Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم­ترین حمایت­‌های دولت از گروه‌­های اجتماعی به ویژه گروه‌­های پایین‌­دست رفاهی کشور که به عنوان محوری ثابت در عرصه حمایت­‌های اجتماعی در دولت‌­های مختلف مورد تأکید و توجه قرار گرفته است، تأمین مسکن حمایتی برای گروه‌­های نامبرده است.

صرف نظر از عنوان­‌های اطلاقی به این حمایت مانند مسکن مهر، مسکن اجتماعی یا نهضت ملی مسکن آنچه وجه مشترک این عرصه از حمایت است کمک به دسترسی گروه­‌های پایین‌­دست یا متوسط جامعه به مسکن متناسب با قدرت مالی آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد دارای معلولیت کشور با توجه به شرایط ویژه اقتصادی خود همواره از گروه‌­های دارای اولویت برای دسترسی به مسکن ارزان قیمت و حمایتی بوده و هستند. اعلام آمارهای متفاوت از تأمین مسکن افراد معلول در قالب طرح­های حمایتی مبین همین امر است از جمله تحویل بیش از 16 هزار واحد مسکونی به افراد معلول از آغاز دولت سیزدهم و نیز پیش­‌بینی تحویل حدود 3 هزار واحد مسکونی به این افراد تا پایان سال و ارائه تسهیلات ویژه به افراد معلول برای دسترسی به مسکن مانند پرداخت 2 میلیارد ریال کمک بلاعوض به خانواده‌های 2 معلول به بالا و نیز یک میلیارد ریال کمک بلاعوض به سایر خانواده­‌های معلول متقاضی مسکن و نیز پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود یارانه­‌ای از سوی دولت برای خانه­‌دار شدن افراد معلول و حتی استثناء شدن افراد معلول از شرط تأهل برای ثبت‌­نام در طرح نهضت ملی مسکن.

به هرحال این‌ها تسهیلات دولت برای تأمین مسکن ارزان قیمت برای افراد معلول است در این میان آنچه خواسته یا ناخواسته از اولویت توجه برخوردار نیست چگونگی دسترس­‌پذیری واحدهای مسکونی در این طرح‌­های حمایتی برای افراد معلول است؛ آنچه اولویت دارد تأمین زمین، ایجاد زیرساخت­‌ها و تأمین امکانات برای تولید مسکن مورد نیاز افراد معلول است اما تطبیق این واحدهای تولید شده با نیازهای افراد معلول از جنبه‌­های فرعی قضیه است به همین دلیل بسیاری از پروژه‌­های مسکن مهر به علت جانمایی نامناسب یعنی دوری از شهرها و زیر ساخت­های ارتباطی و عدم پیش­بینی خدمات مورد نیاز عملاً مورد بهره‌­برداری بسیاری از افراد معلول قرار نگرفته‌­اند.

در این میان یک تناقض سیاست‌گذاری مشهود است، تأمین مسکن برای افراد معلول در 2 الگو قابل تحقق است، الگوی نخست تخصیص مجتمع­‌های مسکونی ویژه به افراد معلول که اگر چه پیش‌­بینی ضوابط دسترس‌­پذیری برای افراد معلول را در ایجاد این مجتمع‌­ها ممکن می‌­کند اما به علت خودداری اکثریت افراد معلول از زیست در مجتمع­‌ها یا شهرک‌­های اختصاصی با برچسب معلول مورد استقبال اکثر افراد معلول به ویژه تحصیل­‌کردگان این جامعه قرار نمی­‌گیرد؛ الگوی دوم لحاظ کردن افراد معلول در پروژه­‌های مسکن حمایتی در کنار سایر افراد است که اگر چه نقص برچسب خوردن اجتماعی را در الگوی نخست رفع می‌­کند اما رعایت ضوابط دسترس‌­پذیری و مناسب‌­سازی این واحدها را برای افراد معلول برای طراحان و سازندگان سخت می­‌کند.

