Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@22:51:27 GMT

رؤیای پالایشگاه‌داری فراسرزمینی محقق شد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۶۴۹۰

رؤیای پالایشگاه‌داری فراسرزمینی محقق شد

علاوه بر توسعه داخلی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، دولت سیزدهم یک برنامه دیگر را نیز دنبال می‌کند. در راستا با این برنامه، سیاست خرید تقاضا از طریق سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار در 4 دهه اخیر، در دولت سیزدهم پیگیری و در اردیبهشت ماه 1401 محقق شد. گام‌های نخست این برنامه که تا پایان دولت سیزدهم با سهامداری ایران در پالایشگاه دیگر کشورها تقویت می‌شود، اکنون برداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:  به طوری که در حال حاضر فرایند مشارکت ایران در بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت 2 پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو» و «پاراگوانا» در ونزوئلا آغاز شده و قرار است ایران در پتروپالایشگاه «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه نیز مشارکت کند. البته دولت سیزدهم برنامه پالایش فراسرزمینی را به این موارد محدود نمی‌کند، اما همین 3 طرح نیز فواید قابل ملاحظه‌ای برای کشور خواهد داشت؛ از جمله توسعه صادرات نفت خام و میعانات گازی به امریکای لاتین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی کشورهای این منطقه در بازاری جدید. فرایند این پالایشگاه‌داری فراسرزمینی چنین تعریف می‌شود که ایران به ازای تصاحب بخشی از سهام این پالایشگاه‌ها، صادرات خدمات فنی مهندسی و بازسازی این پالایشگاه‌ها را برعهده می‌گیرد، اما در مقابل برای نفت ایران بازارسازی می‌شود. به این ترتیب ایران توانسته است با تعمیرات اساسی و تأمین نفت پالایشگاه‌های امریکای لاتین سهامدار این پالایشگاه‌ها شود. این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است، نخست، امکان صادرات نفت ایران و ایجاد یک بازار مطمئن فراهم می‌شود و دوم، بخشی از فرآورده‌های نفتی تولیدی از پالایشگاه، سهم ایران خواهد بود که می‌توان با فروش راحت‌تر آن درآمد ارزی کشور را افزایش داد.

پالایشگاه‌های امریکای لاتین
اوایل ماه می‌ سال‌جاری میلادی، یک قرارداد اولیه با هدف تأمین تجهیزات پالایشگاهی و کمک به تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت پالایشگاه دولتی 140 هزار بشکه‌ای «ال‌پالیتو» در ایالت کارابوبو امضا شد. پالایشگاه «ال‌پالیتو» کوچک‌ترین پالایشگاه نفتی در ونزوئلا است که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود در حال بهره‌برداری است. آنطور که رسانه‌های خارجی اعلام کرده‌اند، ارزش این قرارداد 110 میلیون یورو بوده است. طبق قرارداد دو کشور، منابع مالی این پروژه توسط شرکت نیکو تأمین خواهد شد و خوراک نفت خام این پالایشگاه با مشارکت شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت نیکو تأمین می‌شود.


رویترز چندی پیش در این باره نوشت: شرکت‌های دولتی ایرانی پس از انعقاد قرارداد برای تعمیر کوچک‌ترین پالایشگاه ونزوئلا، برای تعمیر پالایشگاه «پاراگوانا»، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی این کشور با ظرفیت 955 هزار بشکه در روز آماده شده‌اند. در اوایل سال‌جاری نیز شرکت‌‌های دولتی ایران قطعاتی را برای راه‌اندازی مجدد یک واحد تولید بنزین‌ به «پاراگوانا» ارسال کردند. مجتمع پالایشگاه پاراگوانا مستقر در پونتو فیجو ونزوئلا است که به‌عنوان سومین پالایشگاه جهان شناخته می‌شود. این مجتمع پالایشی، از سه پالایشگاه به نام‌های پالایشگاه اوای، پالایشگاه کادون و پالایشگاه گرانده تشکیل شده است. پس از تحریم ونزوئلا توسط امریکا، سرمایه‌گذاری اندک در این پالایشگاه، گذشت زمان و عدم تعمیرات اساسی، موجب فرسودگی پالایشگاه و از کارافتادن برخی از بخش‌های آن شد. حال ایران قصد دارد با احیای این پالایشگاه نفتی، آن را به بخشی از بازار نفتی خود تبدیل کند.
سومین پالایشگاهی که ایران سهامدار آن خواهد شد، یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای به نام «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه است. حجم سرمایه‌گذاری این پالایشگاه 4 میلیارد دلار برآورد می‌‎شود، البته زمین و تأسیسات اساسی برای ایجاد این پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای از سال‌ها پیش وجود دارد که به‌دلیل تحریم‌های امریکا نیمه‌کاره رها شده است.

