شروع کنیم درست نیست. وقتی هنوز سیستم را وارد نکرده، در استادیوم ها نصب نکرده‌اید و هنوز زیرساخت و شرایط ندارید چگونه می‌خواهید برای داوران کلاس های آموزشی شروع کنید؟

سهرابی افزود: هرکس قول زیر یک سال یا یک سال و نیم برای ورود VAR به کشورمان را می‌دهد واقعیت را نمی‌گوید و از بی اطلاعی برخی سوء استفاده می‌کند. هرکسی هم رئیس فدراسیون شد بیاید بگوید زیر این زمان سیستم را به کشورمان می آورم، صحبت‌هایش غیر واقعی است.

سرپرست اسبق کمیته داوران درمورد اینکه آیا پس از ورود VAR به ایران می‌توان به صورت یکی در میان از آن استفاده کرد، توضیح داد: پس از اینکه فیفا سیستم، آموزش ها و زیرساخت‌های ما را تایید کند و لیسانس بدهد، اعلام می‌کند باید به من بگویید آیا می‌خواهید از VAR در همه ۲۴۰ بازی لیگ برتر استفاده کنید؟ اگر چنین قصدی دارید باید زیرساخت ها را در تمام ورزشگاه ها ایجاد کنید. اگر نمی‌توانید مانند AFC که در مراحل مقدماتی لیگ قهرمانان از این سیستم استفاده نمی کند و مراحل نهایی مسابقات را در کشورهای دارای این سیستم برگزار می‌کند و به همین دلیل همه کشورها را ملزم به استفاده از VAR نمی کند، می‌توانید در ۸۰ یا ۱۲۰ بازی مهم خود در ورزشگاه های مورد تایید، با مجوز فیفا از VAR استفاده کنید. جالب و جایز نیست که بگوییم می خواهیم از این سیستم در یک یا دو بازی استفده کنیم.

سهرابی درباره اینکه آیا به زیرساخت‌های ورزشگاه های ما برای استفاده از VAR در نیم فصل دوم آمادگی دارد، گفت: جزو محالات است که بتوانیم از VAR در نیم فصل دوم استفاده کنیم. اگر باشگاه هایی مثل سپاهان، گل گهر، مس رفسنجان و فولاد که تا حدی ورزشگاه شان آمادگی دارد همکاری کنند تا فدراسیون امکانات را وارد و نصب کرده و سپس آموزش را شروع کند، می‌توان به استفاده از این سیستم در ابتدای فصل آینده امیدوار ماند. امکان ندارد بتوانید در شش ماه این مسیر را بروید. فیفا جدول و پلنی دارد که می‌گوید باید از کجا وارد شوید و چه زمانی می‌توانید به نتیجه برسید. پلن قدیمی فیفا در مجموع طی شدن تمام پروسه ها یک سال تا یک سال و نیم زمان می برد.

مرادی: آموزش داوران بین ۶ تا ۹ ماه زمان می برد

دانیال مرادی، مسئول توسعه و آموزش داوری فدراسیون فوتبال در این باره مدتی قبل در گفت و گو با برنامه شب‌های های فوتبالی اظهار داشت: نه تنها در فدراسیون ایران بلکه برای اینکه بتوانیم VAR را در سایر فدراسیون ها پیاده سازی کنیم، فرآیندی پنج گانه نیاز است که حدود یک سال تا یک سال و سه ماه زمان می‌برد. گام اول را تمام کرده و در گام دوم هستیم.

وی افزود: گام سوم و مهم ترین گام که مربوط به آموزش داوران است حدود شش تا ۹ ماه طبق زمانبندی خود فیفا زمان می برد. با توجه به مذاکراتی که کامرانی فر، دبیر کل فدراسیون انجام داده قرار است در تعطیلات ۴۰ روزه لیگ به خاطر جام جهانی به صورت فشرده آموزش داوران را انجام بدهیم که کارها در حال انجام است تا مدرس بیاید و آموزش را شروع کنیم. گام بعدی ارزیابی نهایی است که امیدواریم نمایندگان فیفا و مدرس فیفا به کشورمان بیایند تا پس از ارزیابی نهایی، تاییدیه بدهند. پس از نهایی شدن آموزش باید با مجوز فیفا در برخی بازی‌ها به صورت آزمایشی VAR را اجرا کنیم تا پس از تکمیل تمام زیرساخت‌ها و اخذ تاییدیه درباره آموزش ها ، امیدواریم از ابتدای فصل آینده به صورت رسمی از این سیستم استفاده کنیم.

گفتنی است؛ با توجه به اظهار نظر مسئولان سابق و فعلی کمیته داوران اینگونه به نظر می رسد که اظهارات میرشاد ماجدی بیشتر جنبه تبلیغات برای انتخابات دارد و نه تنها این سیستم دست کم تا ابتدای فصل آینده لیگ برتر وارد کشورمان نخواهد شد بلکه بحث آموزش این سیستم نیز دست کم تا چندین ماه دیگر طول خواهد کشید.

منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اشتباهات داوری فدراسیون فوتبال کمیته داوران زمان می برد زیرساخت ها ورزشگاه ها لیگ برتر یک سال دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۵۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل غیبت بهترین داور زن در یورو: حسودی مردان!

به گزارش "ورزش سه"، استفانی فراپارت که از سوی IFFHS به عنوان بهترین داور دنیا در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شناخته شده بود، دو روز قبل متوجه شد که قرار نیست در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا یا المپیک حضور داشته باشد.

این رسم واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و حتی این ادعا مطرح شد که حسادت همتایان مرد این داور باعث شده است که او از حضور در این مسابقات باز بماند. اریک بورگینی، یکی از اعضای فدراسیون فوتبال فرانسه به RMC گفت:«شاید استفانی بهترین فصل ممکن را نداشته اما این واقعیت که او حتی به عنوان داور چهارم یا کمک داور ویدیویی هم انتخاب نشده ناامید کننده است.»

این خبرگزاری همچنین اظهاراتی از سوی منبع نزدیک به فراپارت مطرح کرده که دلایل دیگری را در این تصمیم دخیل می‌داند:«به شما اطمینان می‌دهم که افراد زیادی هستند که از غیبت او در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ خوشحال می‌شوند. او برای سال‌های طولانی در بهترین شرایط ممکن بود. فرصتی برای استراحت در این تابستان می‌تواند بسیار به نفع او باشد.

در چند رقابت ملی که اخیرا برگزار شده است می‌توانید به این نکته توجه کنید که داوران زن دیگر داوران مرد را همراهی نمی‌کنند. دلیل این اتفاق این است که داوران مرد حسود هستند و نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند که داوران زن بخواهند جای آنها را بگیرند.»

فراپارت در سال ۲۰۱۹ به اولین داور زنگ تبدیل شد که در رقابت‌های لیگ یک فرانسه قضاوت کرده است. او در همان سال به عنوان اولین زنی انتخاب شد که فینال سوپرجام را داوری کرد و در سال ۲۰۲۰ اولین داور زنی بود که در لیگ قهرمانان حضور داشت.

آخرین دستاورد مهم او قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۲ و در دیدار بین دو تیم آلمان و کاستاریکا بود و به این ترتیب به اولین زنی تبدیل شد که در بالاترین رقابت فوتبال مردان داوری کرده است.

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • کمک داور ویدیویی مانع از کامل شدن بازگشت چلسی در ویلا پارک
  • دلیل غیبت بهترین داور زن در یورو: حسودی مردان!
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!