قاعدتاً هم براساس دیدگاه­‌های کارشناسی امور معلولان و هم براساس ضوابط ابلاغی دسترس­‌پذیری اماکن به ویژه مجتمع‌­ها و شهرک‌­های مسکونی راه حل رعایت ضوابط دسترس­پذیری در ایجاد مجتمع‌­ها و شهرک‌­های مسکن حمایتی مانند دسترس‌­پذیری ورودی‌­ها، محوطه‌ها، پیش­بینی پارکینگ‌­های اختصاصی، رعایت ضوابط دسترس­‌پذیری در فضاهای مشترک همه ساختمان‌­های مسکونی وفق الزامات شورایعالی و آیین‌­نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از حقوق معلولان در عرصه دسترس­‌پذیری از جمله پیش­‌بینی شیب­‌راه­ها در ورودی ساختمان‌ها، حذف موانع در راهروها و گذرگاه‌­های ساختمان پیش­‌بینی آسانسورهای مبتنی بر ضوابط دسترس­‌پذیری به شکل عمومی و حداقل اعمال ضوابط مناسب‌­سازی درون واحدی در واحدهایی از ساختمان­‌هاست که به علت رعایت همین ضوابط از اولویت واگذری به افراد معلول و کم‌­توان برخوردارند پذیرفتنی نیست با وجود اسناد بالا دستی و ابلاغ ضوابط دسترس­‌پذیری اولویت تولید و ارائه مسکن میزان دسترس‌­پذیری و بهره‌­برداری این واحدها را برای افراد معلول و سالمند تحت‌­الشعاع قرار دهد و بعد از خون دل خوردن‌­های بسیار فرد معلول هنگام دریافت واحد مسکونی خود با موانع مختلف خود روزانه در خانه خود روبرو شود؛ موانعی که حذف آنها هم مبتنی بر الزامات قانونی‌ ا­ست و هم در مرحله طراحی و ساخت انبوه قابل اجتناب و کم هزینه.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مسکن مهر ، مسکن ملی ، معلولان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مسکن مهر مسکن ملی معلولان برای افراد معلول افراد معلول افراد معلول ضوابط دسترس تأمین مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۶۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، خواستار افتتاح طرح های سالم سازی دریا از اول خردادماه شد و اضافه کرد: فرمانداران برای کاهش غریق تلاش کنند.

اسدالله عباسی امروز، ۱۲ اردیبهشت ماه در ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان، با بیان اینکه امسال پیوست فرهنگی در طرح های سالم سازی دریا در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: دستگاه های فرهنگی طرح ها و برنامه های ویژه سواحل را تدوین کنند.

وی با اشاره به تقارن تعطیلات تابستان با ماه محرم، افزود: فضای فرهنگی باید بر سواحل قالب باشد و مردم و گردشگران از برنامه های مناسبتی بهره ببرند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم بهره مندی از سواحل در قالب شناگاه ها و طرح های سالم سازی، عنوان کرد: فرمانداران حتما طرح های سالم سازی منطقه خود را ساماندهی و آسیب شناسی کنند.

عباسی استان گیلان را دارای حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دانست و خاطرنشان کرد: همه نقاط نوار ساحلی مناسب برای حضور مردم نیست و باید طرح های سالم سازی را فعال کنیم.

وی خواستار افتتاح طرح های سالم سازی دریا از اول خردادماه شد و اضافه کرد: فرمانداران برای کاهش غریق تلاش کنند و از هم اکنون تجهیزات و لجستیک را مد نظر داشته باشند.

استاندار گیلان در ادامه به کاهش چشمگیر آمار غریق در سواحل استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: همایش آغاز طرح سالم سازی دریا را برگزار و بر اهمیت صفر شدن غریق تاکید کنید.

وی با بیان اینکه طرح های سالم سازی به برنامه های فرهنگی و اجتماعی بپردازند و برای مردم نشاط ایجاد کنند، افزود: از سرمایه گذاری گردشگری در سواحل استقبال می کنیم.

عباسی همچنین خواستار نصب پرچم های قرمز متحدالشکل در مناطق شناممنوع شد و خاطرنشان کرد: آموزش منجیان غریق حتما در دریا باشد تا بتوانند با شرایط دریا به افراد کمک کنند؛ نه استخر.

وی با بیان اینکه افراد فقط باید در طرح های سالم سازی شنا کنند، گفت: مسئولیت غریق با فرمانداران است و باید از شنا کردن افراد در خارج از محدوده‌های طرح جلوگیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • حمایت ۲۷.۵ میلیاردی ستاد اتصال‌پذیری از ۲۵ طرح فناورانه
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • ۱۰ هزار خانه خالی در پرند به سازمان امور مالیاتی معرفی شد