غفلت چند ساله ایران
اگرچه در سال نخست دولت سیزدهم ایران در مسیر پالایشگاه‌داری فراسرزمینی قرار گرفت اما بسیاری از کشورهای نفتی سال‌هاست که این الگو را دنبال می‌کنند. در این خصوص، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین نیز بیان می‌کند: «تولیدکنندگان عمده نفت برای حفظ سهم خود از بازار، همواره نقشه‌ راه و استراتژی بلندمدتی را طراحی و اجرا می‌کنند که یکی از آنها، سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.»
فریدون برکشلی ادامه می‌دهد: «دراختیار داشتن ظرفیت پالایشی، مهم‌ترین ابزار ضمانت سهم بازار برای کشورهای صادرکننده است. نحوه و مکانیسم آن متفاوت است. به‌طوری که پیش‌تر صحبت کردیم، برای نمونه کویت وارد عملیات ادغام و ترکیب شده است.»


او با اشاره به اینکه الان تقریباً ۳۸ درصد تولیدات پتروشیمی اسپانیا متعلق به شرکت نفت کویت است، اذعان می‌کند: «زیرمجموعه‌های شرکت نفت کویت در تعدادی از کشورهای اروپایی، از مرحله پالایش تا پمپ‌بنزین را هم در اختیار دارند، اما آرامکو وارد فعالیت‌های عرضه مستقیم نشده و عمدتاً در پالایشگاه‌های بزرگ در کشورهای عمده مصرف‌کننده سهامدار است. شرکت ادنوک امارات متحده عربی هم در بازارهای امریکا، کانادا همچنین روسیه فعال است. ادنوک در خریدوفروش و معاملات سهام شرکت نفت و گاز کشورهای مختلف هم فعالیت دارد. در حقیقت مالکیت پالایشگاه یا سهام پالایشی یکی از ابزارهای مهم کسب و حفظ سهم بازار توسط کشورهای تولیدکننده نفت است.»
کارشناسان بر این باورند که ایران با این سیاست در مسیر صحیح کاهش ریسک و خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی قرار گرفته است؛ موضوعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تأکید دارند و از اقدام دولت در این زمینه حمایت می‌کنند.

آورده اصلی بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی
عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ونزوئلا فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی برای ایران است. تهران می‌تواند گسترش همکاری با دیگر کشورهای امریکای لاتین را در دستور کار قرار دهد. تهران این امکان را دارد که در حوزه بازسازی بخش انرژی کشورهایی که از تحریم‌های امریکا ناراحت هستند، کمک کند و صادرات خدمات فنی مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی این کشورها را داشته باشد و از این فرصت به نفع خودش و افزایش تضمینی فروش نفت خود بهره ببرد.
قاسم ساعدی، در خصوص راه‌های بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی تصریح می‌کند: ما توانسته‌ایم با استفاده از روش‌های مختلف، تحریم‌ها را بشکنیم و به آمار و ارقام مورد نظر دولت برای فروش نفت برسیم. در این زمینه راهکارهایی را به کار گرفتیم و باز هم از روش‌های مختلف برای بی‌اثر‌سازی تحریم‌های نفتی استفاده خواهیم کرد. ما طی سالیان گذشته از همه فرصت‌ها و روزنه‌ها در این زمینه بهره بردیم و امروز در شرایطی قرار داریم که دیگر دور زدن تحریم معنا ندارد، زیرا تحریم‌ها را شکسته‌ایم.


وی ادامه می‌دهد: امروز با جنگ روسیه و اوکراین دنیا به انرژی ایران نیاز دارد و ما از نهایت ظرفیت‌هایمان در زمینه صادرات نفت استفاده می‌کنیم. در شرایط فعلی امریکا و اروپا نمی‌توانند انرژی مورد نیاز جهان و خودشان را تأمین کنند. بنابراین، جایگزینی برای نفت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. کشورهای تحریم‌کننده ما به بن‌بست رسیده‌اند و نمی‌توانند در زمینه فروش نفت ایران سختگیری‌های شدیدی داشته باشند.
ساعدی می‌افزاید: امریکای لاتین یکی از پایگاه‌های ما برای همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی در آینده خواهد بود. ما در بسیاری از کشورها موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی را دنبال می‌کنیم. کشورهایی که به نفت، تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی ما احتیاج دارند، هدف سرمایه‌گذاری ما هستند. کشورهای امریکای جنوبی نیز در این فهرست قرار دارند. برخی کشورها در این منطقه تحت تحریم امریکا هستند و پالایشگاه‌هایی هم در اختیار دارند که به علت نبود دانش فنی و کارشناسان با مشکل مواجه شده‌اند. ما توانسته‌ایم از طریق استفاده از این فرصت و همکاری با این کشورها منافع دوجانبه‌ای را برای کشور هدف و خودمان ایجاد کنیم. نفت را به این کشورها از قبیل ونزوئلا صادر می‌کنیم و پس از پالایش آن را می‌فروشیم.


به گفته این نماینده مجلس، امروز ایران در حیاط خلوت امریکا در امریکای جنوبی فعالیت دارد و به فروش نفت و همکاری در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌پردازد و این به معنای اقتدار کشورمان است. خدا را شاکریم که امروز بسیاری از کشورها خودشان از ایران دعوت می‌کنند که به ارائه خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی به آنها بپردازد. ما در این زمینه تا کنون اقدامات قابل قبولی را انجام داده‌ایم و گسترش همکاری‌های بین‌المللی را به اجرا گذاشته‌ایم. در آینده انتظار داریم وزارت نفت و برنامه‌ریزان روابط خارجی کشور بتوانند زمینه‌ای برای گسترش روابط با اکثریت کشورهای جهان به وجود بیاورند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید می‌کند: ونزوئلا یکی از کشورهای تحت تحریم امریکاست و واشنگتن همواره تلاشش را برای شکست دادن این کشور به لحاظ تکنولوژی و انرژی به کار گرفته و سعی کرده است کاراکاس را منزوی کند. اما ونزوئلا توانست با به کار بستن فرهنگ مقاومت مانند جمهوری اسلامی از این شرایط عبور کند. ونزوئلا کشور صاحب‌نامی در حوزه نفت در امریکای جنوبی است و ما توانسته‌ایم ارتباط خوبی در بخش انرژی با این کشور برقرار کنیم. سفر مقامات بلندپایه دو کشور و امضای قراردادهایی در زمینه‌های انرژی و پالایشگاه‌های فراسرزمینی نمودی از روابط مثبت ایران و ونزوئلاست. ایران می‌تواند تخصص خود را به ونزوئلا منتقل کند و اقتدارش را در حوزه انرژی به نمایش بگذارد.

خنثی‌سازی تحریم‌ها با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تصریح می‌‌کند: یکی از راه‌های بی اثر کردن تحریم‌ها سهامداری در همین پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که فروش نفت را تضمینی افزایش خواهد داد. سهامداری ایران در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی راه سریعی برای صادرات نفت و میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم خواهد بود و تقویت دیپلماسی انرژی کشور است.
محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و‌ حمایت از سیاست دولت در این بخش برای تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی، می‌‌گوید: بحث راه‌اندازی پترو پالایشگاه یا پالایشگاه در داخل و همچنین فروش نفت کشور به پالایشگاه‌های فراسرزمینی که اخیراً در سفر وزیر نفت به ونزوئلا نیز قراردادهایی انجام شد، همه در زمینه تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی است و طرح بسیار خوبی است چراکه در راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها علاوه بر سرمایه‌گذاری در سایر کشورها، روابط بین‌المللی و دیپلماسی انرژی کشور را نیز تقویت کرده‌ایم.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار می‌‌کند: ما تحریم‌ها را در داخل کشور خنثی کردیم و در خارج از کشور نیز با سهامداری در این پالایشگاه‌‌های فراسرزمینی، این تحریم‌ها را خنثی خواهیم کرد. با سهامداری ایران در این پالایشگاه‌ها و گسترش آن در کشورهای همسو، دیگر کسی نمی‌تواند ما را در بحث انرژی و فروش نفت، تحریم یا تحت فشار قرار دهد. سهامداری در این پالایشگاه‌ها برای اقتصاد کشور بسیار مؤثر و مفید است و موجب ایجاد درآمد ارزی بالا نیز خواهد شد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید تحریم‌ها را بی اثر کنیم، می‌‌گوید: همان طور که رهبر انقلاب پیرامون بی‌ اثر کردن تحریم‌‌ها اشاره دارند؛ یکی از راههای بی اثر کردن تحریم‌ها سهامداری در همین پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که فروش نفت را تضمینی افزایش خواهد داد. البته ما در کنار پالایشگاه‌ها کارهای دیگری هم می‌‌توانیم به شکل فراسرزمینی انجام دهیم که در این زمینه نیز می‌‌توان تحریم‌ها را بی‌ اثر کنیم.
نماینده مردم اردکان در مجلس تأکید می‌‌کند: جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور باید تعداد سکوهای نفتی را افزایش دهد و سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه را بیشتر کند. خوشبختانه ما در ایجاد پالایشگاه‌های داخل موفق بودیم و توانستیم در تولید فرآورده‌های نفتی موفق عمل کنیم و باید همین راه را در بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز طی کنیم.
وی ادامه می‌‌دهد: اگر فشارها و تحریم‌ها بر ما بیشتر شود سهامداری ایران در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی راه سریعی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و صادرات نفت و میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم خواهد بود و تقویت دیپلماسی انرژی کشور است و در عین حال سهامداری ما در این پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای ما ارز آوری زیادی دارد و این کار بزرگی است که مورد حمایت مجلس قرار دارد.

صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار می‌‌کند: با توجه به اینکه ما در حوزه سیاست خارجی منافع مشترک و رویکرد نزدیکی با کشور‌های امریکای لاتین و بلوک شرق داریم، می‌توانیم از ظرفیت یکدیگر برای توسعه اقتصادی بهره ببریم که یک مصداق مهم آن صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.
ابراهیم رضایی با اشاره به ظرفیت سازی برای فروش نفت ایران و صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی اظهار می‌‌کند: اساساً کارکرد اصلی دستگاه دیپلماسی بده بستان‌های اقتصادی است به این معنی که ما توانایی‌ها و توانمندی‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهیم، مانند خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی تا باعث ثبات و تقویت آن ‌شود. در این زمینه نیز توانایی بسیار بالایی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی وجود داشت که این موضوع توسط دولت مدنظر قرار گرفت و حالا شاهد صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی هستیم.
او با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت‌های دیگر کشورها هم استفاده کرد، می‌‌گوید: دیپلماسی اقتصادی و ظرفیت‌سازی برای فروش نفت ایران به دنبال خود از طریق سازوکار سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی علاوه بر درآمد سرشار ارزی و فروش تضمینی نفت ایران، رشد اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌‌کند: در حوزه دیپلماسی اقتصادی توافقات اولیه‌ای برای صادرات خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی به سایر کشور‌ها شده است و در برخی موارد هم به اجرایی شدن توافقات نزدیک شده ایم، به طور مثال در خصوص کشور روسیه توانسته ایم از فناوری این کشور بهره ببریم و متقابلاً بخشی از نیازمندی‌های این کشور را تأمین کنیم. در زمینه پالایشگاه فراسرزمینی نیز اخیراً با کشور ونزوئلا به همکاری جدیدی دست یافتیم که نتیجه آن سه قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور و سهامداری در پالایشگاه فراسرزمینی بوده است.


رضایی ادامه می‌‌دهد: در سفر سال گذشته آقای رئیسی به مسکو نیز این موضوعات مورد توافق قرار گرفت و در سفر آقای پوتین به تهران هم ارتقای روابط انرژی و دیپلماسی فعال حوزه انرژی ادامه پیدا کرد، درخصوص ترکمنستان هم باید گفت که به توافقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم، همان طور که می‌‌دانید رابطه دو کشور تا پیش از این شکر آب بود، اما در حال حاضر با توجه به سفر آقای رئیس جمهور این کدورت در روابط دو کشور بهبود پیدا کرده است. بنابراین در حوزه فعال کردن دیپلماسی انرژی دستگاه‌های مربوطه در دولت کمال موفقیت را داشتند و موفقیت‌های حوزه انرژی و به کارگیری دیپلماسی فعال در این زمینه بخوبی گواه این موضوع است.


راهی برای تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و خنثی‌سازی تحریم‌ها
در همین خصوص، عضو کمیسیون جهش تولید می‌‌گوید: وزارت نفت با پیش فروش تضمینی نفت یا خرید سهام پالایشگاه دیگر‌کشورها به دنبال کاهش فروش نفت خام و خنثی‌‌سازی تحریم‌هاست. هر تلاشی  مانند سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی که در راستای دوری کردن از خام‌فروشی باشد می‌تواند به ما در بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی کمک کند.
جعفر قادری عضو کمیسیون جهش تولید با اشاره به راهکارهای بی اثر کردن تحریم‌های فروش نفت اظهار می‌‌کند: وزارت نفت برای افزایش فروش نفت و رفع تحریم‌های پیش رو راهکار خرید سهام تعدادی از پالایشگاه‌های فراسرزمینی را دنبال می‌‌کند تا از این طریق نفت یا فرآورده‌های نفتی را به دیگر کشورها صادر کند.
وی با اشاره به اینکه خروج فرآورده‌های نفتی به مراتب راحت تر از نفت خام است، ادامه می‌‌دهد: تعاملات و ارتباط با کشور ونزوئلا که نفت فوق سنگین دارد و از طرفی نیاز به میعانات گازی دارد، از این رو نیاز است که میعانات گازی بدهیم تا پس از اختلاط با نفت فوق سنگین بتوانیم بخشی از بازار امریکای لاتین را داشته باشیم.


قادری می‌‌گوید: تعاملات با چین، هند، ترکیه و دیگر کشورها و تبدیل نفت خام و میعانات گازی به محصولات میان دستی مشکل فروش را حل می‌‌کند.
عضو کمیسیون جهش تولید با اشاره به اینکه توسعه پالایشگاه‌ها در کاهش فروش نفت خام تأثیر بسزایی دارد، بیان می‌‌کند: با توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پترو پالایشگاهی در داخل کشور، مصرف یا صادرات نفت خام کاهش می‌‌یابد که با تبدیل نفت خام به فرآورده‌های میان دستی وضعیت بهتری در کشور خواهیم داشت.
وی درباره تأثیر پیش فروش نفت به خنثی‌‌سازی تحریم‌ها تصریح می‌‌کند: پیش فروش نفت یکی از راهکارهای موثر در رفع تحریم‌های نفتی است که در این ارتباط برخی کشورها در گذشته نفت ما را خریداری و پول را در حساب‌های بانکی خود نگهداری می‌‌کردند، درحالی‌که با پیش فروش تضمینی نفت کشورهای مقابل می‌‌توانند به ما فاینانس دهند که از طریق برخی مواد اولیه مورد نیاز از طریق فاینانس چینی‌ها تأمین کنیم.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیگر راهکارهای بی اثر کردن تحریم فروش نفت می‌‌گوید: فروش نفت خام در بورس داخل به گونه ای است که سرمایه‌گذاران خریداری و پس از تبدیل به فرآورده صادر می‌‌شود.
قادری با اشاره به اینکه حمایت‌هایی که بخش نظامی کشور درخصوص انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران داشته‌اند، کمک کرده است که دزدان دریایی و مهاجمان به کشتی‌های ما تعرض نکنند، اظهار می‌‌کند: با وجود چنین اقداماتی که در حوزه دریا رخ داده نیاز است از طریق مشارکت با کشورهایی مانند ونزوئلا، اکوادور و دیگران که با امریکا درگیر هستند، از فرصت‌های موجود بهره لازم را ببریم.
قادری با بیان اینکه  می‌توانیم به این کشورها کمک کنیم تا پالایشگاه‌های خود را به‌روز کنند، افزود: همچنین در بخش‌هایی که نفتشان فوق سنگین است می‌توانیم از میعانات گازی خودمان استفاده کنیم و با آنها در زمینه پالایش نفت همکاری داشته باشیم.


عضو کمیسیون جهش تولید ادامه می‌‌دهد: انتقال دانش فنی به کشورهایی که در بالا گفته شد یکی از راه‌های همکاری با آنها به شمار می‌‌رود که منافع زیادی برای ایران دارد و موجب می‌شود در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی به کمک ایران بیایند. همچنین  در کشورهایی مانند چین نیز می‌توانیم به احداث پالایشگاه بپردازیم تا با تأمین نفت خام آن‌ها، تحریم‌ها را خنثی کنیم.
عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس می‌‌گوید: تحصیل دانش فنی برای احداث پالایشگاه‌های کوچک در داخل کشور نیز می‌تواند سازنده باشد. هر تلاشی مانند سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی که در راستای دوری کردن از خام‌فروشی باشد می‌تواند به ما در بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی کمک کند. از این طریق می‌توانیم سوپاپ اطمینانی در زمینه فروش نفت خود ایجاد کنیم. قادری اضافه می‌‌کند: تأسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی با استفاده از تسهیلات و امکاناتی که کشورهای دیگر در اختیار ما قرار می‌دهند، یکی از بهترین روش‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی است. همچنین می‌توانیم با خریداری پالایشگاه‌های موجود با کشورهای دیگر در حوزه انرژی همکاری کنیم. از رهگذر این سیاست‌گذاری‌ها می‌توانیم راه‌هایی برای فروش نفت کشور باز کنیم که لازم است اقدامات جدی‌تری در این زمینه‌ها انجام دهیم تا بتوانیم بی‌اثرسازی تحریم‌ها را شاهد باشیم.

مزیت‌های پالایشگاه‌های فراسرزمینی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌‌گوید: فرآوری نفت چه در داخل کشور و چه در کشورهای دیگر مزیت دارد. در شرایطی که وسعت و سرمایه داخلی برای پالایشگاه‌سازی وجود ندارد، می‌‌توانیم از امکانات کشورهای دیگر استفاده کنیم. قراردادهایی که در زمینه سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با سایر کشورها داشته‌ایم یک راهکار مهم برای بی اثرسازی تحریم‌ها به شمار می‌‌رود و می‌‌تواند به افزایش فروش نفت‌مان کمک کند.


علی اصغر عنابستانی عنوان می‌‌کند: در حوزه نفت اولین اتفاقی که باید بیفتد تا بتوانیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم این است که سطح فرآوری نفت را بالا ببریم. چیزی که طی 8 یا 9 سال گذشته به آن توجه کمتری شده است. هر چقدر محصولات نفتی را در داخل کشور تولید کنیم، فروش مان به کشورهای دیگر راحت‌تر است. از این طریق می‌‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و افزایش درآمدهای دولتی را هم داشته باشیم. این سیاست باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.


به گفته عنابستانی، کشورهای همسایه و همسوی ما در محیط بین‌الملل خریدار فرآورده‌های نفتی هستند و باید از این فرصت بهره ببریم.
بر اساس آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌‌گویند، این اقدام وزارت نفت یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی انرژی است. البته این مسیر ادامه‌دار است. به طوری که نمایندگان مجلس می‌‌گویند ایران در بحث راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی با کشورهای سوریه و عراق به توافقات خوبی دست یافته و اخیراً به لبنان نیز اعلام آمادگی شده است. در همین حال، کشورهای دیگری را نیز ایران در آسیای میانه هدف قرار داده است که موفقیت در این بخش، در کنار موضوع توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها به کاهش تحریم‌پذیری و تضمین بازارها کمک خواهد کرد.
 

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پالایشگاه های فراسرزمینی سهامداری ایران در پالایشگاه پالایشگاه های فراسرزمینی پالایشگاه های فراسرزمینی صادرات خدمات فنی و مهندسی صادرات خدمات فنی مهندسی سهامداری در پالایشگاه عضو کمیسیون جهش تولید بی اثر کردن تحریم بی اثر کردن تحریم مهندسی در حوزه انرژی بی اثر کردن تحریم ها سازی تحریم های نفتی فرآورده های نفتی پالایشگاه ها خنثی سازی تحریم ها امریکای لاتین مجلس شورای اسلامی پالایشگاه ها دیپلماسی انرژی میعانات گازی تبدیل نفت خام برای فروش نفت کشورهای دیگر سرمایه گذاری داخل کشور توانسته ایم دولت سیزدهم دیگر کشورها تحریم ها انرژی کشور راه اندازی صادرات نفت یکی از راه وزارت نفت نفت ایران هزار بشکه نفت خام پیش فروش دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۶۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اختصاص و هزینه ۵.۵ میلیارد یورو برای بهبود وضع هوا و کاهش گازهای مشعل در کشور خبر داد.

علی سلاجقه در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه دولت سیزدهم گام‌های اساسی نسبت به رفع دغدغه محیط‌ زیستی مردم برداشته است، بیان کرد: در این دولت تاکنون ۵۴ مشعل خاموش شده و ۵.۵ میلیارد یورو برای بهینه‌سازی سوخت و بهبود وضع هوا اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه روند کاستن از آلودگی هوا به‌واسطه تأسیسات نفتی از جمله پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های گازی تداوم خواهد یافت، گفت: پارسال کمترین مازوت‌سوزی را در کشور نسبت به سال‌های پیش شاهد بودیم.

گفتنی است رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش با اشاره به اینکه دولت سیزدهم گامی اساسی در موضوع کیفی‌سازی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور برداشته است، تصریح کرده بود: این پالایشگاه‌ها حتی در زمینه کاهش تولید مازوت و گوگردزدایی از فرآورده‌های نفتی نیز در حال اجرای پروژه هستند.

دیگر خبرها

  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم